Nakoelen inbouw combi magnetron bosh siemens neff issue

Pagina: 1
Acties:
  • 2.663 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oosy2701
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-01 16:28
Ik heb een inbouw combi magnetron gekocht van NEFF. Nadat in mijn vorige keuken er ook een had, naar volle tevredenheid.

Aan een ieder die een combi magnetron van siemens, bosch, neff (of gaggenau) overweegt, lees dit even goed:

De magnetronbuiskoeling heeft een nogal domme ontwerpfout. De koeling die zeker 1,5 minuut draait na (zo niet meer) ontlucht via de voorkant. En met een behoorlijke, niet te onderschatten windkracht. Hierdoor heb je na elk gebruik een koele bries door de keuken. Er onprettig!
Slecht voor het ochtendhumeur :-)

Natuurlijk ligt dit aan mijn pietluttigheid als consument volgens bshg groep, maar ook volgens de “kenners” van 123keukenapparatuur. Die zeggen botweg: “meneer denkt u nu echt beter te weten dan al die mensen in het design team van bshg?”
Nou, eigenlijk wel dus.

Het is verschrikkelijk irritant en de vorige had niet zo’n rare ontluchting aan de voorkant (Wie bedenkt zoiets)

Anyway…Gelijksoortige ervaringen? Of wellicht zelfs een oplossing?

Ps: er is een hack voor: heel kort de ovenfunctie aanzetten, maar lijkt niet echt best te zijn voor t apparaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-05 14:17
Eigenlijk is het niet zo gek om via de voorkant te ontluchten. De magnetron zit ingebouwd, dus de achterkant is in gesloten. Dan is het toch praktischer om langs de voorkant te ontluchten? Er zijn meerdere apparaten die langs de voorkant ontluchten om te koelen. Onze vorige combi oven (Siemens) deed dat ook langs de voorkant en de oven die we nu hebben (AEG) trouwens ook. Beide inbouw. Hoe zou het dan volgens jou moeten / kunnen? Bij inbouw kun je niet langs de zijkanten ontluchten. Langs de achterkant zou kunnen maar bij inbouw is de achterkant ingesloten en heb je weinig tot geen luchtstroom. Dus dan is ontluchten langs de voorkant makkelijker. Wellicht niet wat jij wil. Kun je wellicht het "na lopen" van de koeling verkorten? Of een ander programma kiezen waardoor er minder hard of korter gekoeld hoeft te worden?

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:30
Volgens mij koelen de meeste inbouw combimagnetrons aan de voorkant af. Hoe moet hij anders zijn warmte kwijt?

Heb meerdere merken gehad en deze koelde allemaal aan de voorkant. ( de 1 blaast harder dan de ander )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-05 21:38
Wie gebruikt zijn magnetron in de ochtend, en hoelang sta jij voor een magnetron als hij klaar is met het verwarmen van je maaltijd?

Wat betreft die koele bries. Als je keuken afkoelt door je magnetron, dan zit die zeker in je voorgevel?
Dat briesje is gewoon gecirculeerde lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-05 12:22
Ik herken het wel hoor. Vind het ook irritant. Heb al aardig wat magnetrons gehad en dit is de eerste die het nodig vind om na gebruik van de magnetron nog 5 minuten lang te moeten blazen; Zelfs als ik de magnetron 1 minuutje aanzet om wat melk op te warmen.
Het vreemde is, als ik de oven functie heb gebruikt dan gaat het ding ook nakoelen maar die lucht wordt dus niet naar de voorkant afgeblazen. Wat dat betreft dus inderdaad een vreemd ontwerp.
com2,1ghz schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:37:
Wie gebruikt zijn magnetron in de ochtend, en hoelang sta jij voor een magnetron als hij klaar is met het verwarmen van je maaltijd?
Ik gebruik de magnetron elke ochtend. En daarna sta ik nog 5 minuten in de luchtstroom.

[ Voor 52% gewijzigd door remmuz op 26-07-2023 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Wat betreft die koele bries. Als je keuken afkoelt door je magnetron, dan zit die zeker in je voorgevel?
Wacht even… Jij vindt het vreemd dat een magnetron in de ochtend wordt gebruikt?
Misschien wel kinderen en wordt er een fles opgewarmd, of wordt er melk opgewarmd voor pap of gewoon om warme melk te drinken. Ik kan nog wel even doorgaan.

Maar de koeling is eigenlijk altijd aan de voorkant, alleen zal de richting van de luchtstroom wel verschillen tussen verschillende inbouwmagnetrons waardoor je ervaring wel heel anders kan zijn. De hoogte van de magnetron heeft natuurlijk ook een grote impact. Blaast het in je gezicht of komt het tegen je benen aan, is nogal een andere ervaring

Luchtstroom voelt altijd koel aan, tenzij de lucht heel warm is (meer met ovengebruik.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Hann1BaL schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:54:
[...]

Wacht even… Jij vindt het vreemd dat een magnetron in de ochtend wordt gebruikt?
Misschien wel kinderen en wordt er een fles opgewarmd, of wordt er melk opgewarmd voor pap of gewoon om warme melk te drinken. Ik kan nog wel even doorgaan.

Maar de koeling is eigenlijk altijd aan de voorkant, alleen zal de richting van de luchtstroom wel verschillen tussen verschillende inbouwmagnetrons waardoor je ervaring wel heel anders kan zijn. De hoogte van de magnetron heeft natuurlijk ook een grote impact. Blaast het in je gezicht of komt het tegen je benen aan, is nogal een andere ervaring

Luchtstroom voelt altijd koel aan, tenzij de lucht heel warm is (meer met ovengebruik.)
Ik vind het vreemd dat dit zo'n issue is. Ik heb dan een normale Siemens inbouwmagnetron en die blaast lucht bij het verwarmen. Wanneer dit langer dan 1 of 2 minuten is dan blijft hij even blazen. Dit is geen koude lucht. Met een fles of babyvoeding blijft hij dus niet nadraaien omdat dit hooguit 1 minuut is op 600w ipv 900w.
Nadat ik klaar ben met verwarmen haal ik de fles of maaltijd eruit en loop ik weg. Ik sta niet een paar minuten pal voor mijn magnetron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

com2,1ghz schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:22:
[...]

Ik vind het vreemd dat dit zo'n issue is. Ik heb dan een normale Siemens inbouwmagnetron en die blaast lucht bij het verwarmen. Wanneer dit langer dan 1 of 2 minuten is dan blijft hij even blazen. Dit is geen koude lucht. Met een fles of babyvoeding blijft hij dus niet nadraaien omdat dit hooguit 1 minuut is op 600w ipv 900w.
Nadat ik klaar ben met verwarmen haal ik de fles of maaltijd eruit en loop ik weg. Ik sta niet een paar minuten pal voor mijn magnetron.
Ik denk dat het nogal speculeren is als we niet weten wat de layout van de keuken is. De TS kan wel broodjes staan te smeren aan het aanrecht terwijl de magnetron in de kast achter hem zit gebouwd. Dus ik vind het niet zo nuttig om daar op in te gaan. Jouw ochtend routine is de zijne niet en de keuken kan er wel eens heel anders uit zien.

De vraag is even wat te de verwachten luchtstroom is en hoe lang de koeling is. Zoals je aangeeft is bij kortstondig magnetrongebruik er geen verwachting van lang nadraaien van de ventilator. Misschien kan de TS wat specifieker zijn in het gebruik van de magnetron om daar op in te kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Hann1BaL schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:51:
[...]

Ik denk dat het nogal speculeren is als we niet weten wat de layout van de keuken is. De TS kan wel broodjes staan te smeren aan het aanrecht terwijl de magnetron in de kast achter hem zit gebouwd. Dus ik vind het niet zo nuttig om daar op in te gaan. Jouw ochtend routine is de zijne niet en de keuken kan er wel eens heel anders uit zien.

De vraag is even wat te de verwachten luchtstroom is en hoe lang de koeling is. Zoals je aangeeft is bij kortstondig magnetrongebruik er geen verwachting van lang nadraaien van de ventilator. Misschien kan de TS wat specifieker zijn in het gebruik van de magnetron om daar op in te kunnen gaan.
Omdat de TS dit beschrijft als een ontwerpfout. Die lucht voel je alleen als je er een cm of 10 voor staat. Zelfs mijn Siemens heteluchtoven blaast harder en daar merk je ook op dezelfde afstand een briesje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oosy2701
Ik heb een vrij forse keuken en voel de koelwind op 3-4 meter afstand nog.
En het is inderdaad een koele wind. Kamertemp of niet maakt natuurlijk niet uit, anders zouden er ook geen ventilators verkocht worden.

Nee het is heel hinderlijk, en bovendien (ingesteld op de minimale stand) niet proportioneel. Dus inderdaad na 5 seconden magnetron 1,5 minuut blazen. Maar na 60sec magnetron ook 1,5 minuut blazen.

Ik ben het weleens dat de wijze waarop het afgevoerd word relevant is. Zat dit voorheen aan de onderzijde vd voorkant met een roostertje, waardoor de luchtstroom diffuus werd, nu zit dat boven de deur door een dunne spleet. (Waardoor de lucht extra afkoelt vanwege de drukverlaging na de spleet, maar dit zal minimaal zijn)

Belangrijkste vraag is: waarom is deze mega koeling ineens nodig en had de oude het niet?
Mogelijk is het goedkoper een oversized forced koeling in te bouwen dan een robuuste magnetronbuis? Dus gaat het gewoon om de knaken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oosy2701
com2,1ghz schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:16:
[...]

Omdat de TS dit beschrijft als een ontwerpfout. Die lucht voel je alleen als je er een cm of 10 voor staat. Zelfs mijn Siemens heteluchtoven blaast harder en daar merk je ook op dezelfde afstand een briesje.
Niet dus, meter of 4 zeker. Echt buiten proportioneel en nee ben niet echt een miepert van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
Oosy2701 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:21:
[...]

Niet dus, meter of 4 zeker. Echt buiten proportioneel en nee ben niet echt een miepert van nature
Meter of 4??? Om welk model gaat dit om. Heb je ook een foto van de situatie?

Of maakt Dyson tegenwoordig ook combimagnetrons :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

com2,1ghz schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:27:
[...]

Meter of 4??? Om welk model gaat dit om. Heb je ook een foto van de situatie?

Of maakt Dyson tegenwoordig ook combimagnetrons :+
4 meter vind ik ook wel echt ruig veel. Levert Rolls Royce jet propelled koelers voor de Neff magnetrons?
10 cm zoals @com2,1ghz aangeeft is wel wat weinig, maar bij een meter wordt het al moeilijk waarneembaar zou je zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
Ik heb een Siemens HM638GRS6 en die voel je op 2 meter afstand nog duidelijk blazen.
Volgens mij is Neff een Siemens met een ander merkje erop geplakt dus ik kan mij voorstellen dat TS dezelfde ervaring heeft als ik.

[ Voor 44% gewijzigd door remmuz op 26-07-2023 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024

Brood ontdooien doe ik altijd in de magnetron. Maar ik kan me ook voorstellen dat je melk wil opwarmen voor Brinta of voor opgeklopte melk.

[ Voor 9% gewijzigd door hoi1234 op 26-07-2023 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oosy2701
Ok, ok net even nagemeten op 2,75m is het nog duidelijk merkbaar.
Dus een rolls royce motor niet echt maar wel krachtig dus.

Type is NEFF C27MS22G0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renebeek.
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Oosy2701 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:21:
[...]

Het is een belachelijk harde luchtstroom die na 30 sec steenkoud is en dus afgekoeld en mag dus uitgeschakeld zijn. Helaas blaast deze zo lang dat je spieren gewoon afkoelen als ik 4 mtr er vanaf sta. Ga mij even niet vertellen dat het langer moet koelen dan zou er warme lucht uitkomen. Mijn 1000watt atag power magnetron. Was met paar seconden uit en heeft het 15jaar gedaan zonder problemen en deed het nog prima maar kreeg een nieuwe keuken en apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Bij opwarmen komt er vocht in de lucht.
Het vocht slaat op de componenten in de oven.
De verwarmingselementen raken roestig enzo.
Na een tijdje zijn ze krom en vliegt de stop er uit of doet een verwarmingselement het niet meer.

Hij probeert dus zo veel mogelijk ook het vocht uit de machine te blazen.

Bij "snel" opwarmen worden alle verwarmingselementen gebruikt (doet je 15 jaar oude oven dat ook?)

[ Voor 14% gewijzigd door DJMaze op 14-05-2024 22:34 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
DJMaze schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:33:
Bij opwarmen komt er vocht in de lucht.
Het vocht slaat op de componenten in de oven.
De verwarmingselementen raken roestig enzo.
Na een tijdje zijn ze krom en vliegt de stop er uit of doet een verwarmingselement het niet meer.

Hij probeert dus zo veel mogelijk ook het vocht uit de machine te blazen.

Bij "snel" opwarmen worden alle verwarmingselementen gebruikt (doet je 15 jaar oude oven dat ook?)
Het gaat om de magnetron functie, niet het gebruik van de oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:08
Ductape erop en klaar.

Heb je een foto van het apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Die een necrokick kan dit topic bovendrijven, maar deze mag wel dicht blijven.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.