Nieuwe WhatsApp phishing/scam: Randstad

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05 15:33
Heel veel phishing gaat er rond, maar deze was nieuw voor mij. Het kwam vanaf een WhatsApp business account met een telefoonnummer in Laos, dus niet heel geloofwaardig - maar toch best aardig opgezet en in goed Nederlands. Vanaf een NL nummer zou dit zomaar geloofwaardig over kunnen komen.

Toch maar gerapporteerd (geloof niet dat dat bij Meta heel veel doet, maar ik heb mijn best gedaan).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ky7GrrLyPbLeny8V215y29qoPzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w64TDkpavnIh7pFeo1GG8Hbg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defragging
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-08-2023

Defragging

Azerbaijan

Lijkt alsof dit copy/pasta is van een legitiem bericht :)

Paint power 🖌️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

'jimmi chase'

hoi ik ben lieke 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bw_van_manen
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15-09 08:50
Er worden vanuit naam van mijn bedrijf nu ook een hoop van dergelijke berichten gestuurd. Heel irritant want je kan er weinig aan doen behalve aangifte bij politie/fraudehelpdesk. We hebben geen indicatie dat de benaderde personen ook uit onze databases met contactpersonen komen, dus een datalek lijkt het niet. Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:30
Ik ben hier wel eens in mee gegaan met vage antwoorden. Maar de "endgame" werd mij niet duidelijk. Iemand die begrijpt waar het ze om te doen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bw_van_manen
cctl01 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:07:
Ik ben hier wel eens in mee gegaan met vage antwoorden. Maar de "endgame" werd mij niet duidelijk. Iemand die begrijpt waar het ze om te doen is?
Ik kan me indenken dat ze het doen om documenten te verzamelen voor identiteitsfraude. Om je 'sollicitatie' te verwerken vragen om een kopie paspoort etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:56
Ik kreeg laatst vijf ofzo van deze via Telegram. Zelfde idee inderdaad. Of ik een baan zocht, en dan konden zij mij wel helpen. Elke persoon / bot wilde me via daar op Whatsapp toevoegen om het daar verder te regelen.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:34

kodak

FP ProMod
@riddles je zou het kunnen melden bij Randstad en de fraudehelpdesk. Randstad wil het waarschijnlijk wel weten omdat het hun reputatie kan aantasten. De fraudehelpdesk geeft anderen waarschuwingen over dit soort berichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05 15:33
Ik zie dat Fraude Helpdesk er al een waarschuwing aan gewijd heeft.
https://www.fraudehelpdes...cature-reviews-schrijven/

Ondertussen de laatste dagen nog 2 appjes gekregen over thuiswerk, de eerste uit Zuid-Afrika, de tweede uit Indonesië. Het is blijkbaar echt een nieuwe trend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

cctl01 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:07:
Dit is gewoon een nieuwe versie van de ouderwetse scam waar iemand je een baan aanbiedt bij een groot bedrijf maar af wil spreken bij het café om de hoek van het kantoor van dat bedrijf.

Uiteindelijk zullen ze je óf vragen om een berg geld door te sluizen (waarna ze de betaling aan jou terugvorderen), óf op een andere manier inzetten om als doorgeefluik te dienen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:56

Onbekend

...

bw_van_manen schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:02:
Er worden vanuit naam van mijn bedrijf nu ook een hoop van dergelijke berichten gestuurd. Heel irritant want je kan er weinig aan doen behalve aangifte bij politie/fraudehelpdesk. We hebben geen indicatie dat de benaderde personen ook uit onze databases met contactpersonen komen, dus een datalek lijkt het niet. Iemand nog tips?
Het zijn gewoon spamberichten die willekeurig worden verstuurd. Dus het principe van wat een callcenter gebruikt. Via de e-mailspam gaat het vaak om snel geld te verdienen of goedkope medische behandelingen. En via WhatsAppspam vaak over snel geld verdienen met werk aan te bieden of hulp bieden aan een familielid door geld over te maken.

Als WhatsApp-berichten namens jouw bedrijf wordt gestuurd, zet dan duidelijk een bericht op jullie website dat jullie geen WhatsApp-berichten sturen. En eventueel een linkje naar de fraudehelpdesk.
Als er ook e-mail wordt rondgestuurd, dan staat in de bron van het bericht veel meer interessante informatie en kan je contact opnemen met de beheerder van de mailserver.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• bw_van_manen
Dank voor het meedenken. We hebben inderdaad een bericht op onze recruitment site gezet dat wij geen kandidaten benaderen via WhatsApp.
Pagina: 1