Printplaat verbindingen opnieuw solderen met plastic laag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:26

-CJ

Not remastered

Topicstarter
Beetje cryptische titel maar ik zal het uitleggen; ik heb een printplaat uit een auto van eind jaren 80 waarbij ik enkele condensatoren moet vervangen en er wordt ook aangeraden om alle verbindingen opnieuw te solderen (kort aanraken) omdat deze borden berucht zijn om slechte verbindingen. Nou zit er een glimmende laag over beide kanten heen, online lees ik dat het een soort plastic beschermlaag is om de verbindingen te beschermen.

Twee vragen hierover:
  • Moet ik de "plastic" beschermlaag verwijderen voordat ik ga solderen of gaat de bout/tin er gewoon doorheen?
  • Ik heb best wat verbindingen om opnieuw te doen, is het een kwestie van kort aanraken zodat het bestaande tin even vloeibaar wordt of moet ik ook tin toevoegen?
Alvast bedankt!

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:44
Die plastic beschermlaag is een zogenoemde conformal coating.
Er zijn meerdere verschillende types hiervoor die toegepast kunnen worden, dus het is niet direct te zeggen met welk oplosmiddel je deze zou kunnen verwijderen (het zou zelfs epoxy kunnen zijn).
Meer info:
https://www.techspray.com...oval-of-conformal-coating

Er doorheen branden met de bout werkt meestal echter gewoon prima.
Wel ff niet de dampen inademen… :P zeker niet met spul uit de jaren 80..

Altijd een beetje tin toevoegen, want in de (elektronica soldeer-) tin zit flux toegevoegd, voor betere vloeing en tegen oxidatie. (uiteraard geen dakgoot-tin of waterleiding-soldeertin gebruiken).
Je kunt natuurlijk ook los wat flux toevoegen in plaats van de tin, maar ik gok dat je die niet hebt liggen

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Topicstarter
BrainCrash schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 23:40:
Die plastic beschermlaag is een zogenoemde conformal coating.
Er zijn meerdere verschillende types hiervoor die toegepast kunnen worden, dus het is niet direct te zeggen met welk oplosmiddel je deze zou kunnen verwijderen (het zou zelfs epoxy kunnen zijn).
Meer info:
https://www.techspray.com...oval-of-conformal-coating

Er doorheen branden met de bout werkt meestal echter gewoon prima.
Wel ff niet de dampen inademen… :P zeker niet met spul uit de jaren 80..

Altijd een beetje tin toevoegen, want in de (elektronica soldeer-) tin zit flux toegevoegd, voor betere vloeing en tegen oxidatie. (uiteraard geen dakgoot-tin of waterleiding-soldeertin gebruiken).
Je kunt natuurlijk ook los wat flux toevoegen in plaats van de tin, maar ik gok dat je die niet hebt liggen
Flux heb ik niet liggen, wel soldeerpasta (purine), helpt dat? Anders haal ik alsnog wat flux. Heb een nieuwe soldeerbout besteld die goed warm kan worden dus hopelijk moet dat goedkomen.

Zou het nog helpen om tin te gebruiken met koper?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:44
-CJ schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:59:
[...]

Flux heb ik niet liggen, wel soldeerpasta (purine), helpt dat? Anders haal ik alsnog wat flux. Heb een nieuwe soldeerbout besteld die goed warm kan worden dus hopelijk moet dat goedkomen.

Zou het nog helpen om tin te gebruiken met koper?
Nee, die purine absoluut NIET gebruiken.

Dit topic hier zegt genoeg: :o
https://www.circuitsonline.net/forum/view/147327

Je hoeft niet perse flux te gebruiken, zoals ik al zei…
Gewoon elektronica soldeertin is prima. Daar zit het al in.

Een soldeerbout die “goed warm wordt” is ook meteen vragen om problemen.
Je hebt een temperatuur-geregelde bout nodig die juist NIET te warm wordt, anders verbrand je de PCB.
Met soldeerbouten die goed warm worden moet je dakgoten solderen, geen printplaten. :+

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Topicstarter
BrainCrash schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:44:
[...]

Nee, die purine absoluut NIET gebruiken.

Dit topic hier zegt genoeg: :o
https://www.circuitsonline.net/forum/view/147327

Je hoeft niet perse flux te gebruiken, zoals ik al zei…
Gewoon elektronica soldeertin is prima. Daar zit het al in.

Een soldeerbout die “goed warm wordt” is ook meteen vragen om problemen.
Je hebt een temperatuur-geregelde bout nodig die juist NIET te warm wordt, anders verbrand je de PCB.
Met soldeerbouten die goed warm worden moet je dakgoten solderen, geen printplaten. :+
Goed dat je het aangeeft, dat scheelt een hoop gedoe met die purine! Ik zal toch voor de zekerheid wat flux bestellen, kan nooit kwaad voor de toekomst. Heb tot nu toe nooit veel PCB's gesoldeerd maar wie weet.

Qua soldeerbout; ik heb er eentje besteld met instelbare temperatuur (had ik nog niet) dus dat moet dan goedkomen. Bedankt voor je info!

[ Voor 7% gewijzigd door -CJ op 26-07-2023 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
Als het lukt om voorzichtig de conformal coating te verwijderen, is dat wel aangewezen (zoek even op humiseal om te lezen welke chemicaliën er in zitten, niet zo gezond). Met een scherp mesje lukt dat meestal wel om lokaal te verwijderen.
Gebruik tin met lood (60/40 of 63/37 op het etiket), loodvrij zal er niet in zitten en beide mengen komt niet goed.

Voordeel van flux is dat je geen tin moet toevoegen, maar als je zuinig toevoegt en voor solderen je punt goed net maakt (aftikken of vegen aan spons, beetje verzinnen en meteen gebruiken) lukt het wel.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Als je gaat krabben met mesjes, met het koper mee, geen mes erop zetten en dan krabben.
Die beschermlaag is heel dun en kan makkelijk eraf. Een te hoge temp van je soldeerbout zorgt voor delaminatie (los springen) van het koper. Zegt een ex pcb-maker.
Je kunt ook kabeltjes met een massief koperen kern van punt A naar B leggen. Maar als de bevestigingspunten van de componenten ook bedekt zijn, zal het los solderen ook meteen de afdekking kapot laten springen. En tin met flux erin kan ook. Bovendien bestond er toen materiaal dat makkelijk verbrandt, ben voorzichtig met de temp van je bout. Staat er ergens bij een logo/type nr een aanduiding 94V0, dan heb je brandbeveiliging in je pcb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12:42
Ik soldeer meestal bij een temperatuur van 335 °C, wat voor een tin met lood voldoende is. Hierbij heb ik nooit last van delaminatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

fastedje schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 07:18:
Ik soldeer meestal bij een temperatuur van 335 °C, wat voor een tin met lood voldoende is. Hierbij heb ik nooit last van delaminatie.
Voor solderen met loodhoudend tin is 280-300 graden vaak al heet zat.
Het ligt er natuurlijk een beetje aan hoe veel koper er aan het te solderen component verbonden zit, maar in principe is het: zo koud mogelijk solderen waarbij je nog wel een goede verbinding krijgt.

Ook niet elke soldeerbout is gelijk, waardoor de werkelijke temperatuur soms veel lager of hoger ligt dan aangegeven.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Topicstarter
Bedankt voor de tips!

Gisteren de printplaat weer getest en nog steeds geen werking. Omdat ik twijfel over sommige aansluitingen (tijdens het hersolderen mengde het soms met de beschermlaag en was het resultaat niet zo netjes) heb ik wat aceton geprobeerd en daarmee kan ik de laag weghalen. Vanavond dus met aceton de laag eraf halen en dan nogmaals solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

-CJ schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:07:
Bedankt voor de tips!

Gisteren de printplaat weer getest en nog steeds geen werking. Omdat ik twijfel over sommige aansluitingen (tijdens het hersolderen mengde het soms met de beschermlaag en was het resultaat niet zo netjes) heb ik wat aceton geprobeerd en daarmee kan ik de laag weghalen. Vanavond dus met aceton de laag eraf halen en dan nogmaals solderen.
Pas op met agressieve stoffen, componenten (zoals chips in een zwarte behuizing) zijn lang niet altijd bestand tegen zulke middelen.

Overigens zijn soldeerverbindingen, zeker onder een conformal coating, zelden de oorzaak van een probleem op printplaten.
Halfgeleiders en elco's (condensatoren) gaan meestal als eerste stuk.

[ Voor 13% gewijzigd door dragonhaertt op 02-08-2023 13:02 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Topicstarter
dragonhaertt schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:01:
[...]

Pas op met agressieve stoffen, componenten (zoals chips in een zwarte behuizing) zijn lang niet altijd bestand tegen zulke middelen.

Overigens zijn soldeerverbindingen, zeker onder een conformal coating, zelden de oorzaak van een probleem op printplaten.
Halfgeleiders en elco's (condensatoren) gaan meestal als eerste stuk.
Bedankt voor de tip, ik smeer het alleen voorzichtig op de onderkant, de coating is er al af. De de condensatoren heb ik al vervangen maar dat was niet de oplossing. Ik wil voor de zekerheid nog alle punten een keer opnieuw doen, ik kan er nu beter bij en het schijnt een zwak punt te zijn van deze borden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-07 10:45

DaWaN

'r you wicked ??

Meestal kun je slechte contacten ook wel zien; meestal zit er dan een donkere ring in de soldeerverbinding.
Ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_auto,q_glossy,ret_img/https://vinatronic.com/wp-content/uploads/elementor/thumbs/shutterstock_1921701365-scaled-pfvk83daf9i2d2hixqe45vbxz44oggsys7yk9aesus.jpg

Komt vooral voor bij verbindingen die mechanische stress ondervinden: dus grote/zware componenten, connectors, componenten die flink opwarmen, etc.

Defecte condensatoren kun je niet altijd spotten; soms wordt de interne weerstand (ESR) erg hoog. Als je veel reparaties uitvoert is een apparaat wat ESR kan meten van condensatoren erg prettig.

Heb je ook een foto van wat je aan het repareren bent? Ik sleutel zelf ook aan diverse auto's en losse contacten ken ik vooral van instrumentenpanelen. Bij oude ECUs (van voor 2000) monteer ik meestal ook nieuwe condensatoren, maar dat is meer om de levensduur te verlengen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Topicstarter
DaWaN schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:08:
Meestal kun je slechte contacten ook wel zien; meestal zit er dan een donkere ring in de soldeerverbinding.
Ziet er zo uit:
[Afbeelding]

Komt vooral voor bij verbindingen die mechanische stress ondervinden: dus grote/zware componenten, connectors, componenten die flink opwarmen, etc.

Defecte condensatoren kun je niet altijd spotten; soms wordt de interne weerstand (ESR) erg hoog. Als je veel reparaties uitvoert is een apparaat wat ESR kan meten van condensatoren erg prettig.

Heb je ook een foto van wat je aan het repareren bent? Ik sleutel zelf ook aan diverse auto's en losse contacten ken ik vooral van instrumentenpanelen. Bij oude ECUs (van voor 2000) monteer ik meestal ook nieuwe condensatoren, maar dat is meer om de levensduur te verlengen.
Hier een foto, inclusief de componenten die ik al heb vervangen (en nog eentje extra). Foto is een voorbeeld, ben nog bezig met de mijne. Nu alle punten oude soldeer weghalen en opnieuw solderen om zeker te weten dat alles goed is.

[ Voor 3% gewijzigd door -CJ op 02-08-2023 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-07 10:45

DaWaN

'r you wicked ??

-CJ schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:27:
[...]

Hier een foto, inclusief de componenten die ik al heb vervangen (en nog eentje extra). Foto is een voorbeeld, ben nog bezig met de mijne. Nu alle punten oude soldeer weghalen en opnieuw solderen om zeker te weten dat alles goed is.
Oh dat is inderdaad iets ouder als ik had gedacht.
Soldeer weghalen is eigenlijk nooit echt nodig, gewoon laten vloeien en een klein beetje nieuwe tin met harskern toevoegen moet voldoende zijn.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Topicstarter
Gisteren alle soldeerpunten weggehaald en opnieuw gedaan, nadat ik dus de beschermlaag er af heb gehaald met pure aceton. Kwam er tijdens het verwijderen achter dat er her en der wat van de beschermlaag tussen het soldeersel was gekomen bij de eerste poging en dat het niet zo netjes was als gedacht. Alles daarna opnieuw gedaan met 63/37 en voldoende flux en het systeem werkt gelukkig weer!

Bedankt voor de tips allemaal!

[ Voor 4% gewijzigd door -CJ op 03-08-2023 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Bescherm je hem nu opnieuw tegen vocht, of los je dat anders op? Ik weet dat sommigen erbij zweren (en zelfs in een IP68 behuizing de printplaten behandeld willen, volstrekt overbodig); maar als er condens of zout water op je printplaat kan komen is het wel zeer nuttig.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Topicstarter
naftebakje schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:29:
Bescherm je hem nu opnieuw tegen vocht, of los je dat anders op? Ik weet dat sommigen erbij zweren (en zelfs in een IP68 behuizing de printplaten behandeld willen, volstrekt overbodig); maar als er condens of zout water op je printplaat kan komen is het wel zeer nuttig.
Gezien het in een auto zit wil ik dat nog wel gaan doen eind van de zomer. Nog tips voor een goede beschermlaag? De printplaat zit in de auto onder het dashboard in een metalen behuizing maar er is vast een goede reden waarom het er origineel ook op zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Wat weop mijn werk hebben kan ik je niet geven :+
Dacht dat kontact chemie een plastic spray heeft hiervoor, plak wel even de connectoren ev eventuele potmeters af voor je aan de slag gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:51
Met PLASTIK 70 breng je de conformal coating opnieuw aan.
Hiervoor moet de print wel goed schoon zijn van fluxresten. Je kunt daarvoor KONTAKT LR gebruiken.
Vergeet niet goed te drogen vooraf, en je moet moet meermaals dun aanbrengen, niet 1x dik.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 05-08-2023 20:10 ]

Pagina: 1