Elektriciteit aanleggen naar kookeiland

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:10
Voor het kookeiland dat we krijgen moet ik zelf elektriciteit en water aan/afvoer aanleggen.

Voor elektriciteit moet ik meerdere aansluitingen maken:
-1x 3fase perilex wcd voor de kookplaat
-1x wcd voor de quooker
-4x snoer van 1,5m met contrastekker voor de 4 stopcontacten die in het eiland komen.

Waar ik nu een beetje over twijfel is wat ik zal doen met de wcd's: de keuken verkoper gaf de tip de perilex met contrastekker aan snoer te maken. Hierdoor kan de stekker van de kookplaat in de contrastekker gestoken worden achter een lade ipv op de grond achter de plint. Nu bedacht ik zelf dat ditzelfde dan ook mogelijk is voor de 1fase aansluiting van de quooker.

Het idee is dus 1 buis met 3 kabels naar het eiland te maken, en 1 buis met 5 kabels.
Hier dan 2 lasdozen op (op de grond) en vanuit de 1e lasdoos 5 kabels met contrastekkers en vanuit de ander een 5aderige kabel met contra perilex.

Is dit verstandig of zijn er veiligheids overwegingen die dit onverstandig maken?

Bonusvraag: heeft het nog nut YMvK door de buis te trekken ipv losse draden?

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:07
Elke groep moet een eigen buis. Zo te lezen krijg jij dus 6 buizen? Volgens mij is 3 of 4 ook voldoende.
Je moet even kijken wat de selectiviteit van je 4 WCD's zijn, of je die op 1 of 2 groepen wilt hebben.

1.5mm2 is alleen voor verlichting en apparaatsnoeren, niet voor inbouw.

Ik zou ook niet een perilex "los" willen hebben. Je kunt dan beter een aansluitdoos gebruiken. Die zijn ook compact.
https://www.elektramat.nl...mm2-per-10-stuks-2505210/

ymvk kan wel makkelijker afmonteren onder je kookeiland dan losse aders met flexbuis. Maar je moet het wel door je buis kunnen krijgen. Plus, als je dikke buis hebt kun je daar wellicht wel meermaals ymvk doorheen doen, wat met losse aders niet mag. Check wel even hoeveel er dan in mogen.

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 26-07-2023 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Die 4 wcd's en quooker kunnen prima op 1 groep. Ze zijn puur om een keer een keukenmachine op aan te sluiten, of een laptop lader. Nooit zware apparatuur, dus 1 groep is genoeg. Kortom: 1 19mm buis voor 5 kabels, en nog 1 voor 3 kabels.

Maar waarom zou je de perilex niet los willen hebben?

Tevens heb ik het nergens over 1,5mm2 draad, ik heb het over een snoer van 2,5mm2 met een lengte van 1,5m 😉

[ Voor 16% gewijzigd door ConQuestador op 26-07-2023 21:01 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:15
Hoe kan je 5 kabels door een 19 mm pijp trekken ? Je haalt waarschijnlijk aders en kabels door elkaar. Er komt dus 1 drie aderige kabel en 1 met 5 aders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
devriesjande schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:07:
Hoe kan je 5 kabels door een 19 mm pijp trekken ? Je haalt waarschijnlijk aders en kabels door elkaar. Er komt dus 1 drie aderige kabel en 1 met 5 aders?
Correct, mijn fout: 1 pijp met 5 aders, daar een lasdoos op, en vanuit die lasdoos dan een perilex contrastekker aan flexibel 2,5mm2 snoer.

En 1 pijp met 3 aders, daar lasdoos op, en vanuit de lasdoos 5 flexibele snoeren met contrastekkers.

Dat is het idee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
ConQuestador schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:38:
[...]

Correct, mijn fout: 1 pijp met 5 aders, daar een lasdoos op, en vanuit die lasdoos dan een perilex contrastekker aan flexibel 2,5mm2 snoer.

En 1 pijp met 3 aders, daar lasdoos op, en vanuit de lasdoos 5 flexibele snoeren met contrastekkers.

Dat is het idee
Ik zou gewoon een lasdoos monteren met perilex wcd er op. Als je een voorbedraadde flex gebruikt kun je nog wat heen en weer slingeren onder je eiland zodat je precies op de juiste plek aan kan komen.
Oplassen naar een snoer met contrastekker is imo overbodig.

Abb heeft de zgn. Botervlootjes met perilex 'deksel'

Ditzelfde kun je doen voor je normale wcd's. Hiervoor evt een 4 voudige wcd op een hafobox plaatsen.

Edit:

https://www.elektramat.nl...ZoFdWKZFDDHAaAkS1EALw_wcB

En

https://www.elektramat.nl...rF40JhoM5a1MaAvfyEALw_wcB

[ Voor 27% gewijzigd door Koekstra op 26-07-2023 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
@Koekstra nuttige info, bedankt.

De 4 voudige wcd zal niet gaan omdat ik van de keukenleverancier echt 4x 1.5m met contrastekker moet voorzien, aangezien de wcd in het eiland schijnbaar geen snoer heeft.

Maar dergelijke deksels met wcd had ik al gevonden en overwogen. Als dat beter is zal ik dat gewoon doen. Nadeel hiervan is wel dat de stekker dan achter de (lage) plint komt. Terwijl hij met contrastekker in de korpus achter en lade kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
ConQuestador schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:55:
@Koekstra nuttige info, bedankt.

De 4 voudige wcd zal niet gaan omdat ik van de keukenleverancier echt 4x 1.5m met contrastekker moet voorzien, aangezien de wcd in het eiland schijnbaar geen snoer heeft.

Maar dergelijke deksels met wcd had ik al gevonden en overwogen. Als dat beter is zal ik dat gewoon doen. Nadeel hiervan is wel dat de stekker dan achter de (lage) plint komt. Terwijl hij met contrastekker in de korpus achter en lade kan.
Wat is precies het nadeel onder de plint?

Inbouw wcds zonder snoer ken ik nog niet, maar ze zullen er zijn dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Koekstra schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:58:
[...]

Wat is precies het nadeel onder de plint?

Inbouw wcds zonder snoer ken ik nog niet, maar ze zullen er zijn dus..
Nadeel is dat als je er bij moet, je onder de (10cm hoge) plint moet, waar je achter een lade er zo bij kan

Die wcd's zijn specialen ingebouwd in het kookeiland, geen gewone wcd's dus. Ze zullen vast met langer snoer kunnen, maar de keukenbouwer vraagt 1,5m. Als ik daar niet in voorzie lopen ze tegen problemen aan op de dag van plaatsing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
Hier een screenshot uit de offerte, zoals je kan zien zit aan de achterkant van de wcd een stekker waar de contrastekker op moet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-yrGLBMzpeT7RBWTVZFswKWVyE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yU3eHlgA7TaGKPK2F7VkeO7T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
ConQuestador schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:04:
[...]

Nadeel is dat als je er bij moet, je onder de (10cm hoge) plint moet, waar je achter een lade er zo bij kan

Die wcd's zijn specialen ingebouwd in het kookeiland, geen gewone wcd's dus. Ze zullen vast met langer snoer kunnen, maar de keukenbouwer vraagt 1,5m. Als ik daar niet in voorzie lopen ze tegen problemen aan op de dag van plaatsing.
Ja nou -als- je de stekker er überhaupt al eens uit moet halen, moet je ook je lade leeg halen, want die ligt geheid vol met zooi. Leer mij een keukelade kennen :+

Anyhow, kijk zelf maar wat je handig vind. Ik zie het probleem niet echt.

Wat betreft de wcds in het eiland weet ik wel wat je bedoelt hoor, 'ik heb ze zelf ook'. Maar de oplossingen die ik ken, hebben er allemaal een stuk snoer aan zitten, en zijn feitelijk gewoon veel te dure verlengsnoeren :+

Edit:
Ik zie idd nu je screenshot.
Bijzondere oplossing, maar ik snap precies wat je bedoelt.

Dan zou ik de hafobox pakken zonder wcd deksel, en daar met soepele wago's stukken snoer met contrastekkers aan zetten ja :P

[ Voor 10% gewijzigd door Koekstra op 26-07-2023 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Bedankt voor het meedenken, zoals je zegt: verlengsnoeren van 100 euro per stuk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Voor je 3 fase perilex is het toch veel makkelijker om direct een YMVK kabel te trekken naar de meterkast? Nu moet je voor elke fase een aparte kleur ader in huis hebben. Ander voordeel is dat het niet in buis hoeft te zitten en je kan de YMVK kabel direct aansluiten op een losse lasdoos met perilex opbouw onder de plint, dan heb je eigenlijk het contra stekker idee.

Ook zou ik toch echt voor een aparte groep gaan voor de Quooker. Het is weinig moeite en als je ooit besluit om een volautomaatkoffiezetapparaat neer te zetten op die plek dan zit je al boven het maximale aansluitvermogen.

Ik heb voor mijn keuken ook diverse elektra aansluitingen als opbouw op de achterwand gemaakt voor de Quooker en vaatwasser volgens de installatievoorschriften, maar hoe ze met de gatenzaag vervolgens de achterwanden van mijn keukenkastjes hebben verbeund werd ik daar nou niet echt vrolijk van. In de praktijk hoef je nooit bij de betreffende aansluitingen te kunnen en ligt het mooi uit het zicht onder de plint. Bij een eventuele noodsituatie ben je toch sneller bij je stoppenkast dan achter een ladeblok of plint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:46
Afhankelijk van de ruimte die je hebt kan je opbouw perilex contactdoos in de ruimte van de lade monteren. Dit heb ik laatst nog gedaan bij mijn schoonouders. Meestal is de lade zelf lager dan de hoogte van het front, waardoor je dus op de achterwand een plekje kan hebben. Dan trek je 19mm buis met de YMVK kabel direct naar die doos.

Als je erbij moet, kan je dan gewoon de hele lade eruit klikken: als 'ie niet lomp zwaar gevuld is, hoeft je hem niet leeg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Ymvk naar de meterkast is onnodig complex aangezien ik in de dekvloer moet leggen (geen kruipruimte) 2 groepen is een optie maar ik zie het nut niet. Koffiemachine e.d. komt in de koffienis, het eiland is puur om te koken, de 4 stopcontacten zijn zodat je op iedere hoek stroom hebt, maar zelden zullen ze echt belast worden.

Voor wat betreft contactdoos achter de lade maken: wat is dan nog het voordeel tov een contrastekker? Die laatste kan ik voorbereiden, een contactdoos maken kan pas nadat de keuken staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Skip die Perilex aansluiting en sluit de draden direct op de Bora aan, dit staat ook in de Bora handleiding ;)
Perilex zijn sowieso enorm brakke connectoren die verboden moeten worden.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
ConQuestador schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:46:
Ymvk naar de meterkast is onnodig complex aangezien ik in de dekvloer moet leggen (geen kruipruimte) 2 groepen is een optie maar ik zie het nut niet. Koffiemachine e.d. komt in de koffienis, het eiland is puur om te koken, de 4 stopcontacten zijn zodat je op iedere hoek stroom hebt, maar zelden zullen ze echt belast worden.

Voor wat betreft contactdoos achter de lade maken: wat is dan nog het voordeel tov een contrastekker? Die laatste kan ik voorbereiden, een contactdoos maken kan pas nadat de keuken staat.
Ymvk mag direct in de dekvloer zonder buis.

Bij gebruik van opbouw WCD's op de achterwand worden deze geplaatst tegen de vaste muur voordat de keuken geplaatst wordt. De WCD's worden vervolgens vrij gemaakt met iets als een gatenzaag of multitool in de achterwand van de keuken. Maar ook bij een eventuele lasdoos wil je dat deze bereikbaar of vindbaar blijft en niet verborgen achter een vaste kastenwand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:07
ConQuestador schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:59:
Die 4 wcd's en quooker kunnen prima op 1 groep. Ze zijn puur om een keer een keukenmachine op aan te sluiten, of een laptop lader. Nooit zware apparatuur, dus 1 groep is genoeg. Kortom: 1 19mm buis voor 5 kabels, en nog 1 voor 3 kabels.

Maar waarom zou je de perilex niet los willen hebben?

Tevens heb ik het nergens over 1,5mm2 draad, ik heb het over een snoer van 2,5mm2 met een lengte van 1,5m 😉
In de norm is de keuken expliciet vermeld als locatie waar zware losse apparatuur wordt gebruikt en er ten minste twee eindgroepen moeten zijn. Meer is beter. Maar het is aan jou.
Mixers, waterkokers, broodmachines zijn allemaal 1000W+.

De quooker moet op een eigen groep, want meer dan 2 kVA. (720.55.1.3)
Die stroomverdeler dozen zijn leuk voor als je later een quooker inbouwt in een bestaande keuken, nu moet je dat niet zo willen maken. Ik heb het ook omgebouwd, want geen kokend water als de vaatwasser liep was erg vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Atlas schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:52:
Skip die Perilex aansluiting en sluit de draden direct op de Bora aan, dit staat ook in de Bora handleiding ;)
Perilex zijn sowieso enorm brakke connectoren die verboden moeten worden.
Hoe zie je dat voor je? Ymvk direct op de Bora? Of flexibel snoer in een lasdoos Lassen aan de 5 aders die naar de meterkast gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
jeroen3 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:02:
[...]

In de norm is de keuken expliciet vermeld als locatie waar zware losse apparatuur wordt gebruikt en er ten minste twee eindgroepen moeten zijn. Meer is beter. Maar het is aan jou.
Mixers, waterkokers, broodmachines zijn allemaal 1000W+.

De quooker moet op een eigen groep, want meer dan 2 kVA. (720.55.1.3)
Die stroomverdeler dozen zijn leuk voor als je later een quooker inbouwt in een bestaande keuken, nu moet je dat niet zo willen maken. Ik heb het ook omgebouwd, want geen kokend water als de vaatwasser liep was erg vervelend.
Ik zal kijken. Ik had al 2 extra groepen ingepland voor de 2 ovens, volgens mij heb ik dan 5 groepen voor de keuken. Even kijken of dit genoeg is of ik er nog een extra bij moet plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

ConQuestador schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:03:
[...]

Hoe zie je dat voor je? Ymvk direct op de Bora? Of flexibel snoer in een lasdoos Lassen aan de 5 aders die naar de meterkast gaan.
Ja beste is Ymvk direct op je Bora. Vergeet je adereindhulsjes niet als je flexibele kabel gebruikt :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:00
ConQuestador schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:03:
[...]

Gewoon een stuk flexibel 19mm onder je kookeiland uit laten komen met de goede kleuren draad... daar een ABL perilex ip44 wcd aan zetten... zo kan je alle kanten nog op onder de plint... niet moeilijker maken dan dat het is.... niks is minder dan met je kop in een kastje moeten werken om een wcd aan te sluiten.

En ymvk in de dekvloer smeren?? het mag misschien wel maar netjes is anders.

[ Voor 7% gewijzigd door PotatoChip op 30-07-2023 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 23:42

Illusion

(the art of)

Atlas schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:28:
[...]

Ja beste is Ymvk direct op je Bora. Vergeet je adereindhulsjes niet als je flexibele kabel gebruikt :)
YmvK is per definitie stug
En een 5g2,5 ymvk krijg je niet onder de trenkontlasting van de gemiddelde kookplaat ik kan me niet voorstellen dat een bora daarin significant afwijkt.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 08:38
ConQuestador schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:05:
[...]Ik zal kijken. Ik had al 2 extra groepen ingepland voor de 2 ovens, volgens mij heb ik dan 5 groepen voor de keuken. Even kijken of dit genoeg is of ik er nog een extra bij moet plannen.
Gaat snel, koelkast en diepvries (eigen aardlek), oven, microgolfoven, quooker, kookplaat, vaatwas wil je elk op eigen kring, dat zijn er al 6; dan nog 2 verdeeld over stopcontacten in keuken kom je aan 8 en dan doe je niets geks.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
naftebakje schreef op zondag 30 juli 2023 @ 17:17:
[...]
Gaat snel, koelkast en diepvries (eigen aardlek), oven, microgolfoven, quooker, kookplaat, vaatwas wil je elk op eigen kring, dat zijn er al 6; dan nog 2 verdeeld over stopcontacten in keuken kom je aan 8 en dan doe je niets geks.
Zoals ik het zie:
Bora komt op 3fase
2x magnetronoven
1x vaatwasser
Quooker heeft aansluitwaarde van 2200 watt. Dan is er imo nog genoeg capaciteit over voor andere lichte apparatuur
Koelvries-combi heeft ook lichte aansluitwaarde. Die kan dus ook wel delen met wat wcd's.

Kortom: 1 3fase groep en 5 1fase groepen lijkt minimale. Even uitzoeken hoeveel ruimte ik nog heb, eventueel een extra 6e voor de wcd's maar volgens mij is dat geen must.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:46
ConQuestador schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:46:
Installatiedraad (massieve kern) is niet bedoeld om "los te hangen", wat je wel krijgt als je een contrastekker eraan monteert. Met een contactdoos zorg je ervoor dat het daadwerkelijk goed vast gemonteerd wordt.

Als je de gewenste hoogte weet, kan je de contactdoos natuurlijk net zo goed voorbereiden, dan zweeft 'ie tijdelijk even los. Als de keuken dan staat, schroef je 'm vast aan de kast.

[ Voor 15% gewijzigd door CJ_Latitude op 30-07-2023 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:02
naftebakje schreef op zondag 30 juli 2023 @ 17:17:
[...]
Tja, Belgen en hun elektra... 20-30 groepen in een simpele woning waar op pieken met elektrisch koken zelden meer dan 10kW gebruikt wordt (exclusief de krachtgroep voor de elektrische auto of warmtepomp) is ernstig overdreven

Daarbij gaat het hier alleen over het kookeiland, niet over de volledige keuken.

Voor het kookeiland kom ik op een krachtgroepje voor de Bora, een groep voor de quooker (+evt wijnkoeler, koelkast, vriezer) en een groepje voor de vrije wcd's. Want je wilt ook wel eens een tosti bakken, frietpan/airfryer neerzetten ofzo en zo'n tosti ijzer met Quooker samen kan makkelijk boven 16A uitkomen.

Onze frietpan alleen al is 3kW.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1