Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem vervangt een scrap build (op basis van een oude Dell T3600) waarvan de later toegevoegde gpu (GTX 970) overleden lijkt te zijn. Mooie reden om iets netjes neer te zetten.
> Ik zal vooral foto's gaan editen op deze pc, vooralsnog in Capture One. Soms speel ik met de software van Topaz AI. Verder speel ik af en toe een spelletje (heel verschillend), geen bizar hoge eisen. Wil wel op een1440p scherm kunnen spelen. Verder genoeg opslag om alle programma's te hebben en als 2e backup (nu nog <1TB) te dienen. Volgende projectje wordt een NAS (en backup daarvan).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen harde maximum prijs, maar ik zoek wel "bang for buck". Incl. GPU vind ik max 800EUR wel een mooie grens.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Schermen en geluid heb ik. Bij het onderstaande lijstje wil ik een 2e hands GPU die niet te oud is en niet teveel verbruikt (vanaf serie 5700 of 2060) kopen a 150EUR. Kan gerust wachten op een goeie deal, dus handig als de CPU wel een iGPU heeft (vind ik ook fijn voor mogelijke troubleshooting ooit).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Misschien voorkeur voor AMD GPU omdat dynamische verversing met meer (goedkopere) schermen werkt? Maargoed, die komt later erbij.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind het fijn om uitbreidmogelijkheden te hebben, maar wel in een relatief compact systeem. Vandaar de keuzen voor de S400 Silencio. De andere reden voor deze kast is de aanwezigheid van de SD kaartlezer. Mijn camera gebruikt een SD kaart.
Ik heb bedraad internet voor de PC, maar de optie voor wifi ontvangen vind ik wel fijn.
(Ik heb de extra fan toegevoegd omdat er maar 2 bij de kast worden geleverd.)
En het is natuurlijk fijn als het een relatief stil systeem wordt
Ga je overklokken?
Leuk, maar niet belangrijk. Stabiliteit belangrijker.
Wat verwacht je van ons?[i]
Zijn dit logische mogelijke systemen? Wat heb ik over het hoofd gezien?
Variant 1: AMD based (maar zonder iGPU), want 5600G is in CPU performance iets trager toch?
Variant 2: Intel based.
Dit systeem vervangt een scrap build (op basis van een oude Dell T3600) waarvan de later toegevoegde gpu (GTX 970) overleden lijkt te zijn. Mooie reden om iets netjes neer te zetten.
> Ik zal vooral foto's gaan editen op deze pc, vooralsnog in Capture One. Soms speel ik met de software van Topaz AI. Verder speel ik af en toe een spelletje (heel verschillend), geen bizar hoge eisen. Wil wel op een1440p scherm kunnen spelen. Verder genoeg opslag om alle programma's te hebben en als 2e backup (nu nog <1TB) te dienen. Volgende projectje wordt een NAS (en backup daarvan).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen harde maximum prijs, maar ik zoek wel "bang for buck". Incl. GPU vind ik max 800EUR wel een mooie grens.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Schermen en geluid heb ik. Bij het onderstaande lijstje wil ik een 2e hands GPU die niet te oud is en niet teveel verbruikt (vanaf serie 5700 of 2060) kopen a 150EUR. Kan gerust wachten op een goeie deal, dus handig als de CPU wel een iGPU heeft (vind ik ook fijn voor mogelijke troubleshooting ooit).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Misschien voorkeur voor AMD GPU omdat dynamische verversing met meer (goedkopere) schermen werkt? Maargoed, die komt later erbij.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind het fijn om uitbreidmogelijkheden te hebben, maar wel in een relatief compact systeem. Vandaar de keuzen voor de S400 Silencio. De andere reden voor deze kast is de aanwezigheid van de SD kaartlezer. Mijn camera gebruikt een SD kaart.
Ik heb bedraad internet voor de PC, maar de optie voor wifi ontvangen vind ik wel fijn.
(Ik heb de extra fan toegevoegd omdat er maar 2 bij de kast worden geleverd.)
En het is natuurlijk fijn als het een relatief stil systeem wordt
Ga je overklokken?
Leuk, maar niet belangrijk. Stabiliteit belangrijker.
Wat verwacht je van ons?[i]
Zijn dit logische mogelijke systemen? Wat heb ik over het hoofd gezien?
Variant 1: AMD based (maar zonder iGPU), want 5600G is in CPU performance iets trager toch?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600 Tray | € 123,95 | € 123,95 |
1 | Moederborden | Gigabyte B550M DS3H AC (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3) | € 106,08 | € 106,08 |
1 | Behuizingen | Cooler Master Silencio S400 | € 86,97 | € 86,97 |
1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700 | € 40,90 | € 40,90 |
1 | Ventilators | Arctic P14 PWM PST Zwart, 140mm | € 8,85 | € 8,85 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB | € 35,54 | € 35,54 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 550W | € 91,41 | € 91,41 |
1 | Solid state drives | WD Black SN770 2TB | € 99,95 | € 99,95 |
Totaal | € 593,65 |
Variant 2: Intel based.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-12400 Tray | € 164,08 | € 164,08 |
1 | Moederborden | ASUS Prime B660M-A WiFi D4 | € 122,- | € 122,- |
1 | Behuizingen | Cooler Master Silencio S400 | € 86,97 | € 86,97 |
1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo Rev.5 | € 30,15 | € 30,15 |
1 | Ventilators | Arctic P14 PWM PST Zwart, 140mm | € 8,85 | € 8,85 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB | € 35,54 | € 35,54 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 550W | € 91,41 | € 91,41 |
1 | Solid state drives | WD Black SN770 2TB | € 99,95 | € 99,95 |
Totaal | € 638,95 |