Luidsprekers niet automatisch aan bij afspelen platenspeler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3jorn
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01-10 12:18
Hallo allemaal, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende probleem.

De huidige set up is een Denon DP-300F automatische platenspeler, sonos port, en twee luidsprekers van Argon (Forte A4 MK2).
De platenspeler is aangesloten op de analog in aansluiting van de Sonos Port.
En de luidsprekers op de analog out op de Port en op de AUX aansluiting (tulp) op de luidsprekers.

Mijn vraag
Wanneer ik mijn platenspeler afspeel, schakelen mijn boxen niet automatisch aan, ik moet dan de afstandsbediening van de bijbehorende boxen gebruiken om zo geluid te krijgen.
Ik wil dus graag dat als ik de platenspeler afspeel dat mijn luidsprekers automatisch aanschakelen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In de Sonos app heb ik de lijningang (platenspeler) al op automatisch afspelen gezet op de port.
Wanneer ik de lijningang op automatisch afspelen zet op de Sonos Amp in de woonkamer speelt hij wel direct op die luidsprekers af.

Iemand enig idee?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Dat komt omdat het signaal rechtstreeks niet sterk genoeg is om de Argon's in te schakelen. Dat staat volgens mij ook vrij duidelijk in de handleiding van de Argon's. Ik heb hetzelfde issue ook (maar dan rechtstreeks de platenspeler op de Phono-In van de Argon).

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3jorn
WhizzCat schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:02:
Dat komt omdat het signaal rechtstreeks niet sterk genoeg is om de Argon's in te schakelen. Dat staat volgens mij ook vrij duidelijk in de handleiding van de Argon's. Ik heb hetzelfde issue ook (maar dan rechtstreeks de platenspeler op de Phono-In van de Argon).
Is dit dan misschien op te lossen met de 12v trigger ingang op de Sonos Port?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

l3jorn schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:26:
[...]

Dat antwoord moet ik je schuldig blijven, maar ik denk van niet. De Argon triggert de Aan/Uit status volgens mij op basis van binnenkomend geluidssignaal. Alleen als je dus versterkt signaal opvoert vanuit je platenspeler naar de Argon zal deze automatisch schakelen, dus via de (normale) analoge input of digitaal.

Als oplossing zou je, maar dat is wellicht een beetje stom gezien je de Sonos Port er tussen hebt, de platenspeler kunnen voorzien van een pre-amp die het signaal al voor je normaliseert. B.v. zoiets:

https://www.thomann.de/nl/millenium_php_2.htm

Daarmee krijg je in theorie vol input signaal en kan deze op de geschakelde ingang van je Argon in plaats van de phono ingang en zal automatisch aan/uit werken. Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd trouwens, maar volgens mij heb ik nog wel ergens zo'n pre-amp liggen, dus ik ga het even voor je proberen als ik er aan denk vanmiddag.

Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

l3jorn schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:26:
[...]

Ik heb het even geprobeerd en het had moeten werken, zodra er "noise" op de pre-amp komt gaan de speakers wel aan, maar als de platenspeler geluid begint te maken wordt het niet getriggered. In theorie werkt het dus, wellicht gaat wel goed met een pre-amp met een aan/uit schakelaar en/of via de digitale ingang, maar ik krijg het met een simpele analoge niet aan de praat. Sorry!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• l3jorn
@WhizzCat Nog vergeten je te bedanken voor de moeite die je hebt gedaan, bedankt! :)

Ik heb inmiddels de Argon boxen kunnen retourneren en deze ingewisseld voor één sonos 5, deze direct aangesloten op platenspeler. Hierdoor kon ik ook de Sonos Port inwisselen, waardoor ik winst maakte. Misschien niet de meest HiFi keuze, maar wel de beste voor mijn situatie.
Pagina: 1