Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollahs
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-09-2024
Mijn vraag:
Wat is het verschil tussen Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 6700XT & Powercolor Radeon RX 6700 XT Fighter?

In de best-buy guides van dec '22 en maart '23 kom ik de beide types 6700XT kaarten tegen. Tot mijn verbazing zit er 130 euro verschil in, terwijl mijn inziens (als leek) de specs identiek zijn. Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is qua performance (gebruik voor gaming).

Links naar de beide kaarten:
uitvoering: Powercolor Radeon RX 6700 XT Fighter
uitvoering: Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 6700XT

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb rond gezocht op internet en kom verschillende tegen die ook optisch te zien zijn (grootte en aantal vans bijvoorbeeld).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Zo te zien is de Hellhound gewoon slecht beschikbaar omdat die wat ouder is. Als je de Pricewatch in de gaten houdt, dan zie je dat deze trend eigenlijk altijd aanwezig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:38

Nemesizz

Untouchable

terwijl mijn inziens (als leek) de specs identiek zijn. Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is qua performance (gebruik voor gaming)
Even in het algemeen (dus niet specifiek de genoemde videokaart/chip).

In de basis zullen dezelfde gebruikte chips ongeveer dezelfde prestaties leveren. Echter, de kaarten met grotere koelers kunnen vaak stiller zijn (ventilators hoeven minder hard te draaien om de kaart koel te houden), en kunnen vaak makkelijker / langer boost snelheid vasthouden omdat ze minder (snel) opwarmen.

Dat is een hele korte simpele uitleg. Vaak echter is er wel meer verschil tussen de goedkopere en duurdere kaarten ondanks dat ze dezelfde chip gebruiken.

De duurdere kaarten, met grotere koelers, mogen soms ook meer vermogen verbruiken, en kunnen dus hogere boost-clocks (kaarten kunnen zichzelf tegenwoordig overklokken tot ze een bepaalde temperatuur of vermogensverbruik halen) halen. Dit is vaak niet duidelijk aangegeven in de specificaties, omdat base-clock en boost-clock de specificaties van de chip zijn , en de specificaties van de chip fabrikant zijn (dit geval AMD).

Wat je dus vaak ziet, is dat een kaart (met degelijke koeler en power-budget) veel verder zal boosten dan die opgegeven specificaties van de chip fabrikant zelf. Het resultaat kan dus zijn dat een duurdere, grotere kaart, met dezelfde chip toch sneller kan zijn dan de goedkopere variant (maar verwacht geen 50% ofzo, vaak is het marginaal).

Veel fabrikanten hebben ook meerdere varianten kaarten met dezelfde chip, maar onderling verschillen prestaties wat door de gebruikte koelers en instellingen van de kaart (zoals power budget). Bij uitegebreide reviews komen dat soort dingen vaak wel aan het licht, maar gewoon specs vergelijk in pricewatch valt dat niet op omdat daar gewoon de specs van de chip staan. (hopelijk is het nog een beetje te volgen :+ )