Desktop voor OBS Studio streamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Jacques
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Beste Tweakers

Ik ben op zoek naar een systeem om onze events te streamen met OBS Studio. Dit naar YouTube en Facebook.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Concreet wordt er gedurende 5 uur continu gefilmd op 4K-resolutie. Dit zullen we via HDMI met een capture card in deze pc importeren in OBS Studio. Dit op maximum op 1920 x 1080 pixels @ 30fps. De audio wordt apart gecapteerd via de 3.5mm microfoon jack. Daaraan wordt live info toegevoegd op beeld (zoals tussenstanden, etc.) Af en toe spelen we een herhaling van 30 seconden af.
Dit wordt dan via één HDMI uitgang live op de tv in de zaal weergegeven en gelijktijdig gestreamd naar Facebook en YouTube. Daarnaast zou ik alles ook nog eens meteen willen opnemen in OBS Studio, zodat mocht de verbinding wegvallen, we de opname toch lokaal hebben.
Omdat we dit live op de tv ter plaatse uitzenden, zou ik de vertraging zo laag mogelijk willen houden. Voor het streamen maakt vertraging niet zo veel uit.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik doe dit vrijwillig voor onze vereniging, ik zal dit zo'n 5 keer per jaar nodig hebben, maar niet te min wil ik een degelijk systeem. Een specifiek budget heb ik niet, maar ik wil feilloos kunnen streamen, dus geen te lage specs hebben, maar ook niet onnodig veel geld uitgeven aan veel te hoge specs.
Het budget komt volledig uit mijn eigen buidel.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

• Ik heb tal van gebruikte SSD’s zowel 2,5” als M.2. Van de M.2 weet ik niet zeker of dit NVMe of SATA is, maar ik vermoed dat moderne moederborden met beide compatibel zijn.
• Qua case heb ik hier nog tal van kasten liggen van standaard pc's.
Ook heb ik één oude kast van een zelfbouw pc. Deze is van "Antec design" en het enige nummer op de kast is 927595. Er zit momenteel een "msi 7529 ver 1.6" in, dus dit is een micro-ATX.
Als ik de houder voor de 3,5" harde schijven verwijder past daar volgens mij zelfs de allergrootste GPU in.
Qua airflow is er enkel achteraan perforatie en één van de zijpanelen heeft enkele kleine perforaties.

Vraag is nu of ik deze of een andere kast herbruik of dat ik mij hiermee te veel problemen op de hals haal? Dat de front IO mogelijks niet zal werken is niet echt een probleem, als de powerbutton maar werkt.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nu heb ik in OBS al een eerste demo gemaakt en merk dat mijn systeem (zoals verwacht) te kort schiet.
Ik werk op een stokoude HP desktop met een i7-870 @ 2,9 GHz, 8GB DDR3 RAM en een NVIDIA GeForce GT 420 en momenteel zelfs niet eens een SSD.

Het afspelen in OBS valt nu nog mee, maar zodra ik de replaybuffer aanleg schiet de GPU naar 100% in de task manager.
Tot mijn verbazing draait de CPU slechts rond de 50% (op alle 8 threads) aan 3,20 GHz.
RAM-gebruik staat op 5GB.
Ik heb tijdens de demo een lokale opname gebruikt i.p.v. de HDMI-stream. Mogelijks heeft dit er ook nog invloed op.
Dus eigenlijk ben ik verbaasd over hoe goed de pc het doet, maar ik ga ervan uit dat dit geen 5 uur zou blijven duren zonder stotteren. Ik heb de verantwoordelijkheid op mij genomen en alhoewel het allemaal maar hobby is, wil ik het toch aanpakken zoals het hoort.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Absoluut niet, maar wel betrouwbare hardware.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Naast die enkele keren voor de vereniging ga ik hem dagelijks gebruiken. Een stil systeem is dus wel aangenaam, maar in vergelijking met mijn antieke pc is ieder pc stil. Ik zal geen 100 EURO extra uitgeven enkel om een pc stiller te maken.
Waterkoelen ga ik sowieso niet doen.
Uiterlijk of RGB is ook totaal niet belangrijk.
Eens gebouwd ga ik deze 99% zeker nooit meer upgraden.

Ga je overklokken?
Neen, tenzij jullie het mij aanraden.

Wat verwacht je van ons?
De pc bouwen is niet zo’n probleem. Ik werk af en toe eens aan pc’s, maar moet nooit zelf nieuwe hardware uitkiezen.
Mijn grootste probleem is dat ik weinig van courante hardware ken. Ik game niet en voor mijn dagelijkse activiteiten (e-mail en wat verslagen) is een 10 jaar oude pc met een SSD ruim voldoende.
Het zou dus aangenaam zijn mochten mensen met meer kennis mijn gedachtegang even nakijken.

Capture card:
Deze is lichtjes overkill voor wat ik wil doen, maar heeft een heel lage latency.
Alternatieven:
uitvoering: Razer Ripsaw HD Game Capture Card
uitvoering: AVerMedia Live Gamer Portable 2 Plus - Plug and Play Game Streami...
Deze volstaan ook voor de specs van de camera-input. In principe moet USB-C snel genoeg zijn. Heeft een PCIe-kaart dan nog meerwaarde boven USB-C?

Grafische kaart
Hier heb ik werkelijk geen idee. Ik ken er niets van en volg het totaal niet. De meeste benchmarks gaan over gamen. Omdat ik bij andere topics i.v.m. een pc voor video bewerking meermaals een “RTX 4070” tegenkwam heb ik ook maar deze gekozen.

moederbord
Voldoende PCIe, dus capture card en GPU kunnen er makkelijk in. WiFi en BT heb ik niet nodig, maar is een leuke extra.
Ik zag nu pas laatst dat dit een ATX is en geen micro-ATX. Ik kijk morgen even of ik een case heb die groot genoeg is, tenzij jullie mij het herbruik van een oude case afraden.

CPU
Een recente i5 lijkt mij voldoende. De K-variant gekozen omdat deze amper duurder is dan de niet K-variant. (Als ik het mij goed herinner was K enkel nuttig voor overklokken.)
Maakt het verschil tussen een 13de en een 12de generatie CPU veel uit? Ik zie dat de i5-12600K toch 80 EURO goedkoper.

RAM
16 GB zou voldoende moeten zijn. 5.600MT/s omdat moederbord en CPU dit zouden moeten aankunnen.
Ik wou 2 aparte latjes van 8GB om voordeel te hebben van dual channel, maar als ik naar de prijs kijk is het dat op dit moment niet waard.

Koeler
Noctua omdat Linus fanboy is en LTT het enige hardware nieuws is dat ik volg. Maar verder geen rationele reden.
Is de boxed koeler die meegeleverd wordt echt zo slecht dat ik deze niet moet gebruiken?

Ventilator
Om via die ene perforatie in de achterkant van de case toch wat airflow te krijgen.

Voeding
Ik heb onderstaande voedingen nog liggen. Kan ik deze gebruiken of koop ik beter een nieuwe?
uitvoering: Corsair VS450
uitvoering: Xilence Performance C Series XP500

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13600K Boxed€ 329,-€ 329,-
1MoederbordenMSI B760 GAMING PLUS WIFI€ 162,70€ 162,70
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4070 Twin X2€ 589,-€ 589,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D9L€ 49,50€ 49,50
1VentilatorsNoctua NF-A12x25 5V, 120mm€ 17,99€ 17,99
1Game-accessoiresAVerMedia Live Gamer 4K€ 171,99€ 171,99
1Geheugen internCrucial CT8G56C46U5€ 27,31€ 27,31
Totaal€ 1.347,49

Groeten
J

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:28
Wat ik zou doen? Een htpc gebruiken.
Voor stream naar scherm gewoon Chromecast aansluiten, hoef je geen lange hdmi te kopen
Hoeveel live videobewerking wil je doen? Of enkel een informatie(tekst)stream naast de videooutput?
Want dan heb je niet eens echt een zware videokaart nodig. Misschien kan je die helemaal weglaten, of op zn minst terug naar een 4060 /7600xt oid...

Ik zou wel een nieuwe behuizing kopen, of misschien zelfs zon minisforum pc.

Welke voeding ga je gebruiken?
Meeste pcs komen met fans , dus op zich hoef je die er niet bij te kopen.
Waarom deze cpufan?

Koop minimaal 16 gb RAM voor dit doel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 03-07 17:19
Ik snap, doordat je het op je oude pc getest hebt, dat je in de veronderstelling bent dat je heel wat hardware nodig hebt voor dit doel, maar realiseer je goed hoe ontzettend langzaam een GT 420 is. Die heeft nog geen 10% van de rekenkracht van een moderne instap gpu.
Taken waarbij een GT 420 naar 100% schiet, zijn taken waarbij moderne gpu’s hun ventilatoren waarschijnlijk nieteens starten omdat het zo weinig voorstelt, zeker omdat het hier om nvenc encoding gaat.

Dat je een Nvidia kaart wil snap ik wel, want hun hardware encoder is gewoon goed en OBS Studio werkt daar lekker mee.

1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 182,96€ 182,96
1MoederbordenMSI Pro B760M-P DDR4€ 95,83€ 95,83
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 3050 TWIN X2€ 219,-€ 219,-
1ProcessorkoelingDeepCool AK400€ 34,90€ 34,90
1Game-accessoiresAVerMedia Live Gamer 4K€ 187,97€ 187,97
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 30,29€ 30,29
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 59,-€ 59,-
1Solid state drivesLexar NM710 1TB€ 39,99€ 39,99
Totaal€ 849,94

En dit systeem gaat waarschijnlijk nog uit zijn neus staan vreten tijdens dat livestreamen. Er is echt geen reden voor een videokaart van 600 euro om een beetje te transcoden en streamen.

Die losse fan is een 5 volt model en zou ik dus voor dit doeleind niet kopen. Je kunt eventueel een fannetje bij kopen voor een normalere prijs uitvoering: Arctic F12 PWM PST Zwart, 120mm Het gaat ten slotte maar om een case fan en dit systeem gaat tijdens het streamen waarschijnlijk niet zo veel warmte produceren.

[ Voor 7% gewijzigd door youridv1 op 26-07-2023 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Jacques
  • Niet online
99ruud99 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 02:25:
Wat ik zou doen? Een htpc gebruiken.
Voor stream naar scherm gewoon Chromecast aansluiten, hoef je geen lange hdmi te kopen
Hoeveel live videobewerking wil je doen? Of enkel een informatie(tekst)stream naast de videooutput?
Want dan heb je niet eens echt een zware videokaart nodig. Misschien kan je die helemaal weglaten, of op zn minst terug naar een 4060 /7600xt oid...

Ik zou wel een nieuwe behuizing kopen, of misschien zelfs zon minisforum pc.

Welke voeding ga je gebruiken?
Meeste pcs komen met fans , dus op zich hoef je die er niet bij te kopen.
Waarom deze cpufan?

Koop minimaal 16 gb RAM voor dit doel
Veel bewerking komt er niet aan te pas. We gaan de tussentijdse score bovenop het beeld zetten en enkele afbeeldingen/logo’s om het iets professioneler te laten lijken.
Daarnaast gaan we af en toe een instant replay van 30 seconden doen.

Het idee van de Chromecast is goed en had ik nog niet aan gedacht. Ik ga echter toch met een HDMI werken omdat de pc dicht genoeg bij de tv staat en ik toch enkele goede kabels van 5m liggen heb. Dan zal de vertraging, met uitzondering van het bufferen in OBS Studio quasi 0 zijn.
youridv1 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:51:
Ik snap, doordat je het op je oude pc getest hebt, dat je in de veronderstelling bent dat je heel wat hardware nodig hebt voor dit doel, maar realiseer je goed hoe ontzettend langzaam een GT 420 is. Die heeft nog geen 10% van de rekenkracht van een moderne instap gpu.
Taken waarbij een GT 420 naar 100% schiet, zijn taken waarbij moderne gpu’s hun ventilatoren waarschijnlijk nieteens starten omdat het zo weinig voorstelt, zeker omdat het hier om nvenc encoding gaat.

Dat je een Nvidia kaart wil snap ik wel, want hun hardware encoder is gewoon goed en OBS Studio werkt daar lekker mee.

1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 182,96€ 182,96
1MoederbordenMSI Pro B760M-P DDR4€ 95,83€ 95,83
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 3050 TWIN X2€ 219,-€ 219,-
1ProcessorkoelingDeepCool AK400€ 34,90€ 34,90
1Game-accessoiresAVerMedia Live Gamer 4K€ 187,97€ 187,97
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 30,29€ 30,29
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 59,-€ 59,-
1Solid state drivesLexar NM710 1TB€ 39,99€ 39,99
Totaal€ 849,94

En dit systeem gaat waarschijnlijk nog uit zijn neus staan vreten tijdens dat livestreamen. Er is echt geen reden voor een videokaart van 600 euro om een beetje te transcoden en streamen.

Die losse fan is een 5 volt model en zou ik dus voor dit doeleind niet kopen. Je kunt eventueel een fannetje bij kopen voor een normalere prijs uitvoering: Arctic F12 PWM PST Zwart, 120mm Het gaat ten slotte maar om een case fan en dit systeem gaat tijdens het streamen waarschijnlijk niet zo veel warmte produceren.
Bedankt, een beetje dezelfde conclusie als 99ruud99, dat ik het werk zwaar overschat had.

Op jouw voorgestelde moederbord zit een “TPM pin header”, maar ik kan in de specs niets meer vinden. Betekent dat dat ik zelf nog een TPM module moet installeren om Windows 11 te kunnen gebruiken?

Ik heb hier toevallig een HP ProDesk staan met een i5-12500, 8GB DDR4 RAM, maar zonder dedicated GPU. Deze is eigenlijk van een collega, maar ik ga mijn demo hier toch even op testen om te zien hoe dit systeem hiermee omgaat.

Groeten
Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Betekent dat dat ik zelf nog een TPM module moet installeren om Windows 11 te kunnen gebruiken?
Nee, dat hoeft niet. Dat is als je per se TPM 2.0 wil gebruiken, wat w11 niet verplicht. TPM 1.2 kan ook en die implementeren ze altijd in de bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:57
Wellicht moet je het nog wel inschakelen, zie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Dat ligt er inderdaad aan. Nieuwere bios versies worden geleverd met "optimized defaults" voor w11, wat betekent dat het out of the box werkt, maar als het moederbord dat jij bestelt al een tijdje op voorraad ligt, dan kan het inderdaad zijn dat het uit staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:28
Als je enkel iGPU gebruikt zeker 16 gb pakken, want dat wordt ook als dram gebruikt :)
(En ram is zo goedkoop tegenwoordig).

Vergeet niet dat jij weer serie nieuwer pakt, dus weer stukje sneller (10-15%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Jacques
  • Niet online
youridv1 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:00:
Dat ligt er inderdaad aan. Nieuwere bios versies worden geleverd met "optimized defaults" voor w11, wat betekent dat het out of the box werkt, maar als het moederbord dat jij bestelt al een tijdje op voorraad ligt, dan kan het inderdaad zijn dat het uit staat
Bedankt, ik heb toch de gewoonte om firmware steeds te updaten naar de laatste versie (alhoewel ik bij moederborden dit vaak hoor afraden), dus dat zal waarschijnlijk geen issue zijn.
99ruud99 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:18:
Als je enkel iGPU gebruikt zeker 16 gb pakken, want dat wordt ook als dram gebruikt :)
(En ram is zo goedkoop tegenwoordig).

Vergeet niet dat jij weer serie nieuwer pakt, dus weer stukje sneller (10-15%)
Bedankt, maar ik denk dat ik in mijn build wel de RTX 3050 ga toevoegen. Ondertussen nog wat specifiek opgezocht i.v.m. encoding in OBS via de iGPU en hoewel dit voor zo’n lichte taak als wat ik ga doen mogelijks voldoende is, denk ik dat de GPU toch echt wel toegevoegde waarde heeft.
Ook valt er blijkbaar nog wel het nodige te tweaken aan encoder settings, dus daar valt ook nog het een en ander te ontdekken.

Groeten
Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Klopt over de encoder settings. In jouw geval is de load redelijk stabiel, omdat je niet gamet terwijl je streamt wat veel obs gebruikers wel doen. Dus het optimaliseren is in jouw geval waarschijnlijk de kwaliteit net zo hoog zetten als kan zonder stotteren en wat uitproberen.

Ik update mijn moederbord firmware eigenlijk nooit tenzij ik tegen een bug, stability of vulnerability aan loop. If it ain't broke don't fix it. Maar goed, in nederland is het stroomnet vrij stabiel, dus de kans dat hij uitvalt en het mis gaat is klein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je de stream toch in 1080p uploadt naar YouTube en Facebook, is capturen een beetje zinloos op 4K. Doe dat dan ook gewoon op 1080p en bespaar je de downscaling issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Jacques
  • Niet online
CH4OS schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:19:
Als je de stream toch in 1080p uploadt naar YouTube en Facebook, is capturen een beetje zinloos op 4K. Doe dat dan ook gewoon op 1080p en bespaar je de downscaling issues.
Dat is het plan. De camera zal ook slechts in 1080p doorsturen via HDMI.
Dat de capture card beter kan doet er dan niet toe, denk ik. Die zal automatisch (of manueel via instellingen) slechts op 1080p capteren. (Ik ga er toch vanuit dat zo'n kaart niet zelf gaat opschalen.)
Pagina: 1