Betaalbare laptop met 32GB of vervangbaar RAM

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-06 21:18
Ik zit voorzichtig te kijken naar vervanging van mijn huidige desktop (9 jaar oud inmiddels, een i5-4590U, 16GB RAM, SSD). Qua performance voldoet hij eigenlijk nog prima, maar om praktische redenen zou ik graag naar een laptop willen.

Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk alledaags gebruik, semi-regelmatig ook (web-)development. Geen AI-modellen, gamen of videobewerken, dus grafische kaart is niet van belang. Ik draai Linux.

Eisen
  • Degelijke CPU, preferabel met 4 P-cores (of equivalent van AMD).
  • 32GB RAM of 16GB met DIMM-sloten (zie onderaan).
  • Thunderbolt 3, Thunderbolt 4, of USB4 poort ivm volgende puntje.
  • Ondersteuning voor minimaal 3x 2560x1440, liefst ook 2x 4K video output over Thunderbolt/USB4. Voor zover ik begrijp kan een geintegreerde Intel Iris Xe dit prima aan.
  • Intern scherm minimaal 1920x1080, hoger is niet nodig.
  • 256GB SSD is voldoende.
  • Bluetooth en Wi-Fi 6, Wi-Fi 7 of een upgradebare Wi-Fi module is een pre.
  • Preferabel 14 inch, een goede 15 inch suggestie is ook welkom.
  • Voorkeur voor <2kg, iets zwaarder is geen ramp.
Wat is je budget?
Het liefst niet boven de 1000 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Regelmatig. Accuduur is minder belangrijk omdat ik zelden onderweg zal werken, maar gezien de frequentie is een handzaam formaat en gewicht wel fijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen sterke merkvoorkeur, wel graag een A-merk.

Het probleem
Ik heb zelf al zitten zoeken, en ik ben wel gecharmeerd van de Dell Inspiron 14. Deze voldoet aan al mijn wensen en is scherp geprijst (849,-), maar heeft één probleem: hij komt met 16GB vastgesoldeerd geheugen. Ik hoop weer flink lang met deze laptop te doen, en ik ben bang dat over een aantal jaar 16GB niet meer voldoende gaat zijn voor mijn IDE's. Graag heb ik dus een laptop met 32GB geheugen, of in ieder geval verwisselbaar geheugen zodat ik later kan upgraden. Als ik ga zoeken naar laptops met 32GB of DIMM-sloten, vind ik echter alleen laptops die beginnen bij 1300-1400 euro, en voor die meerprijs lijkt het me verstandiger om over een aantal jaar de hele laptop te vervangen.

Heeft iemand een suggestie waarbij dit probleem niet speelt? Dank!

EDIT: Per abuis had ik Thunderbolt 4 als harde eis staan, Thunderbolt 3 (ofwel USB4) is ook acceptabel.

Tevens heb ik inmiddels ook de Lenovo IdeaPad Pro 5 Gen 8 (14" AMD) gevonden, met een identieke prijs en identiek probleem aan de Dell: maximaal 16GB vastgesoldeerd geheugen.

[ Voor 10% gewijzigd door hostname op 25-07-2023 20:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:44

Cyphax

Moderator LNX
Ik zou zelf dan voor 16GB gaan, en tegen de tijd dat 32GB in laptops wat meer gangbaar is, de laptop vervangen. De kans is aanwezig dat, tegen die tijd, andere delen van zo'n laptop dan ook minder zijn worden (zeker als je ermee gaat slepen), en je eerder geneigd bent zo'n apparaat te vervangen.
De kans is ook aanwezig dat toenemend geheugengebruik te maken heeft met dingen als databases of services die je wellicht zou kunnen off-loaden. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:24
Wat gebeurt er als je zoekt op maximaal geheugen en dat dan op minimaal 32 GB zet?

32 GB zit standaard alleen in zwaardere zakelijke of gamelaptops. En dan betaal je dus voor dikke CPU’s en GPU’s die daar bij gecombineerd worden.

categorie: Laptops

119 stuks (als ik geen wensen gemist heb 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
White Feather schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:50:
Wat gebeurt er als je zoekt op maximaal geheugen en dat dan op minimaal 32 GB zet?
Ik had het hele maximaal geheugen filter niet gezien, dat kan wel nuttig zijn inderdaad :D
Het nadeel van de Pricewatch vind ik wel dat het geen onderscheid maakt tussen P- en E-cores. Veel van de laptops uit je link hebben een i5-1235U, wat ik toch iets aan de zwakke kant vind. Maargoed, dan moet ik maar even handmatig door alle CPU's heen, het is in ieder geval een goed startpunt om nieuwe modellen te ontdekken. Bedankt!

Overigens heb ik wel het idee dat niet alles in de Pricewatch staat, de Dell bijv. die ik link in TS kan ik helemaal niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
Je kunt gewoon aangeven dat je als cpu geen 1235u wilt, dan vallen de laptops met die cpu er allemaal uit. Alle Alderlake (12e generatie Core-i) hebben in de U-vorm maar 2 P-cores (of zelfs maar 1). En dan is er nog 1 i3 uit de P-reeks (de 1220P die ook maar 2 cores heeft, de rest heeft er 4.

Wikipedia: Alder Lake

Dell staat inderdaad niet in de lijst, die worden eigenlijk voornamelijk via Dell.nl verkocht en dan kun je ook gewoon kiezen hoeveen geheugen je wilt, welke cpu, hoeveel opslag enz. Dat zou ook wel bijzonder veel laptops in de PW opleveren. Maar je hebt idd geen totaaloverzicht nu.

Als ik de cpu's met 2 P-cores er uithaal en ook 11e generatie Core-i (en ouder), dan blijft er niet veel over (6 stuks):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Als ik de cpu's met 2 P-cores er uithaal en ook 11e generatie Core-i (en ouder), dan blijft er niet veel over (6 stuks):
Hello, hello, captain Obvious here,

Amd heeft geen efficientcy cores, dus elke core in een ryzen is een P-core. gezien de verschillende reviews de laatste tijd zijn er meerdere cpu's die concureren met, of beter zijn dan heel veel van dat intel-spul. 32gb (zonder dat je zelf eerst de laptop hebt moeten openmaken is inderdaad wel een beetje een unicum, je bent dan veroordeeld tot: laptops met 16gb gesoldeerd geheuge met 1 dim-slot (uniek) of laptops met 2 dimslots (ook niet meer supervaak aanwezig), kan is dus redelijk aanwezig dat je straks een laptop krijgt met 8gb gesoldeerd en 16gb dim. gelukkig is dat expo (of hoe dat xmp spul heet) niet meer zo'n mega issue (had ik begrepen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:05
Je hebt ook de frame.work laptops. Een beetje boven budget. Maar je kan hierin zelf allerlei onderdelen vervangen en samenstellen, inclusief geheugen.

Momenteel is enkel 13e gen Intel beschikbaar en een AMD.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
i-chat schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:56:
[...]

Amd heeft geen efficientcy cores, dus elke core in een ryzen is een P-core.
Ja duh.

Lezen is ook een kunst. Ik zei dat ik alle CPU’s eruit had gehaald die maar 2P cores hadden.

Heeft AMD iets als P-cores? Nee, totdat de Zen4c-cores komen dus niet.

Dus nee, ik heb geen AMD’s uitgesloten. (Die worden vooral uitgesloten door de wens van Thunderbold (wat alleen mogelijk is op de nieuwste AMD’s, in combinatie met de prijs). Zonder de wens voor Thunderbold voldoen opeens zo’n 100 laptops.

Ik heb alleen de 12e generatie U en de i3 1220P er uitgehaald. Want die hebben eh eh, 2P cores.

Je had ook gewoon op mijn link kunnen klikken voordat je verkeerde aannames deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
White Feather schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:34:
[...]

Ja duh.

Lezen is ook een kunst. Ik zei dat ik alle CPU’s eruit had gehaald die maar 2P cores hadden.
laat me dan even quoten om één en ander duidelijker voor je te maken....
Degelijke CPU, preferabel met 4 P-cores (of equivalent van AMD).
ik lees dat als: ik wil minimaal een cpu met 4 normale (p) performante cores, in tegenstelling tot E-(efficienty lees atom) cores.
Heeft AMD iets als P-cores? Nee, totdat de Zen4c-cores komen dus niet.
volgens mij begrijp je het concept niet, het gaat bij die moderne cpu's niet om de p-cores dat zijn gewoon normale cores die die je ook in een 6600k al had met sindsdien de paart verbeterde-revisies .. het zijn de E-cores die speciaal zijn, dat zijn in weze gewoon intel-atom achtige cores die minder kunnen maar zuiniger... en heeft en moderna amd dus standaard 6 of 8 (zogenaamde p-cores)..
Dus nee, ik heb geen AMD’s uitgesloten. (Die worden vooral uitgesloten door de wens van Thunderbold (wat alleen mogelijk is op de nieuwste AMD’s, in combinatie met de prijs). Zonder de wens voor Thunderbold voldoen opeens zo’n 100 laptops.
en wederom laat je zien at je niet heel goed hebt gelezen - ondanks je opmerkingen dat het juist aan mijn leeskunsten zou leggen, TS wil TB of USB4 tenaanzien van het kunnen aansluiten van meerdere schermen. een standaard usb4 poort is dus al genoeg en dat sluit dan dus maar enkele oudere laptops uit. die je zowiso niet zou moeten aanbevelen.
Je had ook gewoon op mijn link kunnen klikken voordat je verkeerde aannames deed.
welke verkeerde aannames precies, jij beschuldigd mij van niet-lezen en dát is duidelijk niet aan de orde..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
i-chat schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:53:
[...]
laat me dan even quoten om één en ander duidelijker voor je te maken....

[...]
ik lees dat als: ik wil minimaal een cpu met 4 normale (p) performante cores, in tegenstelling tot E-(efficienty lees atom) cores.

[...]
volgens mij begrijp je het concept niet, het gaat bij die moderne cpu's niet om de p-cores dat zijn gewoon normale cores die die je ook in een 6600k al had met sindsdien de paart verbeterde-revisies .. het zijn de E-cores die speciaal zijn, dat zijn in weze gewoon intel-atom achtige cores die minder kunnen maar zuiniger... en heeft en moderna amd dus standaard 6 of 8 (zogenaamde p-cores)..
Blaat blaat.

Als je nu eens eerst naar mijn vergelijking kijkt zonder weer allerlei aannames te doen.

Dan zul je zien dat ik helemaal geen AMD’s uitsluit. Ik heb gezegd minimaal 4 cores, dus AMD met 4 cores doen gewoon mee. Of je de cores daarvan nu P noemt of niet P, dat maakt geen hol uit. TS wil gewoon 4 snelle cores en AMD heeft alleen maar snelle cores, dus daar hoef je niets uit te sluiten.
en wederom laat je zien at je niet heel goed hebt gelezen - ondanks je opmerkingen dat het juist aan mijn leeskunsten zou leggen, TS wil TB of USB4 tenaanzien van het kunnen aansluiten van meerdere schermen. een standaard usb4 poort is dus al genoeg en dat sluit dan dus maar enkele oudere laptops uit. die je zowiso niet zou moeten aanbevelen.
Kom dan eens met een lijstje waar TS wat aan heeft in plaats van bijdehand te gaan lopen doen en als onderbouwing een of ander vaag 20-regelig betoog zonder begin of einde.

Dat zijn er dus 3, waarvan er in mijn lijstje al 1 voorkomt.

Je had ook gewoon normaal kunnen aangeven dat ik de USB4-variant niet had meegenomen.
Dan draag je wat positiefs bij, in plaats van weer te gaan lopen vitten.
welke verkeerde aannames precies, jij beschuldigd mij van niet-lezen en dát is duidelijk niet aan de orde..
Kun je je reactie überhaupt nog herinneren?

Amd heeft geen efficientcy cores, dus elke core in een ryzen is een P-core. gezien de verschillende reviews de laatste tijd zijn er meerdere cpu's die concureren met, of beter zijn dan heel veel van dat intel-spul.
Je doet de aanname dat ik niets van P en E cores snap en begint daar een heel onnodig betoog over.

Ik heb gewoon de vorige generaties uitgesloten en de nieuwste generatie van Intel die maar 2 P-cores heeft, want TS wil graag 4 normale cores.

En nu graag weer ontopic.

TS heeft dus de keuze uit 8 laptops uit de PW op basis van de wensen inclusief TB en/of USB4.

Daaruit is dus de conclusie te trekken dat het misschien wat veel gevraagd is voor max € 1050 (tot € 1000 ging niet in de PW-filters).

Dus misschien genoegen nemen met een USB-C -uitgang met Alternate mode of toch een mindere cpu (of meer centjes uitgeven/verder zoeken buiten de PW).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hostname
i-chat schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:56:
Amd heeft geen efficientcy cores, dus elke core in een ryzen is een P-core.
Dat klopt en een quadcore Ryzen vind ik ook een prima optie. @White Feather filterde die er ook niet uit, er stonden in zijn originele lijst er echter ook maar 2 omdat er nauwelijks AMD-laptops met Thunderbolt zijn.
ZpAz schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:05:
Je hebt ook de frame.work laptops. Een beetje boven budget. Maar je kan hierin zelf allerlei onderdelen vervangen en samenstellen, inclusief geheugen.

Momenteel is enkel 13e gen Intel beschikbaar en een AMD.
Hmm, dat is ook wel interessant, hoewel het inderdaad wel iets duurder is. Als het later goedkoper upgraden is hoeft dat geen probleem te zijn, maar als ik zie dat een los i7-1360P moederbord maar 50 euro cheaper is dan de Dell met dezelfde CPU, dan betwijfel ik dat.
White Feather schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:41:
[...]
TS heeft dus de keuze uit 8 laptops uit de PW op basis van de wensen inclusief TB en/of USB4.

Daaruit is dus de conclusie te trekken dat het misschien wat veel gevraagd is voor max € 1050 (tot € 1000 ging niet in de PW-filters).
Ja, daar was ik ook al bang voor, maar had het topic geopend in de hoop dat iemand iets kende wat ik zelf niet gevonden had :) Dank voor je moeite in ieder geval!
White Feather schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:41:
Dus misschien genoegen nemen met een USB-C -uitgang met Alternate mode of toch een mindere cpu (of meer centjes uitgeven/verder zoeken buiten de PW).
Helaas is de bandbreedte van DisplayPort alt-mode te laag om 3x 2560x1440 aan te sturen, wat ik wel graag wil. Vandaar de eis voor Thunderbolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
hostname schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:40:
[...]
Helaas is de bandbreedte van DisplayPort alt-mode te laag om 3x 2560x1440 aan te sturen, wat ik wel graag wil. Vandaar de eis voor Thunderbolt.
Je kunt met Displayport 1.4 gewoon 3 QHD-monitoren op 60hz aansturen. Dat wordt bijna standaard ondersteund door de hedendaagse laptop-CPU’s.

https://www.usb-c-adapter...io-4-x-usb-a-1-x-usb-c-2/
Resolutie:

De resoluties zijn mede afhankelijk van de GPU op op de Laptop (DP 1.2, DP 1.4 of DP1.4 DSC)

DP 1.2 HBR2:
1 monitor – max.3860*1440 @60Hz (UHD)
2 monitoren – max. 2 x 2560*1440 @60Hz (QHD)
3 monitoren – max. 3 x 1920*1080 @60Hz (FHD)

DP 1.4 HBR3:
1 monitor – max. 5120×2880 @60Hz (5K UHD)
2 monitoren – max. 2 x 3860*1440 @60Hz (4K UHD)
3 monitoren – max. 3 x 2560*1440 @60Hz (QHD)

DP 1.4 HBR3 DSC:
1 monitor – max. 7680*4320 @30Hz (8K UHD)
2 monitoren – max. 2 x 3860*1440 @60Hz (4K UHD)
3 monitoren – max. 3 x 3860*1440 @60Hz (4K UHD)
Dan moet je wel gebruik maken van of een Displayport-uitgang, of een laptop hebben die ondersteunt dat je alle 4 de data pinnen van USB-C gebruikt voor video.

Bij laptops heet dat vaak high resolution modus en je kunt het vaak instellen in de bios.

Zie bv bij HP: https://support.hp.com/us-en/document/c06575423

In beide gevallen heb je een MST-hub nodig of een dock die dit zo specifiek ondersteunt.

MST-hub:
https://www.alternate.nl/...tion/html/product/1607655

https://www.club-3d.com/e...on_sheet_csv_7300_en.pdf/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
Okay, ik was inderdaad onvolledig, met 2 lanes DisplayPort (1.x) is de bandbreedte te laag. 4 lanes redt het inderdaad wel, maar het nadeel van 4 lanes over een USB-C connector is dat je geen pins meer over hebt om USB3 over dezelfde kabel te doen, en alle andere functionaliteit van de hub dan over USB2 gedaan moet worden. Uit ervaring weet ik dat dan van bijv. gigabit Ethernet weinig meer overblijft.

Ik zou eens kunnen kijken naar laptops met DisplayPort-uitgang of 2x USB-C, maar ik ben wel gecharmeerd van het één kabel concept en heb al beschikking over een Thunderbolt-hub. DP2 lost het probleem ook op, maar dat is in dit segment ook niet beschikbaar.

(Ja, ik weet dat ik veeleisend ben ;))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
hostname schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 20:39:
Okay, ik was inderdaad onvolledig, met 2 lanes DisplayPort (1.x) is de bandbreedte te laag. 4 lanes redt het inderdaad wel, maar het nadeel van 4 lanes over een USB-C connector is dat je geen pins meer over hebt om USB3 over dezelfde kabel te doen, en alle andere functionaliteit van de hub dan over USB2 gedaan moet worden. Uit ervaring weet ik dat dan van bijv. gigabit Ethernet weinig meer overblijft.

Ik zou eens kunnen kijken naar laptops met DisplayPort-uitgang of 2x USB-C, maar ik ben wel gecharmeerd van het één kabel concept en heb al beschikking over een Thunderbolt-hub. DP2 lost het probleem ook op, maar dat is in dit segment ook niet beschikbaar.

(Ja, ik weet dat ik veeleisend ben ;))
Haha, nog even wachten totdat USB4 “gewoon” en betaalbaar wordt. Dat kan ook gewoon een Displayport-signaal tunnelen, net als Thunderbold. Dan heb je gewoon 40 Gbit voor data, waarvan het videosignaal een deel opeet. Nu is het inderdaad nogal of of.

Er zitten inderdaad wel veel voorwaarden aan volledige snelheid Displayport over USB-C via Alternate Mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
N.a.v. dit linkje heb ik wat research gedaan naar de HP EliteBook 645 14" G9 serie (artikelcodes 5Y3LxEA).
  • Volgens de Pricewatch heeft alleen de 5Y3L2EA ondersteuning voor Thunderbolt 4, en de rest van de serie geen Thunderbolt noch USB4.
  • Volgens Paradigit, Azerty en Informatique hebben alle modellen een USB4 Gen3x2 poort. Ze gebruiken allemaal letterlijk dezelfde tekst op hun site, dus ik vermoed dat ze dezelfde databron gebruiken.
  • Volgens de HP-site, waar alleen de 5Y3L5EA en 5Y3L6EA te vinden zijn, hebben beide geen Thunderbolt noch USB4.
Ik vermoed zelf dat zowel de Pricewatch als de webshops het fout hebben, en deze laptopserie helemaal niet over Thunderbolt of USB4 beschikt. Ze hebben allemaal een CPU uit de Ryzen 5000 serie, welke voor zover ik kan vinden uberhaupt geen USB4 support heeft.

Paradigit biedt momenteel de 5Y3L2EA overigens voor een spotprijs van 479,- aan.
Iets vergelijkbaars geldt voor de HP EliteBook 655 15.6" G9 serie. Op de HP-site kan ik alleen de 5Y3M0EA vinden, waar ook geen Thunderbolt noch USB4 support opgegeven wordt. Gezien ook dit een Ryzen 5000-serie CPU heeft, vermoed ik dat ook hier de webshops en Pricewatch het fout hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
hostname schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 23:36:
[...]

N.a.v. dit linkje heb ik wat research gedaan naar de HP EliteBook 645 14" G9 serie (artikelcodes 5Y3LxEA).
  • Volgens de Pricewatch heeft alleen de 5Y3L2EA ondersteuning voor Thunderbolt 4, en de rest van de serie geen Thunderbolt noch USB4.
  • Volgens Paradigit, Azerty en Informatique hebben alle modellen een USB4 Gen3x2 poort. Ze gebruiken allemaal letterlijk dezelfde tekst op hun site, dus ik vermoed dat ze dezelfde databron gebruiken.
  • Volgens de HP-site, waar alleen de 5Y3L5EA en 5Y3L6EA te vinden zijn, hebben beide geen Thunderbolt noch USB4.
Ik vermoed zelf dat zowel de Pricewatch als de webshops het fout hebben, en deze laptopserie helemaal niet over Thunderbolt of USB4 beschikt. Ze hebben allemaal een CPU uit de Ryzen 5000 serie, welke voor zover ik kan vinden uberhaupt geen USB4 support heeft.

Paradigit biedt momenteel de 5Y3L2EA overigens voor een spotprijs van 479,- aan.

[...]

Iets vergelijkbaars geldt voor de HP EliteBook 655 15.6" G9 serie. Op de HP-site kan ik alleen de 5Y3M0EA vinden, waar ook geen Thunderbolt noch USB4 support opgegeven wordt. Gezien ook dit een Ryzen 5000-serie CPU heeft, vermoed ik dat ook hier de webshops en Pricewatch het fout hebben.
Blijkbaar zou dit moeten kunnen vanaf de 6000 reeks: https://www.tomshardware....ver-update-for-ryzen-6000

Er zitten overigens in de 7000-reeks een zooi CPU’s met oudere cores dan in de 6000-reeks en die zullen geen USB4 ondersteunen.

De 7035-reeks zijn dezelfde CPU’s als in de 6000-reeks, zen3+, de 7040 en 7045 zijn zen4.

7020 en 7030 zijn nog oudere rebrands en die ondersteunen geen USB4.

Dan zijn er 223 laptops met mogelijk USB4 in de PW.

Combineren met minimaal 32 GB mogelijk geheugen levert alleen deze op in de buurt van jouw prijs: uitvoering: Lenovo IdeaPad Pro 5 16ARP8 (83AS0043MH)

Voor € 1.179.

De rest is € 1.450+

Er van uitgaande dat de PW klopt op het gebied van het geheugen, zie je dat er verstomd weinig goedkopere AMD laptops zijn die de mogelijkheid hebben voor 32 GB.
Pagina: 1