SmurfLink schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:22:
Hoe wil jij dat huis kopen als je dat geld nodig hebt? Je moet aan de notaris en de hypotheekverstrekker kunnen bewijzen dat jij dit geld hebt. Als je het niet hebt krijg je geen hypotheek en geen overdracht. Je zal de financiën dus na 1 januari moeten regelen.
Als ik kan aantonen dat de spaardeposito van mij is en het vrij komt voor de overdracht van de woning zou het dan toch geen probleem moeten zijn.
Wilke schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:26:
Je kunt een deposito altijd openbreken, maar daar zijn kosten aan verbonden. Verschilt per bank maar vaak in de orde van 1% van wat je er uit trekt per resterend jaar (dus, in dit geval, zou dat dan 1% zijn). Ook weet ik niet of je dan wel rente krijgt voor het deel van die tijd dat je het wel ingelegd had - even goed de voorwaarden lezen of bij je bank navragen.
Hier ben ik van op de hoogte.
BlueKeenan schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:31:
Ik weet het niet zeker, maar mogelijk kun je iets met een overbruggingskrediet.
Je hebt in ieder geval de garantie dat er geld vrijkomt, maar wel pas op 1-1-2024.
Dat is een beetje hetzelfde geval als een woning met overwaarde die verkocht zou worden per die datum.
Bespreek dit eens met een hypotheekadviseur, die kunnen vaak prima constructies bedenken voor dit soort dingen.
Bedankt voor de tip!
dizzytal schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:41:
Gewoon even de voorwaarden checken van het deposito.
Welke invloed het heeft hangt een beetje van de hypotheekverstrekker af.
Zo moesten wij het geld wat we zelf inbrachten daadwerkelijk op een rekening hebben staan (aantoonbaar) waar we er direct bij kondene op het moment van verstrekken. Zonder wilde BLG Wonen niets doen... dus gewoon kijken welke hypotheekverstrekker hier makkelijk mee omgaat.
Zal er ook omgaan wanneer de overdracht is, nu kopen houd natuurlijk niet perse in overdracht voor 1 jan. 2024 (maar wellicht dat je dit wel bedoeld).
Zou inderdaad ook per hypotheekverstrekker kunnen verschillen, wellicht toch even bij een adviseur neerleggen.
Christiaan676 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:44:
Een aantal dagen voor de overdracht bij de notaris dient jij het geld over te maken naar een rekening van de notaris. Dus zolang het geld vrij komt voor die datum is dat geen probleem, daarbij moet je wel rekening houden met het feit dat overschrijvingen een paar dagen kunnen duren.
Verder wil de hypotheek verstrekker tijdens de hypotheek aanvraag bewijs hebben dat jij echt beschikt over het geld dat je zelf gaat inleggen. Vraag is dan of je hypotheek verstrekker een afschrift van je deposito accepteert waarop staat dat het bedrag op datum x vrij komt.
Ik hoop dus dat het zo werkt.
De reden van mijn vraag is dat ik wel aan het kijken ben naar een huis, maar ik geen haast heb. Het kan zijn dat er binnen 3 maanden wat komt, maar duurt het nog 1,5 jaar is het ook goed. In die tussentijd zou ik graag met kortlopende spaardeposito's aan de slag willen aangezien je bij 6 maanden al 3,8% rente kunt krijgen. En stel dat ik het nu 6 maanden vast zet en met 3 maanden komt er een huis dan is het voor mij goed als ik daar pas na het vrijkomen van de deposito in kan, maar dan moet dat financieel wel geaccepteerd worden.
Ik weet ook dat er banken met een hogere rente zijn zoals Advanzia waar je wel direct bij je geld kunt.