Aankoopadvies: Router met mogelijkheid voor aparte VLAN

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:34
Ik ben op zoek naar een simpele router met de mogelijkheid om een apart vlan te maken, welke gelimiteerd kan worden op snelheid en bij voorkeur ook een eigen DNS mee kan sturen.

Nu snap ik dat dit met Ubiquity e.d. zonder problemen kan, maar dat is te duur. Budget is rond de 100 euro. Zo is de Netgear RAX10 of de ASUS AX-53U een mogelijkheid, waar mijn voorkeur voor de Asus gaat. Ik kan het alleen niet terugvinden in hoeverre er een tweede wifi-netwerk te definiëren is en of deze gecapt kan worden op een bepaalde snelheid. Tevens mag dit netwerk niet op het LAN komen, maar dit lijkt me sowieso uit te sluiten.

Er zullen hooguit 10-12 mensen op zitten, dus het hoeft ook geen bakbeest te zijn.

Wie kan me uitsluitsel geven of met een beter alternatief komen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Welke snelheid moet deze router aankunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als ik het goed begrijp wil je vooral dat een groep mensen alleen wifi en internet toegang wil. dit wordt ook wel een gastennetwerk genoemd. Levert je waarschijnlijk meer opties op.
Maar wat heb je nu als router en wat is je provider misschien wel handig. Overigens simpelste en goedkoopste oplossing is een tweede router achter de eerste.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:37
Er zijn ook AP’s waarin de gewenste functionaliteit zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 13:11

lier

MikroTik nerd

Bedoel je met "simpele router" een router voor "simpele" gebruikers?

Heb zelf net de uitvoering: MikroTik hAP ax2 gekocht voor bij mijn ouders. Die kan alles dat je beschrijft en nog heel veel meer. Maar is niet simpel te configureren.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
We zitten in een apotheek op een ezorg netwerk. Voor mijn medewerkers is het soms fijn om wifi te hebben en soms is er een partij die een deel van de ruimte huurt. Dus hooguit even snel wat googlen. Snelheid is dus van ondergeschikt belang.

Hij gaat sowieso achter de 2e router komen. Vraag is alleen of je dan een eigen dns door kunt geven, of dat hij toch de hoofd-dns pakt. Doel is vooral een stukje traffic controle en zeker geen rare sites voorgeschoteld krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:45
Paultje3181 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:41:
We zitten in een apotheek op een ezorg netwerk. Voor mijn medewerkers is het soms fijn om wifi te hebben en soms is er een partij die een deel van de ruimte huurt. Dus hooguit even snel wat googlen. Snelheid is dus van ondergeschikt belang.

Hij gaat sowieso achter de 2e router komen. Vraag is alleen of je dan een eigen dns door kunt geven, of dat hij toch de hoofd-dns pakt. Doel is vooral een stukje traffic controle en zeker geen rare sites voorgeschoteld krijgen.
Ik raad je aan de internetverbinding (wifi) voor privé gebruik door medewerkers, huurders van ruimtes en andere gasten volledig te scheiden van je ezorg netwerk. ezorg is een goed beheerd zorgnetwerk en afgeschermd, daar zou ik niet allerlei privé devices via een router achter een router aanhangen.

Leidt dit verkeer dus (buiten ezorg om) naar je eigen internet aansluiting, of is dat ook je bedoeling? Maar dan snap ik de router achter router niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
Dat zou ik ook willen doen, maar het enige glaspaar is al bezet door ezorg. COAX ligt er niet. Dus vandaar (en het feit dat ik bijvoorbeeld temperatuurloggers ook uit wil lezen e.d.) router achter router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTPBlokje
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 06:44
Paultje3181 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:06:
Dat zou ik ook willen doen, maar het enige glaspaar is al bezet door ezorg. COAX ligt er niet. Dus vandaar (en het feit dat ik bijvoorbeeld temperatuurloggers ook uit wil lezen e.d.) router achter router
Wat voor glas ligt er. Vaak is er een optie om een extra fiber vlan af te nemen. (Mits het een zakelijke fiber treft en geen (ftto/ftth)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 13:11

lier

MikroTik nerd

Twee routers... :X

Over welke routers (naam en rugnummer) heb je het? Ondersteunt een van deze routers VLAN's?

Waarom stel jij deze vraag? Wie heeft het netwerk initieel opgezet?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:40
Ik denk niet dat router-achter-router het gewenste effect gaat hebben zonder vpn tunnel en uitgaande firewall...
Wellicht kan ezorg voor je een gasten netwerk maken op je bestaande infra, dat is een it-dienstverlener toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:45
Werkt ezorg niet met een VPN over een reguliere internet verbinding? Ik weet dat andere RSO's (Gerrit/Zorgring bijv) dat wel doen. De klant heeft een normale zakelijke verbinding, waar zij een Router/firewall opprikken die een VPN met het zorgnetwerk in de lucht houdt.

Bij Ziggo Zakelijk bijv kun je prima een router naast die van de zorgprovider zetten, voor wifi voor medewerkers en gasten/patënten., er zijn meerdere IPs beschikbaa (Zakelijk pro).
Zoiets zou ik hier ook doen, desnoods een router voor die van ezorg, om dergelijk verkeer af te splitsen. Nogmaals: geen prive-devices via het zorgnetwerk. Vraag me ook af of ezorg dat zou accepteren als je het hun vraagt.

Edit: misschien kan de ezorg router een (v)Lan voor je afsplitsen naast hun VPN. Dan ben je er ook.
@Paultje3181 Ben benieuwd naar je uiteindelijke oplossing

[ Voor 10% gewijzigd door valkenier op 31-07-2023 14:27 ]

Pagina: 1