Ik zit voorzichtig te kijken naar vervanging van mijn huidige desktop (9 jaar oud inmiddels, een i5-4590U, 16GB RAM, SSD). Qua performance voldoet hij eigenlijk nog prima, maar om praktische redenen zou ik graag naar een laptop willen.
Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk alledaags gebruik, semi-regelmatig ook (web-)development. Geen AI-modellen, gamen of videobewerken, dus grafische kaart is niet van belang. Ik draai Linux.
Eisen
Het liefst niet boven de 1000 euro.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Regelmatig. Accuduur is minder belangrijk omdat ik zelden onderweg zal werken, maar gezien de frequentie is een handzaam formaat en gewicht wel fijn.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen sterke merkvoorkeur, wel graag een A-merk.
Het probleem
Ik heb zelf al zitten zoeken, en ik ben wel gecharmeerd van de Dell Inspiron 14. Deze voldoet aan al mijn wensen en is scherp geprijst (849,-), maar heeft één probleem: hij komt met 16GB vastgesoldeerd geheugen. Ik hoop weer flink lang met deze laptop te doen, en ik ben bang dat over een aantal jaar 16GB niet meer voldoende gaat zijn voor mijn IDE's. Graag heb ik dus een laptop met 32GB geheugen, of in ieder geval verwisselbaar geheugen zodat ik later kan upgraden. Als ik ga zoeken naar laptops met 32GB of DIMM-sloten, vind ik echter alleen laptops die beginnen bij 1300-1400 euro, en voor die meerprijs lijkt het me verstandiger om over een aantal jaar de hele laptop te vervangen.
Heeft iemand een suggestie waarbij dit probleem niet speelt? Dank!
EDIT: Per abuis had ik Thunderbolt 4 als harde eis staan, Thunderbolt 3 (ofwel USB4) is ook acceptabel.
Tevens heb ik inmiddels ook de Lenovo IdeaPad Pro 5 Gen 8 (14" AMD) gevonden, met een identieke prijs en identiek probleem aan de Dell: maximaal 16GB vastgesoldeerd geheugen.
Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk alledaags gebruik, semi-regelmatig ook (web-)development. Geen AI-modellen, gamen of videobewerken, dus grafische kaart is niet van belang. Ik draai Linux.
Eisen
- Degelijke CPU, preferabel met 4 P-cores (of equivalent van AMD).
- 32GB RAM of 16GB met DIMM-sloten (zie onderaan).
- Thunderbolt 3, Thunderbolt 4, of USB4 poort ivm volgende puntje.
- Ondersteuning voor minimaal 3x 2560x1440, liefst ook 2x 4K video output over Thunderbolt/USB4. Voor zover ik begrijp kan een geintegreerde Intel Iris Xe dit prima aan.
- Intern scherm minimaal 1920x1080, hoger is niet nodig.
- 256GB SSD is voldoende.
- Bluetooth en Wi-Fi 6, Wi-Fi 7 of een upgradebare Wi-Fi module is een pre.
- Preferabel 14 inch, een goede 15 inch suggestie is ook welkom.
- Voorkeur voor <2kg, iets zwaarder is geen ramp.
Het liefst niet boven de 1000 euro.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Regelmatig. Accuduur is minder belangrijk omdat ik zelden onderweg zal werken, maar gezien de frequentie is een handzaam formaat en gewicht wel fijn.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen sterke merkvoorkeur, wel graag een A-merk.
Het probleem
Ik heb zelf al zitten zoeken, en ik ben wel gecharmeerd van de Dell Inspiron 14. Deze voldoet aan al mijn wensen en is scherp geprijst (849,-), maar heeft één probleem: hij komt met 16GB vastgesoldeerd geheugen. Ik hoop weer flink lang met deze laptop te doen, en ik ben bang dat over een aantal jaar 16GB niet meer voldoende gaat zijn voor mijn IDE's. Graag heb ik dus een laptop met 32GB geheugen, of in ieder geval verwisselbaar geheugen zodat ik later kan upgraden. Als ik ga zoeken naar laptops met 32GB of DIMM-sloten, vind ik echter alleen laptops die beginnen bij 1300-1400 euro, en voor die meerprijs lijkt het me verstandiger om over een aantal jaar de hele laptop te vervangen.
Heeft iemand een suggestie waarbij dit probleem niet speelt? Dank!
EDIT: Per abuis had ik Thunderbolt 4 als harde eis staan, Thunderbolt 3 (ofwel USB4) is ook acceptabel.
Tevens heb ik inmiddels ook de Lenovo IdeaPad Pro 5 Gen 8 (14" AMD) gevonden, met een identieke prijs en identiek probleem aan de Dell: maximaal 16GB vastgesoldeerd geheugen.
[ Voor 10% gewijzigd door hostname op 25-07-2023 20:15 ]