Laatste Windows software voor computers en laptops

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterven1
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-08 21:02
Kort geleden maakte Microsoft bekend dat Windows365 ook voor consumenten wordt geïntroduceerd, vooral is het nog voorbehouden voor zakelijke gebruikers zoals bedrijven en stichtingen. Dit houdt mogelijk ook het einde van Windows als software die op computers, tabletten of laptops kan worden geïnstalleerd, is mijn vermoedens.

Maar een vraag is het ook of een gratis versie van Windows365 voor consumenten mogelijk is met advertenties er bij, ook kan Microsoft365 (basic, gratis) er bij zitten. Want ik vraag me af of consumenten hier bereid voor te betalen zowel abonnement tientallen euro's per jaar kost. Ik denk dat het een goede zet is van Microsoft om zijn software in Cloud te zetten en streamen via internet als diensten aanbiedt aan bedrijven en consumenten.

Ik denk echter dat Azure-diensten van Microsoft veelzijdiger is dan Windows365, vooral meer mogelijkheden als virtueel machine opzetten (Windows 11 of Windows Server 2022) en is ook duurder dan Windows365. Veel bedrijven en stichtingen maken gebruik van Azure-diensten via ICT-bedrijf die aanbiedt. Vervolgens kan in de toekomst mogelijk zijn voor consumenten ook Azure-diensten afnemen bij Microsoft zelf, vooral eigen software installeren en zelf beheren, in ieder geval is dat beter dan Windows365.

Ter zake is voor mensen met een beperking vanwege hun financiële toestand niet altijd mogelijk om online diensten van Microsoft af te kunnen nemen als consument. MIjn vraag is of voor die doelgroep speciale programma zoals bij onderwijs mogelijk is bijvoorbeeld Mircosoft365 personal en WIndows365 gratis moeten worden. Jonge kinderen en pubers met een beperking gebruiken nu vaak computers op school voor leren, rekenen, internet en een verslag kunnen schrijven, maar ze maken ook gebruik van speciale onderwijsprogramma via een ICT-bedrijf. Ik vind dat voor oudere mensen met een beperking discriminatie zowel ze volle mep moeten betalen voor een software die ze nodig hebben. Mensen met een beperking krijgen hier voor geen subsidie meer van gemeente voor een aanschaf van een laptop of pc, die is alleen voor armere kinderen die naar school gaan.

Het zelfde geldt ook voor mensen met een beperking die ook een Apple-computer wil aanschaffen, dus naar mijn gevoel is dat niet eerlijk tegen over iedereen...

Maar er zijn wel alternatieven dat mensen met een beperking als client ook gebruik kan van maken van dochterondermingen van de stichtingen die inzetten voor een goed doel om hun ondersteunen van aanschaf van dure dingen. Dit kan ook oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Op zich is een cloud-PC praktisch voor bedrijven. Het is niet heel veel verder dan een image waar (op basis van een profiel) allerlei extra applicaties aan gekoppeld kunnen worden. Hardware-kosten kunnen (in principe) omlaag, zeker voor de clients. Dus... ik snap het idee.

Voor particulieren vindt ik het een minder idee. Zoveel mensen, zoveel wensen. De een wil graag gamen, de ander doet aan muziek maken en nummer drie wil graag foto's of video's bewerken. Daar komen 1001 en verschillende configuraties bij kijken. En in tegenstelling tot bij bovenstaande business-omgeving zal dat (waarschijnlijk) minder praktisch zijn met betaalbare hardware, waarbij de state-of-the-art geluidskaart of videokaart (virtueel(??)) in een serverrack ver weg zit.
Nog afgezien van het feit dat je nog maar moet willen... je data overgeven aan Microsoft. Stel je toch even voor dat je iemand bent die graag NSFW-plaatjes tekent in Photoshop, en iets over een schreef gaat. Voor je het weet ben je je account kwijt, met alles wat je daarin hebt opgeslagen.

Kortom: zakelijk zou het een overweging kunnen zijn, zeker met een eigen serverpark. Maar privé zie ik toch de nodige beren op de weg. Ik hou graag mijn eigen PC in eigen beheer.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:47
Alsjeblieft niet. Ik wordt echt helemaal gallisch van al die abonnementsvormen. Ja ook Office/MS365 wat ik nu dan wel heb.

Een OS als abonnementsvorm met reclame. Eigenlijk zonder abo is het al met reclame ingebakken.

Zelf heb ik het thuis gewoon graag in eigen beheer zolang het kan.
Wellicht voor simpelere taken kan het interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Arunia schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:56:
Zelf heb ik het thuis gewoon graag in eigen beheer zolang het kan.
Probleem is alleen dat de bedrijven achter dergelijke software precies het tegenovergestelde willen. Liefst al jouw data in en/of via de cloud. Jouw data is hun verdienmodel. Overheden lopen nu exact tegen het zelfde probleem aan, alles wordt cloud-based. Tenminste, de software waar we ons beetje bij beetje afhankelijk van hebben gemaakt. En de meeste clouddiensten vallen ook nog eens onder de Patriot-act, iets waar bedrijven en overheden allergisch voor zijn. Ik geloof dan ook heilig in het feit dat we binnen enkele jaren goede alternatieven krijgen voor cloud-based software. De markt er voor zal in ieder geval groot zijn.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterven1
Han schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:03:
[...]

Probleem is alleen dat de bedrijven achter dergelijke software precies het tegenovergestelde willen. Liefst al jouw data in en/of via de cloud. Jouw data is hun verdienmodel. Overheden lopen nu exact tegen het zelfde probleem aan, alles wordt cloud-based. Tenminste, de software waar we ons beetje bij beetje afhankelijk van hebben gemaakt. En de meeste clouddiensten vallen ook nog eens onder de Patriot-act, iets waar bedrijven en overheden allergisch voor zijn. Ik geloof dan ook heilig in het feit dat we binnen enkele jaren goede alternatieven krijgen voor cloud-based software. De markt er voor zal in ieder geval groot zijn.
Je bedoelt Linux distro's die mogelijk alternatief zijn voor cloud-bases software. Tja. dat is wel grote kans op dat de markt aandeel van Linux sterker groeit tegenover Windows.

Alles via cloud gaan doen brengt ook meer gevaren zich mee zowel lekken van bedrijfsdata, tenminste dat alles goed beveiligd is. Tja als het gelekt is krijgt het bedrijf of de stichting problemen over zich mee en dan zijn rapen echt gaar! Microsoft en Google bouwen enorme datacentra in hele wereld waar ook meer zakelijke grebruikers aan kan trekken. Ik denk dat komende jaren cruciaal zijn hoe we op weg zullen gaan, gaan we door met cloud of gaan we op ouderwetse toer met een eigen gesloten server met software zoals Microsoft Office 2021 of Libre Office (gratis).

Nadeel is dat als we op ouderwetse toer gaan met eigen serverbeheer en softwarebeheer kost ook meer onderhoud, heb je ook systeembeheerder nodig om alles voor elkaar te krijgen, kost bedrijven en instellingen wat meer geld. Is een veel veiliger optie dan cloud-based.

Als we door gaan met cloud-based software kost bedrijven veel minder geld en levert minder onderhoud op, heb je geen systembeheerder nodig, maar is veel gevaarlijker dat je denkt. Hiermee is de kans veel groter dat cloud-systeem gehackt kan worden door Chinese of Russiche hackers. Dan is ook ernstige scenario dat bedrijf of instelling hierdoor failliet dreigt te gaan zowel alle gegevens door hackers kan worden gewist. Dan verkopen ze financieel gegevens en persoonlijke gegevens van medewerkers/cliënten door aan andere kwaadwillenden. Is heel erg riskant, maar moet men wel erg goed beveiligd worden of goed gesloten houden voor onbevoegden die het systeem probeert in te komen. Ik vrees dit wel een van korte duur is omdat er te veel risico's aan zitten zoals privacy en beveiliging. De motief van bedrijven en instellingen zijn vaak financieel zowel besparingen op ICT-infrastructuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:14

Qwerty-273

Meukposter

Ik weet niet helemaal wat je precies wilt bespreken in dit topic. Er staan in de start behoorlijk wat aparte onderdelen waarover je kan praten.

Op het onderdeel licenties en kosten voor de Microsoft applicaties:
- leerlingen en studenten kunnen gebruikmaken van Slim van de SLBdiensten: https://slim.slbdiensten.nl/ (minima kunnen voor een compleet pakket ook terecht bij Stichting Leergeld)
- non-profits en verschillende zorg instellingen kunnen vaak voordeliger licenties aanschaffen.
- er zijn ook tal van organisaties (vaak met een geloofsovertuiging waar zorgen voor de minder bedeelde medemensen onderdeel is van de dagelijkse dag) die hulp bieden aan mensen die financieel krap zitten en daardoor lastig mee kunnen doen in de digitale maatschappij (waar het niet uitmaakt of er wel of geen beperkingen zijn). Bijvoorbeeld het CNAP te apeldoorn etc.

Er zijn ook sites waar je voordelig als consument licenties kan kopen, dat is vaak grijze import omdat licentiekosten vaak aangepast zijn aan het standaard salaris in een bepaald land. Daar zitten ook sites tussen die geen "legale" licenties verkopen, waarbij het stukje legaal wijst op de licentie voorwaarden tussen Microsoft en de afnemende partij. Waar jij als consument dan niet direct iets te maken mee hebt, en er is volgens mij nog nooit iemand vervolgd in NL voor het als consument gebruiken van Microsoft applicaties met een niet kloppende licentie (het bedrijfsleven is natuurlijk een andere tak).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qua licenties is Microsoft heel raar door zulke verschillende tarieven te rekenen. Ik snap best wel dat mensen geen 100 euro voor een licentie gaan betalen wanneer ze weten dat hun buurman voor de zelfde licentie maar 10 euro hoeft te betalen.
Zelf heb ik destijds maar een paar euro voor mijn licenties hoeven te betalen doordat mijn werkgever destijds bij surfspot zat terwijl ik echter niks deed met onderwijs.

Werken in cloud, het heeft als voordeel dat dit voor de beheerders makkelijker en is handig is wanneer je op verschillende werkplekken werkt.
Grote nadeel vind ik is dat het traag werkt. Zelfs een computer van 10 jaar terug met de software lokaal is veel sneller. Voor mij in die zin is dat een hele stap terug in de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:55
Je kunt toch ook LibreOffice installeren? Is gratis, open source en kan zowat alles wat Microsoft365 ook doet.
Draait gewoon lokaal en is ook in staat om MS documenten te openen en weer weg te schrijven.
Nog een alternatief is OpenOffice, werkt ongeveer hetzelfde.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterven1
Yaksa schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:10:
Je kunt toch ook LibreOffice installeren? Is gratis, open source en kan zowat alles wat Microsoft365 ook doet.
Draait gewoon lokaal en is ook in staat om MS documenten te openen en weer weg te schrijven.
Nog een alternatief is OpenOffice, werkt ongeveer hetzelfde.
Precies, ik gebruik ook LibreOffice voor privédoeleinden en MS Office voor zakelijke doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Misterven1 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:59:
[...]
Nadeel is dat als we op ouderwetse toer gaan met eigen serverbeheer en softwarebeheer kost ook meer onderhoud, heb je ook systeembeheerder nodig om alles voor elkaar te krijgen, kost bedrijven en instellingen wat meer geld. Is een veel veiliger optie dan cloud-based.
Je gaat er dan van uit dat elke MKB betaalbare competente netwerkbeheerders (meervoud: ziekte en vakantie), systeembeheerders, etc. kan vinden, die nog competent zijn ook en om 3 uur 's nachts de logfiles checken, en de beslisser het geld er voor over heeft ook. Zolang dat niet gebeurt denk ik dat SaaS-diensten voor veel zaken veiliger zijn. Niet per se goedkoper op middellange termijn, maar toch.

Maar laten we privaat gebruik en bedrijven vooral niet in 1 discussie bespreken. Heel ander soort gebruik.

Inderdaad gaat 'de markt' erg naar abo-modellen. Geeft meer voorspelbare inkomsten en dat vinden de aandeelhouders fijn. Voor prive ik zelf erg niet, behalve waar het echt toegevoegde waarde heeft (bijv. virusscanner die continu updates nodig heeft als kernfunctie ipv. als bugfix, of Netflix met steeds nieuwe content) en/ of ik ook regelmatig van dienstverlener wil kunnen wisselen (en dat gaat bij een OS niet). Ik vermoed dat MS altijd wel een niet-abo OS blijft bieden met basisfunctionaliteit. Maar de extra's zoals cloud opslag, mail, etc in de betaalde 'MS365' versie. Anders gaan ze inderdaad veel klanten verliezen aan gratis Linux-varianten.

Voor privé is er nog een niet-insignificante groep gebruikers: het type dat Bittorrent gebruikt, cracks, etc. Die zullen niet toe kunnen met een afgeknepen OS.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterven1
F_J_K schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:56:
[...]

Je gaat er dan van uit dat elke MKB betaalbare competente netwerkbeheerders (meervoud: ziekte en vakantie), systeembeheerders, etc. kan vinden, die nog competent zijn ook en om 3 uur 's nachts de logfiles checken, en de beslisser het geld er voor over heeft ook. Zolang dat niet gebeurt denk ik dat SaaS-diensten voor veel zaken veiliger zijn. Niet per se goedkoper op middellange termijn, maar toch.

Maar laten we privaat gebruik en bedrijven vooral niet in 1 discussie bespreken. Heel ander soort gebruik.

Inderdaad gaat 'de markt' erg naar abo-modellen. Geeft meer voorspelbare inkomsten en dat vinden de aandeelhouders fijn. Voor prive ik zelf erg niet, behalve waar het echt toegevoegde waarde heeft (bijv. virusscanner die continu updates nodig heeft als kernfunctie ipv. als bugfix, of Netflix met steeds nieuwe content) en/ of ik ook regelmatig van dienstverlener wil kunnen wisselen (en dat gaat bij een OS niet). Ik vermoed dat MS altijd wel een niet-abo OS blijft bieden met basisfunctionaliteit. Maar de extra's zoals cloud opslag, mail, etc in de betaalde 'MS365' versie. Anders gaan ze inderdaad veel klanten verliezen aan gratis Linux-varianten.

Voor privé is er nog een niet-insignificante groep gebruikers: het type dat Bittorrent gebruikt, cracks, etc. Die zullen niet toe kunnen met een afgeknepen OS.
Wat je zegt over MS zegt dat toch een nieuwe windows versie blijft aanbieden, kan ik me erg in vinden, zowel wordt al gesproken over "Windows 12" , opvolger van Windows 11. Het zou leuk zijn als MS gratis Cloud opslag van 5 gb naar 500 gb gratis maakt voor de gebruikers van Windows zonder abonnement. Want met een Onedrive 5 gb is voor iedereen gauw te weinig, want dan trek je geen klanten aan met zo heel kleine online opslag drive! Microsoft moet proberen de kant op gaan wat Linux doet, zo veel mogelijk gratis software aanbieden. Want aan een software verdien je niet zo veel als vroeger meer.

Ik ben met je eens wat online Windows365 betreft downloaden van filmbestanden of zoets via Bittorrent, kan echt niet, want dan heb je ook te maken met strenge beveiliging. Dus Windows zonder abonnement moet blijven, want dan is ook nodig voor mensen privé nog wat kunnen downloaden met VPN er bij. Vooral verdienen aan diensten en abonnement is nu de motto van ICT! Vooral privé is dat niet erg interessant om Windows365 te gebruiken voor privedoeleinden, want wat heb je aan alles in cloud te bewaren, maar het heeft ook nadeel als er een brand uitbreekt ben je ook alles kwijt. En iemand kan de wachtwoord, via Outlook.com, niet meer herinneren van Windows365. Cloud is wel makkelijk, maar niet alles kan in Cloud mogelijk zijn want dan heb je ook gevaar dat bestanden door de storing niet gesynchroniseerd wordt...

Ik hoop dat MS nog wel Microsoft Office blijft door ontwikkelen als niet abonnements-versie en daarnaast Microsoft365.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 16:21

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Misterven1 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:51:
[...]
Het zou leuk zijn als MS gratis Cloud opslag van 5 gb naar 500 gb gratis maakt voor de gebruikers van Windows zonder abonnement. Want met een Onedrive 5 gb is voor iedereen gauw te weinig, want dan trek je geen klanten aan met zo heel kleine online opslag drive! Microsoft moet proberen de kant op gaan wat Linux doet, zo veel mogelijk gratis software aanbieden. Want aan een software verdien je niet zo veel als vroeger meer.
Waarom zou Microsoft, als commercieel bedrijf zijnde, hun producten gratis weg moeten geven? Er zijn voldoende gratis alternatieven voor consumenten.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterven1
Question Mark schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:10:
[...]

Waarom zou Microsoft, als commercieel bedrijf zijnde, hun producten gratis weg moeten geven? Er zijn voldoende gratis alternatieven voor consumenten.
Ja dat klopt ook, er zijn heel veel gratis alternatieven die wel even goed werken als commerciële alternatieven. Veel keus genoeg, maar als je zo bekijkt is veel gratis software en opslag meestal voor mobiel telefoon weggelegd.
Pagina: 1