Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies 4K game PC, +-2000 Euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FRDRK
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23-10 18:37
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb een LG CX tv en wil met de nieuwe desktop er vlot 4K kunnen op gamen. Ik speel voornamelijk single player (action-)RPG's (hallo, Starfield). Diablo IV, Cyberpunk, Dead Island 2, ...
Ik speel geen (multiplayer) shooters of dergelijke, dus hoge fps @1080p/1440p is geen noodzaak.
In mindere mate: Surfen, Illustrator, Indesign en Photoshop.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 2000 Euro, assemblage doe ik zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
LG 1440p/144hz scherm, toetsenbord en muis.
Eventueel be quiet! Dark Rock 4 (non-pro)
2x be quiet! Silent Wings 3 140 mm

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie lijst hieronder.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD processor en videokaart

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Low profile RAM, want de clearance met de Dark Rock is niet geweldig.

Ga je overklokken?
Neen.

Wat verwacht je van ons?
Is het systeem in balans? Prijs/kwaliteit oké?
Neem ik een 7600X omdat 4K GPU-gebonden is ... Of is het in verhouding te idioot om te besparen op de CPU?
De Dynamic X2 front fans zijn degelijk? Zou ik één silent wing boven achteraan monteren als outtake?
Laat ik de Dark Rock 4 in mijn oude pc zitten en koop ik een (superieure) Peerless Assassin voor in het nieuw systeem?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 246,-€ 246,-
1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 217,-€ 217,-
1VideokaartenSapphire Pulse AMD Radeon RX 7900 XTX€ 999,-€ 999,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 116,31€ 116,31
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 101,92€ 101,92
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 135,81€ 135,81
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 129,-€ 129,-
Totaal€ 1.945,04

Beste antwoord (via FRDRK op 29-07-2023 15:43)

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
Of is het in verhouding te idioot om te besparen op de CPU?
Nee, want je hebt een goede reden. Het gaat om 80 euro op de 2000 en inderdaad dat is een druppel op de gloeiende plaat, maar die 80 euro kun je gewoon in je zak steken op deze manier en dan later altijd nog een 8700X of 9700X kopen indien nodig, mits AMD AM5 weer een aantal gens in stand houdt.

Ik zou die silent wings fans vooral gebruiken ja. Die case fans van fractal zijn niet verkeerd, maar het is geen competitie voor high end fans.

Welke koeler je gebruikt is aan jou. Je bespaart geld voor de bequiet opnieuw te gebruiken. De 7600X is niet zo'n heethoofd tijdens het gamen. Met pbo curve offset en een powerlimit kun je het nog verder verbeteren.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
Of is het in verhouding te idioot om te besparen op de CPU?
Nee, want je hebt een goede reden. Het gaat om 80 euro op de 2000 en inderdaad dat is een druppel op de gloeiende plaat, maar die 80 euro kun je gewoon in je zak steken op deze manier en dan later altijd nog een 8700X of 9700X kopen indien nodig, mits AMD AM5 weer een aantal gens in stand houdt.

Ik zou die silent wings fans vooral gebruiken ja. Die case fans van fractal zijn niet verkeerd, maar het is geen competitie voor high end fans.

Welke koeler je gebruikt is aan jou. Je bespaart geld voor de bequiet opnieuw te gebruiken. De 7600X is niet zo'n heethoofd tijdens het gamen. Met pbo curve offset en een powerlimit kun je het nog verder verbeteren.

• rschwartnld
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-04 16:07

rschwartnld

pensioen bereikt

Bij 1440p/4k achtige instellingen is eigenlijk altijd de cpu de bottleneck blijkt nu uit veel prestatie testen
Als je voornamelijk snelheid voor spellen wil is de keuze voor de cpu eigenlijk de 7800x3d wel de beste optie omdat die zich kan meten met vrijwel alles wat er te koop is.
Dat deze wat trager is op andere vlakken is eigenlijk niet zo spannend.
Ik heb zelf gekeken voor een nieuw systeem en merkte dat het niet zoveel uitmaakte welke grafische kaart ik ook zou kopen omdat de bottleneck nog steeds de cpu blijkt te zijn
Daarom ben ik voor een RX 6800 XT gegaan in plaats van de nieuwere en zwaardere modellen
Verder lijkt mij het lijstje goede keuzes te bevatten want de B650 moederborden zijn goed genoeg als je toch nooit of beperkt gaat overklokken.
Wat betreft sneller geheugen vraag ik mij sterk af of dit echt iets uitmaakt aangezien ik pas geleden nog gekeken heb met enkele vrienden, de een met DDR5000 en de ander met 6000 er zat totaal geen verschil in prestaties in de spellen beide waren afdoende.
Alleen als je de zogenaamde belangrijke benchmarks gaat draaien komen er zogenaamde verschillen tevoorschijn, waar je werkelijk nooit iets van merkt in de echte wereld
Ik heb werkelijk nog nooit echt enig verschil kunnen merken in spellen of ik nu het zogenaamd snelste of de gewone setjes kocht
Tijdens het spelen, zelfs naast elkaar de een met peperduur geheugen de ander met zogenaamd traag geheugen merkten wij allen totaal geen enkel meetbaar verschil
Sneller geheugen in de videokaarten maakte soms wel degelijk verschil, en inmiddels hoef je vooral bij geen enkele fatsoenlijke AMD Gpu bang te zijn dat je niet genoeg geheugen hebt want vrijwel allemaal hebben ze 16 GB erin geplaatst daar kunnen wij voorlopig nog ver mee vooruit.
Als ik kijk wat er in de pijplijn aan nieuwe spellen zit zal het zeker voor mij nog wel een jaartje of 5 of langer duren voor je misschien echt meer nodig gaat hebben.
Ik zag namelijk amper tot geen verschil tussen de prestaties met mijn huidige spellen en de 7900 XTX.
Daardoor kon ik daar flink op besparen, en de bovenstaande reden wat betreft nieuwe spellen geeft dan ook weer meer tijd om extra geld op te sparen.
Als je kijkt naar wat er gaat komen in de komende 2 tot 3 jaar gaan we enorme sprongen voorwaarts zien als de nieuwste telgen in de pijplijn worden vrijgegeven.
De fabrikanten zijn nu al ruim 6 to 8 jaar op ons vooruit, tegen de tijd dat wij de spullen eindelijk kunnen kopen is er veel tijd gestoken in het fijn afstemmen van de winstmarges voor deze nieuwe producten want dat is het enige wat echt telt voor deze grootmachten op[ hardware gebied
Dat de 7800x3d een heet hoofd is moet ik toegeven, maar je bepaard wel op je stroom verbruik ;)
Daar is dus wel een degelijke koeler bij nodig, een leuke dual fan water koeler zal deze echt goed koel kunnen houden of een hele goede single fan waterkoeler. Keuzes genoeg die voldoen.

[ Voor 5% gewijzigd door rschwartnld op 27-07-2023 13:06 ]

• FRDRK
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23-10 18:37
youridv1 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:15:
[...]

- Akkoord! Nu, voor mij gaat het eerder tussen de 7600x of 7800x3D. Een beetje "alles of niets". Maar het prijsverschil is er ook naar. Dat geld vind ik in mijn geval beter besteed aan de 7900XTX.
- Dan vervang ik de front fans met de Silent Wings en verplaats ik eventueel de Dynamics naar boven.
- Oké
rschwartnld schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:59:
Bij 1440p/4k achtige instellingen is eigenlijk altijd de cpu de bottleneck blijkt nu uit veel prestatie testen
Als je voornamelijk snelheid voor spellen wil is de keuze voor de cpu eigenlijk de 7800x3d wel de beste optie omdat die zich kan meten met vrijwel alles wat er te koop is.
Dat deze wat trager is op andere vlakken is eigenlijk niet zo spannend...
- CPU bottleneck: Uit wat ik lees en opgezocht heb, concludeer ik dat 4K gaming vooral de GPU belast. Exclusief bepaalde games of pure fps winst.
- 6800 XT vs 7900: 6800XT prijs/prestatie is inderdaad zeer sterk, maar hier ben ik bereid meer prijs te betalen dan prestatie.
- Geheugen: Ik heb vooral gekeken of het geheugen QVL is en AMD EXPO heeft. De goedkoopste DDR5 2x16 Gb latjes die ik zie op Meggeko zijn +-10 Euro goedkoper.
- Wachten op wat beters: Er is altijd wat beters in de aantocht ...

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-11 13:53
Paar dingen.

- Op de hogere resoluties is juist net je gpu de voornaamste en vaak de enige bottleneck en niet je cpu. Op lagere resoluties zoals 1080p kan je gpu zoveel frames per seconde renderen dat je cpu het vaak niet meer bij kan houden.

Je bent op 4k veel beter af met een 7600x/13600k met een 4090/7900xtx. Dan een 13900k/7800x3d met een 4070/6800xt bijvoorbeeld.

- Vergeleken met andere cpu' is de 7800x3d juist net helemaal niet zon heethoofd. Het feit dat hij zuiniger is verklapt het al. Minder powerdraw is minder warmteproductie. De 7800x3d heeft dus ook totaal niet een waterkoeler nodig. Een simpele en degelijke torenkoeler is al meer dan genoeg.