Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:03

liberque

Vrijzinnig!

Topicstarter
Na de aanschaf van een MSI Geforce RTX 4070 TI en een LG Oled C2 48 inch heb ik een hele vreemde storing op mijn scherm. Ik heb al van alles geprobeerd, maar kom niet tot een oplossing. Het probleem lijkt zelfs nog erger aanwezig als mijn scherm uit standby komt.

Waar hebben we het over?
Een vrij gemiddelde setup met een MSI MZG Gaming Plus moederbord waarop een Intel 10900kf zit geprikt en origineel 32GB aan Kingston HyperX Fury ram @ 2600Mhz (2 sticks van 16). Een M.2 SSD van Samsung en plenty of koeling. Er hangt een scherm van LG aan op 3840x2160 op 120hz met Gsynch enabled met een Hdmi 2.1 kwaliteit kabel van 3 meter. De voeding was van origine 750w.

Wat is het probleem?
Het is lastig uit te leggen daarom heb ik wat video's toegevoegd, maar met volledige willekeur gaat het scherm knipperen. De ene keer heb je nergens geen last van, maar een andere keer ' sijpelt' het probleem erin en wordt naar verloop van tijd steeds erger. Het 'knipperen' lijkt een verstoord signaal te zijn, maar het scherm toont deze verstoring niet in zijn eigen apps of op andere bronnen. De verstoring begint met kleuren, maar uiteindelijk zie je tijdens het knipperen ook artifacts verschijnen.

De ene keer helpt het herstarten van de computer, maar dat is geen garantie. Zelfs het volledig uitzetten van de voeding op de PC is ook geen garantie. Wel lijkt het erop dat als het scherm uit standby komt (door inactiviteit) dat het probleem veel sneller en grotesker aanwezig is. Je ziet het probleem ook niet terug in de UEFI en dus enkel in Windows als de Nvidia drivers geladen zijn. Dat wilt zeggen in games en de desktop zie je het probleem.

YouTube: Scherm issue #1 en YouTube: Scherm issue #2 en YouTube: Scherm issues #3

Wat heb ik gedaan?
Een andere HDMI kabel geprobeerd, de PSU vervangen voor een 1000w exemplaar van MSI met de gewraakte connector, Gsynch uitgeschakeld (tip van Google), andere drivers, Windows volledig opnieuw geinstalleerd, nieuwe DDR4-kit geinstalleerd, andere bronnen geprobeerd op de LG C2 incl. een andere PC (3070rtx op 4k met 120hz) maar geen enkele storing.

de DDR4 set is er een van 3600Mhz (XMP profiel 1) maar die vind ik hier niet in het lijstje. De voeding is een MSI MPG A1000G PCIE5 die ik ook niet in het lijstje vond.

Heeft iemand nog ideeen of heb ik gewoon een slechte GPU ontvangen?

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Beste antwoord (via liberque op 04-08-2023 15:24)

• PieterW89
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 06-07-2024
Misschien is mijn idee een beetje vergezocht en overbodig.
Ik heb een achtergrond in elektriciteit, dus werp ik het toch maar op.

Elektromagnetische interferentie is een allesomvattende naam voor storingen die moeilijk te verklaren zijn.
Dat is het geluidje van de stereo als je een sms ontvangt.
Componenten maken van wisselspanning gelijkspanning en creëren storingen voor elkaar.
Ze moeten dat eigenlijk beperken, en tegelijk ook immuun voor zijn, maar je weet maar nooit.
Ze kunnen nooit alles getest hebben, dat is ook de reden dat je gsm in vliegtuigstand moet.

Probeer eens het scherm op een ander stopcontacten kring te steken.
Liefst een ander fase (als je driefasige aansluiting in huis hebt, indien niet laat je dat maar)
Concreet : verlengdraad van keuken of badkamer om je scherm aan te sluiten.

De kans is klein dat dit iets doet, maar toch veel succes.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:39
Dus samenvattend:

- andere HDMI kabel, zelfde effect.
- tv aangesloten op andere pc, daar trad het probleem niet op.
- andere componenten vervangen geprobeerd, het zelfde effect.

Het is hoogstwaarschijnlijk je gpu. Hang die nog even in die andere pc die je opnoemt. Als het daar dan wel op voorkomt dan weet je dat het je gpu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 22:06

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

mss heeft je ram wel net een tikkeltje meer juice nodig, sluit dat eens uit en zet dat XMP profiel eens uit?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

Topicstarter
SAiN ONeZ schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:37:
mss heeft je ram wel net een tikkeltje meer juice nodig, sluit dat eens uit en zet dat XMP profiel eens uit?
Ik zal dat proberen, maar het de ddr4 kit is al vervangen. Voorheen zat er HyperX Fury in zonder XMP profiel op 2600. Niet geschoten is altijd mis :)

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 15:37
Artifacts kunnen ook naar vram issues op de gpu wijzen. Zo heb ik zelf al eens een nieuwe kaart moeten RMA'en, omdat ik na het laden van drivers in Windows zwarte artifacts kreeg. De nieuwe kaart had dit probleem niet.

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
testen met een GOEDE hdmi kabel (andere kabel welke net zo rot is als de eerste helpt niet)

ik had mijn mijn 48lg dat de hdr uit en aan schakelde, uiteindelijk bleek mijn 2.1 kabel rot.
nieuwe 2.1 kabel, probleem weg

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

Topicstarter
FrankoNL schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:19:
Dus samenvattend:

- andere HDMI kabel, zelfde effect.
- tv aangesloten op andere pc, daar trad het probleem niet op.
- andere componenten vervangen geprobeerd, het zelfde effect.

Het is hoogstwaarschijnlijk je gpu. Hang die nog even in die andere pc die je opnoemt. Als het daar dan wel op voorkomt dan weet je dat het je gpu is.
Ding is: in het andere systeem zit een voeding van slechts 750w en heeft zo'n custom moederbord (acer predator c900-600) dus weet niet of dat een goede optie en/of valid testcase is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:23
liberque schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:49:
[...]

Ding is: in het andere systeem zit een voeding van slechts 750w en heeft zo'n custom moederbord (acer predator c900-600) dus weet niet of dat een goede optie en/of valid testcase is)
Als het geen bagger voeding is dan is een 750w ruim voldoende voor een RTX 4070 Ti, zeker als er niks overclocked draait. Zou het toch wel proberen want het lijkt er nu inderdaad op dat het waarschijnlijk een probleem met de GPU is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

Topicstarter
jack zomer schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:48:
testen met een GOEDE hdmi kabel (andere kabel welke net zo rot is als de eerste helpt niet)

ik had mijn mijn 48lg dat de hdr uit en aan schakelde, uiteindelijk bleek mijn 2.1 kabel rot.
nieuwe 2.1 kabel, probleem weg
De HDMI kabel die ik origineel gebruikt heb heeft jaren goed gewerkt op een rtx3070 en een LG CX. Zelfde setting (4k, 120hz, gsynch en hdr enabled). Deze vervangen door een HDMI 2.1 die ik bij Elektro World heb gekocht van 35 euro. Geen soelaas. Dus ik sluit de HDMI kabel echt uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Ik doe de aanname dat het Predator systeem de in de TS genoemde 3070 heeft? De 4070Ti heeft een vergelijkbaar stroomverbruik met de 3070, dus bang zijn om de boel even om te wisselen zou ik niet zijn.

Andersom natuurlijk ook mooi om te testen; gebeurt het wel/niet als je die 3070 in dit systeem steekt. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:23
Probeer eens de resolutie omlaag, bijvoorbeeld FHD op 60Hz.
Hiermee krijgt de kabel het ineens veel makkelijker en heb je minder kans op ruis or artifacten.
Als dat werkt.... dan ligt het aan de kabel.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Speelt het probleem ook als je de driver verwijdert van Nvidia, of alleen als deze geladen is?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

Topicstarter
Kleine update (duurt allemaal langer wegens vakantie). Vooraleer ik de gpu's ging wisselen toch maar even beide computers gewisseld en aangesloten. Dus de PC met 4070ti op de plek gezet van de Predator en vice versa. De predator gebruikte dus de hdmi en c2 zoals die ook op het 4070ti systeem was aangesloten en het 4070ti systeem de CX en diens HDMI. Het verschil is dus letterlijk de locatie.

Het 4070ti systeem liep aanvankelijk 2 keer vast met een kernel 141 probleem (hardware) en de Predator toonde geen enkel probleem. (Same settings: 4k, 120h en gsynch) . De gpu gereseat loste het kernel 141 probleem op, maar dit lag niet aan het reseaten kwam ik later achter). Het systeem deed het uiteindelijk zonder issues, maar dat hield op zodra ik de chassis weer dicht deed.

Na wat testen met Furmark blijkt dat het systeem in de stesstest met een open behuizing op 69 graden gpu temp blijft steken en is er niks aan de hand. Doe ik de chassis dicht dan stijgt deze naar 72 graden en beginnen de 'flikkeringen'.

Ik zou dus aanvankelijk denken dat het een hitte issue is, maar 72 graden lijkt me erg laag voor een 4070ti om in de problemen te raken.

Het wisselen van de GPU's levert een identiek plaatje op, maar met de 3070 in het gewraakte systeem liggen de temps ruim 6 graden lager en heeft hij nergens last van.

Dus de vraag rest is dit normaal gedrag voor een 4070ti als die boven 72 graden komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Met een tool als hwinfo lees je meer sensoren uit, gebruik die eens mss heb je ergens anders een hotspot..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Is dit niet het regelmatig gemelde probleem waarbij RTX40 videokaarten geen stabiele video out leveren?
Want ik kan zo snel niet iets anders bedenken. Dat kan temperatuur gerelateerd zijn, maar het lijkt wel de videokaart te zijn.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:29
Ik heb dit ook gehad op mijn 6800xt. Het scherm aansluiten op een andere displayport was voor mij de oplossing.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• PieterW89

Elektromagnetische interferentie is een allesomvattende naam voor storingen die moeilijk te verklaren zijn.
Componenten maken van wisselspanning gelijkspanning en creëren storingen voor elkaar.
Ze moeten dat eigenlijk beperken, en tegelijk ook immuun voor zijn, maar je weet maar nooit.
Ze kunnen nooit alles getest hebben, dat is ook de reden dat je gsm in vliegtuigstand moet.

Liefst een ander fase (als je driefasige aansluiting in huis hebt, indien niet laat je dat maar)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

Topicstarter
PieterW89 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:23:

Vergezocht wellicht, maar wel juist :)

Was vergeten dit topic te updaten. Ik ben echt all-out gegaan hierin. Na het vervangen van de PSU, het geheugen ben ik uiteindelijk overgestapt naar een volledig nieuwe behuizing. Deze was groter dan de nis waar de vorige behuizing in stond dus heb ik de boel geswapped. De Predator naar rechts en de nieuwe kast (Tower 500) naar links.

Aanvankelijk dacht ik dat het probleem opgelost was en ook de Predator had aanvankelijk geen enkele last van de storing. Tot 2 dagen later. Nu begon de Predator dezelfde storing te vertonen.

De aansluiting van de LG c2 zat op een geheel ander stopcontact omdat ik wilde dat deze altijd stroom zou hebben (Oled refresh als hij in stand-by staat) en de rest kon ik met smartplugs bedienen. Toen ik de LG C2 op hetzelfde stopcontact als de Predator aansloot was het probleem direct weg. De LG CX aan de linkerkant was al zo aangesloten dus daarom merkte ik het niet eerder op.

Het heeft mij een klap geld gekost en ik heb nu een compleet led verlicht koelkast terrarium (tower 500) staan waar zo'n beetje alles behalve het moederbord en cpu in vervangen is, maar we zijn eruit gekomen. Het was zo simpel als de stekker van de TV versteken.

Goed opgemerkt dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-04 13:34
lol goede nieuws is dat de PSU, kast en geheugen nog jaren meekunnen nu !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PieterW89
Oh geweldig
Enjoy :D

Edit : Ter referentie, de problematiek is heel typisch. Soms wel, soms niet, moeilijk te repliceren, wordt erger.
Het stroomnet is ook een beetje variabel, dus in het verloop van de dag kan een probleem dan erger worden, en soms helemaal niet aanwezig zijn.
Nog meer achtergrond : het net geeft een sinusgolf als wisselspanning. Eerst wordt deze gerectificeerd. Dan krijg je bubbels ipv een golf. Daarna wordt deze Gelijk getrokken op een constante spanning (met een condensator). Maar om dit te bereiken, moet de condensator snel en frequent terug worden geladen. Hierdoor krijg je veel stroompiekjes. Deze treden allemaal periodisch op, in veelvulden van de grondfrequentie (50Hz). Dit zijn de typische harmonischen en elk toestel draagt bij aan de globale verstoring op een kring.
Een lange stroomkabel kan deze storing al een beetje ongedaan maken.

[ Voor 95% gewijzigd door PieterW89 op 07-08-2023 08:22 . Reden: verduideljiking ]

Pagina: 1