Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seaman1
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-07-2024
Mijn vraag:
Wie wil en kan mij helpen met het finetunen van mijn PI-HOLE.
Ik heb deze aan mijn Asus router (RT AX88U) gekoppeld en hetcwetkt. Ik lees echter dat in de PI-HOLE bepaalde instellingen voor DNS moeten worden gedaan en daar kom ik niet uit.....(rookie).

Relevante software en hardware die ik gebruik:
PC met W11, Zyxel modem met daarachter Asus RT-AX88U wifi router. De PI-HOLE is via LAN verbonden.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Seaman1 op 27-07-2023 10:35)

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:30
@Seaman1 Daar heb ik de volgende instellingen gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FAmV_q-03gXsuJfRNsBhqWL2Dg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mYJ14M4GkWmmbhgISwJn4AmH.png?f=fotoalbum_large

Het gaat om de upstream dns servers.

lokaal:
12.34 is mijn router (die ook dns doet en gebruik maakt van ziggo en dergelijke)
12.35 is mijn dhcp server (ik draai dhcp op een router geconfigureerd als accespoint, omdat ik daar bepaalde mogelijkheden heb)

publiek:
quad9

Het gaat er om dat je pihole zijn dns vragen ergens stelt: lokaal en/of publiek
Als je de lokale invult moet dat wel kloppen met je eigen netwerk. Waarschijnlijk die van je router.

Ik heb trouwens 2 piholes.vanwege redundancy. Zo kan ik elke client 2 pihole dns servers geven. Want redundancy via een niet-pihole "breekt" pihole. (als in "laat toch advertenties door")

[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 26-07-2023 10:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Seaman1 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:56:
en daar kom ik niet uit.....(rookie).
Dan begin eens met aan te geven wat er dan niet lukt / wat je niet snapt / waar je niet uit komt.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Die vragen staan er namelijk niet voor niets ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 20:07

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En als je puur op zoek bent naar iemand die kan helpen kan je beter een vraag-advertentie plaatsen in categorie: Computerhulp

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Je zult meer toelichting moeten geven als je verwacht dat we een zinnig antwoord kunnen geven. :)

Helaas kunnen we niet ruiken wat jij al ingesteld hebt en wat er wel of niet werkt. Beeld het desnoods uit door het delen van screenshots. Let wel, je zult geen hapklare antwoorden krijgen, maar wel advies over de volgende stap ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:12

Cyphax

Moderator LNX
Mijn vraag:
Wie wil en kan mij helpen met het finetunen van mijn PI-HOLE.
Ik heb deze aan mijn Asus router (RT AX88U) gekoppeld en hetcwetkt. Ik lees echter dat in de PI-HOLE bepaalde instellingen voor DNS moeten worden gedaan en daar kom ik niet uit.....(rookie).
Het komt erop neer dat je je router zo moet instellen dat ie bij het uitgeven van IP-adressen ook het IP-adres van je PiHole meegeeft als DNS-server. Hij zal nu waarschijnlijk het IP-adres van de router meegeven. Je moet inloggen op je router om de juiste instelling aan te passen.
Er staat een stappenplan op de site van Asus: https://www.asus.com/support/FAQ/1046062/ die je wellicht gewoon kan volgen. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seaman1
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-07-2024
Goedemorgen Cyphax,

dank voor je reactie en de verwijzing. Deze instellingen in de Asus wifi router heb ik gedaan en die werken. In de PI-HOLE is ook een onderdeel met DNS ( onder SETTINGS) dat kennelijk moet worden ingevuld maar ik heb geen idee wat daar moet worden ingevuld.
Is mijn vraag/probleemstelling zo voldoende duidelijk?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:30
@Seaman1 Daar heb ik de volgende instellingen gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FAmV_q-03gXsuJfRNsBhqWL2Dg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mYJ14M4GkWmmbhgISwJn4AmH.png?f=fotoalbum_large

Het gaat om de upstream dns servers.

lokaal:
12.34 is mijn router (die ook dns doet en gebruik maakt van ziggo en dergelijke)
12.35 is mijn dhcp server (ik draai dhcp op een router geconfigureerd als accespoint, omdat ik daar bepaalde mogelijkheden heb)

publiek:
quad9

Het gaat er om dat je pihole zijn dns vragen ergens stelt: lokaal en/of publiek
Als je de lokale invult moet dat wel kloppen met je eigen netwerk. Waarschijnlijk die van je router.

Ik heb trouwens 2 piholes.vanwege redundancy. Zo kan ik elke client 2 pihole dns servers geven. Want redundancy via een niet-pihole "breekt" pihole. (als in "laat toch advertenties door")

[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 26-07-2023 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:12

Cyphax

Moderator LNX
Seaman1 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:51:
Goedemorgen Cyphax,

dank voor je reactie en de verwijzing. Deze instellingen in de Asus wifi router heb ik gedaan en die werken. In de PI-HOLE is ook een onderdeel met DNS ( onder SETTINGS) dat kennelijk moet worden ingevuld maar ik heb geen idee wat daar moet worden ingevuld.
Is mijn vraag/probleemstelling zo voldoende duidelijk?
Duidelijk! De PiHole moet dan nog een upstream dns-server hebben zoals hierboven wordt getoond. Bij mij is dat de router, maar je kunt geloof ik ook een publieke dns-server invullen (van je provider of google of opendns of iets anders). En dan zou je er moeten zijn! :)

Saved by the buoyancy of citrus

Pagina: 1