Rachels plaatsen onder perfora (Nehobo) vloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-06 20:24
Beste allen,

We zijn toe aan het maken van het plafond op de begane grond. We willen dit doen door rachels
te plaatsen en daarop gipsplaten te bevestigen, tot zover niks spannends. De uitdaging zit alleen in de holle bakstenen waar ik denk ik niet zomaar pluggen in kan vastzetten. Wellicht dat jullie ideeën hebben?

Situatie
  • De uitbouw heeft een dak met houten balken waarop makkelijk rachels gemonteerd kunnen worden
  • Het 'oude' gedeelte heeft holle bakstenen.
  • Daartussen zit een stalen balk (witte beplating) waarop geen rachels geplaatst kunnen worden.
  • Op de holle bakstenen zitten nog wel oude dunne latjes gemonteerd die gebruikt zijn voor de houten schrootjes.
Mijn idee
Mijn idee is om iets dikkere rachels te plaatsen zodat de gipsplaat net over de witte plaat van de stalen balk heen valt. Uiteindelijk wil ik een strak plafond tot aan de 2e stalen bovenligger die je in de verte ziet.

Opties die ik zelf zie
  • Pluggen gebruiken die in de baksteen vast kunnen zitten. Bijvoorbeeld de duopower plug. Ik twijfel alleen of het goed blijft zitten in een holle baksteen aangezien de stenen wand maar dun is.
  • Tussen sommige bakstenen zitten een betonnen voeg, hier zou ik meer stevig in kunnen vinden. Alleen die voegen zijn niet heel breed en ook niet overal aanwezig.
  • De huidige latjes gebruiken om rachels op te monteren. Maar die latjes zijn heel dun en er zijn ook niet voldoende van.
Wat zouden jullie doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXm78F1ll41p6FvzvcS4nrShd7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LpNXw92ubgQcu3im4aeaTwic.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cg6Yb-NSbJESN-G_CVDHuZTmQzA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4vT6a3AKsLI7jHzDpNiD3gt4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyVh0eNwWYTtLn4buwrRMEaxnDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wlR0i2w3nj7Ttisb2CpmLdcy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:11

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
en waarom zouden ze wel decenia geleden een schroefje in het plafond hebben kunnen schroeven?
met weinig geweld boren (dus niet hameren) en een goede plug gebruiken zoals de duopower (die is ook geschikt voor holle bakstenen, wel ver genoeg aandraaien) dotje hightack als je daar blij van wordt en het zit als een huis.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 25-07-2023 21:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:16
Hier ook een huis met NeHoBo vloeren, en wij hangen ook gewoon dingen aan de plafonds op. Nog nooit iets naar beneden gekomen. Met Duopower pluggen zoals twain4me hierboven ook al zegt, en niet te wild boren want als je in een hol deel boort (en dat doe je 90% van de keren) en je zet wat teveel druk dan schiet je boormachine omhoog zodra je in een holte komt, met als gevolg een mooi afdrukje van je boorkop in je plafond :P

[ Voor 4% gewijzigd door Glenfiddich op 26-07-2023 07:50 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:02
Ja dat kan gewoon hoor en anders je rachels met High tack vastzetten. Dat kan altijd :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Pieter2 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:23:
Tussen sommige bakstenen zitten een betonnen voeg, hier zou ik meer stevig in kunnen vinden. Alleen die voegen zijn niet heel breed en ook niet overal aanwezig.
Je hebt kans dat in de voegen de wapening aangebracht is, dan wordt boren een lastige klus :+

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:16
Widow schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:51:
[...]

Je hebt kans dat in de voegen de wapening aangebracht is, dan wordt boren een lastige klus :+
In de voegen zit zeker wapening, maar dan moet je net pech hebben dat je precies daar boort en diep genoeg boort om in de wapening uit te komen. Eventueel zou je met een leidingzoeker kunnen nagaan waar de wapening zit, om deze te vermijden (op die manier heb ik ook mijn 127mm gaten voor ons ventilatiesysteem precies tussen de wapeningstaven door kunnen boren).

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiorcGeal
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:35
Je kunt ook met metal stud profielen een regelwerk maken. Die bevestig je aan de muurzijde tegen de wand en aan de vrije zijde tegen een getimmerde koof of plank die de rand ook weer netjes recht afwerkt. de metal stud profielen zijn ongeveer 45mm dik. Laat ze vrij van het plafond. Afhankelijk van de overspanning moet je ergens in het midden van de Nehobo vloer ze ophangen. Dan hoef je wel een stuk minder vaak in de bakstenen te boren.

Je zou dan het plafond ook door kunnen laten lopen in de houten uitbouw. Maar dat is aan jullie: ik weet niet wat de afwerkingseisen zijn.

Ik kan zo snel niet bij Gyproc de juiste detaillering en eisen terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Bedoel je jullie dit soort pluggen?

@SiorcGeal
Er zit een hoogteverschil van 5 cm tussen de draagvlak van de uitbouw en de plafond van de woonkamer. Ik dacht dat ik dat makkelijker kan rechttrekken met een extra houten balk waar de rachel op geschroefd kan worden.

Zou ik op de draagbalken een extra balk kunnen schroeven zodat de draagbalk wat lager uitkomt zodat ik daar de rachel op kan schroeven zodat die onder de stalen balk uitkomt?

[ Voor 15% gewijzigd door Pieter2 op 26-07-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiorcGeal
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:35
Il begrijp niet helemaal wat je bedoelt, heb je een tekening waarop staat wat je wilt bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:31
Gebruik gewoon passende blokjes om de rachels waterpas uit te lijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:40

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Bekende vloer en overgang naar nieuwbouw voor mij. Ik heb de oude latten gebruikt maar bij mij spleten er wel een paar (gortdroog en met een iets te grote schroef op het einde van het hout).
Nieuwe latten aangebracht met hollewand plug/vlinderplug (en dat lijkt hetzelfde te zijn als je doupower pluggen)

En die extra balk, is het verschil zo groot dan? Het hoeft niet perse een balk te zijn natuurlijk, je kunt ook werken met multiplex stoken om op bepaald posities de balk te kunnen "opdikken". Dan hang (voeg je minder toe) je minder gewicht aan het dak/plafond en is het waarschijnlijk goedkoper.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:20
Zelf heb ik met een afgehangen metalstud c60/27 systeem gewerkt in een vergelijkbare situatie.

Ik heb 8x65 duopower gebruikt met 6mm schroeven, wat waarschijnlijk overkill is.

De gaten heb ik voorzichtig met een kleinere boor voorgeboord met de klopfunctie aan. Daarna zonder klopboorfunctie opgeboord tot de juiste grootte.
In de voegen zit stalen wapening, als ik die tegenkwam stopte ik en boorde ik iets verderop een nieuw gat.

Je zult op dezelfde manier ook hout ertegen kunnen schroeven. Als je wilt gaan stellen moet je bij hout dubbel rachelwerk aanbrengen en kun je met stelschroeven werken (kan ook voor het aanbouw gedeelte).
Bij enkel rachelwerk zou ik met vulplaatjes werken of niet stellen als je plafond al recht genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Dank voor alle tips! De uitbouw is nu uitgeracheld. Wel lastig om het helemaal waterpas te krijgen, de afstandschroeven kon ik niet goed terugschroeven, alleen de schroef kwam naar beneden.

Ik ben nu gestart met het plafond met de holle bakstenen, hiervoor schroef ik een 33 x 56mm direct tegen het plafond en vervolgens een 27 x 44mm haaks op de 1e balk. Hiermee kom ik 60mm naar beneden, voldoende om waterpas met de uitbouw te komen.

Ik maak gebruik van de DuoPower 8 x 65mm en een universele 6 x 80mm schroef om de 33x56 aan het plafond te bevestigen.

Het levert mij een paar vragen op:
  • Met welke tussenafstand kan de balk bevestigen tegen het plafond? Ik moet 6,20m overbruggen, kan ik een tussenafstand van 80cm hanteren? De rachels waartegen de gipsplaten komen monteer ik met 30cm hoh.
  • Om de hoeveel cm moet ik een plug met schroef bevestigen? 5 schroeven op een balk van 270cm? (het is best een karwei namelijk)
  • Iemand een handige tip hoe je de balken aan het plafond bevestigd? Het gaat nu wat moeizaam met voorboren en dat de balk in de lucht houden om te weten waar je in het plafond moet boren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartaalbers
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15:43
Dag, denk dat de klus inmiddels klaar is? Hoe heb je het uiteindelijk gedaan met de pluggen door de balk?
Pagina: 1