Game PC en toekomstige server met ECC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAncientDovah
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02-05 14:26

TheAncientDovah

Meester in de kunsten van...

Topicstarter
Hallo Tweakers!

Mijn videokaart heeft het begeven :( (Under load krijg ik graphics driver failures en wordt de driver herstart waardoor het praktisch niet meer mogelijk is om fijn te kunnen gamen)
En mijn PC liep toch al tegen het einde van zijn levensduur aan wat betreft prestaties in games en dergelijke.
Ik ben heel blij dat hij me goed heeft gediend sinds 2015.
De vorige build was overigens ook het resultaat van goede suggesties van Tweakers! (Game PC €700-800)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze build wordt voornamelijk een gaming PC, maar met een twist. Gamen gaat plaatsvinden met een QHD monitor (60Hz). Titels die ik wil spelen omvatten Cities Skylines, Starfield, Stellaris, Rainbow Six Siege, Skyrim, Elder Scrolls Online, en toekomstige titels.
Voor werk/studie/hobby voer ik soms taken uit die veel rekenkracht vereisen op grote hoeveelheden data (denk bijvoorbeeld aan machine learning). Daarom heb ik ook gekozen voor een iets krachtigere CPU met meerdere threads (waar mijn taken veelal van profiteren). Uiteraard komt er het standaard office gebruik bij.
Wellicht interessanter is mijn visie voor de toekomst van deze build. Wanneer de PC niet meer volstaat als gaming rig, wil ik hem graag (zonder videokaart) repurposen als server. Idealiter heeft een server ECC geheugen, en daarom heb ik daar ook nu al voor gekozen. Wellicht wordt de hoeveelheid geheugen in de toekomst nog uitgebreid als de prijzen lager zijn (dan 2x32GB). De server gaat gebruikt worden voor file storage, hosten van websites, draaien van virtual machines, etc. Kortom, een NAS met extras. De videokaart gaat er op dat moment uit en kan dan eventueel mee naar de volgende PC.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Bij voorkeur geef ik niet meer dan €2000,- uit, maar het is niet erg als ik er net boven zit. Nog liever zit ik er uiteraard onder.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige PC (waarvan de videokaart het heeft begeven) is deze:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4460 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte G1.Sniper B6€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI R9 380 Gaming 4GB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Black SATA 6 Gb/s WD1003FZEX, 1TB€ 78,26€ 78,26
1BehuizingenNZXT H230 White€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 53,85€ 53,85
1Geheugen internCorsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9R€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesAsus DRW-24F1ST Zwart€ 19,99€ 19,99
1VoedingenCooler Master V650 Semi-Modular€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 152,10

Ik weet nog niet helemaal wat ik met deze componenten wil gaan doen, maar mogelijk wordt dit een kleine server. Als jullie suggesties hebben zijn die welkom!

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Op het moment denk ik aan het volgende lijstje. De videokaart is mijn grootste twijfelpunt. Ik zit eraan te denken om te wachten op de RX 7700 (als die ooit komt) of een andere videokaart. Eventueel zou ik ook nog langer kunnen wachten en voorlopig een tweedehands videokaart kopen zoals de RX 580, RX 5700, RX 6700 of zelfs RX 6600. Waarschijnlijk volstaan deze videokaarten op het moment allemaal voor mij.
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 334,90€ 334,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI€ 279,-€ 279,-
1VideokaartenXFX Speedster MERC 319 AMD Radeon RX 6800 XT CORE€ 544,-€ 544,-
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Charcoal Black€ 127,66€ 127,66
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 99,90€ 99,90
1Geheugen internKingston KSM52E42BD8KM-32HA€ 152,22€ 152,22
1Voedingenbe quiet! Dark Power 13 850W€ 237,81€ 237,81
1Solid state drivesCorsair MP600 CORE XT 4TB€ 179,-€ 179,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.954,49

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een sterke voorkeur voor AMD over Intel en Nvidia omdat AMD open standaarden en drivers beter faciliteert. Bovendien moeten we de underdog steunen om de markt competitief te houden. ;)
Bovendien is binnen deze prijsklasse een ECC build van AMD beter betaalbaar doordat features niet achter een paywall zitten.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Bij voorkeur is de PC redelijk stil bij office taken. Wanneer er gegamed wordt of wanneer hij staat te rekenen mag die wel wat luider zijn. Bij voorkeur is de PC ook redelijk energiezuinig (mede daarvoor de platinum voeding).

Ga je overklokken?
In principe wil ik niet beginnen met overclocken. Eigenlijk ben ik van plan om verschillende componenten te undervolten om stroomverbruik te beperken en de levensduur te verlengen. Uiteindelijk als de rek eruit is (lees; over 5-8 jaar), zal ik waarschijnlijk wel gaan overclocken net zoals ik met mijn oude build heb gedaan.
Een uitzondering op het overclocken is waarschijnlijk het RAM geheugen. ECC RAM heeft over het algemeen hogere timings en ik ben erg benieuwd hoe klein ik deze timings zou kunnen maken.

Wat verwacht je van ons?[i]
Zijn er plekken waar ik geld op kan besparen of waar ik meer aan zou moeten besteden? Hebben jullie suggesties voor welke videokaart ik het beste kan kopen? Hebben jullie opmerkingen over de compatibiliteit van de gekozen onderdelen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:27
De gekozen RAM is een enorme bottleneck met slechts een snelheid van 2600MHz (want single channel). Beter is het om normaal dual channel ram te nemen ipv een ECC kit en die later te vervangen.

Daarbij:
  • Een X670E bord is duur en niet energiezuinig. Overklokken gaat ook prima op een B650 bord. Kijk vooral naar de VRM ipv de chipset.
  • Een 7700X is minder zuinig t.o.v. een 7700.
  • Een NH-D15 is overkill. Een koeler met 1 fan scheelt ook geld.
  • Voeding is vooral duur. De uitvoering: Silverstone HELA 850R Platinum is stil, platinum en veel goedkoper.

[ Voor 1% gewijzigd door Djarune op 27-07-2023 08:35 . Reden: Onwaarheden doorgestreept. Ik zat met DDR4 in mijn hoofd… ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAncientDovah

TheAncientDovah

Topicstarter
Djarune schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:22:
De gekozen RAM is een enorme bottleneck met slechts een snelheid van 2600MHz (want single channel). Beter is het om normaal dual channel ram te nemen ipv een ECC kit en die later te vervangen.

Daarbij:
  • Een X670E bord is duur en niet energiezuinig. Overklokken gaat ook prima op een B650 bord. Kijk vooral naar de VRM ipv de chipset.
  • Een 7700X is minder zuinig t.o.v. een 7700.
  • Een NH-D15 is overkill. Een koeler met 1 fan scheelt ook geld.
  • Voeding is vooral duur. De uitvoering: Silverstone HELA 850R Platinum is stil, platinum en veel goedkoper.
Bedankt voor de meedenkende suggesties!

Ik hoorde dat AM5 niet altijd goed werkt in een quad channel setup. Of beter gezegd, dat de frequentie van het RAM geheugen gelimiteerd wordt door de processor in dat geval. Single en dual channel werkt wel gewoon op de hoge snelheid. Met het oog op de mogelijkheid tot uitbreiding dacht ik dus eraan om te beginnen met single channel zodat uitbreiden van RAM geheugen mogelijk is zonder de geheugenfrequentie te verlagen.

Zou dit andere ASUS bord een goede vervanging kunnen zijn? uitvoering: ASUS ROG Strix B650-A GAMING WIFI

De 7700X valt indien gewenst ook te umderclocken om het energieverbruik te beperken. Overclocken van de non X variant voor meer performance tijdens de game fase zal echter moeilijk zijn.

Zou deze koeler ook bij langdurige all core loads goed presteren zodat de processor op hoge frequentie blijft draaien? uitvoering: Noctua NH-U12S Bruin

De voeding is een goed alternatief, daar was ik ook al eerder langs gekomen. Ik twijfelde echter over de performance. De review was niet per se lovend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:51
Ik ben het eens met @Djarune : Neem gewoon geheugen, ECC geheugen op 6000 MT/s is bijna niet te vinden.

Als je zuinig wil zijn, heb je best een moederbord met zo weinig mogelijk extra's die je toch niet gaat gebruiken. In dat opzicht kan ik het volgende bord aanraden: ASRock B650M-HDV/M.2. Dat kost ongeveer de helft van de moederborden waar jij mee komt aanzetten.

Ik kan je volgen betreffende de keuze voor AMD, al is dat momenteel niet de meest zuinige keuze als het op videokaarten aankomt. De beste keuze, zonder al teveel in te leveren op prestaties, is dan een RX 6800 (zonder de XT achteraan). De XT-variant is wat sneller, maar verbruikt ook duidelijk meer.

De processor overclocken zou ik sowieso niet aan beginnen, omdat je daarmee misschien 3% extra prestaties krijgt (als het al zoveel is) voor een veel hoger stroomverbruik.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Boxed€ 339,70€ 339,70
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 134,90€ 134,90
1VideokaartenMSI Radeon RX 6800 GAMING Z TRIO 16G V1€ 499,-€ 499,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev.C€ 64,95€ 64,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040G32GX2-RS5K€ 214,42€ 214,42
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Platinum 650W€ 128,07€ 128,07
2Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 86,79€ 173,58
Totaal€ 1.682,28

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
TheAncientDovah schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:23:
[...]
Ik hoorde dat AM5 niet altijd goed werkt in een quad channel setup. Of beter gezegd, dat de frequentie van het RAM geheugen gelimiteerd wordt door de processor in dat geval. Single en dual channel werkt wel gewoon op de hoge snelheid. Met het oog op de mogelijkheid tot uitbreiding dacht ik dus eraan om te beginnen met single channel zodat uitbreiden van RAM geheugen mogelijk is zonder de geheugenfrequentie te verlagen.
Excuus mijn vorige stukje is niet correct, want single channel DDR5 bestaat niet. Dit is veranderd t.o.v. DDR4 vanwege de 2x 32 bit bus ipv 64 bit bus. Dus
1x DIMM DDR5 is dual channel.
2x DIMM DDR5 is quad channel.
4x DIMM DDR5 is nogsteeds quad channel.

In principe is 4x DIMM een no-go want dan kakt de snelheid in. Dat gaat met toekomstige generaties CPU veranderen. Je kunt het beste dus een kit van 2 DIMM’s nemen.
Zou deze koeler ook bij langdurige all core loads goed presteren zodat de processor op hoge frequentie blijft draaien? uitvoering: Noctua NH-U12S Bruin
Ja hoor gaat goed. Goedkopere koelers zijn ook oké.
YouTube: Almost Everyone is Wasting Their Money On CPU Coolers
De voeding is een goed alternatief, daar was ik ook al eerder langs gekomen. Ik twijfelde echter over de performance. De review was niet per se lovend.
Hij scoort niet op alle onderdelen even goed. Echter op stilte en efficiëntie waarvan ik denk dat je dat belangrijk vindt scoort ie geweldig goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAncientDovah

TheAncientDovah

Topicstarter
LievenD schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:31:
Ik ben het eens met @Djarune : Neem gewoon geheugen, ECC geheugen op 6000 MT/s is bijna niet te vinden.

Als je zuinig wil zijn, heb je best een moederbord met zo weinig mogelijk extra's die je toch niet gaat gebruiken. In dat opzicht kan ik het volgende bord aanraden: ASRock B650M-HDV/M.2. Dat kost ongeveer de helft van de moederborden waar jij mee komt aanzetten.

Ik kan je volgen betreffende de keuze voor AMD, al is dat momenteel niet de meest zuinige keuze als het op videokaarten aankomt. De beste keuze, zonder al teveel in te leveren op prestaties, is dan een RX 6800 (zonder de XT achteraan). De XT-variant is wat sneller, maar verbruikt ook duidelijk meer.

De processor overclocken zou ik sowieso niet aan beginnen, omdat je daarmee misschien 3% extra prestaties krijgt (als het al zoveel is) voor een veel hoger stroomverbruik.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Boxed€ 339,70€ 339,70
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 134,90€ 134,90
1VideokaartenMSI Radeon RX 6800 GAMING Z TRIO 16G V1€ 499,-€ 499,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev.C€ 64,95€ 64,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040G32GX2-RS5K€ 214,42€ 214,42
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Platinum 650W€ 128,07€ 128,07
2Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 86,79€ 173,58
Totaal€ 1.682,28
toon volledige bericht
Is er een goede reden waarom ik überhaubt 6000MHz geheugen zou willen hebben? De specificatie van de Ryzen 7700X geeft aan 5200MHz te benodigen.

Het moederbord dat je suggereert, heeft geen ondersteuning voor ECC. Dus in het geval dat ik er later een server van zou willen maken zou ik sowieso een nieuw moederbord moeten kopen.

De keuze voor een 6800 in plaats van een 6800XT lijkt goed gemotiveeerd. Ik heb even naar de reviews gekeken en eigenlijk zouden ze allebei voldoende prestaties moeten leveren voor de games wat ik speel op mijn resolutie. Zelfs meer dan voldoende eigenlijk....

Mag ik vragen hoezo je voorstelt twee SSDs van 2TB te pakken in plaats van een 4TB SSD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheAncientDovah

TheAncientDovah

Topicstarter
Djarune schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 08:33:
[...]

Excuus mijn vorige stukje is niet correct, want single channel DDR5 bestaat niet. Dit is veranderd t.o.v. DDR4 vanwege de 2x 32 bit bus ipv 64 bit bus. Dus
1x DIMM DDR5 is dual channel.
2x DIMM DDR5 is quad channel.
4x DIMM DDR5 is nogsteeds quad channel.

In principe is 4x DIMM een no-go want dan kakt de snelheid in. Dat gaat met toekomstige generaties CPU veranderen. Je kunt het beste dus een kit van 2 DIMM’s nemen.

[...]

Ja hoor gaat goed. Goedkopere koelers zijn ook oké.
YouTube: Almost Everyone is Wasting Their Money On CPU Coolers

[...]

Hij scoort niet op alle onderdelen even goed. Echter op stilte en efficiëntie waarvan ik denk dat je dat belangrijk vindt scoort ie geweldig goed.
toon volledige bericht
Interessant om te lezen dat het nu standaard minimaal dual channel is. Dat verklaart tevens enigszins waarom AM5 moeilijker met 4 DIMMs om kan gaan.
Als ik uiteindelijk dan uit zou willen komen op 64GB RAM geheugen, dan moet ik nu dus beginnen met een DIMM van 32GB.

Waarschijnlijk ga ik dan voor de goedkoper koeler. Ik ga ervan uit dat ook die prima voldoet voor mij. En een redelijk stille koeler is inderdaad wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAncientDovah

TheAncientDovah

Topicstarter
Op basis van het advies hierboven heb ik de CPU koeler veranderd naar een meer budget vriendelijke variant.
Bovendien heb ik de videokaart uit het lijstje gehaald. Waarschijnlijk ga ik voor ca. 100-150 euro een tweedehands RX 5700 XT kopen. Als ik naar de reviews kijk presteert die eigenlijk prima voor wat ik ermee wil doen. En mocht die het over 5 jaar begeven kan ik altijd een nieuwe (tweedehands) videokaart kopen en die meenemen naar mijn volgende build als die dan nog goed presteert.
Ik heb het moederbord erin gelaten. Ik zie eigenlijk geen goedkopere AM5 moederborden die ECC ondersteunen, wifi/bluetooth hebben, en minimaal 4 SATA aansluitingen hebben.

Al met al kom ik dan voorlopig op dit lijstje uit:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 334,90€ 334,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI€ 279,-€ 279,-
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Charcoal Black€ 127,36€ 127,36
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S Bruin€ 69,90€ 69,90
1Geheugen internKingston KSM52E42BD8KM-32HA€ 152,17€ 152,17
1Voedingenbe quiet! Dark Power 13 750W€ 192,10€ 192,10
1Solid state drivesCorsair MP600 CORE XT 4TB€ 179,-€ 179,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.334,43

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
TheAncientDovah schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:47:
Ik heb het moederbord erin gelaten. Ik zie eigenlijk geen goedkopere AM5 moederborden die ECC ondersteunen, wifi/bluetooth hebben, en minimaal 4 SATA aansluitingen hebben.
uitvoering: ASUS TUF Gaming B650M-PLUS WIFI
uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAncientDovah

TheAncientDovah

Topicstarter
Mijn wifi filter sloot deze schijnbaar uit (stond op wifi 6E). Ik heb wat meer onderzoek gedaan en het enige opmerkelijke verschil tussen de ATX variant die je opgeeft en de variant wat ik op het moment overweeg is dat de goedkopere variant geen PCIe 5.0 heeft. Alhoewel ik twijfel hoe nuttig dit in de praktijk voor mij gaat zijn, kies ik liever de optie met PCIe 5.0. Als ik nu namelijk een oudere videokaart koop (RX 5700 XT staat op de planning), is mijn volgende videokaart waarschijnlijk een met PCIe 5.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAncientDovah

TheAncientDovah

Topicstarter
Alhoewel ik de build heel goed vind, ga ik hem toch niet maken. Nadat ik de tweedehands RX 5700 XT had gekocht en heb uitgeprobeerd presteert mijn computer eigenlijk nog beter dan ik gewend was. Wellicht was mijn oude GPU al langer stervende...
Maar ook mede omdat ik echt niet weet wat ik met de oude componenten zou moeten doen kies ik er nu voor om de build nog uit te stellen. Wellicht over een paar jaar.

Pagina: 1