Internet krijgen op afgelegen locatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanDeTentman
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-08-2023
Hallo Allen,

Begin vorig jaar heb ik een stuk grond gekocht in Hongarije. Nu de omgeving eindelijk bewoonbaar begin te worden wil ik hier de helft van het jaar verblijven. Voor de andere helft van het jaar zou ik graag een internetverbinding opzetten om het klimaat van de woning en de grond daaromheen te kunnen controleren. Hier is een internetverbinding voor nodig. Is dit mogelijk? Ik ben zelf niet zo goed met dit soort dingen en hoopte eigenlijk dat iemand hierbij zou kunnen helpen.

De situatie:

- Er zullen ongeveer 10 apparaten aangesloten moeten worden op deze internetverbinding.
- Het kan zijn dat de stroom enkele minuten/uren uitvalt en wanneer deze weer actief is zal de internet verbinding zich vanzelf weer in moeten stellen.
- Graag wilde ik de apparaten kunnen besturen vanuit Nederland.
- Het bereik van dit internet/wifi punt heeft ongeveer een bereik van 30-40meter nodig.

Kan iemand hierbij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:52
Is er iets aan kabels aanwezig? Telefoon en of TV? Via die media kan vaak gewoon een internetsignaal verstuurd worden.

Andere optie is satelliet internet (ook prijziger vaak).

Een afstand van 30-40M met wifi is vaak wel te doen (hangt ervan af wat allemaal voor dempende punten tussen zender en ontvanger zitten (bomen, gebouwen etc). Dit is vaak op te lossen met een externe antenne of hogere antenne.

Als je stroom telkens maar enkele minuten uitvalt zou ik wel kijken voor een kleine UPS. Toch fijner voor die apparatuur en je internet blijft gewoon aan.

[ Voor 16% gewijzigd door Cave_Boy op 27-07-2023 13:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Starlink is een goede optie enkel stoom nodig en razendsnel. Kleine UPS erbij inderdaad en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanDeTentman
Hartelijk dank voor de snelle reactie.

Ik heb momenteel een satteliet voor TV.

Gebouwen zijn er niet in de omgeving, bomen wel maar rond het leefgebied zijn deze minimaal. Wellicht is het mogelijk om de antenne inderdaad te versterken.

Ik zal kijken naar een UPS inderdaad, dit lijkt mij een goede optie.

Toevallig las ik iets over mifi, is dit een mogelijke oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
Is er 4G / 5G signaal? Wellicht een data-abonnement afsluiten bij een Hongaarse provider?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanDeTentman
5G is niet aanwezig, 4G is er wel. Dit is inderdaad de optie die mij logisch leek maar ik weet dan niet hoe ik die verbinding op een router krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:55
JanDeTentman schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:16:
5G is niet aanwezig, 4G is er wel. Dit is inderdaad de optie die mij logisch leek maar ik weet dan niet hoe ik die verbinding op een router krijg.
Met iets als deze router? Daar kun je gewoon een simmetje in drukken :)

[ Voor 8% gewijzigd door Exception op 27-07-2023 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Er zijn heel veel modems waar je gewoon een SIM in kunt doen :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:11

lier

MikroTik nerd

Deze vind ik wel inspirerend:
YouTube: How to install outdoor LTE with MikroTik

offtopic:
Maar ben dan ook bevooroordeeld

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanDeTentman
Bedankt iedereen voor de hulp.

Zullen deze allemaal het bereik van 30 meter kunnen garanderen?

Kan ik het netwerk hierop veiligen/ontzichtbaar maken?

En welke zou ik dan in godsnaam moeten nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Onzichtbaar maken heeft geen zin, het enige dat je verbergt is de naam, iedereen kan nog steeds gewoon zien dat er "een" netwerk is, en er valt prima uit te peilen waar dat ding dan ongeveer hangt. Qua beveiligen, WPA2 doen ze allemaal wel, dus dat is geen probleem.

30m bereik hangt heel erg af van wat er allemaal tussen het modem en de client hangt. Met gewapend beton met en warmtewerende folie kan 5m al een uitdaging worden, met line of sight moet dat prima gaan. Wil je echt een gebied van 70m breed voorzien van één accesspoint? Of is die 30m de totale breedte en kan het modem in het midden?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:09
Qua apparaten aansluiten.
Het meest veilig is bedraad aansluiten zodat je de wifi verbinding uit kan schakelen als je er niet bent.
Ook de minste kans op storingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanDeTentman
Paul schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:35:
Onzichtbaar maken heeft geen zin, het enige dat je verbergt is de naam, iedereen kan nog steeds gewoon zien dat er "een" netwerk is, en er valt prima uit te peilen waar dat ding dan ongeveer hangt. Qua beveiligen, WPA2 doen ze allemaal wel, dus dat is geen probleem.

30m bereik hangt heel erg af van wat er allemaal tussen het modem en de client hangt. Met gewapend beton met en warmtewerende folie kan 5m al een uitdaging worden, met line of sight moet dat prima gaan. Wil je echt een gebied van 70m breed voorzien van één accesspoint? Of is die 30m de totale breedte en kan het modem in het midden?
Die 30m is de totale straal waarbinnen ik een internetverbinding wil voorzien. Zolang een WPA2 al veilig genoeg is, is dit inderdaad voldoende. Er komt in de toekomst inderdaad een betonnen muur ergens binnen in die verbinding. Wellicht is dit op te lossen met een sim kaart router die ook een antenne heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen30
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-04 17:44
Mocht je voor een 4G oplossing gaan, check dan goed de voorwaarden van de provider. In Nederland hebben de meeste providers een dag limiet van 10 gigabyte aan data, daarna kan je met een berichtje aan de provider 2 Gigabyte data extra krijgen. Je kan onbeperkt aantal keer extra data krijgen maar handig is het niet. Helemaal als de sim in een wifi router zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
JanDeTentman schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:46:
Die 30m is de totale straal waarbinnen ik een internetverbinding wil voorzien.
Ah, dan hoef je dus maar 15m te overbruggen, mits je het modem ergens strategisch neerzet :) En als je nog moet bouwen dan zou ik (loze) leidingen leggen zodat je netwerkkabels kan trekken; hoe minder er op de wifi zit hoe beter. Het maakt het ook makkelijker extra access points op te hangen als het bereik toch niet voldoende blijkt.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 08:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mobiel internet is een goede optie als dekking afdoende is, het betaalbaar is en je provider fixed wireless access toestaat.

Als dat tegenvalt kan het lonen om in de omgeving te kijken. Hoe is de relatie met de lokale Hongaren? Je ziet daar vaak op het platteland dat een dorp samen een glasvezelverbinding regelt en dan vervolgens dat tussen de woningen verdeelt als een DHZ-ISP. Als iets als dat in de buurt (binnen paar km) speelt zou je met een straalverbinding (WiFi-antenne in Unox-blik voldoet, waarschijnlijk in HU prima te vervangen door een of andere káposzta-blik :P ) veel kunnen bereiken.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1