[WP] Airco advies vloermodel multi-split

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-06 18:03
Ik twijfel tussen de volgende twee systemen (vloermodel multisplit)

Optie 1:
- 2x MHI SRF25ZS-W
- 1x MHI SCM40ZS-W (cooling capacity 1.5 ~ 5.9 kW)

Optie 2:
- 2x Mitsubishi Electric MFZ-KT25 VG
- 1x Mitsubishi Electric MXZ-2F33 VF (cooling capacity 1.10 - 3.30 kW)

Er worden 2 relatief kleine slaapkamers mee gekoeld. Qua merk/ervaring heb ik een voorkeur voor MHI.
Echter bij optie 2 (Mitsubishi Electric) ligt het minimale vermogen van de buitenunit lager 1,1 vs 1,5 kW.

Ga ik dat merken in het eventuele pendelgedrag of is het verschil verwaarloosbaar?

[ Voor 3% gewijzigd door Spixo op 26-07-2023 07:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Spixo schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 07:55:
Ik twijfel tussen de volgende twee systemen (vloermodel multisplit)

Optie 1:
- 2x MHI SRF25ZS-W
- 1x MHI SCM40ZS-W (cooling capacity 1.5 ~ 5.9 kW)

Optie 2:
- 2x Mitsubishi Electric MFZ-KT25 VG
- 1x Mitsubishi Electric MXZ-2F33 VF (cooling capacity 1.10 - 3.30 kW)

Er worden 2 relatief kleine slaapkamers mee gekoeld. Qua merk/ervaring heb ik een voorkeur voor MHI.
Echter bij optie 2 (Mitsubishi Electric) ligt het minimale vermogen van de buitenunit lager 1,1 vs 1,5 kW.

Ga ik dat merken in het eventuele pendelgedrag of is het verschil verwaarloosbaar?
Ik kan niets zeggen over het verschil omdat ik alleen ervaring heb met de scm60 buitenunit van mhi (met 3 wand binnen-units. En ik weet niet hoe erg je pendelen vindt.

Hier pendelt onze buitenunit zich door het koelen heen, bijna altijd wanneer we koelen. Waarschijnlijk is dat oa omdat we vrii matig koelen, zelden meer dan enkele graden. Maar het pendelen merk je hier niet anders dan dat ik het zie op de energy app die het verbruik bijhoudt. Ik voel het niet, merk het niet, hoor het niet. De temperatuur gaat hier rustig naar beneden en wordt dan stabiel gehouden op een erg zuinige manier. Door het pendelen bij het koelen ligt het verbruik veel lager dan je op basis van minimaal opgenomen vermogen zou verwachten.

Bij verwarmen pendelt ons systeem zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
Sjamo schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:19:
[...]

Ik kan niets zeggen over het verschil omdat ik alleen ervaring heb met de scm60 buitenunit van mhi (met 3 wand binnen-units. En ik weet niet hoe erg je pendelen vindt.

Hier pendelt onze buitenunit zich door het koelen heen, bijna altijd wanneer we koelen. Waarschijnlijk is dat oa omdat we vrii matig koelen, zelden meer dan enkele graden. Maar het pendelen merk je hier niet anders dan dat ik het zie op de energy app die het verbruik bijhoudt. Ik voel het niet, merk het niet, hoor het niet. De temperatuur gaat hier rustig naar beneden en wordt dan stabiel gehouden op een erg zuinige manier. Door het pendelen bij het koelen ligt het verbruik veel lager dan je op basis van minimaal opgenomen vermogen zou verwachten.

Bij verwarmen pendelt ons systeem zelden.
Dank voor je uitgebreide reactie. Je schrijft dat je het pendelen bij koelen eigenlijk niet merkt. Voel/hoor je de binnenunits niet uit en aangaan dan? Of blijven die continu blazen ondanks dat de buitenunit even afslaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Heel eerlijk gezegd weet ik niet eens wat ze precies wel of niet doen. Wij maken gebruik van de automatische fanspeed. Dat houdt eigenlijk altijd in dat in het begin na het aanzetten de unit harder blaast, en dat is lijkt mij ook nodig. Maar wanneer hij rond het punt van aan/uit komt dan merk ik niets meer.

Er zullen mensen zijn die gevoelig zijn op geluid en/of luchtbeweging of die het heel stil hebben in huis, die het misschien wel merken, maar hier blijft het ongemerkt op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-06 18:02
Ik ga zelf voor losse units van MHI. Niet alleen omdat dat gek genoeg goedkoper is, maar ook omdat die individueel lager kunnen moduleren. Je maximum capaciteit ligt tevens hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
TereZz schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:00:
Ik ga zelf voor losse units van MHI. Niet alleen omdat dat gek genoeg goedkoper is, maar ook omdat die individueel lager kunnen moduleren. Je maximum capaciteit ligt tevens hoger.
Je hebt gelijk, de losse buitenunit van MHI (type: SRC25ZS-W2) heeft een cooling capacity van 0.9 ~ 3.1 kW. Die gaat dus inderdaad een stuk lager.

Echter als ik kijk naar MHI dan zit ik op 2300 euro voor 1 buitenunit + 2 binnenunits en 2800 euro voor 2 buitenunits + 2 binnenunits. Dus het blijft toch voordeliger (en esthetisch buiten beter behapbaar) als ik 1 buitenunit neerzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Spixo schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:50:
[...]

Je hebt gelijk, de losse buitenunit van MHI (type: SRC25ZS-W2) heeft een cooling capacity van 0.9 ~ 3.1 kW. Die gaat dus inderdaad een stuk lager.

Echter als ik kijk naar MHI dan zit ik op 2300 euro voor 1 buitenunit + 2 binnenunits en 2800 euro voor 2 buitenunits + 2 binnenunits. Dus het blijft toch voordeliger (en esthetisch buiten beter behapbaar) als ik 1 buitenunit neerzet.
Bij welke shop vind je m voor 2300?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
TereZz schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 07:43:
[...]

Bij welke shop vind je m voor 2300?
https://climaled.fr/unite...avy-console-srf25zs-w-r32
https://climaled.fr/unite...-w-bi-split-2-sorties-r32

Inclusief verzendkosten naar Nederland kom je dan op 2350 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:06
Spixo schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:50:
[...]

Bij mij waren 2 losse buiten units ook goedkoper dat 1 multi split.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Bij climaled.fr krijg je de zs-w2 als je een single split besteld, dus die valt duurder uit. Volgens een post op tweakers is het enige verschil dat die standaard wifi hebben. Zelf hoef ik die niet, gezien ik de MHI-AC-Ctrl zal nemen in de toekomst. Goedkoper en veelzijdig. Maar je bent idd iets duurder uit als je een leverancier uit Nederland zoals Klimaatshop.nl gebruikt.

Om terug te komen op jouw vraag: Ik zou sowieso voor MHI gaan. Verder is het tendens dat pendelen geen issue is bij warmtepompen met inverter. Zelfs zonder inverter ook trouwens. Een oude koelkast draait immers ook gemakkelijk meer dan 10 jaar.
Zul je de twee units vaak tegelijk gebruiken of juist maar één tegelijk vaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
TereZz schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:21:
Zul je de twee units vaak tegelijk gebruiken of juist maar één tegelijk vaak?
Vaak 1 tegelijk aan. Soms 2.

Even iets heel anders, ligt het aan mij of is het een oerwoud aan mogelijke L-beugels voor wandmontage. Ik zit eens door deze catalogus heen te bladeren:
https://www.rodigas.it/as...ataloghi/Rodigas-2022.pdf

Het is lastig om de verschillen uberhaupt te zien tussen deze beugels.
Een Rodigas MS230 is afdoende toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
Inmiddels heb ik optie 1 besteld uit mijn TS. De voorkeur ligt toch bij MHI.

Ik heb wel nog een vraag over de wandbeugels. Zoals ik hierboven aangaf, zie ik door de bomen het bos niet. Er zijn er zoveel verschillende te koop. Van 15 euro tot 100+ euro.
Pagina: 1