Aansluiten inductieoven perilex

Pagina: 1
Acties:

• Tkamp
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 30-07-2023
Beste Lezer,

In mijn nieuwbouwhuurwoning wil ik een inductieoven aansluiten, echter blijkt dit iets te lastig om aan te sluiten. Zeker voor een leek als mij. De verhuurder heeft een 3-fasen perilex aansluiting laten installeren (kookgroep) in aparte groepenkast naast bestande
groepenkast van 11kW (3x230V / 400V, 16A)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0mFgVg8In1zQ58zncX76-8JVrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oX4iKdPvCv5ajh1QSSLh1gTy.jpg?f=fotoalbum_large

De installateur heeft in de keuken ook het schema op de doos gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DpXp6xp4kbn-ozkAdFz9DHFeM8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mmd1Q1BKnUpGLFMGWiuqElef.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is mij al geadviseerd om een perilexsnoer met stekker te kopen en deze aan te sluiten op de inductieoven. In plaats van een losse stekker te kopen. Hoe sluit ik dit snoer aan op de inductieoven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vzuttHNqkK87J2GJz5xyiQXInE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fuZemoKZJKlCKzJmB47Nqiio.jpg?f=fotoalbum_large

Alle hulp is welkom 😄, ik ben helemaal het spoor bijster. Alvast bedankt!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05-2025
Netjes de kabel onder de trekontlasting doen, daar waar ie z'n volledige dikte heeft, dus niet waar al gestript is.

Van links naar rechts:

L1 - Bruin op de eerste schroef
L2 - Zwart op de tweede schroef
L3 - Grijs op de derde schroef
N - Blauw op de 4e schroef met een bruggetje naar de 5e schroef

De geel/groene aarde op de meest rechter schroef.

Zoals ie nu op de foto zit aangesloten is voor een kookgroep waarbij er 1 fase op de bruine en zwarte draad zit en dan een dubbele nul op de grijze en de blauwe draad. Jouw perilex is netjes 3 fase, dus enkel de blauwe draad moet op 4 en dan dat gele bruggetje naar 5.
Het bruggetje links moet eruit gehaald worden, dus geen brug tussen 2 en 3.

Check voor de zekerheid wel even met een multimeter of duspol oid of dat de pinnen in je stekker ook overeenkomen met deze kleuren:

Nul - linksboven - blauw
L1, L2 en L3 bruin, zwart en grijs op de overige 3 ronde pinnen
Aarde geelgroen op de middelste platte pin

De kleuren voor de 3 fasen maken niets uit, daar zit geen volgorde in, zo lang het maar de bruine, zwarte en grijze draad betreft.

[ Voor 22% gewijzigd door happysan op 26-07-2023 13:19 ]

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12-2025
happysan schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:16:
Netjes de kabel onder de trekontlasting doen, daar waar ie z'n volledige dikte heeft, dus niet waar al gestript is.

Van links naar rechts:

L1 - Bruin op de eerste schroef
L2 - Zwart op de tweede schroef
L3 - Grijs op de derde schroef
N - Blauw op de 4e schroef met een bruggetje naar de 5e schroef

De geel/groene aarde op de meest rechter schroef.

Zoals ie nu op de foto zit aangesloten is voor een kookgroep waarbij er 1 fase op de bruine en zwarte draad zit en dan een dubbele nul op de grijze en de blauwe draad. Jouw perilex is netjes 3 fase, dus enkel de blauwe draad moet op 4 en dan dat gele bruggetje naar 5.
Het bruggetje links moet eruit gehaald worden, dus geen brug tussen 2 en 3.

Check voor de zekerheid wel even met een multimeter of duspol oid of dat de pinnen in je stekker ook overeenkomen met deze kleuren:

Nul - linksboven - blauw
L1, L2 en L3 bruin, zwart en grijs op de overige 3 ronde pinnen
Aarde geelgroen op de middelste platte pin

De kleuren voor de 3 fasen maken niets uit, daar zit geen volgorde in, zo lang het maar de bruine, zwarte en grijze draad betreft.
Voor de extra duidelijkheid: Dit is dus het aansluit schema zoals links onder op de foto staat.

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05-2025
Correct, linksonder is het schema wat je wil hebben.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:50
Tkamp schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:29:
De installateur heeft in de keuken ook het schema op de doos gezet.
[Afbeelding]

Nu is mij al geadviseerd om een perilexsnoer met stekker te kopen en deze aan te sluiten op de inductieoven. In plaats van een losse stekker te kopen. Hoe sluit ik dit snoer aan op de inductieoven?
[Afbeelding]
Op dat plaatje met aansluitschema's zie je in feite drie mogelijke configuraties. Linksboven is aansluiten op 1 fase (met L1), dat is 230v omdat je tussen L1 en N 230v zal meten. Rechts zie je de aansluiting op twee fasen (met L1 en L2) dat is 400v omdat je tussen L1 en L2 (dus niet de N) 400v zal meten. Linksonder zie je de driefasen configuratie (dus met L1, L2 en L3) en dat is ook 400v omdat je altijd 400v zal meten tussen de drie fasen.

In dit geval is linksonder van toepassing, omdat de monteur daar de kabels voor heeft aangelegd/gelabeld en dat ook compatible is met je kookplaat. Dus als je de instructies aanhoudt die gepost zijn in dit topic moet het goed komen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-01 14:09

eagle00789

Est. November 2005

en als aanvulling, meet even de stekker na, zodat je zeker weet dat de kleuren die hier genoemd worden ook overeen komen met de plek van de pen van de aansluiting op de muur.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-01 23:08
Tkamp schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:29:
[...]
De verhuurder heeft een 3-fasen perilex aansluiting laten installeren (kookgroep) in aparte groepenkast naast bestande groepenkast van 11kW (3x230V / 400V, 16A)
Dit betreft een krachtstroom-aansluiting, geen kookgroep of fornuisgroep dat is wat anders.

[ Voor 6% gewijzigd door Puch-Maxi op 26-07-2023 17:00 . Reden: Linkjes toegevoegd ]

My favorite programming language is solder.

• Tkamp
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 30-07-2023
Bedankt allemaal, het werkt! Ik ben heel blij met jullie 😁!

We kunnen nu eindelijk koken.

[ Voor 4% gewijzigd door Tkamp op 26-07-2023 20:04 ]

Pagina: 1