Nieuwe versterker kopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanl79
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-07 22:47
Hallo iedereen,

Ik denk er over om een nieuwe versterker te kopen, ter vervanging van een 10 jaar oude Onkyo die uiteraard alleen Full HD ondersteund. Ik heb momenteel een 5.1 speakeropstelling en geen intentie dat te veranderen. Het maakt toch niet uit of ik een 7.2 of 5.2 versterker koop? Lijkt me niet maar ik weet het niet helemaal zeker.

Bedankt,

Johan

Beste antwoord (via johanl79 op 27-07-2023 12:41)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:45

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

johanl79 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:53:
Hallo iedereen,

Ik denk er over om een nieuwe versterker te kopen, ter vervanging van een 10 jaar oude Onkyo die uiteraard alleen Full HD ondersteund. Ik heb momenteel een 5.1 speakeropstelling en geen intentie dat te veranderen. Het maakt toch niet uit of ik een 7.2 of 5.2 versterker koop? Lijkt me niet maar ik weet het niet helemaal zeker.

Bedankt,

Johan
Als je niet van plan bent om je speakeropstelling uit te breiden, maakt het niets uit of je nu een 5.2 of 7.2 receiver hebt. Je zult moeten kijken naar de aangeboden functionaliteit en verdere aansluitmogelijkheden.

Sommige receivers kun je bijvoorbeeld een 7.2 aansluiting omtoveren tot 2 zones, zodat je 2 aansluitingen gebruikt als andere zone, maar die functie wordt door weinigen gebruikt.

Veel belangrijker is het om even op te sommen wat je wel nodig hebt:
- Aantal HDMI inputs
- Online diensten: spotify etc..
- Airplay?
- bediening met mobiele app
- Audyssey configuratie
- etc

[ Voor 10% gewijzigd door Hann1BaL op 27-07-2023 10:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:45

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

johanl79 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:53:
Hallo iedereen,

Bedankt,

Johan
Als je niet van plan bent om je speakeropstelling uit te breiden, maakt het niets uit of je nu een 5.2 of 7.2 receiver hebt. Je zult moeten kijken naar de aangeboden functionaliteit en verdere aansluitmogelijkheden.

Sommige receivers kun je bijvoorbeeld een 7.2 aansluiting omtoveren tot 2 zones, zodat je 2 aansluitingen gebruikt als andere zone, maar die functie wordt door weinigen gebruikt.

Veel belangrijker is het om even op te sommen wat je wel nodig hebt:
- Aantal HDMI inputs
- Online diensten: spotify etc..
- Airplay?
- bediening met mobiele app
- Audyssey configuratie
- etc

[ Voor 10% gewijzigd door Hann1BaL op 27-07-2023 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik heb toevallig deze week ook een tien jaar oude Onkyo (TX-NR414) vervangen. Ook een 5.1 setup en die doet het prima op de 7.2 receiver van Denon (AVR-X1700H DAB) :)

Dus ja, je kan gewoon een versterker kopen die wat extra kanalen heeft en daar alsnog enkel je 5.1 setup op aansluiten.
En daarbij maakt het dan inderdaad weinig uit of de nieuwe 5.2 of 7.2 is.

[ Voor 14% gewijzigd door Orion84 op 27-07-2023 10:58 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakystyle
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 04-06 17:55
Hier alvast een linkje voor wat inspiratie voor de nieuwe versterker.

https://www.whathifi.com/...st-home-cinema-amplifiers

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=93881

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfmann
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-09 21:10
Even ter verduidelijking, je kan in hedendaagse versterkers softwarematig kiezen welke kanalen je aansluit. Dus als je een 5.1 setup instelt op een 7.2 versterker, worden de overige 3 kanalen niet gebruikt en gedraagt de versterker zich als een 5.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:10

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Zoals de mensen boven mij zeggen; dat kan gewoon zonder problemen.
Hoe je een receiver uitkiest, kun je hier lezen: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanl79
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-07 22:47
Orion84 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:56:
Ik heb toevallig deze week ook een tien jaar oude Onkyo (TX-NR414) vervangen. Ook een 5.1 setup en die doet het prima op de 7.2 receiver van Denon (AVR-X1700H DAB) :)

Dus ja, je kan gewoon een versterker kopen die wat extra kanalen heeft en daar alsnog enkel je 5.1 setup op aansluiten.
En daarbij maakt het dan inderdaad weinig uit of de nieuwe 5.2 of 7.2 is.
Dat is ook de versterker waar ik aan zit te denken :)
Pagina: 1