Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-11 16:07
Ik heb net een lege ABB groepenkast opgehangen van 24 modules. Vooe de toekomst aangeschaft.

Er komen binnenkort 12 zonnepanelen op m'n dak. Ik vermoed dat er alleen een 3 fase aardlekautomaat in komt. Dit neemt 4 module ruimte in beslag.

In de toekomst is de wens of 2 airco's of IR panelen aan te schaffen waarmee ik de beneden verdieping mee kan verwarmen en een warm water boiler. Hoeveel ruimte moet je hiervoor reserveren in je groepenkast?

Heeft iemand ideeën waar je je groepenkast nog nuttig mee kan invullen? Of is een groepenkast van 24 modules toch overkill?

[ Voor 4% gewijzigd door Paterman op 25-07-2023 16:55 ]

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:59
Is dit een serieuze vraag? Wat je niet gebruikt doe je wat blindplaatjes op. Een kast van 2x12 modules is heel standaard en voor een iets uitgebreidere installatie met een paar krachtgroepen al snel te klein.

[ Voor 9% gewijzigd door hesselbeertje op 25-07-2023 16:58 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Paterman
Was wel een serieuze vraag. Was gewoon benieuwd of dit niet te veel ruimte is. Zonde als je de ruimte niet benut. Zo zie ik het.

Maar als ik het goed begrijp heb je apparte krachtgroepen (4 modules) nodig voor 2 airco units of zeg 2 IR panelen en een boiler? Dan komt ie wel vol denk ik. Misschien is een extra stopcontact makkelijk in je groepenkast!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-11 20:02

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De kast hangt toch al? Dan is de vraag toch niet meer relevant?

Je gebruikt het als je het nodig hebt, maar je gaat nu niet dingen bedenken die je er in kunt stoppen. Je gaat dingen aanleggen en die hebben iets nodig.
Het is niet dat je de ruimte anders had kunnen gebruiken dus zonde is het zeker niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Hann1BaL op 25-07-2023 17:07 ]

• Paterman
Helemaal gelijk in. Maar voor mijn beeldvorming:

1 krachtgroep: boiler
1 krachtgroep: 2 airco units of 2 IR panelen

Samen met die van de zonnepanelen is dan al inderdaad 12 modules toch?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Voor airco units gebruik je geen krachtgroep maar 2 losse automaten, tenzij je elders weer een verdeler plaatst.

Airco splitunit units voor normale woningen zijn niet zwaarder dan 16A zover mij bekend.

[ Voor 53% gewijzigd door Fairy op 25-07-2023 17:12 ]

• Paterman
Je bedoelt de gewone B16 aardlekautomaten?

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Wat moet een airco met een krachtgroep?
Die dingen kunnen zelfs op een bestaande 16A groep zolang het geen kast van een huis is.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Paterman schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:12:
Je bedoelt de gewone B16 aardlekautomaten?
B16 aardlekautomaten gebruiken 2 posities zoals ik ze ken, maar ik gebruik zelf losse aardleks en losse B16 installatieautomaten.
mr_evil08 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:12:
Wat moet een airco met een krachtgroep?
Die dingen kunnen zelfs op een bestaande 16A groep zolang het geen kast van een huis is.
Klopt, tussen de 600 tot 1200 watt is volgens mij vrij standaard. Airco's zijn zelf meestal op 8A of 10A berekend dacht ik. Maar ben geen airco monteur ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Fairy op 25-07-2023 17:16 ]

• Paterman
Een b16 automaat neemt 2 plaatsen in en een losse aardlek ook toch?

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Paterman schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:18:
Een b16 automaat neemt 2 plaatsen in en een losse aardlek ook toch?
Op een losse aardlek kan je meerdere groepen aansluiten. 4 is meestal het advies (max).

Ligt er maar net aan wat je wil. Als de aardlek eruit schiet gaat alles wat er onder ligt ook uit.

[ Voor 16% gewijzigd door Fairy op 25-07-2023 17:19 ]

• Paterman
Bedankt voor de info allemaal. Ik zit in iedergeval goed voor de toekomst. Had het denk ik niet gered met een 12 module kast!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:51
Je het het over drie fasen, dus dat betekent:
- een hoofdschakelaar van 4 posities
- (voor 8 groepen) twee aardlekschakelaars van elk 2 posities en 8 automaten (8 posities)
- Alamat voor zonnepanelen 3 fase - 4 posities

Dat is al 16 posities. Heb je meer dan 8 groepen komt er een aardlekschakelaar bij en max. 4 groepen (een airco sluit je aan op een aparte groep).

Dan heb je al 22 posities bezet. Wellicht nog een beltransformator en je zit vol.

Wil je ook nog elektrisch rijden, dan heb je voor de laadpaal nog een een alamat van 4 posities nodig.

• Paterman
Voor de volledigheid:

Heb nu een groepenkast die helemaal vol zit. 8 groepen achter 2 aardlekschakelaars en een hoofdschakelaar. Is een kast die voorbereid is voor 3 fase. (3P aardlek + 3P hoofdschakelaar)

Mijn zonnepanelen worden 1 fase aangesloten met 5 aderige YMVK in de nu nog lege kast. Ik vermoed dat er een 3 fase aardlekautomaat in de kast gaat komen. Ze zouden dit middels een brug aansluiten op de bestaande kast. Dit omdat ik in de toekomst over ga op 3x25A.

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-10 21:56
Paterman schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:48:
Voor de volledigheid:

Heb nu een groepenkast die helemaal vol zit. 8 groepen achter 2 aardlekschakelaars en een hoofdschakelaar. Is een kast die voorbereid is voor 3 fase. (3P aardlek + 3P hoofdschakelaar)

Mijn zonnepanelen worden 1 fase aangesloten met 5 aderige YMVK in de nu nog lege kast. Ik vermoed dat er een 3 fase aardlekautomaat in de kast gaat komen. Ze zouden dit middels een brug aansluiten op de bestaande kast. Dit omdat ik in de toekomst over ga op 3x25A.
Ik hoop dan dat die kabel een 5x4mm2 is of 5x6mm2.(beetje afhankelijk van de lengte)
12 panelen waarschijnlijk met een 4,2kw omvormer, die leveren z`n 17A op 1 fase.
5x2,5mm2 is snel te dun, aders dubbel pakken mag niet!

Waarom niet gelijk alles naar 3 fase? Lagere stromen en mooier verdeelt.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• Paterman
5x2,5mm2 is snel te dun, aders dubbel pakken mag niet!
Word 4mm2
Waarom niet gelijk alles naar 3 fase? Lagere stromen en mooier verdeelt.
Snap dat je het beter kan verdelen over de fases. Heb het aangevraagd maar duurt zo'n 7 maanden.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb in mijn nieuwe groepenkast ook een WCD laten monteren. Scheelt weer een WCD in de meterkast fröbelen én extra leidingen in een krappe ruimte.

• Paterman
Ik vroeg me nog af. Die zonnepanelen worden vanaf het dak aangesloten met een 5x4mm2 YMVK kabel naar een aardlekautomaat in een nieuwe kast en word aangesloten op mijn bestaande kast middels een brug. Als ik mijn 3x25A aansluiting heb en de brug word weggehaald. Kunnen de fases dan alsnog verdeeld worden over de groepen?

• DeHollander
Paterman schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:32:
Ik vroeg me nog af. Die zonnepanelen worden vanaf het dak aangesloten met een 5x4mm2 YMVK kabel naar een aardlekautomaat in een nieuwe kast en word aangesloten op mijn bestaande kast middels een brug. Als ik mijn 3x25A aansluiting heb en de brug word weggehaald. Kunnen de fases dan alsnog verdeeld worden over de groepen?
Nee.

Je hebt of een 1 fase omvormer of een 3 fase omvormer.

Die stel je niet zomaar even anders in.........
Ik denk dat je een 1 fase omvormer krijgt, die werken wel beter met lage vermogens (tot 4kw)
Salderen gaat in de meter dus daarvoor zal het niets uitmaken.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• Paterman
Klopt ik krijg Hoymiles HMS1600 micro omvormers en die worden 1 fase aangesloten.

Mij is altijd verteld dat het beste is om de fases aan te sluiten direct op de groepen die het meeste verbruiken zoals de wasmachine en droger. Zodat je opgewekte stroom direct naar die groepen gaan!

Maar dat is dus niet zo?

• sypie
  • Niet online
En jij hebt je wasmachine en droger altijd aan staan wanneer de zon het lekkerst schijnt?

Ik zou ze aansluiten op de groepen waar je de meeste continustroom hebt lopen: je TV-hoek, je home-lab, je mechanische ventilatie, je zwembadpomp, je airco's... Bedenk het maar.

• DeHollander
Paterman schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:23:
Klopt ik krijg Hoymiles HMS1600 micro omvormers en die worden 1 fase aangesloten.
Die kan je volgens mij idd later verdelen over 3 fasen.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:40
sypie schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:44:
Ik heb in mijn nieuwe groepenkast ook een WCD laten monteren. Scheelt weer een WCD in de meterkast fröbelen én extra leidingen in een krappe ruimte.
@Paterman Doe er maar 3. 1 voor uitlezing zonnepanelen, 1 voor de bel, 1 voor je internet modem.

• Paterman
En jij hebt je wasmachine en droger altijd aan staan wanneer de zon het lekkerst schijnt?
Maar als ik straks zonnepanelen heb kan ik wel de wasmachine en droger op een timer zetten. Heb ik ook al bij m'n Quooker gedaan. Maar ik snap het idee van groepen waar constant stroom op staan. Koelkast en alle standby apparatuur.

• sypie
  • Niet online
Dapdodo schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 20:41:
[...]

@Paterman Doe er maar 3. 1 voor uitlezing zonnepanelen, 1 voor de bel, 1 voor je internet modem.
Mijn modem ligt op de plank die als bovenkant van de meterkast dient. Boven de deur zit nog een klep. Op deze manier houd ik de meterkast redelijk leeg van allerlei prut. Boven de klep ook een 4-voudige WCD aangelegd die op de wasmachine groep zit (klapt er niet snel uit, wordt minder afgeschakeld in verband met werkzaamheden). Met mijn modem zit daar ook nog een switch.

Doorgaans, zeker met ruimte in de groepenkast, zit een deurbel toch met een trafo in de groepenkast gebouwd? Dan hoef je daar geen WCD voor te reserveren.

En als laatste: de uitlezing van je zonnepanelen kun je toch prima doen met een kWh meter die op de DIN-rail geklikt kan worden?

• Paterman
@ Doe er maar 3. 1 voor uitlezing zonnepanelen, 1 voor de bel, 1 voor je internet modem
Dat zijn toch niet zo'n stroomvreters?

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:40
Paterman schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 20:46:
[...]

Dat zijn toch niet zo'n stroomvreters?
Nee, kunnen achter 1 automaat, maar dan hoef je geen verdeeldoos in je meterkast te laten slingeren.

• Paterman
En als laatste: de uitlezing van je zonnepanelen kun je toch prima doen met een kWh meter die op de DIN-rail geklikt kan worden?
Uitlezing is via een Gateway (DTU Pro s) en ik heb een P1 meter en samen integreer ik dit in Home Assistant!

• Paterman
Slimme deurbel gaat of via PoE of een beltrafo.
Pagina: 1