Schone installatie, 100 CPU

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-07 12:15

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Lieve vrienden van Tweakers,

Ben eens benieuwd naar jullie mening (en misschien nog een klein stukje technisch inzicht).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAGHnUjKFdYgoRDevWkuQWtShKI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/24BEg18oNFnkiLzmgYxydwRg.jpg?f=user_large

Volledig verse installatie Windows 11. 22H2, volledig up-to-date, drivers geïnstalleerd, geen rare software erop etc.
Qua specs betreft het een Core i7-10700K (3.8Ghz, turbo 4,66Ghz), 32GB DDR4, nvme. Geen lullig systeem dus.

Steam en EA staan nog hun downloads binnen te halen op een bescheiden 100 Mbit-verbinding. En de CPU staat constant te stampen op 100%. Het systeem is best nog goed responsief, browser opent in <1 sec en ik mag niet klagen. Anders dan de ventilator die graag in de rondte gaat.

De grote processen op screenshot 3 optellende kom ik op ~94%, met alle kleintjes erbij geloof ik best dat het richting de 100 gaat.

Het doe mij weemoedig een beetje denken aan artikelen zoals deze (https://www.techradar.com...-faster-than-your-new-one) en meer recent deze (https://hackaday.com/2023...rased-by-modern-software/), waar een hele online discussie uit voort is gekomen (https://jmmv.dev/2023/06/fast-machines-slow-machines.html) (zie screenshot bovenin).

En natuurlijk begrijp ik dat er vandaag de dag zóveel meer meeloopt op een pc, zóveel meer geanalyseerd wordt én tegelijk zoveel meer geoptimaliseerd is.

En misschien ben ik een oude mopperende zeur aan het worden. Maar ik denk dat bij mijzelf:
Vinden we dit nu normaal anno 2023?

Of is het misschien zo dat Windows 11 dit eenvoudig weg inzichtelijker maakt dan dat het vroeger was? Dat de scheduler zó goed is, dat alle CPU gepakt wordt die beschikbaar is tót een voorgrondproces (door een gebruiker zoals ik) iets anders van het systeem vraagt en er supersnel geschakeld kan worden, in tegenstelling tot vroeger? Waar 100% cpu vrijwel altijd resulteerde in een praktisch onbruikbaar systeem?

Net zoals sinds Windows 7 (en met nieuwere edities verder geoptimaliseerd) véel meer RAM gebruikt wordt voor prefetching/caching, zodat de hoeveelheid beschikbaar/vrij (uncused) RAM afneemt maar stand-by RAM gigantisch toeneemt. Waardoor het beschikbaar geheugen effectief en voor iets nuttigs wordt ingezet?

Kan hoor.. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JxdfpIgcKWBb06UzqRLiilQUFtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zlpdDeAMhr8QQpHoI3DgLdIe.jpg?f=fotoalbum_large

===========================

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNwN-iDdiNnonqbpmVMB_3L-FrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uqdIMtc9dFdOyvRC9F3yonis.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSadbH_ElMDsv7u7SOt5DjtlCb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMZjiSvHVsZOZbBWMYYThmUC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EX7cBrocxvvA12mJYoh9m3TgAcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tygic14xcQiNRmLALgyYGJDF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Eagle Creek op 26-07-2023 10:25 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-07 16:11

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je hebt de computer recent geinstalleerd?

De indexatie lijkt nu veel CPU te pakken en dat is altijd de eerste paar dagen na het installeren en gaat vanzelf weg. Daarmee wordt je OS sneller, maar dat duurt dus wel even.

Vergelijkingen met vroeger zijn gewoon niet reeel. We vergeten even hoe gelimiteerd de oude computers waren qua functionaliteit.

Daarbij is het zo dat computers tegenwoordig dingen oppakken omdat de PC idle is. Gebruik de CPU die beschikbaar is voor taken.

Dus ja, wat is normaal? :) Ik vind het normaal dat de PC uiteindelijk gewoon zeer snel is, alles snel kan vinden en starten omdat het allerlei zaken op de achtergrond heeft gedaan.

[ Voor 30% gewijzigd door Hann1BaL op 26-07-2023 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Defragging
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-08-2023

Defragging

Azerbaijan

Wat @Hann1BaL al zegt, Windows 10 / Windows 11 kan je schoon installeren en zodra je deze op netwerk aansluit gaan ze direct op zoek naar updates, drivers, etc.
Totdat Windows alles up to date hebben zal de cpu / netwerk / HDD initialisatie niet stoppen :)

ps, jou screens zeggen niet echt dat je "schone installatie* hebt, ik zie EA + Steam stampen ...

[ Voor 16% gewijzigd door Defragging op 26-07-2023 10:32 ]

Paint power 🖌️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-07 18:14

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Tijdens het downloaden van Steam spul worden er op de achtergrond ook al vaak zaken extracted wat voor een verhoogde CPU load kan zorgen. Echter, Ik heb een 10900K met een NVME SSD als bootschijf en een RAID0 schijf van 2 SATA SSD's en ik krijg geen 100% CPU utilization als ik met Steam downloadt op een 1Gbit verbinding.

laat de computer eens uitratelen zodat alles is geupdate en check dan nog eens. Beetje voorbarig om nu al die conclusie te trekken imo.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Defragging schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:31:
Wat @Hann1BaL al zegt, Windows 10 / Windows 11 kan je schoon installeren en zodra je deze op netwerk aansluit gaan ze direct op zoek naar updates, drivers, etc.
Totdat Windows alles up to date hebben zal de cpu / netwerk / HDD initialisatie niet stoppen :)

ps, jou screens zeggen niet echt dat je "schone installatie* hebt, ik zie EA + Steam stampen ...
Zie mijn bericht :). Systeem is volledig vers geïnstalleerd, met drivers en up-to-date. Het enige wat praktisch actief draait zijn Steam en EA. De machine is mijn game-pc, dus dat EA en Steam aan de slag gaan is op zichzelf geen bezwaar. Alleen, daarvan had ik niet verwacht dat zij met slechts 100 Mbit deze CPU helemaal vol zouden krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defragging

Defragging

Azerbaijan

Laat je Windows update screen zien svp?

Paint power 🖌️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Techno Overlord schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:32:
Tijdens het downloaden van Steam spul worden er op de achtergrond ook al vaak zaken extracted wat voor een verhoogde CPU load kan zorgen. Echter, Ik heb een 10900K met een NVME SSD als bootschijf en een RAID0 schijf van 2 SATA SSD's en ik krijg geen 100% CPU utilization als ik met Steam downloadt op een 1Gbit verbinding.

laat de computer eens uitratelen zodat alles is geupdate en check dan nog eens. Beetje voorbarig om nu al die conclusie te trekken imo.
Downloaden en exatracten kan ik mij alweer enigszins voorstellen. En extracten zorgt voor malwarescanning en indexatie.

Ik verwacht inderdaad dat het systeem morgen rustiger is. Mijn topic is dan ook niet zozeer een probleemvraag maar meer een sentimentsdiscussie denk ik :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:25

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik zou zeggen ga eens op een oude PC werken en dan merk je hoever we gekomen zijn in positieve zin de afgelopen jaren.

Ik heb hier nog bv een Pentium MMX 166@200Mhz, 128MB ram draaien en zelfs met relatief snelle HDD voor die tijd is het tenenkrommend traag ivm mijn moderne PC.

Athlon XP systeem Windows XP en WD Raptors idem, zelfs met een flink aangepaste/gemodde XP installatie, OC, sloot ram start het geheel vlot op maar als je er écht wat op gaat doen merk je direct de bottleneck van bv 1 CPU core.
Athlon 64 (S939) systeem idem, zelfs met SSD erin komt het niet in de buurt van wat mijn gewone moderne PC kan en tegelijk en met welke snelheid :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Defragging schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:38:
Laat je Windows update screen zien svp?
Al een paar keer aangegeven maar het systeem is up-to-date. Dat is het eerste wat gedraaid is ná de installatie. De laatste updates zijn van de 24e.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axZ-uNCmaISM5u4rcBaZWvt46ms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h3ziMkLlKBiSleEr4eb5LjrU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtEB6W5TNulxFY3I8asxs0CwBZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bvIapKMYqnLmgraavWF8DwVD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defragging

Defragging

Azerbaijan

Doorgaans denk ik dat dit systeemgebonden is, ik weet de rest van je specs niet, maar meestal software matige "thrust holders" bij meest bekende merken van laptops / desktop (HP,Lenovo,Dell etc).
Die ervoor zorgen dat je CPU nooit 100% zit te stampen...

@Eagle Creek vandaag nog updates gedaan... ;) verklaart wat

[ Voor 11% gewijzigd door Defragging op 26-07-2023 10:43 ]

Paint power 🖌️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je geheugengebruik is ideaal, een moderne OS beheert dat zelf en gaat vanzelf pagen als je geheugen écht vol is, maar Windows vult gewoon je RAM als een ballon in een vacuum om zo veel mogelijk niet van disk te hoeven halen.

Het mooie aan deze manier van werken is dat een Windows PC met 8 GB geheugen zo'n 30-60% ongebruikt geheugen vult met cache, en een Windows PC met 32GB geheugen ook zo'n 30-60% ongebruikt geheugen vult met cache. Hoe meer geheugen hoe beter hij dat kan doen.

Je processor is gewoon 100% omdat hij nog aan het indexen is, je kunt pas een reële 'schone' situatie laten zien als je Windows installeert (zonder Steam en EA e.d.) en eerst een paar dagen laat draaien om alle updates binnen te halen en z'n zoekindex op te bouwen. Die kun je overigens ook uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Defragging schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:41:
Doorgaans denk ik dat dit systeemgebonden is, ik weet de rest van je specs niet, maar meestal software matige "thrust holders" bij meest bekende merken van laptops / desktop (HP,Lenovo,Dell etc).
Die ervoor zorgen dat je CPU nooit 100% zit te stampen...
Welke specs anders dan in OP zou je nog meer willen weten?
Defragging schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:41:
@Eagle Creek vandaag nog updates gedaan... ;) verklaart wat
Alleen een Defender update. Die zijn dagelijks en minimaal :). Maar fair enough.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Oon schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:45:
Je geheugengebruik is ideaal, een moderne OS beheert dat zelf en gaat vanzelf pagen als je geheugen écht vol is, maar Windows vult gewoon je RAM als een ballon in een vacuum om zo veel mogelijk niet van disk te hoeven halen.

Het mooie aan deze manier van werken is dat een Windows PC met 8 GB geheugen zo'n 30-60% ongebruikt geheugen vult met cache, en een Windows PC met 32GB geheugen ook zo'n 30-60% ongebruikt geheugen vult met cache. Hoe meer geheugen hoe beter hij dat kan doen.

Je processor is gewoon 100% omdat hij nog aan het indexen is, je kunt pas een reële 'schone' situatie laten zien als je Windows installeert (zonder Steam en EA e.d.) en eerst een paar dagen laat draaien om alle updates binnen te halen en z'n zoekindex op te bouwen. Die kun je overigens ook uitzetten.
Qua geheugen helemaal met je eens! Waar ik dan dus wel benieuwd naar ben is of dat ik cpu op dezelfde wijze mag interpreteren anno nu.

Het systeem staat al sinds boot vanochtend volcontinu op 100% cpu te stampen. As we speak met Steam, System, WMI Provider Host en Antimalware s.e. als grootverbruikers. Toch merk ik zoals gezegd praktisch geen traagheid op. Dat was vroeger wel anders.

Ik maak mij dan ook op dit moment geenszins zorgen dat er significante problemen zouden zijn, wel vind ik het opvallend hoe het weinige aan applicaties dat draait een moderne krachtige CPU zo aan het werk zetten.

Maar as said: wellicht is dat juist, net als met RAM, een vorm van moderne efficientie. Waarbij vroeger een proces gelimiteerd was tot één hoogstens twee cores, en de rest van de CPU niets stond te doen, wordt nu ingezet wat beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:15

Qwerty-273

Meukposter

De indexer van Windows Search kan nog wel eens voor problemen zorgen. Die kan je ook tunen om bijvoorbeeld locaties niet te laten scannen, of slechts een kleinere index te laten onderhouden.
https://learn.microsoft.c...search-performance-issues

Verder kan een virus/malware scanner ook andere processen vertragen op het moment dat het daar veel kleine bestanden aan het wegschrijven is. Dan loop je al gauw tegen het feit aan dat de overhead van het scannen veel meer tijd in beslag neemt dan de daadwerkelijke scan, dat zie je dan niet aan een hoog processor gebruik maar wel dat het ene process veel vaker staat te wachten op een ok van een ander process om weer het volgende bestandje te doen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Eagle Creek schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:57:
[...]

Qua geheugen helemaal met je eens! Waar ik dan dus wel benieuwd naar ben is of dat ik cpu op dezelfde wijze mag interpreteren anno nu.

Het systeem staat al sinds boot vanochtend volcontinu op 100% cpu te stampen. As we speak met Steam, System, WMI Provider Host en Antimalware s.e. als grootverbruikers. Toch merk ik zoals gezegd praktisch geen traagheid op. Dat was vroeger wel anders.

Ik maak mij dan ook op dit moment geenszins zorgen dat er significante problemen zouden zijn, wel vind ik het opvallend hoe het weinige aan applicaties dat draait een moderne krachtige CPU zo aan het werk zetten.

Maar as said: wellicht is dat juist, net als met RAM, een vorm van moderne efficientie. Waarbij vroeger een proces gelimiteerd was tot één hoogstens twee cores, en de rest van de CPU niets stond te doen, wordt nu ingezet wat beschikbaar is.
Ik denk dat je zeker wel een stukje gereserveerde overhead kunt verwachten, dat zijn dan voor Steam bijv. het proces dat continue op updates checkt voor geïnstalleerde games en je chat enzo (die zal zelfs als je op Offline staat vrolijk een child process open houden). Maar dat moet toch echt niet meer dan een halve procent op het geheel zijn, want een idle proces doet niks. Wel CPU cycles verbruiken, maar geen berekeningen oid.
Je AV zal zeker wel een flinke impact hebben, zeker als je alle opties aan hebt en hij zich ook met alle I/O gaat bemoeien. Op mijn werk laptop zit er zo een, en daar werken installers soms niet als het even druk is, want de AV gaat dan voor ieder bestand dat geöpend wordt checken of er geen (bekend) virus in zit, en dat kan soms te lang duren.

Ik zou het nog een dagje aankijken, of de indexer uitzetten, en dan nog eens zien wat de CPU doet. Mijn game PC (inmiddels niks spectaculairs meer; Ryzen 3900x en 32GB geheugen) draait gemiddeld op 3% CPU, 40% geheugen, en 0-3% disk. En dat is dan met écht alles open; Steam, GOG Galaxy, EA, Ubi Connect, de overhead voor Parsec (@ 2560x1440).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Alles leuk en wel maar het ding staat na twee dagen nog louter te blazen en te blazen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0TjT8b-7QiJ63AfT08P-1J2r_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O545nc0EWTJVvdWy2POQZoRt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BvxU4sYSMZw6C2Y8-DDzC_Nn_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OmbC0zDkpFynW1kCEbC8QglA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-07 18:14

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Je kunt ProcMon gebruiken om te zien wat het is dat dit veroorzaakt.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Techno Overlord schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:52:
Je kunt ProcMon gebruiken om te zien wat het is dat dit veroorzaakt.
Dat is wel erg eenvoudig gebracht. Wat wil je precies dat ik doe met Procmon om dit te achterhalen? M.a.w. de route ken ik, maar heeft mij nog zelden tot nooit iets gebracht.

Zie wel vast bijgevoegd screenshot van procexp. Is simpelweg niet de waarheid, SIP neemt geen 82% in (CPU is immers 100%, geen 18%).

In Taakbeheer zie je wel waar de tijd heengaat. Maar het is toch niet normaal dat Taakbeheer 10% heeft, Firefox met één tabblad open 16% heeft, veheer van bureaubladvensters 8% heeft terwijl er niets grafisch gebeurt? Het is een i7-10700K die constant op ~4,5Ghz staat te stampen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2i8kzg_COjBAI2AiySFfUG3sWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6VuQAgAoVXBenSjBBvMEJbCv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Eagle Creek op 28-07-2023 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Techno Overlord schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:32:

Hann1BaL schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:27:
Je hebt de computer recent geinstalleerd?

De indexatie lijkt nu veel CPU te pakken en dat is altijd de eerste paar dagen na het installeren en gaat vanzelf weg. Daarmee wordt je OS sneller, maar dat duurt dus wel even.

Vergelijkingen met vroeger zijn gewoon niet reeel. We vergeten even hoe gelimiteerd de oude computers waren qua functionaliteit.

Daarbij is het zo dat computers tegenwoordig dingen oppakken omdat de PC idle is. Gebruik de CPU die beschikbaar is voor taken.

Dus ja, wat is normaal? :) Ik vind het normaal dat de PC uiteindelijk gewoon zeer snel is, alles snel kan vinden en starten omdat het allerlei zaken op de achtergrond heeft gedaan.
Qwerty-273 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:11:
De indexer van Windows Search kan nog wel eens voor problemen zorgen. Die kan je ook tunen om bijvoorbeeld locaties niet te laten scannen, of slechts een kleinere index te laten onderhouden.
https://learn.microsoft.c...search-performance-issues

Verder kan een virus/malware scanner ook andere processen vertragen op het moment dat het daar veel kleine bestanden aan het wegschrijven is. Dan loop je al gauw tegen het feit aan dat de overhead van het scannen veel meer tijd in beslag neemt dan de daadwerkelijke scan, dat zie je dan niet aan een hoog processor gebruik maar wel dat het ene process veel vaker staat te wachten op een ok van een ander process om weer het volgende bestandje te doen.
Als ik de search indexer uitzet* is er wel een ander proces dat de cpu vol gebruikt. Zoals Firefox (idle! met 1 tab open!) of Taakbeheer. Of Windows manager.

De cpu staat contant en alleen maar op 100%. De getallen van de processenlijst tellen op, dat is het probleem niet. Maar het verklaart geheel niet waarom al die applicaties constant zo ontzettend veel cpu vragen. Een "new tab" in een idle browser mag geen 40% cpu vragen. Taakbeheer mag geen 40% cpu vragen.

Het probleem zit niet in de indexer*. De pc staat al 4 dagen op rij, vanaf het moment dat hij start tot hij afsluit de hele dag op ~100% cpu.

Ik zit al lang genoeg "op computeren" om te weten dat dit geen normaal gedrag is.

*Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/koD32bi7HhQAnXIlwJyJvAc7YhY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NuNaEIkp16L7kR4bpM5dxLJ1.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Eagle Creek op 28-07-2023 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:15

Qwerty-273

Meukposter

Dat is wel frappant. Procmon laat wel idle zien. En er zijn her en der andere draadjes op het internet die vergelijkbare zaken laten zien. 100% cpu gebruik in taskmanager en veel minder in procmon.

https://answers.microsoft...82-4946-bc6a-bbc451888b96

Waar het uiteindelijk een probleem met je powerschema is en dat je dat kan rechttrekken met PowerCfg.

code:
1
2
3
4
In C:\WINDOWS\system32 voer de volgende twee cmd's uit onder een admin command prompt

PowerCfg /SETACVALUEINDEX SCHEME_CURRENT SUB_PROCESSOR IDLEDISABLE 000
PowerCfg /SETACTIVE SCHEME_CURRENT

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Waarbij dan wel wordt aangegeven dat de oude instellingen vaak weer terugkeren na een reboot omdat ze uit een (aangepast?) powerscheme komen.

Dus wellicht even powerscheme wijzigen naar een ander profile kijken of dat het oplost en een reboot overleeft.
Zo ja: kijken of powerscheme terugzetten naar standaard waarden helpt.
https://winbuzzer.com/202...%20-restoredefaultschemes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:41
Misschien nog eens een echt schone (test) installatie doen?
En dan een voor een de extra software installeren om te zien wat het probleem veroorzaakt?
Corsair Service bijvoorbeeld, waar is dat nodig voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
The_Doman schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:47:
Misschien nog eens een echt schone (test) installatie doen?
En dan een voor een de extra software installeren om te zien wat het probleem veroorzaakt?
Corsair Service bijvoorbeeld, waar is dat nodig voor?
Inderdaad gewoon nog een keer een verse installatie doen. Verder niks installeren en dan kijken of de pc nog steeds lange tijd 100% doet.

Mijn PC staat met 2 Twitchstreams en wat normale tabbladen op 4,5% Firefox, de rest van de processen is 0,5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-07 21:52
Ik zou inderdaad eens kijken of je energieprofiel op Hoge Prestaties staat

En controleer ook eens de temperatuur van je cpu. Kan zo maar zijn dat ie de cpu snelheid terug schroeft en dat alles daardoor langer duurt en traag wordt.

En voor de zekerheid alle chipset drivers ook installeren.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Wylana schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:29:
Ik zou inderdaad eens kijken of je energieprofiel op Hoge Prestaties staat

En controleer ook eens de temperatuur van je cpu. Kan zo maar zijn dat ie de cpu snelheid terug schroeft en dat alles daardoor langer duurt en traag wordt.

En voor de zekerheid alle chipset drivers ook installeren.
Fans blazen de hele dag door hard, temperatuur is constant rond de 80%, ómdat ook alles echt cpu eet. De 4.4Ghz waar hij op draait is dus geen thermal throtling maar turbo.

Chipset drivers is het eerste wat ik doe nadat ik uit de installatie kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Ernemmer schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:14:
[...]

Inderdaad gewoon nog een keer een verse installatie doen. Verder niks installeren en dan kijken of de pc nog steeds lange tijd 100% doet.

Mijn PC staat met 2 Twitchstreams en wat normale tabbladen op 4,5% Firefox, de rest van de processen is 0,5%.
Exact, dat soort percentages zijn normaal. Dit niet.
Ik weet niet waar het in zit maar ik ga hem inderdaad eens opnieuw aanpakken. Voor de zekerheid begin ik met Windows 10, daar waar de pc oorspronkelijk ook mee uit de fabriek rolde volgens mij.

Hoewel ik Win11 helemaal opnieuw erop heb gezet, heb ik er geen goed gevoel bij. I'll keep you posted.
Als 10 goed loopt (met alleen updates, drivers en Password manager, Firefox, geen games) schop ik hem naar Win11 om te zien wat dan gebeurt. Drivers updaten en dan langzaam uitbouwen.

Zal voor de zekerheid alvorens ook het BIOS resetten naar default. Niet dat ik daar nu veel geks heb lopen rommelen maar beter even schoon beginnen..

[ Voor 7% gewijzigd door Eagle Creek op 30-07-2023 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Eagle Creek schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:42:
[...]

Exact, dat soort percentages zijn normaal. Dit niet.
Ik weet niet waar het in zit maar ik ga hem inderdaad eens opnieuw aanpakken. Voor de zekerheid begin ik met Windows 10, daar waar de pc oorspronkelijk ook mee uit de fabriek rolde volgens mij.

Hoewel ik Win11 helemaal opnieuw erop heb gezet, heb ik er geen goed gevoel bij. I'll keep you posted.
Als 10 goed loopt (met alleen updates, drivers en Password manager, Firefox, geen games) schop ik hem naar Win11 om te zien wat dan gebeurt. Drivers updaten en dan langzaam uitbouwen.
Gewoon 11 doen, dan hoef je niks te upgraden straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Ernemmer schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:45:
[...]

Gewoon 11 doen, dan hoef je niks te upgraden straks.
In het kader van de "ui afpellen" (problem solving) begin ik liever even bij de basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Eagle Creek schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:46:
[...]

In het kader van de "ui afpellen" (problem solving) begin ik liever even bij de basis.
Het OS is niet het probleem (bij 99% van de gebruikers is niks mis), het zijn drivers/software die je erna installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Ernemmer schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:48:
[...]

Het OS is niet het probleem (bij 99% van de gebruikers is niks mis), het zijn drivers/software die je erna installeert.
Vertel mij maar waar het in zit dan. Taakbeheer die 40% gebruikt, Firefox bij 1 idle tab 30%, system 30%.

Tuurlijk is het een samenspel maar ik heb echt niets anders gedaan dan schone installatie, drivers, en 6 applicaties password manager, browser, Adobe, steam en ea.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Zo, daar zijn we weer.

Bios reset.
Windows 10 clean install usb. Drivers. Normaal.
Windows 11 upgrade. Drivers. Normaal.

Geïnstalleerd; updates, drivers, password mgr, Fox.
Zie bijgevoegd screenshot tijdens (!!) installatie Updates en Firefox.

Nu maar eens langzaam opbouwen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Bq8QxtnpBXBK7tXugRrKbIysTc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/28AETaH18hzO8ZTf1YoOWPxj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Update ná installatie softwarecomponenten, waaronder EA en Steam.

Praktisch niets anders gedaan dan vorige keer. Maar nu lijkt alles wel op orde. Processor schommelt tussen 20% en 40%, waarbij Outlook, Firefox, Steam, EA en diverse apps (zoals Nahimic en iCue) zijn geopend.
Steam en EA zijn volop aan het downloaden, evenals OneDrive. Volledig zoals verwacht draaien processen als de Search Indexer, System, WMI Provider Host en Antimalware executable met een paar procent elk gewoon mee. Taakbeheer zelf gebruikt niet meer dan 0,5%. Firefox zelfs 0,0% op het moment dat het niet de focus heeft. Zoals het hoort dus!

De processor is een nette 50* celcisus, de koeling loopt zachtjes mee.

Ik vind het onverklaarbaar waar het probleem zat. Gevoelsmatig lijkt het alsof alles door een soort virutalisatielaag heen moest, waardoor elk "echte" procent vertienvoudigd werd. Er is 0,0 reden om aan te nemen dat dit technisch ook zo was, want zoals gezegd betrof het een schone installatie met geen bijzonderheden op een fysiek up-to-date systeem. De processor gaf z'n volle kracht, in Taakbeheer op de volle turbo Ghz en de koeling moest echt bijbenen wat we gingen echt naar 90 graden. Dat is dus géen vorm van throtling en géen lagere kloksnelheid uit het BIOS. Dan zou de processor immers niet op de hoge frequentie draaien en niet zo heet worden.

Enige significante verschil is dat de vorige schone installatie een MSI-installatie betrof (waarmee deze uit de fabriek rolde op de recovery-partitie, geüpdatet naar Windows 11) en ik nu zelf een volledig kale ISO van MS heb geplukt. Ik snap dat in zo'n MSI versie wat meer meekomt máar dat zou an sich het probleem niet mogen zijn: immers, het waren helemaal geen achtergrond- of MSI-processen die de CPU bezig hielend. Het waren de normale Windows-processen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8IOqtqafw3brcGyYRxO9atsKpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0m4e6zUE7TCbBYUx0REwopqG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QE2BeF53FO2evmd-JdIXVMhHPrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/256CgHtRUIjPPwMhdrUow9xB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Eagle Creek op 30-07-2023 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Qwerty-273 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:18:
Dat is wel frappant. Procmon laat wel idle zien. En er zijn her en der andere draadjes op het internet die vergelijkbare zaken laten zien. 100% cpu gebruik in taskmanager en veel minder in procmon.

https://answers.microsoft...82-4946-bc6a-bbc451888b96

Waar het uiteindelijk een probleem met je powerschema is en dat je dat kan rechttrekken met PowerCfg.

code:
1
2
3
4
In C:\WINDOWS\system32 voer de volgende twee cmd's uit onder een admin command prompt

PowerCfg /SETACVALUEINDEX SCHEME_CURRENT SUB_PROCESSOR IDLEDISABLE 000
PowerCfg /SETACTIVE SCHEME_CURRENT
Helaas had ik dit bericht even gemist in de reacties. Ik ben uit interesse hier verder op in gaan lezen en kwam inderdaad tegen dat de IDLEDISABLE bij meer gebruikers voor problemen kan zorgen. Oók dat in voorkomende gevallen dit door MSI Dragon Center veroorzaakt kan worden.

Ik heb in ieder geval hiermee een goede hint voor mocht het probleem zich weer voordoen, waarvoor dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Toch lijkt er nu een nieuw probleem te zijn : de turbo lijkt niet meer te werken. Bij een Prime95 stresstest komt het systeem niet boven de basissnelheid van 3.77Ghz uit, terwijl deze eerder richting de 4/5Ghz kon turbo-en (voor korte tijd uiteraard). Er is geen sprake van Thermal Throtling (CPU blijft rond de 72*).

Energieprofiel staat op Topprestaties.

Direct goede ideeën of eigen topic maar..?

Edit
Ook dit lijkt terug te voeren naar de software van MSI.
https://www.reddit.com/r/...ter_disables_turbo_boost/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iy657pmz5gBcdODdsU0g7cEy3w8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DOQHxVfrUtGYOrn3sKseve94.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9GFIj1Se6hKhEebYKy-xhQ8UXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zAhaamymAMurwry58dbqOd53.jpg?f=fotoalbum_large

De Max Core Frequency in Intel's tool staat ook op 3,81. Hier heb ik zelf niets aan aangepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5zcB1v-xtG3gB_KdfKJl-wYX_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q7fhRpu25v5RgtESugrNp10u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQrNdZdh5sg1TLf-iZjUen51ZE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qivVhfuKmCnfMT7wcgmyivrS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CLoGjWbJv5V1CLLZDiGZmlmjdik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HKUbqFgNqt6wErFWmaWetFkW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 103% gewijzigd door Eagle Creek op 05-08-2023 16:15 ]

Pagina: 1