Sorry allemaal, ik heb al heel veel gelezen afgelopen maanden, maar ik raak telkens redelijk het spoor bijster, dus ik ga het toch maar gewoon vragen 
Verbruik stadsverwarming december/januari: 2-2.2 GW per maand bij 20 graden, al exclusief verwarmen tapwater. Dat kostte aan variabele kosten zo'n €225
Op zolder hebben we geen ervaring, omdat we die nu pas verbouwen.
2. Slaapkamers: 2.5 kW lijkt mij ook wat veel, maar maakt voor de prijs eigenlijk niets uit. Waarom zouden we toch beter voor een 2.0 kW kiezen?
3. Buiten unit: Moet ik mij zorgen maken over pendelen / het minimum vermogen? Ik las ergens in een van de topics dat deze 0.9 zou zijn. In de praktijk zullen maximaal 3 van de 5 airco's tegelijkertijd aan staan, maar 90% van de tijd maar 1.
4. Moet ik niet stiekem toch verder kijken naar een warmtepomp om van de stadsverwarming af te komen?
Stadsverwarming dit jaar is €630 aan vaste kosten + €1730 variabel wanneer we zuinig doen, maar < 10% is tapwater verwarming). Het energieverbruik van een 'echte' warmtepomp lijkt wel echt héél veel hoger dan verwarmen met airco. Koelen is een aantal weken in het jaar echt een must (we werken beiden vrijwel altijd thuis).
Ik heb m'n best gedaan omhet een beetje leesbaar te maken, maar een tabel kwam ik niet uit, dus bedankt voor jullie moeite
1 Ruimtes en voorstel installateur
Merk: Mitsubishi Heavy Industries airco's:- Woonkamer+keuken (50 m2 / 135 m3) - 5 kW
- Kantoor 1e verdieping (8 m2 / 22 m3) - 2 kW
- Slaapkamer 1e verdieping (15 m2 / 40 m3) - 2.5 kW (alleen koeling nodig)
- Kantoor zolder (7 m2 / zeg 14 m3) - 2.0 kW
- Slaapkamer zolder (15 m2 / zeg 35 m3) - 2.5 kW (alleen koeling)
2 De woning en ons verwarm/koelgedrag
- nieuwbouwwoning uit 2020, wel met mechanische ventilatie/ventilatieroosters
- in ieder geval 1000 kWh per jaar aan energie 'over' van de zonnepanelen
- momenteel 2 bewoners
en werken beiden vanuit huis
- tussenwoning: tenzij we allerlei gekke capriolen uithalen hebben we binnen geen ruimte voor watertank e.d. Ik heb nog geen partij gevonden die bewezen oplossingen hebben voor het ingraven in de tuin o.i.d.
Verwarmen nu
In de praktijk zet ik de verwarming alleen in het kantoor op de 1e (achterkant dus) regelmatig even aan in de winter. Ook zetten we daar al snel de ventilatieroosters dicht. Beneden hebben we vloerverwarming die overdag continu aan staat.Verbruik stadsverwarming december/januari: 2-2.2 GW per maand bij 20 graden, al exclusief verwarmen tapwater. Dat kostte aan variabele kosten zo'n €225
Koelen nu
Zowel in de woonkamer als slaapkamer werkt een mobiele airco (3500W) goed, maar met de nadelen van het geluid, de slang en het telkens verplaatsen e.d.. Als het heet is buiten slaap ik nu wel, maar alsnog vrij beroerdOp zolder hebben we geen ervaring, omdat we die nu pas verbouwen.
3 De vragen
1. Woonkamer: Is 5 kW geen overkill? De airco komt aan de kant waar het het koudst/warmst wordt en we hebben nog geen zonwering aan de buitenkant.2. Slaapkamers: 2.5 kW lijkt mij ook wat veel, maar maakt voor de prijs eigenlijk niets uit. Waarom zouden we toch beter voor een 2.0 kW kiezen?
3. Buiten unit: Moet ik mij zorgen maken over pendelen / het minimum vermogen? Ik las ergens in een van de topics dat deze 0.9 zou zijn. In de praktijk zullen maximaal 3 van de 5 airco's tegelijkertijd aan staan, maar 90% van de tijd maar 1.
4. Moet ik niet stiekem toch verder kijken naar een warmtepomp om van de stadsverwarming af te komen?
Stadsverwarming dit jaar is €630 aan vaste kosten + €1730 variabel wanneer we zuinig doen, maar < 10% is tapwater verwarming). Het energieverbruik van een 'echte' warmtepomp lijkt wel echt héél veel hoger dan verwarmen met airco. Koelen is een aantal weken in het jaar echt een must (we werken beiden vrijwel altijd thuis).
Ik heb m'n best gedaan omhet een beetje leesbaar te maken, maar een tabel kwam ik niet uit, dus bedankt voor jullie moeite
:strip_exif()/f/image/E6M42NTZ4sA2GkrIcBJznkU1.jpg?f=fotoalbum_large)