Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• WOWZERZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-04 15:41
Wij zijn momenteel bezig met de verbouwing van onze jaren '50 woning. Zo goed als alles doen we zelf. (Leidingwerk, zowel elektra als water, stuccen noem maar op).

Nu willen ook graag onze woning voorzien van airco's. Echter lopen we steeds stuk bij de offertes omdat we drie specifieke wensen en een optionele wens hebben.

1. Plafond units en het liefst een één weg cassette unit;
2. Leidingwerk loopt intern. vanaf de binnenunits naar de kelder en vandaaruit naar de buitenunit
3. Plaatsen buiten unit op de grond of net boven de grond aan een beugel.

1. optionele wens: één buiten unit.

De offertes lopen allemaal stuk op punt 1 8)7 . Steeds hetzelfde verhaal. Wij leveren uit eigen voorraad en dat zijn muurunits. We gaan dus zelf aan de slag, plaatsen de units, sluiten deze zover als mogelijk aan en laten het door een bedrijf in bedrijfstellen.

Met de airco's willen we koelen en (bij)verwarmen. Voor verwarmen hebben we ook nog een haard en de bestaande CV installatie.

De unit op de bovenverdieping is pure luxe. Wij hebben geen moeite met extreme hitte en in de winter stoken we boven nauwelijks. Alleen op de kamers van de kinderen dmv een elektrische kachel.
De unit boven is dus echt een extraatje om het op de warme dagen iets comfortabeler te maken en om in de winter de temperatuur wat constanter te houden. Airco's op de slaapkamers zelf is dus uitgesloten.

We hebben de volgende units in gedachten:

Binnenunits:
1x Mitsubishi Electric MLZ-KP50 VF - Cassette-unit - 5,0 kW (beneden verdieping - keuken)
1x Mitsubishi Electric MLZ-KP35 VF - Cassette-unit - 3,5 kW (boven verdieping overloop)

Buitenunit:
1x Mitsubishi Electric MXZ-4F80 VF

optioneel kan nog een derde unit in de woonkamer worden geplaats.
optioneel is er nog een 2,5 kW model beschikbaar: Mitsubishi Electric MLZ-KP25 VF – Cassette-unit

Momenteel is overal dubbel glas en houten kozijnen. Vloeren en plafonds zijn of worden op dit moment geïsoleerd en de spouw wordt tzt geïsoleerd .

Graag zou ik jullie willen vragen om jullie licht te schijnen op onze situatie en vraag ik jullie om advies.
Denk aan is het vermogen voldoende? En waar kan ik de unit op de beneden verdieping het beste plaatsen.
Ik heb op dit moment meer vertrouwen in mijn medetweakers dan in de "professionals".

Hoogte plafond begaande grond: 2,4 meter
Hoogte plafond bovenverdieping: 2,2 meter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQfXxyolqF4qm6xqqt7V_qU-UjE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KtqWd7Znq9WlbvZTppLoPQ0S.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9EWM8sxTcuaLEQ6T6Zq9kruL7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9Ih0xrSPRPmZEvkAqRpDbON.jpg?f=fotoalbum_large

Peugeot 5008 I VW e-Golf (36kWh) l skcarcleaning.nl

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
WOWZERZ schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:44:
We hebben de volgende units in gedachten:

Binnenunits:
1x Mitsubishi Electric MLZ-KP50 VF - Cassette-unit - 5,0 kW (beneden verdieping - keuken)
1x Mitsubishi Electric MLZ-KP35 VF - Cassette-unit - 3,5 kW (boven verdieping overloop)

Buitenunit:
1x Mitsubishi Heavy SCM 80 ZS-W - Buiten-unit
Heb je al met iemand overlegd of dit technisch uberhaupt kan? :P
Zijn twee verschillende bedrijven die je hier combineert met eigen communicatieprotocollen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• WOWZERZ
LED-Maniak schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:16:
[...]

Heb je al met iemand overlegd of dit technisch uberhaupt kan? :P
Zijn twee verschillende bedrijven die je hier combineert met eigen communicatieprotocollen.
Oeps verkeerde buiten unit genoteerd. Ik pas mijn post even aan. Post is aangepast.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-11 22:36

Binnenunits:

Buitenunit:
1x Mitsubishi Electric MXZ-4F80 VF

optioneel kan nog een derde unit in de woonkamer worden geplaats.
optioneel is er nog een 2,5 kW model beschikbaar: Mitsubishi Electric MLZ-KP25 VF – Cassette-unit
Vind eerst maar iemand die het WIL aansluiten/inbedrijfstellen, daarnaast een 5kw unit voor de keuken klinkt nogal overkill, sta er wel bij stil dat die grote units behoorlijk herrie kunnen maken met een behoorlijke windflow.

Boven 3,5kw niet aan 1 binnenunit beginnen als je iets om comfort geeft, je zit namelijk ook met de warmte/kouverdeling in de ruimte.

Ik was voor 2 kleine 2,5kw units gegaan voor beneden, 1 voor de woonkamer en 1 voor de keuken.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 20-07-2023 14:14 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:12
De offertes lopen allemaal stuk op punt 1 8)7 . Steeds hetzelfde verhaal. Wij leveren uit eigen voorraad en dat zijn muurunits.
Zoek een bedrijf dat kantoren en restaurants doen. Die leveren alles inclusief plafond / kanaal / cassette units, die hebben we allemaal hangen op de zaak.

• WOWZERZ
mr_evil08 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:09:
[...]

Vind eerst maar iemand die het WIL aansluiten/inbedrijfstellen, daarnaast een 5kw unit voor de keuken klinkt nogal overkill, sta er wel bij stil dat die grote units behoorlijk herrie kunnen maken met een behoorlijke windflow.

Boven 3,5kw niet aan 1 binnenunit beginnen als je iets om comfort geeft, je zit namelijk ook met de warmte/kouverdeling in de ruimte.

Ik was voor 2 kleine 2,5kw units gegaan voor beneden, 1 voor de woonkamer en 1 voor de keuken.
Die hebben we gelukkig. Vandaar dat we de rest zelf gaan installeren. De installatie is het probleem niet. De juiste vermogens combineren wel.

Airco’s in de slaapkamers is helaas geen optie. Het zal dus echt 1 unit op de overloop worden. Doel is louter om wat warmte weg te nemen op de gehele verdieping (zover als mogelijk) en bij te warme in winter.

De keuken en living zijn een open ruimte met een doorgang van 3x2,4. Uit jouw reactie maak ik op dat 2x 2,5kW de betere optie is en dan een in de keuken en een in de living, klopt dit?

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-11 22:36
WOWZERZ schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 16:18:
[...]

Die hebben we gelukkig. Vandaar dat we de rest zelf gaan installeren. De installatie is het probleem niet. De juiste vermogens combineren wel.

Airco’s in de slaapkamers is helaas geen optie. Het zal dus echt 1 unit op de overloop worden. Doel is louter om wat warmte weg te nemen op de gehele verdieping (zover als mogelijk) en bij te warme in winter.

De keuken en living zijn een open ruimte met een doorgang van 3x2,4. Uit jouw reactie maak ik op dat 2x 2,5kW de betere optie is en dan een in de keuken en een in de living, klopt dit?
Een 5kw binnenunit produceert behoorlijk wat luchtdebiet, ook op minimaal vermogen, dus weet zeker of je dat wel wil, 2x 2,5 heeft een veel beter kou/warmteverdeling en is stiller.

Koelen op boven met een airco op de overloop blijft aanmodderen, het is het allemaal net niet en de slaapkamerdeur dicht=direct warm, het zal zeker koeler aanvoelen omdat de luchtvochtigheid daalt maar veel met de temperatuur zal het niet doen, daarnaast hoe verder van de unit af zit des te harder die moet blazen en je koelt niet alleen de bovenverdieping maar neemt beneden mee als het een opentrap is(kou daalt).

Op 8 meter afstand bijvoorbeeld kan er zo al een temperatuurverschil van 1,5c zijn.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1