Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vvzvv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-06 20:30
Hey,

De afgelopen maanden liep ik tegen een probleem aan waar elke 2-4 weken mijn PC niet aan wilde gaan; geen lampjes of fans, niets. Als ik een uurtje wachtte werkte hij dan ineens weer prima. Een tijdje terug wilde hij echter een paar dagen lang niet aan gaan, en toen hij dit eenmaal wel weer deed kreeg ik bluescreen na bluescreen (meestal IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, maar het varieerde). Ik vermoedde een probleem met het geheugen, dus ik draaide een test met MemTest86 en daar kwamen inderdaad een hoop errors uit. Het rare is echter dat na wat meer testen gedraaid te hebben ik er achter ben gekomen dat deze resultaten niet consistent zijn; als ik een van de sticks eruit haal en weer erin doe, krijg ik óf gelijk heel veel errors óf geen enkele error in de hele run. Het is me niet gelukt om een specifieke slot of stick te identificeren die het probleem is.

Mijn vraag is, weet iemand wat ik hiermee aan moet? Er is sowieso iets kapot, maar ik weet niet of het het geheugen is of het moederbord (of toch iets heel anders). Als iemand tips heeft voor tests die ik kan doen om achter de oorzaak te komen zou ik die graag horen!

(P.S. Helaas heb ik geen andere set geheugen om te gebruiken.)

Hier is mijn build:
AMD Ryzen 5 7600
Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-16 (2x 8GB)
Inno3D GeForce RTX 3060 Ti GDDR6X X3 OC
ASRock B650M PG Riptide
XFX XTR 650W

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
AM5, dus een LGA. Daarbij is de plaatsing van de CPU en de druk heel specifiek, een slecht contact kan zorgen voor dit soort inconsistent gedrag.

Mijn tip zou zijn om de CPU eruit te halen en deze opnieuw te plaatsen. Controleer ook goed of de koeler goed geplaatst is en voldoende druk op de CPU uitoefent, deze druk is nodig voor goede werking van de CPU.

Controleer ook je BIOS update, het is een nieuw platform dus er komen vaak nog goede fixes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vvzvv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-06 20:30
happysan schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:20:
AM5, dus een LGA. Daarbij is de plaatsing van de CPU en de druk heel specifiek, een slecht contact kan zorgen voor dit soort inconsistent gedrag.

Mijn tip zou zijn om de CPU eruit te halen en deze opnieuw te plaatsen. Controleer ook goed of de koeler goed geplaatst is en voldoende druk op de CPU uitoefent, deze druk is nodig voor goede werking van de CPU.

Controleer ook je BIOS update, het is een nieuw platform dus er komen vaak nog goede fixes uit.
Bedankt voor je reactie, ik zal morgen proberen de CPU en de koeler opnieuw te plaatsen en dan laat ik weten of het heeft geholpen!

Over de BIOS update, is het veilig om dit te doen als mijn systeem zo instabiel is? Loop ik dan niet het risico om mijn moederbord te bricken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:40
Op wat voor snelheid loopt je geheugen?
Probeer anders eens de snelheid van je geheugen omlaag bij te stellen.
Dit bevordert de stabiliteit.

Niet consistente resultaten, betekent waarschijnlijk dat je RAM sticks zelf gewoon in orde zijn.
Maar mogelijk door een te hoge snelheid treden er problemen op tijdens de overdracht van de geheugencontroller (op de CPU) en de geheugen sticks.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
vvzvv schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:13:
[...]

Bedankt voor je reactie, ik zal morgen proberen de CPU en de koeler opnieuw te plaatsen en dan laat ik weten of het heeft geholpen!

Over de BIOS update, is het veilig om dit te doen als mijn systeem zo instabiel is? Loop ik dan niet het risico om mijn moederbord te bricken?
Als je systeem echt zo instabiel is dan kun je wellicht beter de BIOS flashback optie van je moederbord gebruiken. Dat werkt helemaal buiten de CPU enzo om, dus dat zou altijd goed moeten gaan.

In de handleiding van je moederbord zou hierover meer info moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamuelRave
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-09 14:29
Beetje een late reactie op dit topic, maar zou je oude XFX voeding het probleem kunnen zijn?
Op nieuwe hardware neem ik persoonlijk nooit het risico met zo'n oude gebruikte voeding.

[ Voor 4% gewijzigd door SamuelRave op 17-05-2024 19:36 ]

Pagina: 1