Ik heb een nieuwe PC in elkaar gezet op basis van deze onderdelen, maar hij boot niet:
Bij het aanzetten gaan 2 controle/error lampjes van het moederbord aan: CPU en DRAM. Er is verder geen video-output. Alle fans draaien wel (3 case fans, 1 cpu fan). Fans op GPU als ingeplugd draaien ook.
Eerst wilde de PC helemaal niet goed aan. Lampje ging kort branden, fans draaiden 1 rondje, en toen niks.
Uiteindelijk bleek 1 van de 2 ramslots kapot, met alleen RAM A in slot 1 of 2 wilde hij niet goed aan. Met RAM B in slot 2 wel.
Nieuw RAM gekocht (zelfde merk + type), en nu is dat probleem weg. De 2 controle/error lampjes en gebrek aan video-output zijn er nog steeds.
Dingen die ik al geprobeerd heb:
RAM is al vervangen door zelfde nieuw setje, dus dat lijkt het niet, maar vorige setje zorgde wel voor raar gedrag.
Zijn er nog dingen die ik kan proberen? Passen de onderdelen uberhaupt wel goed bij elkaar, of zie ik nog iets over het hoofd.
Input wordt gewaardeerd, want ik loop nogal vast
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600 Boxed | € 232,- | € 232,- |
1 | Moederborden | ASRock B650M-HDV/M.2 | € 134,90 | € 134,90 |
1 | Videokaarten | Inno3D GeForce RTX 4070 Twin X2 | € 589,- | € 589,- |
1 | Processorkoeling | DeepCool AK400 | € 34,90 | € 34,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 | € 89,90 | € 89,90 |
1 | Voedingen | NZXT C650 Gold v2 | € 79,90 | € 79,90 |
Totaal | € 1.160,60 |
Bij het aanzetten gaan 2 controle/error lampjes van het moederbord aan: CPU en DRAM. Er is verder geen video-output. Alle fans draaien wel (3 case fans, 1 cpu fan). Fans op GPU als ingeplugd draaien ook.
Eerst wilde de PC helemaal niet goed aan. Lampje ging kort branden, fans draaiden 1 rondje, en toen niks.
Uiteindelijk bleek 1 van de 2 ramslots kapot, met alleen RAM A in slot 1 of 2 wilde hij niet goed aan. Met RAM B in slot 2 wel.
Nieuw RAM gekocht (zelfde merk + type), en nu is dat probleem weg. De 2 controle/error lampjes en gebrek aan video-output zijn er nog steeds.
Dingen die ik al geprobeerd heb:
- Met maar 1 RAM stick werken
- BIOS version checken (1.21). Minimale voor ryzen 7600 is 1.17 volgens fabrikant
- Alle stroomkabels in moederbord + voeding nalopen
- Zoveel mogelijk dingen loskoppelen. Probleem doet zich ook nog voor zonder videokaart, zonder SSD, zonder USB kabels in moederbord
- CMOS batterij uit moederbord halen, 10s wachten en er weer in stoppen
- CPU cooler weghalen, CPU eruit halen en er weer in stoppen. CPU pins zien er niet gebogen uit. CPU cooler er weer op.
RAM is al vervangen door zelfde nieuw setje, dus dat lijkt het niet, maar vorige setje zorgde wel voor raar gedrag.
Zijn er nog dingen die ik kan proberen? Passen de onderdelen uberhaupt wel goed bij elkaar, of zie ik nog iets over het hoofd.
Input wordt gewaardeerd, want ik loop nogal vast