Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20-05 15:40
Op de zolder/technische ruimte staat een ~200liter boiler in combinatie met een warmtepomp ook van panasonic.
Sinds we hier wonen (medio februari) in deze woning (oplevering Jan. 2023) was daar niks veel over te zeggen, geen rare geluiden.

Maar zonet terwijl het water opwarmt, wat meestal zo van 40c oploopt naar ong Max 59c, hoorde ik ineens een soort fluitketel geluid vooral ergens na de 52c, alsof er gas ontsnapt of ontlucht word, heel raar afwijkend geluid.

Dit lijkt mij niet normaal?
Normaal zou zijn, naar mijn ervaring, wat brommen, maar meer toch echt niet.
Uiteraard al de verhuurder gebeld die mij na 10 minuten zou terugbellen, dit was uiteraard ruim 30 min geleden alweer dus daar verwacht ik niet veel van, zal wel zelf weer terugbellen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:07

Maestro

Kritik an Roten ist verboten!

Ik zou in jouw situatie in ieder geval de werking van de inlaatcombinatie/veiligheidsgroep even controleren.
Dat is een soort 'kraantje' gemonteerd in de buurt van de koudwateraansluiting op de boiler.
Meestal zit daar een rode knop op die een kwartslag gedraaid kan worden. Als je dat doet, hoort er (veel) water onderuit dit onderdeel te komen.

(Bijna) geen water bij draaien rode knop? Stekker uit de boiler, wachten op monteur!

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Maestro schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:33:
Ik zou in jouw situatie in ieder geval de werking van de inlaatcombinatie/veiligheidsgroep even controleren.
Dat is een soort 'kraantje' gemonteerd in de buurt van de koudwateraansluiting op de boiler.
Meestal zit daar een rode knop op die een kwartslag gedraaid kan worden. Als je dat doet, hoort er (veel) water onderuit dit onderdeel te komen.

(Bijna) geen water bij draaien rode knop? Stekker uit de boiler, wachten op monteur!
Ik heb dat niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6Ymhkr8H8K79SZ35xFEBpxAN-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cE3dGP8W44Zr0HMDYYY5Xg4i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:07

Maestro

Kritik an Roten ist verboten!

Dat ding met die groene knop lijkt erg op een inlaatcombinatie (en is er volgens mij ook één :))
Maar wacht s.v.p. even op bevestiging van andere Tweakers met meer kennis van zaken.

Ik werd getriggerd door "terwijl het water opwarmt" ... "een soort fluitketel geluid".
Dat kán duiden op drukopbouw in het boilervat, iets wat je absoluut niet wil.
De veiligheidsgroep zorgt er o.a. voor dat overdruk door verwarmen wordt afgevoerd via het sifon (het deel wat die grijze afvoerpijp in gaat)

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Maestro schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:08:
Dat ding met die groene knop lijkt erg op een inlaatcombinatie (en is er volgens mij ook één :))
Maar wacht s.v.p. even op bevestiging van andere Tweakers met meer kennis van zaken.

Ik werd getriggerd door "terwijl het water opwarmt" ... "een soort fluitketel geluid".
Dat kán duiden op drukopbouw in het boilervat, iets wat je absoluut niet wil.
De veiligheidsgroep zorgt er o.a. voor dat overdruk door verwarmen wordt afgevoerd via het sifon (het deel wat die grijze afvoerpijp in gaat)
Nou ja als leek denk ik aan de warmtewisselaar, dat schijnt ook gekke geluiden te kunnen maken bij verkalking of als er zand of whatever vuil tussen of bij komt, maar hoe dat zou moeten gebeuren in een afgesloten kast zou ik dan ook niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 16:23

Cr3ator

1 bar is geen bar

Op die groene knop (van de Pentec inlaatcombinatie) staat een pijl tegen de klok in: draai die eens in die richting. Komt er dan water uit? Na loslaten (en terugveren) moet dit weer stoppen.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bozebeer38
Cr3ator schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:34:
Op die groene knop (van de Pentec inlaatcombinatie) staat een pijl tegen de klok in: draai die eens in die richting. Komt er dan water uit? Na loslaten (en terugveren) moet dit weer stoppen.
Daar stroomt inderdaad zoals denk ik hoort, meteen water uit en stopt inderdaad meteen als je loslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Cr3ator schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:34:
Nog even een vraag, als de boiler klaar is met opwarmen, kan het zo zijn dat er nog water “na druppelt” uit zo’n ventiel? Of hoort het meteen te stoppen?
Mij valt namelijk op dat na opwarmen en ook op thermostaat beneden zowel als gewoon luisteren, is de boiler klaar met opwarmen, dan blijft het (weliswaar steeds langzamer) doordruppelen.. tenzij! Je een kraan ergens in huis open doet.
Dan stopt het druppelen meteen maar hoor ik ook vlak bij dat ventiel een ontluchtings geluid wat dan na een korte tijd weg ebt en dan is het klaar.

Beetje moeilijk uitleggen maar hopelijk is het duidelijk.
Monteur heeft nog geen contact opgenomen, vakantietijd denk ik maar zo, dus stel ik dit soort vragen hier voor wat duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:56

Aardedraadje

Met kabelschoen

Bozebeer38 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:49:
[...]

Nog even een vraag, als de boiler klaar is met opwarmen, kan het zo zijn dat er nog water “na druppelt” uit zo’n ventiel? Of hoort het meteen te stoppen?
Mij valt namelijk op dat na opwarmen en ook op thermostaat beneden zowel als gewoon luisteren, is de boiler klaar met opwarmen, dan blijft het (weliswaar steeds langzamer) doordruppelen.. tenzij! Je een kraan ergens in huis open doet.
Dan stopt het druppelen meteen maar hoor ik ook vlak bij dat ventiel een ontluchtings geluid wat dan na een korte tijd weg ebt en dan is het klaar.

Beetje moeilijk uitleggen maar hopelijk is het duidelijk.
Monteur heeft nog geen contact opgenomen, vakantietijd denk ik maar zo, dus stel ik dit soort vragen hier voor wat duidelijkheid.
Dat is precies wat je wil. Water zet uit door opwarming. Zo'n ventiel is als de kranen verder dicht zitten, de enige uitweg. Normaal dus, en precies zoals het hoort :)

Zet je ergens een kraan (een beetje) open, dan kan de druk uit het vat die kant op, en zal dus inderdaad niet via het ventiel (hoeven) gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Aardedraadje op 02-08-2023 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Aardedraadje schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:45:
[...]

Dat is precies wat je wil. Water zet uit door opwarming. Zo'n ventiel is als de kranen verder dicht zitten, de enige uitweg. Normaal dus, en precies zoals het hoort :)

Zet je ergens een kraan (een beetje) open, dan kan de druk uit het vat die kant op, en zal dus inderdaad niet via het ventiel (hoeven) gaan.
Helder!
Dacht al zoiets maar teveel een leek wat dit betreft.

Het “stoomketel” geluid deed zich zojuist weer voor, ik vermoed nu sterk dat dit met de ontsmettingscyclus te maken heeft.
Ik weet dat dit ingesteld staat voor woensdagen, de vorige keer was ook woensdag.
Elke andere keer hoor je dit niet namelijk.

Ook ging de boiler opwarmen terwijl het al heet genoeg was, van 50c naar 60c. (normaal stopt het bij 53c blijkbaar)
Dus het lijkt logisch dat het afwijkende geluid daarmee te maken heeft.
Pagina: 1