i-chat schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:48:
Heeft er iemand ervaring met deze boxen en welke zouden jullie aanraden
ja en nee, ja ik heb er wel ervaring mee, niet niet specifiek met die dingen.
op mijn macbook air m1 heb ik een tijdje een m2 pcie 2 usb3.1 behuizinkje gebruikt, ik had van een kapotte laptop nog een 120gb ssd over die ik wel als externe ssd wilde gebruiken. en wonder boven wonder werkte dat zo goed, dat ik uiteindelijk een 1TB samsung ssd kocht om de taak over te nemen, deze oplossing raad ik nu vaak mensen aan geen extra opslagbelasting aan apple willen betalen. (ram kun je bij apple niet upgraden, opslag kennelijk wel, is nu mijn devies). kortom geweldige gebruikservaring mee.
diezelfde 120gb ssd dacht ik toen te gebruiken aan mijn raspberry pi, ik kocht daarvoor een powered usbhub (want dat leek me wel verstandig), en sloot het ding aan op de pi (doel: nexcloud draaien). ik heb nog nooit zoveel ellende gehad. en misschien lag het wel aan mijn pi of waren er hele andere issue's. maar zowel in rassbian10 als in nextcloudPI deed mijn 4gb pi4 het brakslecht. zo slecht dat ik uiteindelijk die pi verkocht heb en een echte fileserver ben gaan draaien op een oude pc die ik nog had...
intussen kwam ik recentelijk op amazon een heel interessant product tegen, (ja zelfbouw is nog steeds goedkoper, maar een kant-en-klaar oplossing kan soms ook wel fijn zijn). in plaats van 150 uitgeven aan een 4bay usb3.1 hdd bay kun je van een merk dat teramaster heet ook nasjes kopen het ding waar ik zelf het meest in geinteresseerd zou zijn is een model met 4 of 5hdd bays, en een intel dualcore of quadcore (met ram uitbreidbaar tot 10 ~ 16gb) en ook nog ruimte voor een enkele nvme-ssd. prijs : ongeveer 380 (dualcore) tot 450 (quadcore).
dat is natuurlijk wel een beetje een meerprijs, maar als je dat afzet tegen de performance die zo'n ding maakt dan is dat het meer dan waard... het aller aller aller grootste voordeel is dat je die rasberry pi dan nog steeds kunt gebruiken, via blockstorage of NFS kun je er dan software opdraaien die zijn opslag regelt met de nas (dan: san), waardoor je pi ook effecief veel minder rekenkracht kwijt is aan opslagtaken, dus daar is ook nog een groot voordeel in performance.
ook kwa stroomkosten zal een intel nas (die cpu's doen geloof ik 8~10watt, niet onder doen voor zo'n hdd (raid) behuizing dus op stroomkosten gaat je pi oplossing het ook niet winnen..
dit hele verhaal wil overigens niet zeggen dat er niet, ergens nog een goedkopere zelfbouw optie is of dat je met een andere goedkopere (realtek chip based nas) niet een zelfde soort winst kunt behalen, daar heb ik simpelweg de (persoonlijke) ervaring niet mee.
TLDR : raidbox met pi, niet mijn keuze.