Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 22:06
Goede morgen iedereen, na 2 gesprekken is er mij een baan aangeboden waarbij ik bruto een stuk meer ga verdienen. Echter als ik dit omreken naar netto komt dit op een verschil van ongeveer 400 euro.
Dit heeft mij toch aan het twijfelen gezet om van baan te wisselen.
Daarnaast is de reistijd momenteel ongeveer 5 minuten met de auto en 10-15 minuten met de fiets. Als ik van baan wissel is het ongeveer een half uur rijden met de auto, waarbij er een grote kans is op file of ik binnendoor door een stadscentrum moet gaan rijden.
Gezien de netto stijging heb ik het idee dat ik er eigenlijk niet veel op vooruit ga financieel en of prive vlak juist wel op achter uit ga.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat denken jullie van de ontvangen aanbieding?
Ik heb 2 jonge kindjes van 2 en 4 jaar, quality time met de kids vind ik zeer belangrijk.

[ Voor 3% gewijzigd door sjtienuh op 26-07-2023 16:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Wat is de pensioenafdracht? Dit is natuurlijk ook uitgesteld loon.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Kinderopvangtoeslag is maar tijdelijk, gezien je jongste 2 jaar is, gaat die binnenkort naar school? In België is dat vanaf 2.5 jaar, weet niet vanaf wanneer dat in Nederland is?

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:58
skelleniels schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:47:
Kinderopvangtoeslag is maar tijdelijk, gezien je jongste 2 jaar is, gaat die binnenkort naar school? In België is dat vanaf 2.5 jaar, weet niet vanaf wanneer dat in Nederland is?
In Nederland is dat vanaf 4 jaar, maar daarna heb je nog eventueel BSO. ( buiten schoolse opvang )

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:03
Als je het niet doet, blijf je tegen de grens van meer belasting / minder toeslagen aanhikken. En als je in je huidige baan de komende jaren kleinere stapjes omhoog maakt in salaris, gaat die drempel je veel meer pijn doen. Als je overstapt, maak je in 1 keer een goede stap over die drempel heen en ben je er in principe vanaf. (tenzij de politiek anders besluit).
Als de baan je leuk lijkt en de reistijd geen echte dealbreaker voor je is, zou ik het gewoon doen! Je kan van daaruit dan weer verder groeien.

[ Voor 16% gewijzigd door Wild Chocolate op 26-07-2023 09:50 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Artifax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-09 08:45
Je zou eventueel ook kunnen overwegen (mits dit toelaat) om maar 32 uur te werken bij je nieuwe potentiële werkgever. Dan zal je ongeveer hetzelfde blijven verdienen met recht op je toeslagen maar heb je dus 1 dag om met je kinderen te spenderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defragging
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-08-2023

Defragging

Azerbaijan

Betekent dit ook dat je naar klanten moet?

Paint power 🖌️

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-09 09:06
Van baan veranderen doe je niet alleen om het geld toch? Ben je blij met je huidige baan? Zijn er nog doorgroei mogelijkheden qua functie en stijg je nog in salaris de komende jaren? Wat zijn je ambities?

Als je door het hogere salaris minder toeslagen krijgt is een berekening die je kan maken wat je er netto op vooruit of achteruit gaat. Ook lijkt mij dit een startsalaris? Hoeveel ga je erop vooruit na X aantal jaren? En eventuele doorgroeimogelijkheden?

De secundaire arbeidsvoorwaarden lijken overigens flink beter te zijn bij de aangeboden baan, ook een heel belangrijke factor.

Oftewel, wat ik probeer te zeggen... je focust nu vooral op het geld. Ben je blij met je huidige baan? Zijn er nog doorgroei mogelijkheden qua functie en stijg je nog in salaris de komende jaren? Wat zijn je ambities? Biedt de nieuwe werkgever op deze vlakken meer perspectief? Etc.

[ Voor 3% gewijzigd door MicGlou op 27-07-2023 08:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Je bruto salaris heeft ook voordelen voor de hypotheek(renteaftrek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:57
Een stijging van €300 vind ik best fors. Met een belastingtarief van circa 50% ga je er niet snel meer op vooruit.

Het is echt een afweging tussen korte (korte reistijd, meer toeslagen) en lange termijn (hoger loon, meer uitdaging?, langere reistijd). Die kunnen wij niet voor je doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:58
@sjtienuh Wat is het totale inkomen inclusief partner? ( je hoeft dit niet hier te benoemen )

Je kan zelf bekijken hoeveel minder opvangtoeslag je krijgt.

https://www.rijksoverheid...-kinderopvangtoeslag-2023

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:35
Je vindt dat je er netto niet veel op vooruit gaat, maar ik vind dat eigenlijk best meevallen.

Je gaat er bruto ruim €800 op vooruit, dat zou op zichzelf ruim €400 netto extra opleveren. Door minder toeslag wordt dat zo'n €300, zeg je. Ik snap dat het jammer is dat je minder terug krijgt, maar heel substantieel vind ik dat niet.

En je krijgt er ook 5 extra vakantiedagen (een volle week dus) bij.

De extra reistijd zou voor mij nog de grootste drempel zijn.

The devil is in the details.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

En wat dacht je van: minder afhankelijkheid van de overheid? 300 euro netto is gewoon een fiks bedrag per maand hoor.

Ook heb je kans om verder door te groeien zodat het verschil nog groter wordt.

Zelf heb ik wel iets tegen het concept: Als ik meer ga werken/verdienen dan krijg ik minder geld van de overheid dus dat doe ik liever niet. (Ik weet dat dat niet de redenatie is en ik stel dit extreem gechargeerd, maar het is wel feitelijk wat er gebeurt.)

Je kinderopvangtoeslag gaat overigens niet keihard achteruit.

300 euro netto vooruit terwijl je minder afhankelijk bent van de overheid (die ook kan bezuinigen op maatregelen.) De financiele vooruitgang is groot.

Volgens mij moet je overweging zijn:
Hoe leuk is de nieuwe baan en hoe erg is de extra reistijd (die mijn inziens nog steeds zeer acceptabel is, maar dat moet je voor jezelf bepalen)
Maar de baan zelf zou belangrijker moeten zijn dan de directe financiele prikkel.

Kun je nog thuis werken? Je hebt ook 40 uur extra vrije tijd bij de andere baan met extra vrije dagen.

[ Voor 7% gewijzigd door Hann1BaL op 26-07-2023 09:59 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 19:31

Glewellyn

is er ook weer.

Hoewel je er misschien "maar" €300 per maand op vooruit gaat, zijn dat wel de allerleukste €300. Al je betalingsverplichtingen zijn al gedekt, en dit geld heb je dus iedere maand over voor leuke dingen.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
corporalnl schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:52:
@sjtienuh Wat is het totale inkomen inclusief partner? ( je hoeft dit niet hier te benoemen )

Je kan zelf bekijken hoeveel minder opvangtoeslag je krijgt.

https://www.rijksoverheid...-kinderopvangtoeslag-2023
Deze berekening heb ik gisteren al gemaakt.
Maar wellicht is het wel korte termijn visie welke ik nu heb aanstaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
Hann1BaL schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:56:
En wat dacht je van: minder afhankelijkheid van de overheid? 300 euro netto is gewoon een fiks bedrag per maand hoor.

Zelf heb ik wel iets tegen het concept: Als ik meer ga werken/verdienen dan krijg ik minder geld van de overheid dus dat doe ik liever niet. (Ik weet dat dat niet de redenatie is en ik stel dit extreem gechargeerd, maar het is wel feitelijk wat er gebeurt.)

300 euro netto vooruit terwijl je minder afhankelijk bent van de overheid (die ook kan bezuinigen op maatregelen.) De financiele vooruitgang is groot.

Hoe leuk is de nieuwe baan en hoe erg is de extra reistijd (die mijn inziens nog steeds zeer acceptabel is, maar dat moet je voor jezelf bepalen)
Maar de baan zelf zou belangrijker moeten zijn dan de directe financiele prikkel.

Kun je nog thuis werken? Je hebt ook 40 uur extra vrije tijd bij de andere baan met extra vrije dagen.
Het is een zeer uitdagende baan, buiten het geen ik nu gewend ben. Op den duur ga ik me meer bemoeien met het product door de nevenfunctie welke ik kan krijgen als product owner.

Mijn huidige baan biedt weinig uitdagingen voor mij en is gesneden koek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

sjtienuh schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:01:
[...]

Het is een zeer uitdagende baan, buiten het geen ik nu gewend ben. Op den duur ga ik me meer bemoeien met het product door de nevenfunctie welke ik kan krijgen als product owner.

Mijn huidige baan biedt weinig uitdagingen voor mij en is gesneden koek.
Met de informatie die je ons gegeven hebt, zie ik dit:
Je hebt een aanbod liggen die echt een gigantische vooruitgang is op wat je nu hebt. Daarnaast is de baan een fantastische uitdaging.

De financiele vooruitgang is groter dan dat jij lijkt te beseffen.
Het nadeel is de 30-45 min extra reistijd per dag (afhankelijk van het gekozen transportmiddel.)

Dat lijkt veel, maar valt mijn inziens erg mee. Je bent extreem verwend met je huidige reistijd. Uiteraard kan alleen jij de keuze maken, maar dit lijkt toch een geweldige mogelijkheid als je het mij vraagt (en dat doe je indirect ook, want je vraagt het op het forum :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 14:12
Wat ook een optie is van 40 uur naar 36 uur. Dan hou je waarschijnlijk net zo veel geld over, maar kan je wellicht 4x9 werken. Zeker met kinderen is dat ideaal. Dan heb je ook niet het probleem dat je kinderopvangtoeslag zakt.

Ik werk zelf inmiddels bijna 3 jaar 4x9 en heb een zoon van 5 en een dochter van 1. Kan op vrijdag met ze buitenspelen of mijn zoon brengen naar Judo na zijn school. Mijn weekend begint ook donderdagavond.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Laatst online: 23-09 17:04
Lol. €300,- netto erbij per maand, een pensioenregeling en nog 5 extra vakantiedagen. Waar zit precies die twijfel? 8)7

Je laat je teveel leiden door de verwachting uit de stijging van het bruto loon. Dat is een gebruikelijke "fout". Maar zodra je uit de toeslagen groeit dan is dit wat meer in balans. Maarja je komt er maar op 1 manier uit hé?! Dit is volgens mij helemaal geen discussie.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
Hann1BaL schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:56:

Het is niet mijn bedoeling om meer afhankelijk te zijn van de overheid, maar indirect zijn zij meer afhankelijk van mij want ze komen meer graaien.

Al met al heb ik met de 300 euro niet gekeken naar de mindere toeslagen, dan wordt het verschil nog kleiner. Pak ik de afschrijvingen en benzine kosten erbij van de auto door meer km's dan blijft er nog minder over. Vandaar eigenlijk de twijfel, niet vanwege de lagere toeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
com2,1ghz schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:08:
Wat ook een optie is van 40 uur naar 36 uur. Dan hou je waarschijnlijk net zo veel geld over, maar kan je wellicht 4x9 werken. Zeker met kinderen is dat ideaal. Dan heb je ook niet het probleem dat je kinderopvangtoeslag zakt.

Ik werk zelf inmiddels bijna 3 jaar 4x9 en heb een zoon van 5 en een dochter van 1. Kan op vrijdag met ze buitenspelen of mijn zoon brengen naar Judo na zijn school. Mijn weekend begint ook donderdagavond.
Helaas is het geen optie voor de werkgever om meer dan 8 uur per dag te werken. Dit was ook een voorkeur welke ik anders had. Structureel thuis werken wensen zij ook niet, het is wel mogelijk maar altijd in overleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 14:12
sjtienuh schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:11:
[...]

Helaas is het geen optie voor de werkgever om meer dan 8 uur per dag te werken. Dit was ook een voorkeur welke ik anders had. Structureel thuis werken wensen zij ook niet, het is wel mogelijk maar altijd in overleg.
Kan je ook niet eens in de twee weken een dag vrij zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-09 13:25
Heb je de mogelijkheid om eerder te beginnen en dan mail af te handelen?
Ik begin al sinds de geboorte van de eerste om 7 uur en het voelt heerlijk. Eerst in rust de belangrijke dingen afhandelen en lekker vroeg naar huis naar de kids.
Of misschien kun je de eerste paar uur of de laatste paar uur op een dag thuis zitten om files te voorkomen?
Ik weet ook niet of je sommige dagen thuis kan werken als je bent ingewerkt?

Op deze wijze heb ik het best naar mijn zin. geen files, soms kids naar school brengen en nog de kids zien als ik klaar ben met werken.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-09 15:37
Voor 14km enkele reis is misschien ook een ebike een optie? Ik heb zelf dezelfde reisafstand en vind dat heerlijk, nooit last van files in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je vraag wat wij vinden van de aanbieding, maar laten we wel zijn; dat maakt natuurlijk helemaal niet uit ;-)
Is 't alleen geld waar je voor switcht of inderdaad uitdaging, doorgroei mogelijkheden, sfeer, .. noem maar op..

(antwoord op je vraag: Op zich vind ik 300 netto, zeker met kleine kinderen, best een leuk bedrag. ;-) )

Alleen jij kan de vraag beantwoorden wat je echt belangrijk vind, en wat een reden is om te switchen.

Je geeft aan dat je quality time met de kids belangrijk vind, ik zou dan ook eens kijken naar je werktijden. Je bent nu waarschijnlijk redelijk snel thuis, zo zit dat eventueel straks? Mijn ervaring is dat als ze naar school gaan ze op een gegeven moment best op tijd naar bed gaan. Hoeveel later denk je thuis te zijn, en heb je 'na het eten' dan nog tijd om even met ze door te brengen, of is de pijp dan leeg en gaan ze vlot op bed... daar ga je wellicht, mede door reistijd, tijd missen. Als je dan bijv. vroeg kan beginnen en eerder stoppen scheelt dat misschien nog wat...

Ik ben op een gegeven moment vier dagen gaan werken zodat ik de oudste naar school kon brengen en ophalen en dan de vrijdag de hele dag had. Quality time en zo heb/krijg je ook nog een beetje binding met de school ;-) Toch iets waar je de komende jaren aan vast zit.

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-09 10:04
Bartske schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:15:
Voor 14km enkele reis is misschien ook een ebike een optie? Ik heb zelf dezelfde reisafstand en vind dat heerlijk, nooit last van files in ieder geval.
Daar op inhakend; ik woon op 23 km en ga ook met de e-bike. Vanuit mijn werkgever kan ik persoonlijk budget (IKB) inzetten voor de aanschaf/onderhoud/verzekering van de fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
sjtienuh schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:10:
[...]

Al met al heb ik met de 300 euro niet gekeken naar de mindere toeslagen, dan wordt het verschil nog kleiner.
Als ik dit goed lees denk jij dat €812,50 bruto extra zou vertalen tot €300 netto zónder dat je je verminderde toeslagen eraf hebt gehaald?

Hoe heb je dat berekend dan? Want als ik bijvoorbeeld een Bruto Netto Calculator erbij pak, dan levert die €812,50 meer dan €430 netto op in jouw geval.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

[...]

Het is niet mijn bedoeling om meer afhankelijk te zijn van de overheid, maar indirect zijn zij meer afhankelijk van mij want ze komen meer graaien.
Sorry, maar meer graaien? Je krijgt een kindgebonden budget etc… Er wordt niet bij je gegraaid :)
Ik heb persoonlijk wel een beetje moeite met die mindset.

We leven in een land met geweldige voorzieningen en er is zat slecht geregeld (daar hoef je de TV maar voor aan te zetten) maar er is nog veel meer wel goed geregeld en daar moeten we allemaal wat aan bij dragen. Ik durf wel te stellen dat er bij jou niet gegraaid wordt en ook eventueel met je nieuwe baan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

CuBras schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:17:
[...]

Daar op inhakend; ik woon op 23 km en ga ook met de e-bike. Vanuit mijn werkgever kan ik persoonlijk budget (IKB) inzetten voor de aanschaf/onderhoud/verzekering van de fiets.
Zeer mooi advies. Regel een e-bike, geen files en 14km is niets. Dat verdien je zo terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:19
Het enige nadeel wat ik zie is de wat langere reistijd, maar wat een ieder daar lang/acceptabel vindt is natuurlijk anders. Ik werk nog het meerendeel thuis, naar kantoor is het grofweg 25 minuten met de auto. Ik vind, indien ik naar kantoor moet, een dergelijke afstand wel fijn; net lang genoeg om even af te schakelen, kort genoeg om geen hele lange reistijd te hebben. Onder de streep vind ik thuiswerken nog altijd efficiënter, want het scheelt niet alleen reistijd, maar ook voorbereiding en b.v. niet even tussendoor de was kunnen doen.

Dat terzijde, het aanbod is in deze:
- 800 euro bruto meer
- 5 extra vakantiedagen
- een pensioenregeling
- wat klein spul (telefoon van de zaak e.d.)

Dat je van die 800 euro bruto (wat trouwens ook doorrekend in vakantiegeld en 13e maand) netto maar 300 euro voordeel uit haalt vanwege afbouw van bepaalde toeslagen, blijft het toch een netto vooruitgang. Daarbij moet je ook zo denken dat je daarmee minder afhankelijk bent van die toeslagen om rond te komen (mocht er in de toekomst ineens gesneden worden in hoogtes van toeslagen).

Ik zou eens navragen of je bij de nieuwe baan niet (soort van) structureel 1 dag per week, of 1 dag om de andere week, thuis kunt werken. Scheelt je reistijd/kosten, meer tijd voor de kids etc. Doe je dat thuiswerken b.v. op de woensdag, kun je wellicht zo nu en dan een woensdagmiddag vrij nemen. Want heb je bij jouw huidige werkgever wel de mogelijkheid om structureel thuis te werken, of baseer je het alleen op de kortere reistijd dat je daardoor meer tijd hebt voor de kids?

Het is inderdaad geen blinde keuze van "X is duidelijk beter", het ligt er ook aan hoe leuk je jouw huidige werk(gever) vindt en hoe leuk het potentieel nieuwe werk is. Maar onder de streep ga je er mijn inziens wel op vooruit. En kijk/vraag zeker ook eens naar doorgroeimogelijkheden; in hoeverre heb je dat bij jouw huidige werkgever nog en in hoeverre is dat mogelijk bij die van het aanbod?

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-09 16:10
Vergeet niet dat door natuurlijke groei in salaris je toch ooit (binnen een afzienbare tijd gok ik) een keer door die grens heen zal gaan. Dan kan het net zo goed nu met een aardige stap, ondanks dat je er misschien netto niet heel veel op vooruit gaat.

Daarnaast zou voor mij persoonlijk het onderwerp 'uitdaging' wel een significante factor zijn in de besluitvorming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 00:44
Doordat je al 2 gesprekken gehad hebt lijkt het er wel op dat je een andere baan wil, en je zoekt nu verantwoording/bevestiging om de wissel te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
Moi_in_actie schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:22:
Het enige nadeel wat ik zie is de wat langere reistijd, maar wat een ieder daar lang/acceptabel vindt is natuurlijk anders. Ik werk nog het meerendeel thuis, naar kantoor is het grofweg 25 minuten met de auto. Ik vind, indien ik naar kantoor moet, een dergelijke afstand wel fijn; net lang genoeg om even af te schakelen, kort genoeg om geen hele lange reistijd te hebben. Onder de streep vind ik thuiswerken nog altijd efficiënter, want het scheelt niet alleen reistijd, maar ook voorbereiding en b.v. niet even tussendoor de was kunnen doen.

Dat terzijde, het aanbod is in deze:
- 800 euro bruto meer
- 5 extra vakantiedagen
- een pensioenregeling
- wat klein spul (telefoon van de zaak e.d.)

Dat je van die 800 euro bruto (wat trouwens ook doorrekend in vakantiegeld en 13e maand) netto maar 300 euro voordeel uit haalt vanwege afbouw van bepaalde toeslagen, blijft het toch een netto vooruitgang. Daarbij moet je ook zo denken dat je daarmee minder afhankelijk bent van die toeslagen om rond te komen (mocht er in de toekomst ineens gesneden worden in hoogtes van toeslagen).

Ik zou eens navragen of je bij de nieuwe baan niet (soort van) structureel 1 dag per week, of 1 dag om de andere week, thuis kunt werken. Scheelt je reistijd/kosten, meer tijd voor de kids etc. Doe je dat thuiswerken b.v. op de woensdag, kun je wellicht zo nu en dan een woensdagmiddag vrij nemen. Want heb je bij jouw huidige werkgever wel de mogelijkheid om structureel thuis te werken, of baseer je het alleen op de kortere reistijd dat je daardoor meer tijd hebt voor de kids?

Het is inderdaad geen blinde keuze van "X is duidelijk beter", het ligt er ook aan hoe leuk je jouw huidige werk(gever) vindt en hoe leuk het potentieel nieuwe werk is. Maar onder de streep ga je er mijn inziens wel op vooruit. En kijk/vraag zeker ook eens naar doorgroeimogelijkheden; in hoeverre heb je dat bij jouw huidige werkgever nog en in hoeverre is dat mogelijk bij die van het aanbod?
Even lezen, de 300 euro groei is excl. afbouw toeslagen. En hou aub op over het wel of niet krijgen van toeslagen, want het is maar een klein deel. Zie dat ik de inhoudingen op het loon mbt WIA en pensioen mee had genomen.
Vast thuis werken is niet de bedoeling.
Kan wel naar 36uur en dan om de week een dag vrij. Naar 36uur scheelt weer 10% loon, maar hou ik er nog aan over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
Xanthine schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:23:
Doordat je al 2 gesprekken gehad hebt lijkt het er wel op dat je een andere baan wil, en je zoekt nu verantwoording/bevestiging om de wissel te maken?
Het was een mooi iets wat op mijn pad kwam via een recruiter en de functie sprak me direct aan, dit was ook de reden om vrijblijvend op gesprek te gaan. Recruiter hield een loon tussen de 4 en 5k voor ogen, maar achteraf blijkt er ook een "instap" loon te zijn.
Maar goed, de uitdaging vind ik zelf ook belangrijk. Ik ga nog wat punten op een rij zetten en eventueel kijken of er nog ruimte ter onderhandeling is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
sjtienuh schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:31:
[...]

Even lezen, de 300 euro groei is excl. afbouw toeslagen. En hou aub op over het wel of niet krijgen van toeslagen, want het is maar een klein deel. Zie dat ik de inhoudingen op het loon mbt WIA en pensioen mee had genomen.
Vast thuis werken is niet de bedoeling.
Kan wel naar 36uur en dan om de week een dag vrij. Naar 36uur scheelt weer 10% loon, maar hou ik er nog aan over.
Je toon mag wel iets aardiger, iedereen hier post om jou te helpen :)

Verder, nogmaals: hoe kom jij op €300 netto vanuit €812,50 extra bruto?

En dat thuiswerken 'niet de bedoeling is' kan zijn, maar je bent nog in onderhandeling, dus tenzij je op de schopstoel zit en heel graag weg wilt bij je huidige baan, zou ik dat gewoon ter discussie stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
Hahn schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:34:
[...]

En dat thuiswerken 'niet de bedoeling is' kan zijn, maar je bent nog in onderhandeling, dus tenzij je op de schopstoel zit en heel graag weg wilt bij je huidige baan, zou ik dat gewoon ter discussie stellen.
Het was niet onaardig bedoeld en waardeer ook de hulp vanuit het forum!

Ik ben inderdaad in onderhandeling en hoef niet weg bij mijn huidige werkgever, er is nog tijd om te onderhandelen. Kan zijn dat ik dan een maandje later begin, maar ga er van uit dat dit geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
sjtienuh schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:47:
[...]

Het was niet onaardig bedoeld en waardeer ook de hulp vanuit het forum!

Ik ben inderdaad in onderhandeling en hoef niet weg bij mijn huidige werkgever, er is nog tijd om te onderhandelen. Kan zijn dat ik dan een maandje later begin, maar ga er van uit dat dit geen probleem is.
Je lijkt de vraag te ontwijken over hoe je precies op €300 netto uitkomt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
Hahn schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:49:
[...]

Je lijkt de vraag te ontwijken over hoe je precies op €300 netto uitkomt :?
Zie de opmerking in je eerder geqoute bericht. Ik had de inhouding van de WIA en pensioen mee genomen in de berekening. Dus het klopt inderdaad wel wat geopperd wordt dat ik wat meer over hou, al is het in de vorm van uitgestelde betaling (Lees pensioen)
WIA is volgens mij een verzekering met arbeidsongeschiktheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Denk vooral aan het toekomstperspectief, niet alleen met betrekking tot de groei in carrière maar ook in wat je daarnaast nog verder kan bereiken op financieel vlak. Salarisverhoging bijvoorbeeld, als je bij beiden 5% omhoog gaat dan zal je bij de nieuwe werkgever daar netto veel meer aan overhouden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je gaat netto bijna net zoveel verdienen als nu bruto. Ook is het van belang of je het naar je zin hebt in je huidige werk en heb je, bij welke baan ook, doorgroeimogelijkheden ?

Geld is niet alles, als je niet met plezier naar je werk gaat kom je vaak in meer problemen dan de extra verdienste waard is. kort om, waarom wil je weg waar je nu werkt ?

alle km vergoeding boven het wettelijke zijn belastbaar. je gaat er ~400,- op vooruit bekeken wat je aangeeft, alleen aan beloning al

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Reiskostenvergoeding zou ik niet meenemen, immers je hebt ook reiskosten die je eerst niet had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09 16:07
@Sissors die zou ik wel meenemen. De vergoeding is extra, de kosten ook. Ik zou iig rekenen wat de balans is daarvan. Slaat deze goed of slecht uit (meerendeel slecht, dus rekening mee houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
nldls schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:05:
@Sissors die zou ik wel meenemen. De vergoeding is extra, de kosten ook. Ik zou iig rekenen wat de balans is daarvan. Slaat deze goed of slecht uit (meerendeel slecht, dus rekening mee houden).
Eens ik heb ze ook meegenomen in de berekening. Mede door de grotere afstand en dat ik nu vaker met de fiets ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Het is al een oud topic, en ondertussen is de regelgeving iets gewijzigd, maar het zo genaamde middeninkomen is nog steeds een punt. Door meer loon vervallen toeslagen en zal je aan het eind van de streep vergelijkbaar (of net een klein beetje meer) inkomen hebben elke maand. Je zal daar toch door heen moeten gaan om uiteindelijk op een punt te komen om meer te verdienen (als dat een doel is). Neem ook mee wat eventuele groeikansen op de middellange termijn kunnen betekenen tussen de twee banen.
Het (on)bestaan van het middeninkomen

Maar buiten het financiële stuk, je geeft al zelf aan quality time met de kids zeer belangrijk te vinden. Het wordt dan al snel een afweging tussen werk en privé. Waar kan je de betere balans vinden om ook de tijd (en geld) te hebben voor de privé invulling.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 12:53

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Ehm...

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar even mijn ongezouten mening :

Ik zeg : doen!

Waarom? Toekomstperspectief.

Je leven laten leiden door subsidies van de overheid is geen discussie waard.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:05
Waarom ga je niet op zoek naar een baan voor 36uur met een hoger salaris en weinig reistijd? Kan je 4x9 werken en heb je één dag om te besteden met je kinderen. Op dit moment zijn de banen voor het oprapen. Ik kan het weten want ik maak dezelfde stap.

En volgens mij vergeet je de bijdrage aan je pensioen vanuit de werkgever mee te rekenen.

Offtopic: Ik zie in jouw lijstje met arbeidsvoorwaarden ook de welbekende laptop en telefoon staan. Ik begrijp nog steeds niet hoe dit als voordeel gepresenteerd kan worden. Zie dit ook vaak terugkomen in vacature teksten. Hoe wil je dan dat ik mijn werk uitvoer? :F

[ Voor 3% gewijzigd door Jeffrey op 26-07-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

sjtienuh schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:52:
WIA is volgens mij een verzekering met arbeidsongeschiktheid
Je zal de exacte polis door moeten nemen om te zien wat het exact inhoudt. Het is het algemeen bedoeld als aanvulling op de WIA-uitkering van het UWV (die je kan aanvragen na 2 jaar ziekte). Die uitkering wordt berekend over het originele salaris waar een maximum van € 66.956 (bedrag 2023) voor staat. Verdiende je voorheen dus meer dan dit maximum, dan valt de WIA uitkering significant lager (dan het voorgaande salaris) uit omdat men dan alleen het maximum bedrag als salaris meeneemt. Juist daarvoor is de WIA-excedent verzekering opgetogen om dat gat te dichten.

Al zijn er ook verzekeringen die nog wat toevoegen voor werknemers die onder het maximum bedrag verdienden.
https://www.pmepensioen.nl/wia-excedentregeling

Uw werknemer krijgt een WIA-uitkering van UWV als hij of zij arbeidsongeschikt raakt. Voor deze uitkering telt alleen het salaris tot € 66.956 mee (bedrag 2023). Het inkomen van uw werknemer kan daarmee een stuk lager uitvallen dan het salaris dat hij of zij daarvoor kreeg.

Met de WIA-excedentregeling kunt u de uitkering van UWV aanvullen met een uitkering van PME. Hiermee verkleint u het verlies aan inkomen. U kunt kiezen voor een verzekering van 70%, 75% of 80% van het salaris boven het maximumdagloon.

---

https://www.nn.nl/Zakelij...keringen/WIA-Excedent.htm

WIA Excedentverzekering (bovenwettelijk)
Deze verzekering is een aanvulling op het inkomen van werknemers tot 70%, 75% of 80% van het jaarloon boven het maximum premieloon van € 66.956,- (1 januari 2023). Je werknemer krijgt deze uitkering als hij na twee jaar ziekte in de WIA terechtkomt en voor minimaal 35% arbeidsongeschikt is verklaard. De hoogte van de uitkering die je werknemer ontvangt, hangt af van de mate van arbeidsongeschiktheid van je werknemer.

WIA Excedentverzekering (benedenwettelijk)
Deze verzekering vult het inkomen van werknemers voor het deel van het jaarloon dat je werknemer ónder het maximum premieloon van € 66.956,- (1 januari 2023) verdient. Deze verzekering biedt een aanvullende uitkering van 5% of 10% van het jaarloon lager dan het maximum premieloon. Je werknemer krijgt deze uitkering als hij na twee jaar ziekte in de WIA terechtkomt en voor minimaal 35% arbeidsongeschikt is. De hoogte van de uitkering die je werknemer ontvangt, hangt af van de mate van arbeidsongeschiktheid van je werknemer.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
Jeffrey schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:35:
Waarom ga je niet op zoek naar een baan voor 36uur met een hoger salaris en weinig reistijd? Kan je 4x9 werken en heb je één dag om te besteden met je kinderen. Op dit moment zijn de banen voor het oprapen. Ik kan het weten want ik maak dezelfde stap.

En volgens mij vergeet je de bijdrage aan je pensioen vanuit de werkgever mee te rekenen.

Offtopic: Ik zie in jouw lijstje met arbeidsvoorwaarden ook de welbekende laptop en telefoon staan. Ik begrijp nog steeds niet hoe dit als voordeel gepresenteerd kan worden. Zie dit ook vaak terugkomen in vacature teksten. Hoe wil je dan dat ik mijn werk uitvoer? :F
Pen en papier denk ik >:) en voor overige berichtgeving natuurlijk de rooksignalen.

Ik denk dat dit een mooie uitdaging is begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf geen IT gerelateerde opleiding. Binnen de sales merk ik dat je niet snel veel hoger komt, behalve als je echt de buitendienst in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-09 07:23
33 vakantiedagen? Whoah, ziet er goed uit.

Puntje bij paaltje, komt het op neer wat jij denkt van het bedrijf zelf, als je een positief gevoel hebt waarom niet! Absoluut doen! Vooral met die voorwaarden dat heb ik helaas zelf niet. Het is altijd handig om een nieuwe avontuur aan te gaan, en wellicht over 5 jaar zeg je dan ik wil weer een ander plekje vinden, het is makkelijker om een hogere salaris te krijgen volgens mij als je momenteel ook iets meer verdient(dus dat is positief)

Maar je moet de stap wel willen maken, misschien even met je huidige baas praten wellicht kunnen jullie samen iets regelen (meer salaris ofzo).

Zou niet te veel naar subsidies kijken, je werkt even veel en verdient meer, meer vakantiedagen, enzovoort.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 20:49
Met de meeste reacties wel eens. Wat een mindset zeg.
Je zou blij moeten zijn dat je er van af komt. Misschien een mooie motivatie om nog beter te worden in wat je doet, zodat je niet alleen alle toeslagen ontstijgt, maar ook flink in loon omhoog gaat de komende jaren. Nogmaals, echt een belabberde instelling en afweging die je hier probeert te maken en het ook nog "graaien" noemen.

Dit is nou het hele probleem met ons stelsel. Ze zouden je imo net zo goed moeten verplichten deze baan aan te nemen als dat ze andere mensen die een uitkering trekken, maar wel kunnen werken, moeten verplichten om te gaan werken.

Dat je reistijd en kindertijd mee in de afweging neemt snap ik volledig, maar de meeste argumenten voel ik niets voor.

[ Voor 8% gewijzigd door Phyrozi op 26-07-2023 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Hahn schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:56:
Je vindt dat je er netto niet veel op vooruit gaat, maar ik vind dat eigenlijk best meevallen.

Je gaat er bruto ruim €800 op vooruit, dat zou op zichzelf ruim €400 netto extra opleveren. Door minder toeslag wordt dat zo'n €300, zeg je. Ik snap dat het jammer is dat je minder terug krijgt, maar heel substantieel vind ik dat niet.

En je krijgt er ook 5 extra vakantiedagen (een volle week dus) bij.

De extra reistijd zou voor mij nog de grootste drempel zijn.
Ook mijn gedachten.

En de lease-auto. Aangenomen dat de TS al een prive-auto heeft, en afhankelijk van wel/niet en hoeveel prive-kilometers gereden mogen worden kan dat ook netto opleveren.
In de bijtelling kost een beetje lease-auto ruim €200+/mnd, maar als je geen eigen auto meer hoeft hebt speelt dat aan wegenbelasting + verzekering + onderhoud eigenlijk al quitte.

Met betrekking tot toeslagen, het systeem is zo ingericht dat meer werken netto ook net wat meer oplevert. Niet veel, maar toch. Na 4 jaar kinderdagverblijf pak je dat voordeel wel weer volledig. Ook wordt vaak de secundaire post vergeten, je maakt toch een carrierestap, gaat er op papier op vooruit, en ook je pensioen stijgt mee.
Hahn schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:34:
[...]

49% loonbelasting, lagere toeslagen, hogere, nu verplichtte pensioensbijdrage. Dat hakt wel in op wat je nog netto overhoudt, toch?

[ Voor 33% gewijzigd door DropjesLover op 26-07-2023 16:04 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:49
Phyrozi schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:52:
Je zou blij moeten zijn dat je er van af komt. Misschien een mooie motivatie om nog beter te worden in wat je doet, zodat je niet alleen alle toeslagen ontstijgt, maar ook flink in loon omhoog gaat de komende jaren. Nogmaals, echt een belabberde instelling en afweging die je hier probeert te maken en het ook nog "graaien" noemen.

Dit is nou het hele probleem met ons stelsel. Ze zouden je imo net zo goed moeten verplichten deze baan aan te nemen als dat ze andere mensen die een uitkering trekken, maar wel kunnen werken, moeten verplichten om te gaan werken.

Dat je reistijd en kindertijd mee in de afweging neemt snap ik volledig, maar de meeste argumenten voel ik niets voor.
Een onsje minder mag ook wel...
Ik kan me best voorstellen dat als je bij een bepaalde werkgever gewoon prima werk hebt zo'n stap best even spannend is. Echter moet TS vooral van zijn koudwatervrees afstappen en het gewoon gaan doen. Ik heb meer spijt van de dingen die ik niet heb gedaan dan van de dingen die ik wel heb gedaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

blitzkrieg schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:45:
Wat is de pensioenafdracht? Dit is natuurlijk ook uitgesteld loon.
Dat is de vraag idd. De huidige 79 euro is natuurlijk een schandalig schamel bedrag waarmee TS amper iets opbouwt. @TS ben je ervan bewust dat je een slechte pensioenregeling hebt?

TS schrijft:
Pensioenfonds Aegon eigenbijdrage 46,5% en door werkgever 53,5% maar dan weet je nog het opbouwpercentage niet. Dat is nodig voor vergelijk. Maar het zal vast beter zijn dan nu

Voor Ambtenaren is dat bijv 28% over salaris boven €16.322 waarvan twee derde van de premie door werkgever vergoed (bedrijfsleven is 50-50 verdeling normaal)

[ Voor 15% gewijzigd door bombadil op 26-07-2023 16:14 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
Phyrozi schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:52:

Jammer dat je niet alle reacties hebt gelezen. Juist de toeslagen maakt mij het minste uit, snap goed dat deze minder worden als je meer gaat verdienen. Maar dat de belastingdienst meer geld wil zien wellicht wel. Zeker omdat er helaas teveel mensen zijn die niet willen, maar wel kunnen werken. Tuurlijk zijn er ook mensen die er wel terecht recht op hebben, maar ook genoeg mensen die niet gaan werken omdat ze alle subsidies en uitkeringen trekken.

Punt blijft ik ga er ongeveer 400 euro op voor uit, maar reistijd wordt meer, dus minder kindertijd.
Uitdaging is mooi en geeft wellicht ook meer voldoening.
Ik ga kijken wat ik nog kan uitonderhandelen. Ik wil jullie danken voor de reacties
Ik denk als daar harder tegen opgetreden wordt ik er ook minder problemen mee had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
bombadil schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:10:
[...]

Dat is de vraag idd. De huidige 79 euro is natuurlijk een schamel schandalig bedrag waarmee TS amper iets opbouwt.

TS schrijft:
Pensioenfonds Aegon eigenbijdrage 46,5% en door werkgever 53,5% maar dan weet je nog het opbouwpercentage niet. Voor Ambtenaren is dat bijv 28% over salaris boven €16.322 waarvan twee derde van de premie door werkgever vergoed.
Ik zou zelf € 80,20 per maand eraan bijdragen, dus de werkgever € 92,27. Echter dat laatste bedrag zie ik niet op de proforma berekening staan

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:11
[...]

En nu graai jij juist bij mij. Ik vind jouw redenatie volstrekt abject. De P komt voor de R. Eerst plichten, dan rechten.

Weest blij dat je vol trots kunt zeggen dat je met deze nieuwe baan een groter deel van je eigen broek overeind kunt houden.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

sjtienuh schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:14:

Ik zou zelf € 80,20 per maand eraan bijdragen, dus de werkgever € 92,27. Echter dat laatste bedrag zie ik niet op de proforma berekening staan
klopt wel dat de bijdrage werkgever niet op jouw concept salarisstrook staat.

Vind ook de nieuwe bijdrage erg karig. Is blijkbaar normaal in jouw branche. Ik adviseer je te zijner tijd uit te zoeken of je niet extra geld kan inleggen in jouw pensioen.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:03
Ik zie: nieuwe baan, meer geld, meer uitdaging, meer toekomstperspectief en minder afhankelijkheid van de toeslagen - die gezien het komende aantrekken van de broekriem vermoedelijk eerder lager dan hoger zullen worden.

Daarnaast een reisafstand die op een (al dan niet snelle) ebike prima te doen is waardoor je onderweg lekker je hersenen kunt resetten om 's avonds weer opgewekt met kids en partner te kunnen ravotten of leerzame dingen te doen. Ik zou t wel weten ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjtienuh
DropjesLover schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:58:
[...]

Ook mijn gedachten.

En de lease-auto. Aangenomen dat de TS al een prive-auto heeft, en afhankelijk van wel/niet en hoeveel prive-kilometers gereden mogen worden kan dat ook netto opleveren.
In de bijtelling kost een beetje lease-auto ruim €200+/mnd, maar als je geen eigen auto meer hoeft hebt speelt dat aan wegenbelasting + verzekering + onderhoud eigenlijk al quitte.

Met betrekking tot toeslagen, het systeem is zo ingericht dat meer werken netto ook net wat meer oplevert. Niet veel, maar toch. Na 4 jaar kinderdagverblijf pak je dat voordeel wel weer volledig. Ook wordt vaak de secundaire post vergeten, je maakt toch een carrierestap, gaat er op papier op vooruit, en ook je pensioen stijgt mee.

[...]

49% loonbelasting, lagere toeslagen, hogere, nu verplichtte pensioensbijdrage. Dat hakt wel in op wat je nog netto overhoudt, toch?
Er is geen lease auto. Anders zou er geen reiskosten vergoeding zijn. Dus de kosten voor de meerkilometers dragen zeker bij onder aan de streep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

@sjtienuh, ik denk dat de belangrijkste vraag voor je is: ben je toe aan iets nieuws?

Ik denk persoonlijk dat de half uur reistijd te overzien is, maar dat is uiteraard aan jou. Om het in perspectief te plaatsen: dat is op de radio één nieuwsblok, drie of vier liedjes, wat gepraat door de DJ en evt. een reclameblok. Als je je zorgen maakt om een file, dan zou je morgenochtend (op het tijdstip dat je normaal gesproken naar je nieuwe baan zou gaan) op Google Maps kunnen kijken wat de reistijd is. Misschien valt het wel heel erg mee :)

Onderschat ook de vijf extra vakantiedagen niet. Je hebt het over tijd spenderen met je familie: dit betekent gewoon een hele week extra vrij.

Tot slot, voor wat betreft het aanbod van de potentieel nieuwe werkgever. Is dit het eerste aanbod? (In andere woorden: heb je geen tegenbod gedaan?) In dat geval verwacht de werkgever waarschijnlijk dat je nog met een tegenbod komt. Dan kom je misschien nog wel een paar honderd euro bruto hoger uit.

Kijk even op LinkedIn, Indeed, etc. wat de salarisindicatie is voor vergelijkbare functies. Misschien vind je zelfs wel een vacature geplaatst door de werkgever zelf (mét een salarisindicatie)!

Misschien is er ook nog ruimte v.w.b. de reiskostenvergoeding. Dit lijkt o.b.v. 20 werkdagen per maand €0,15/km te zijn. Misschien kan dit ook nog wel omhoog?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-09 18:52
Bijna alles is al gezegd hierboven, maar 1 ding nog niet: die 800 euro bruto erbij is in jouw geval een salarisverhoging van 28% ! Is dat kwartje al gevallen? Geld is niet alles, maar in dit geval, in combinatie met meer vakantiedagen (18% meer vakantiedagen) en een betere pensioenregeling en een beter toekomstperspectief is écht het enige dat je volgens mij moet overwegen hoe je tegen de (iets) langere reistijd aankijkt. Dat kan alleen jij beoordelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

sjtienuh schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:41:
[...]

Er is geen lease auto. Anders zou er geen reiskosten vergoeding zijn. Dus de kosten voor de meerkilometers dragen zeker bij onder aan de streep.
Hmmm, je hebt gelijk. Verkeerd gelezen.
Ik zou een eBike kopen en die 14km daarmee gaan, en de km vergoeding cashen.
De kilometers zijn te weinig om een auto een beetje betaalbaar te rijden.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02:45
Wat is je huidige woonsituatie?

Een dergelijke stap in bruto salaris geeft aanzienlijk meer kansen op de koopwoningmarkt. Of zelfs in de vrije sector.

De eerste jaren van mijn werkende bestaan waren eigenlijk alleen maar gefocust op dat bruto inkomen, want hypotheek :P dat het netto allemaal niet heel veel uit maakt zolang je in het 'middeninkomen' zit... Dat klopt. En maakt het heel krom. Maar je zal er toch een keer doorheen moeten denk ik dan, anders blijf je altijd zitten op hetzelfde niveau.

[ Voor 17% gewijzigd door Richh op 27-07-2023 01:23 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
Richh schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 01:18:
Wat is je huidige woonsituatie?

Een dergelijke stap in bruto salaris geeft aanzienlijk meer kansen op de koopwoningmarkt. Of zelfs in de vrije sector.

De eerste jaren van mijn werkende bestaan waren eigenlijk alleen maar gefocust op dat bruto inkomen, want hypotheek :P dat het netto allemaal niet heel veel uit maakt zolang je in het 'middeninkomen' zit... Dat klopt. En maakt het heel krom. Maar je zal er toch een keer doorheen moeten denk ik dan, anders blijf je altijd zitten op hetzelfde niveau.
Ik heb al een koophuis waar we 10 jaar met veel plezier wonen. Er is destijds al gekeken dat het voldoende groot was om een gezin te stichten. De kindjes zijn 2 en 4 jaar en merken dat ze tussen 18:30 en 19:00 echt toe zijn aan hun slaap. Vandaar eigenlijk dat ik het prettig vind om dichtbij te wonen, ook wanneer er iets zou zijn met de kinderen op school of de opvang dan ben ik zo daar.
Dat wordt allemaal wat langer en mijn vrouw kan niet zo maar weg van het werk, daar ze in de zorg zit.

Verder denk ik ook na al jullie adviezen, dat ik er even door heen moet.
Ik ga nog even onderhandelen en dan ga ik er denk ik voor

[ Voor 5% gewijzigd door sjtienuh op 27-07-2023 08:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Even kijken wat de verschillen zijn:
* je kan € 812,50 (bruto) meer verdienen, hierdoor zakken je toeslagen met +/- 4%
* reiskostenvergoeding stijg met € 35 (netto)
* je reistijd neemt 10-15 toe (was 15-20 minuten, wordt 30 minuten)
* je krijgt 5 dagen meer verlof
* je krijgt een laptop en telefoon van de zaak (mag je de telefoon ook prive gebruiken? scheelt je wellicht weer een abbo)
* je wordt aangesloten bij een pensioenfonds (hierdoor vervalt je bruto uitkering € 79,50)

Nee, op basis van bovenstaande zou ik het niet doen :X
* Blijf lekker wat meer toeslagen (KDV toeslag) trekken van de overheid (levert je wel minder op dan de baanwissel, maar ach dit is "gratis" geld)
* Door die tien minuutjes meer reistijd, mis je straks ontzettend belangrijke zaken
* Je hebt 5 dagen meer verlof, stel je voor dat je die met je gezin moet doorbrengen
* Je krijgt een uitdagendere baan er voor terug, maar blijf vooral liever hangen
* Je krijgt nu een whooping € 80 (bruto) om voor je oude dag te zorgen, daar ga je het later wel mee redden (en anders krijg je misschien nog wel meer "gratis" geld van de (r)overheid) i.p.v. nu wat meer te investeren in je toekomst
* Een stijging van € 10.530 (bruto) per jaar is een enorme last, niemand is ooit gelukkig geworden van € 10k extra inkomsten.
* Een stijging van € 300 (netto) per maand is niet genoeg om leuke dingen te doen, een gratis speeltuin is minstens net zo leuk als een dagje naar een pretpark of een extra week(endje) weg met het gezin

Nee, zoals gezegd: lekker blijven zitten, of bekijk het via de positievere kant:
* Je inkomen stijg met € 10k (bruto) én je hebt een week extra verlof! Hierdoor kan je lekker een (mid)week met het gezin weg gaan en nieuwe herinneringen maken (en geld overhouden)
* Je krijgt er een nieuwe uitdaging voor terug, je ontwikkelt jezelf en je leert weer nieuwe collega's kennen
* Je werkt tevens voor je "oude dag"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
En @sjtienuh ? Hoe is het afgelopen?
Welke keuze heb je gemaakt (en waarom)? En had je nog iets aannde reacties hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

<knip> Off-topic, onvriendelijk en grenzend aan trollen.

[ Voor 69% gewijzigd door Ardana op 08-08-2023 18:25 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
BastaRhymez schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:25:
En @sjtienuh ? Hoe is het afgelopen?
Welke keuze heb je gemaakt (en waarom)? En had je nog iets aannde reacties hier?
Ik ben er nog niet over uit. In het contract staat dat overwerk niet wordt omgezet in tijd voor tijd of uitgekeerd. Ik heb hier nog een vraag over gesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:03
sjtienuh schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:48:
[...]

Ik ben er nog niet over uit. In het contract staat dat overwerk niet wordt omgezet in tijd voor tijd of uitgekeerd. Ik heb hier nog een vraag over gesteld
Staat wel beschreven wat overwerk is? Overwerk voer je uit in opdracht, werk je zelf extra uren dan lijkt dat voor jou misschien wel overwerk maar dat is het niet. Sommige, vooral Amerikaanse, bedrijven verwachten dat je werkt tot je erbij neervalt. Voor het bruto salaris wat ze je bieden lijkt mij (maar wie ben ik....) dat je gewoon 40 uur gaat draaien en alle extra uren op grote afstand houdt: Je komt een salaris overeen voor het afgesproken aantal uren - niet meer, niet minder. Een contract moet wel 2 kanten op werken.....

Zodra je er zit zal blijken hoe strak deze regels zijn. Zo kent mijn werkgever formeel ook geen tijd voor tijd maar alle teams doen het: morgen eerder naar huis? Vandaag of overmorgen een paar uurtjes extra. Overwerk alleen na schriftelijke opdracht tegen betaling van het uurloon (vanaf een bepaalde salarisschaal gemaximeerd), etc., maar praktijk leert dat er soepele invulling aan gegevn wordt. Daarbij wel de opmerking dat overwerk een echte uitzondering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
<knip> Quote en reactie verwijderd.

[ Voor 82% gewijzigd door Ardana op 08-08-2023 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

<knip>

[ Voor 90% gewijzigd door Ardana op 08-08-2023 18:25 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
<knip>

[ Voor 92% gewijzigd door Ardana op 08-08-2023 18:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:30
Maaruh, je krijgt er 5 vakantiedagen per jaar bij, maar je gaat privé meer dan 250 uur inleveren vanwege het naar je werk rijden. Kan je misschien wel meer verdienen, maar tijd is een van de weinige zaken die je niet kunt kopen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1