Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:31
Ook wij (en hat dak) zijn na de verbouwing eindelijk klaar voor zonnepanelen.

1. Foto's
Luchtfoto's zijn er nog niet, het 'oude' huis staat nog overal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tId0YQ6WldZwuTUrncJk41n6D20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QQamZiRgjW8iJ6CWTYdCh3GP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRifA6VrU2HLKACwQCM7iAyl0UE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nLnMK6v5ZXAJS8IzoOp2BuQl.jpg?f=fotoalbum_large

2. Beschikbare (dak)ruimte
De beschikbare ruimte is genoeg voor een paneel of 22, maar de offertes gaan uit van 12 en 14 panelen.
Dak is zuid-west. Qua beschibkare ruimte praat ik alleen over het 'hoge' gedeelte van het dak, het voorste stukje laat ik voor nu even wat het is.

3. Schaduw
Geen enkele schaduw

4. Jaarverbruik
Verwachting is rond de 4000 kWh. Geen plannen voor een elektrische auto of voor een warmtepomp. Koken doen we al elektrisch.

5. Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase (3x35)

6. Budget en doel
Budget is lastig. Eerste budget was rond de 7000, maar de nieuwe offerte gaat uit van 9500. Budget is in zekere zin beperkt, al snappen we wel dat we het relatief snel terug kunnen verdienen. De offerte van 9500 schrok ik eigenlijk wel van, minder panelen maar wel ruim 2k meer aan kosten.

Doel is uiteraard om geld te besparen. Niet per se salderen maar wel een beetje ruimte om in de toekomst nog wat speling te hebben.

7. Wie gaat het project uitvoeren
Deels zelf, maar dan praten we over dingen in de meterkast als een nieuwe aardlekschakelaar (vader is gepensioneerd electricien)

8. Bijhouden van data
Ik hou de data nu al zelf bij via Home Assistant en een P1 meter die bekabeld is aangesloten. Dit zou ik graag zo houden, al is het mij bij Zonneplan niet duidelijk of dit rechtstreeks kan. Ik weet dat er een add-on is voor Zonneplan, maar dat gaat via de credentials via Zonneplan, niet rechtstreeks binnen het eigen netwerk.

9. Reeds verkregen offertes

Zoals gezegd 2 offertes:

de eerste is van Zonneplan.
14 panelen a 405 wp
Omvormer van Saj, 3-fase
Verwachte opbrengst rond de 5100 kWh (staat niet gespecifieerd, weinig details in de offerte).

Totale kosten: 7219 euro (all-in). Volgens mij 1,27/Wp. Vrij gesloten systeem omdat Zonneplan een eigen sausje over de omvormer doet bijvoorbeeld. Wel snel(ler) leverbaar.

2e offerte:
12 panelen a 410 wp (REC 410 Alpha Pure-R Black)
SolarEdge 5K short string 3-fase omvormer
S500B optimizer
verwachte opbrengst: 4478 kWh

Totale kosten 9519 euro, waarbij we zelf deel van het werk in de meterkast doen. Volgens mij 1,93/Wp

10. Regio
Regio Groningen

Voor mijn gevoel is de 2e offerte vrij prijzig, maar deze club kwam langs voor inventarisatie en offerte. Hierbij gaf hij aan dat veel bedrijven Chinese panelen en omvormers gebruiken waar zij dat niet doen. Ze geven aan expliciet voor kwaliteit te gaan. Waarbij vooral opgemerkt werd dat deze panelen na 25 jaar maximaal 8 procent opbrengst mogen verliezen waarbij andere panelen gemiddeld 15-20 procent verlies hebben. Ook de aangegeven garantie is een stuk hoger/langer dan bij Zonneplan. Verwachte levertijd is over een maand of 5.

Ik neig qua budget uiteraard voor de 1e optie, maar ik heb een goed gevoel over de 2e.

Mogelijk ga ik nog meer offertes vragen, maar ik ben al heel benieuwd of jullie bij voorbaat zeggen dat 1 van de 2 geen goede optie is.

[ Voor 9% gewijzigd door rscheper op 27-07-2023 10:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:24
2 is gewoon te duur zelfs met deze onderdelen.

Vraag Gewoon zon in Assen eens. Geen persoonlijke ervaring - maar een forum lid werkt daar en zie nette prijzen. Kan ook REC leveren als ik me niet vergis

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:31
Ronald schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:22:
2 is gewoon te duur zelfs met deze onderdelen.

Vraag Gewoon zon in Assen eens. Geen persoonlijke ervaring - maar een forum lid werkt daar en zie nette prijzen. Kan ook REC leveren als ik me niet vergis
Bedankt, ondanks het goede geval en de merken die ze bij offerte 2 gebruiken lijken mij deze inderdaad veel te duur, bedankt voor de bevestiging. En bedankt voor de tip!