Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosttoben
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-05 07:13
Ik heb een nieuwe PC in elkaar gezet op basis van deze onderdelen, maar hij boot niet:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 232,-€ 232,-
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 134,90€ 134,90
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4070 Twin X2€ 589,-€ 589,-
1ProcessorkoelingDeepCool AK400€ 34,90€ 34,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 89,90€ 89,90
1VoedingenNZXT C650 Gold v2€ 79,90€ 79,90
Totaal€ 1.160,60

Bij het aanzetten gaan 2 controle/error lampjes van het moederbord aan: CPU en DRAM. Er is verder geen video-output. Alle fans draaien wel (3 case fans, 1 cpu fan). Fans op GPU als ingeplugd draaien ook.
Eerst wilde de PC helemaal niet goed aan. Lampje ging kort branden, fans draaiden 1 rondje, en toen niks.
Uiteindelijk bleek 1 van de 2 ramslots kapot, met alleen RAM A in slot 1 of 2 wilde hij niet goed aan. Met RAM B in slot 2 wel.

Nieuw RAM gekocht (zelfde merk + type), en nu is dat probleem weg. De 2 controle/error lampjes en gebrek aan video-output zijn er nog steeds.

Dingen die ik al geprobeerd heb:
  • Met maar 1 RAM stick werken
  • BIOS version checken (1.21). Minimale voor ryzen 7600 is 1.17 volgens fabrikant
  • Alle stroomkabels in moederbord + voeding nalopen
  • Zoveel mogelijk dingen loskoppelen. Probleem doet zich ook nog voor zonder videokaart, zonder SSD, zonder USB kabels in moederbord
  • CMOS batterij uit moederbord halen, 10s wachten en er weer in stoppen
  • CPU cooler weghalen, CPU eruit halen en er weer in stoppen. CPU pins zien er niet gebogen uit. CPU cooler er weer op.
Lijkt er op te wijzen dat ofwel RAM, ofwel moederbord, ofwel CPU kapot is.
RAM is al vervangen door zelfde nieuw setje, dus dat lijkt het niet, maar vorige setje zorgde wel voor raar gedrag.

Zijn er nog dingen die ik kan proberen? Passen de onderdelen uberhaupt wel goed bij elkaar, of zie ik nog iets over het hoofd.

Input wordt gewaardeerd, want ik loop nogal vast 8)7

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noci01
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-09 01:54
Als een RAM-slot op je moederbord kapot is, dan helpt een nieuw setje RAM-sticks ook niet. Als je kunt aantonen dat een RAM-slot daadwerkelijk kapot is, dan is dat een garantie kwestie.

Jouw RAM G.Skill F5-6000J3238F16GX2-FX5 stond ook niet in de memory QVL, wel de G.Skill F5-6000J3238F16GX2-TZ5RK. Misschien heeft dat invloed.

Hoe heb je de BIOS versie gecontroleerd als je geen video output hebt?
Je kunt met een USB stick via de BIOS flashback functie in ieder geval de laatste versie erop zetten, zie pagina 41 van de manual, intussen is er al een versie 1.28: https://www.asrock.com/MB/AMD/B650M-HDVM.2/#BIOS

Nogmaals controleren of de ATX en EPS stekkers echt goed stevig in het moederbord zitten geprikt, ivm het feit dat de fans niet willen draaien.

Volgens de manual duurt het enkele minuten dat de rode leds van de POST Status Checker oplichten om het geheugen te trainen bij de eerste opstart, heb je lang genoeg gewacht? Pagina 43 van de manual, ook een QR-code voor een tutorial video

[ Voor 10% gewijzigd door Noci01 op 02-08-2023 03:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosttoben
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-05 07:13
Er zit een sticker op het moederbord met de BIOS versie. Hoewel het inderdaad niet de nieuwste versie is, moet het goed genoeg zijn om iig de CPU te ondersteunen.

Ik heb vrij lang gewacht met de Status Checker, maar zal het voor de zekerheid even 10min aan laten staan, en alle stekkers nog een keer nalopen bij PSU en moederbord.

Heb kennelijk niet goed gekeken qua RAM, lijkt een klein verschil qua naam... zou dat nog echt uit kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noci01
joosttoben schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:12:

Ik heb vrij lang gewacht met de Status Checker, maar zal het voor de zekerheid even 10min aan laten staan, en alle stekkers nog een keer nalopen bij PSU en moederbord.

Heb kennelijk niet goed gekeken qua RAM, lijkt een klein verschil qua naam... zou dat nog echt uit kunnen maken?
En? Enig verschil na 10 minuten wachten, of nog steeds ellende?

Het is een vrij nieuw platform, dus of het RAM problemen geeft is moeilijk te zeggen (ervaringen uit het verleden met ZEN 1 zijn hier niet mee vergelijkbaar). ASRock garandeert alleen dat het MB getest is en werkt met de modules in de memory QVL lijst.
Je zou eens forums moeten afstruinen om te kijken of iemand anders problemen met dit type RAM heeft gehad bij AM5. Als dat zo is, kun je daar wellicht nuttige info uithalen.

Wat meer praktisch, zou in je directe vrienden-, kennissenkring eens informeren of iemand daar een AM5 systeem heeft. Dan kun je stapsgewijs mogelijke defecten ontdekken/uitsluiten dmv onderdelen (CPU, MB & RAM) uitwisselen en testen.

Of naar de lokale PC zaak om de onderdelen te laten testen, maar dat kost ongetwijfeld een paar stuivers :-( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noci01
nog een optie,

wellicht geheel overbodig maar ik vraag het toch: heb je de CPU op de juiste wijze geinstalleerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzXjeXqPl58G1JqzzefDXnt_Icw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nzKPznyXaIS7CWAeHIoRP3r7.jpg?f=user_large