Auto importeren uit Duitsland, hoe zit het met garantie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elero
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22-10 23:06
Goedeavond,

Ik ben van plan een auto te kopen in Duitsland en deze te importeren naar Nederland.
Nu lees ik echter verschillende verhalen over garantie. De één zegt dat de garantie in heel Europa geldig is, de ander zegt dat de garantie vervalt bij het importen (omdat de auto een nieuwe registratie/kenteken krijgt).

Vandaar mijn vraag, blijft een garantie die bij een Duitse garage wordt afgesloten geldig na importeren en registratie bij de RDW in Nederland?

De Duitse garages zelf zijn snel genijgd om ja te antwoorden op deze vraag, maar ik ben er toch niet zeker van.

Van de garantie aanbieder (in dit geval Intec Garantie) krijg ik zelfs ook geen duidelijk en eenduidig antwoord op deze vraag.

Kan iemand mij hiermee verder helpen?

Groet,
Elero

Beste antwoord (via Elero op 03-08-2023 17:50)

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:09
Iemand zal mij vast verbeteren als het niet klopt, maar zover ik weet zijn er de volgende opties:
- Fabrieksgarantie blijft sowieso geldig.
- Extra garantie vanuit het merk, bijvoorbeeld BMW Premium Selection, is ook Europees.
- Extra garantie vanuit de verkoper is gebonden aan de verkoper. Dus bij de verkoper in Duitsland heb je garantie.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:09
Iemand zal mij vast verbeteren als het niet klopt, maar zover ik weet zijn er de volgende opties:
- Extra garantie vanuit het merk, bijvoorbeeld BMW Premium Selection, is ook Europees.
- Extra garantie vanuit de verkoper is gebonden aan de verkoper. Dus bij de verkoper in Duitsland heb je garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Let ook op je verzekering.

Vanuit import heb je vaak geen nieuwwaarde- of aanschafwaarderegeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elero
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22-10 23:06
Bedankt voor jullie reacties. Ondanks dat ik niet gereageerd had, heb ik jullie berichten wel meegenomen in overweging.
TheBrut3 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:15:
Heb besloten uiteindelijk de garantie te laten voor wat het is, aangezien de garantie die ik kon afsluiten bij een externe partij was. Via deze externe partij kon ik wel naar Nederlandse garages voor herstel. Maar deze garantie was alleen geldig zolang het voertuig in Duitsland geregistreerd stond. Had ik dus net niks aan.
Vorkie schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:53:
Let ook op je verzekering.

Vanuit import heb je vaak geen nieuwwaarde- of aanschafwaarderegeling.
Bedankt voor dit aandachtspunt. Heb bij Centraal Beheer nagevraagd. Bij hen is de aanschafwaarderegeling ook gewoon geldig als het voertuig in Duitsland bij een garage gekocht is waar ik een factuur van heb (uiteraard vallen de kosten voor importeren in dit geval dus wel buiten de 'aanschafwaarde'). Mogelijk gelden bij andere maatschappijen andere regels op dit gebied. Centraal Beheer biedt een aanschafwaarderegeling van 3 jaar lang aan, dus dat leek mij een mooie regeling.

Groet,
Elero