Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:50
Mijn vraag
Mijn nieuwe Chromecast 4K (nieuw uit de doos) wil niet samenwerken met een Ziggo ConnectBox

Relevante software en hardware die ik gebruik
Google Chromecast
Ziggo ConnectBox
De Ziggo ConnectBox is de modem, router en AP van dit netwerk. En zijn geen andere netwerk apparaten, zoals switches.
Wifi werkt prima op een laptop en een telefoon
Bekabeld werkt ook prima op een laptop

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Chromecast direct koppelen aan wifi van Ziggo ConnectBox.
De WPA handshake lijkt wel te werken, maar daarna krijg ik een melding van Chromecast dat er geen internet verbinding mogelijk is.
Ik had initieel een verkeerd SSID wachtwoord ingevoerd, maar dan krijg ik een andere foutmelding.
Dus ik weet dat het wachtwoord goed is.

In een 2e poging heb ik een laptop bekabeld op ditzelfde netwerk een hotspot gestart.
Dan zie ik de Chromecast verbinding maken met de laptop (inclusief IP adres vermelding in Win10 bij de hotspot settings), maar weer de melding: "geen internet verbinding".

In een 3e poging via mijn telefoon een hotspot (over 4G).
Dan werkt de Chromecast wel.

Het probleem lijkt te zitten in een samenwerking tussen de Chromecast en de Ziggo ConnectBox, want zowel bekabeld als draadloos krijg ik dezelfde foutmelding.

Nu gaat het om de Ziggo ConnectBox bij mijn schoonouders.
Die doen hier helemaal niets mee.'
Het ding staat echt nog in de "default" settings.

Maar...de helft van NL heeft Ziggo.
Dit probleem zou toch bij veel meer mensen moeten optreden?

Heeft iemand nog tips of ideeen om dit probleem aan te vliegen?

Is dit een probleem waar Google zijn eigen DNS per se moet hebben en Ziggo wellicht probeert zijn eigen DNS af te dwingen?!?
Of wil Google een server bereiken die door Ziggo wordt geweigerd?

Edit:
Het ligt niet puur aan de Chromecast, want hij werkt wel over telefoon hotspot 4G.
Het ligt niet puur aan de Ziggo ConnectBox, want andere apparaten werken wel bedraad en draadloos (televisie, laptop, telefoon)
Het moet ergens in de samenwerking liggen...

[ Voor 6% gewijzigd door GarBaGe op 25-07-2023 19:46 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:23
@GarBaGe Ik heb verschillende chromecasts maar geen connectbox. Volgens mij gebruikt de chromecast met google tv (ik heb beide varianten) hardcoded een bepaalde dns server, hij negeert dus de dns instelling die van de router komt. met dnsfilter kon een en ander wel worden afgevangen. ik heb nu een andere router zonder die dnsfilter optie. ik heb even niet scherp hoe de oude chromecast 4k (zonder afstandsbediening) zijn dns deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Prima als Google zijn eigen DNS wil en die van de DHCP negeert.
Protocol technisch is dat geen probleem.
Maar, kennelijk blokkeert Ziggo dan deze DNS?
Deze Chromecast is wel het enige Google apparaat in dit netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@GarBaGe Ik heb ziggo, maar dan met dat zwarte gigabit modem en bij mij werkt het wel.
Welke chromecast heb je nu precies ?
- de witte met google tv en afstandsbediening
- de oudere zwarte zonder google tv en zonder afstandsbediening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
W1ck1e schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:42:
@GarBaGe Ik heb ziggo, maar dan met dat zwarte gigabit modem en bij mij werkt het wel.
Welke chromecast heb je nu precies ?
- de witte met google tv en afstandsbediening
- de oudere zwarte zonder google tv en zonder afstandsbediening
Sorry, ik gebruik de nieuwe Chromecast 4K wit met afstandbediening
De ConnectBox modem van Ziggo is niet de zwarte Gigabit versie, maar een witte doos. Waarschijnlijk al wat ouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:20
Probeer de Chromast eens op een andere (bij voorkeur) Ziggo locatie om te zien of het daar wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:41
IK heb ook zo'n Chromecast en een witte Connectbox van Ziggo en geen enkel probleem ondervonden.

Het meest waarschijnlijk is een wifi probleem, die chromecast zit waarschijnlijk achter de tv en zou zo maar eens erg weinig signaal ontvangen/uitzenden.

[ Voor 48% gewijzigd door Ben(V) op 26-07-2023 11:37 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Piebas schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:28:
Probeer de Chromast eens op een andere (bij voorkeur) Ziggo locatie om te zien of het daar wel werkt.
Chromecasts werken gewoon op Ziggo locaties en dit is geen universeel probleem.
Maar Chromecasts zijn grappige dingen soms.

Het kan wel eens helpen gewoon een factory reset te doen (sorry als je dat al gedaan hebt en ik er overheen heb gelezen.)

Probeer anders eens de WiFi kanalen aan te passen.

Ik heb 2 Chromecasts met Google TV thuis en 1 disconnect en moet ik opnieuw opstarten om weer te laten connecten. Dit met een Unifi Wi-Fi netwerk. De ander heeft geen enkel probleem. Ze zijn hetzelfde ingesteld. Een voorbeeld om aan te geven hoe random het kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
Bedankt voor alle reacties.

Hier is mijn oplossing, zojuist getest en werkt.
De Chromecast wil niet direct connecten met het Ziggo netwerk, maar wel via mijn telefoon via hotspot over 4G.
Hier mijn stappenplan:
1. Zet Ziggo Connectbox uit (hiermee verdwijnt Ziggo Wifi)
2. Zet telefoon hotspot 4G aan
3. Configureer dezelfde SSID en wachtwoord als van de Ziggo Wifi
4. Laat Chromecast connecten met spoofed Ziggo netwerk.
5. Test Chromecast content
6. Zet Chromecast uit
7. Zet hotspot op telefoon uit en Connectbox weer aan (wacht tot Wifi weer beschikbaar komt)
8. Wacht totdat je geverifieerd hebt dat de normale Ziggo wifi weer volledig online en bruikbaar is.
9. Zet Chromecast weer aan.

Voor de Chromecast lijkt het netwerk nu niet veranderd, omdat SSID en wachtwoord hetzelfde zijn.
Nu werkt de Chromecast normaal via het Ziggo netwerk.

Nou, schiet mij maar lek als iemand kan uitleggen waarom het via deze omweg wel werkt en niet direct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
@GarBaGe Als het werkt dan werkt het. Misschien doet de chromecast een check bij het instellen die hij niet meer doet bij het opnieuw verbinden. En dat die check failed in jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:41
Ja die Chromecast dingen zijn soms wel eens tricky.

Vaak kun je ze beter configureren via die QR Code met je telefoon, dan neemt hij de wifi gegevens van je telefoon over.
Je telefoon moet dan wel via wifi met je Connectbox verbonden zijn.

Googles idee van gebruikers vriendelijk blijft wat vreemd, ze verstoppen gewoon de mogelijkheden dingen netjes zelf in te stellen en vertrouwen volledige op de installatie procedures.

Maar als het nu werkt lekker afblijven.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 26-07-2023 11:44 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1