IBC groen aankleden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:07
Voor klimaatadaptatie wil ik een IBC als regenton gebruiken. Niet op een onzichtbare plek, maar in de voortuin. Deels achter beplanting, maar de bovenste 10 - 20 cm zal boven de beplanting uitkomen. Daarnaast zal ie in de winter zichtbaarder zijn, want kale planten.
Nu had ik bedacht er mos omheen te laten groeien en sedum bovenop. Mijn punt is alleen: welke basis gebruik ik daarvoor?
Bovenop lukt wel denk ik. Iets van tuinaarde op worteldoek of zo. Daar sedum in.
Voor de zijkanten zit ik aan plaatmateriaal te denken dat niet verrot, maar toch enigszins milieuvriendelijk is. Daar moet het mos dan op groeien, dus liefst ook wat ruw ivm hechting.
Er zijn ook IBC hoezen te koop, maar die lijken me te glad, want waterafstotend en zo.
Zijn er bijvoorbeeld glas-, of steenwol platen van een paar centimeter die deze rol zouden kunnen vervullen? Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:07
Gat graven en de IBC daar (deels) in zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
tafkaw schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:53:
Gat graven en de IBC daar (deels) in zetten?
Nee, niet echt een optie. Ik wil het simpel houden en niet gaan pompen.
Kraantje vlak boven de grond, ter plekke laag uit laten lopen tussen de planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:32
Is dit misschien een idee? Zijn gemaakt van een soort vilt, rotten niet, enigszins ruw.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Yaksa schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:18:
Is dit misschien een idee? Zijn gemaakt van een soort vilt, rotten niet, enigszins ruw.
Zeker, die kende ik nog niet.
Ik twijfel over de maat voor de lange zijden en de of ik die vakjes nodig heb. Strakker lijkt me mooier.
De grap van mos is dat je het kunt schilderen. Je mengt het met karnemelk, of yoghurt en kwasten maar. Je plant het niet, heeft geen voedingsbodem nodig. Kortom: lijkt mij ideaal voor een groen experiment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:35
Ik zou er gewoon een klimplant omheen laten groeien. Kan prima in dat metalen rek wat erom zit. Neem je een toscaanse jasmijn, die is ook nog eens wintergroen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-09 12:55
Staat de IBC in de schaduw? Mos gaat geloof ik niet zo lekker in de volle zon. Ik zou dan eerder gaan voor een groen blijvende klimmer of de bekleding van Yaksa gevuld met sedum.

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:02
Als je een IBC hebt met zon metalen rek kan je ook ervoor kiezen om er wilgen doorheen te vlechten. In de herft/winter kan je die vast wel ergens vandaan halen voor weinig. Even bij een boer aankloppen met de vraag of je een paar wilgen mag knotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Bergdwerg schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:40:
Staat de IBC in de schaduw? Mos gaat geloof ik niet zo lekker in de volle zon. Ik zou dan eerder gaan voor een groen blijvende klimmer of de bekleding van Yaksa gevuld met sedum.
Hij staat noordoost, dus moet te doen zijn met mos. Maar een wintergroene klimmer is idd zo gek nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
1107972 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:51:
Als je een IBC hebt met zon metalen rek kan je ook ervoor kiezen om er wilgen doorheen te vlechten. In de herft/winter kan je die vast wel ergens vandaan halen voor weinig. Even bij een boer aankloppen met de vraag of je een paar wilgen mag knotten.
Goed idee, maar de planten ervoor worden kaal in de winter. Wilg ook, dus heb liever iets groenblijvends ter camouflage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoasteR87
  • Laatst online: 26-09 09:01
Hedra is een goede optie.
Je kunt ook gaan voor een Jasmijn (wel wintergroen kiezen...)

Hedra is de goedkoopste en snelste optie op het geheel groen te krijgen, maar heeft wel veel pollen en trek behoorlijk wat insecten aan.
Jasmijn geeft mooie bloemen die heerlijk geuren, mits er wat zon op staat. Iets minder dekkend als Hedra.

Wat je ook kan doen is een groene muur maken van rotsplantjes / vetplanten. Gaasrek, wat grotere pvc buis, een beetje handigheid en je kan zo een groen muurtje maken wat altijd groen blijft, en weinig onderhoud behoeft.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
RoasteR87 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:56:
Hedra is een goede optie.
Je kunt ook gaan voor een Jasmijn (wel wintergroen kiezen...)

Hedra is de goedkoopste en snelste optie op het geheel groen te krijgen, maar heeft wel veel pollen en trek behoorlijk wat insecten aan.
Jasmijn geeft mooie bloemen die heerlijk geuren, mits er wat zon op staat. Iets minder dekkend als Hedra.

Wat je ook kan doen is een groene muur maken van rotsplantjes / vetplanten. Gaasrek, wat grotere pvc buis, een beetje handigheid en je kan zo een groen muurtje maken wat altijd groen blijft, en weinig onderhoud behoeft.
Hedera vind ik wat minder mooi, al wordt het wel lekker dicht.
Je muurtje vat ik niet helemaal. Wil je korte stukjes pvc buis horizontaal stapelen en vullen met aarde en vetplanten?
Vooralsnog denk ik dat ik voor een wintergroene jasmijn ga. Sedum bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoasteR87
  • Laatst online: 26-09 09:01
Marcva schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:24:
[...]

Hedera vind ik wat minder mooi, al wordt het wel lekker dicht.
Je muurtje vat ik niet helemaal. Wil je korte stukjes pvc buis horizontaal stapelen en vullen met aarde en vetplanten?
Vooralsnog denk ik dat ik voor een wintergroene jasmijn ga. Sedum bovenop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utvnY4Emr4IXt2SKNX9XZopBdPY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Eax0nG4dLTeAgRxjVutopRbf.webp?f=user_large

Zoiets. Kost een jaar of 2 voordat het dicht is, maar dan heb je echt een mooie diverse wand die makkelijk is qua onderhoud en groen blijft.

Heb je trouwens ook nagedacht over het filteren van je water? Want ik had ook 2000liter staan maar dat werd, mede door stuifmeel en vogelpoep heel snel heel ranzig en dat stonk een uur in de wind. Je moet sowieso een bladvanger er in zetten misschien kun je daar dan een 100micron filtertje op zetten zodat 95% van alle troep er uit blijft. Gewoon een tip uit ervaring, want je tuin sproeien met die stinkzooi is ook zo wat, want je ruikt het de dagen er na nog...

[ Voor 24% gewijzigd door RoasteR87 op 28-07-2023 08:53 ]

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:32
Marcva schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:51:
[...]

Goed idee, maar de planten ervoor worden kaal in de winter. Wilg ook, dus heb liever iets groenblijvends ter camouflage.
Volgens mij bedoelde @1107972 iets als dit.

Hou er wel rekening mee dat wilgen wat dat betreft echt onkruid zijn. Pak een wilgentak die al een jaar op de grond ligt, duw hem in de grond en dat ding groeit wel weer uit tot een boom.

Daarnaast weet ik ook niet of het dicht genoeg is om de witte bak er niet doorheen te zien, wit is wel lastiger om te camoufleren met planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:18
Joe28965 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:49:
[...]

Hou er wel rekening mee dat wilgen wat dat betreft echt onkruid zijn. Pak een wilgentak die al een jaar op de grond ligt, duw hem in de grond en dat ding groeit wel weer uit tot een boom.

Daarnaast weet ik ook niet of het dicht genoeg is om de witte bak er niet doorheen te zien, wit is wel lastiger om te camoufleren met planten.
je kan je IBC ook groen spuiten/verven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
RoasteR87 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:50:
[...]

[Afbeelding]

Zoiets. Kost een jaar of 2 voordat het dicht is, maar dan heb je echt een mooie diverse wand die makkelijk is qua onderhoud en groen blijft.

Heb je trouwens ook nagedacht over het filteren van je water? Want ik had ook 2000liter staan maar dat werd, mede door stuifmeel en vogelpoep heel snel heel ranzig en dat stonk een uur in de wind. Je moet sowieso een bladvanger er in zetten misschien kun je daar dan een 100micron filtertje op zetten zodat 95% van alle troep er uit blijft. Gewoon een tip uit ervaring, want je tuin sproeien met die stinkzooi is ook zo wat, want je ruikt het de dagen er na nog...
Nee, niet nagedacht over filter. Goeie tip. Ga ik me ff in verdiepen. Dat er geen direct zonlicht op komt door de begroeiing zal ook helpen om 'm fris te houden.
Die stellage heeft me wat te veel ruimte nodig. Dan voel ik meer voor de eerder genoemde textiele variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Joe28965 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:49:
[...]

Je linkt naar de verticale, dode variant volgens mij. Als je ze rechtop zet is het idd net onkruid. En niet wintergroen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:37
Voor de hoogte: bovenkant ca 30 cm van boven afsnijden, en er dan overheen duwen als een soort kapje? Dan is hij niet meer hermetisch dicht, al weet ik niet in hoeverre dat een probleem is voor regenwateropslag. Qua stank misschien geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Zwartoog schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:26:
Voor de hoogte: bovenkant ca 30 cm van boven afsnijden, en er dan overheen duwen als een soort kapje? Dan is hij niet meer hermetisch dicht, al weet ik niet in hoeverre dat een probleem is voor regenwateropslag. Qua stank misschien geen goed idee.
Is idd een optie, behalve de bezwaren die je zelf noemt gaat het te koste van de inhoud en moet ik ook het frame verbouwen.
Vooralsnog ga ik nog steeds voor een esthetisch verantwoorde camouflage ;)
Pagina: 1