Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmuz
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 14:16
Beste Medetweakers,

Ik heb wat vage problemen sinds ik een nieuw systeem heb gebouwd en in gebruik genomen. Maak gebruik van twee schermen aangesloten via Displayport op mijn GPU en een LG 32inch Tv via HDMI.

Het probleem is als volgt: Als ik vensters open heb staan op mijn primaire beeldscherm en de schermen gaan uit na 30minuten als ik dan weer reageer op muis of toetsenbord zijn al deze vensters een scherm opzij gesprongen.

Dus wat op mijn hoofdscherm stond is op mijn 2de beeldscherm komen te staan en wat op het 2de scherm open stond is naar mijn Tv gesprongen die gewoon uit staat of ja standby zeg maar. Soms komt het ook voor dat alles gewoon van het hoofdscherm naar die standby tv is gezet wat erg frustrerend is om het weer te corrigeren (tv aan draadloze muis erbij en weer terug slepen).

Bij mijn oude systeem had ik hier geen last van heb deze beeldscherm setup al een tijdje zo staan.

Voorheen had ik een Ryzen 5 1600x & Nvidia 1080 OC systeem en nu heb ik het volgende:

Ryzen 7 5700x
ASUS TUF Gaming B550-PLUS
G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK
ASRock Radeon RX 6800 XT Phantom Gaming D 16G OC
Samsung 980 1TB

Er zat nog een KVM switch tussen het 2de beeldscherm en mijn pc maar dat is niet het probleem want 2de scherm zit nu ook rechtstreeks op mijn GPU aangesloten.

Ben beetje radeloos want had in het begin ookal problemen met streamen en andere activiteiten wat een hoop lagg/micro stuttering veroorzaakte.

Had een klein beetje vrees van te voren met een AMD/Ati GPU gezien de historie van slechte software en drivers dus hopelijk is hier wel een oplossing voor.

Alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmuz
Zou fijn als er iemand iets van reactie kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmuz
Sluit maar aangezien men toch niet wilt of kan reageren heel heel heel erg jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:39
Ik zag dit topic toevallig in de zijbalk anders had ik dit ook nooit gezien.

Ten eerste, dit is geen hardware probleem want een videokaart beslist niet waar welk venster komt. Dus dit is een Besturingssysteem probleem.
En daar wringt dan ook gelijk de schoen, wat gebruik je? Windows (welke versie) of Linux? (welke versie, welke window manager etc)

Beetje drastische stap maar heb je windows al opnieuw geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmuz
Hennie-M schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:46:
Ik zag dit topic toevallig in de zijbalk anders had ik dit ook nooit gezien.

Ten eerste, dit is geen hardware probleem want een videokaart beslist niet waar welk venster komt. Dus dit is een Besturingssysteem probleem.
En daar wringt dan ook gelijk de schoen, wat gebruik je? Windows (welke versie) of Linux? (welke versie, welke window manager etc)

Beetje drastische stap maar heb je windows al opnieuw geinstalleerd?
Ten eerste bedankt voor je reactie _/-\o_

Windows 10, Standaard AMD/ATI software & drivers pakket geen externe tools voor het managen van mijn windows. Herinstallaties heb ik al velen malen gedaan omdat er eerst ook nog een probleem was met het streamen van video's in al mijn browsers.

Dit is ook absoluut een software probleem alleen heb ik geen idee waarin ik het moet zoeken. Ik kan wel eventueel nog keer her installatie doen en dan juist even niet de software van ATi/AMD installeren en gewoon de Windows update drivers gebruiken.

Ik heb zelf het idee dat het iets met energie beleid en dat soort dingen te maken heeft alsof Windows denkt dat het scherm uitgaat ipv gewoon op zwart/standby.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 12:16

Rannasha

Does not compute.

Windows 11 gaat beter om met het onthouden van de posities van vensters in multi-monitor situaties, zeker als er DisplayPort gebruikt wordt.

Het kan de moeite waar zijn om te upgraden naar W11.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:39
Rannasha schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:50:
Windows 11 gaat beter om met het onthouden van de posities van vensters in multi-monitor situaties, zeker als er DisplayPort gebruikt wordt.

Het kan de moeite waar zijn om te upgraden naar W11.
Dit zou ook zeker mijn eerste optie zijn. Windows 10 is mijn ervaring dramatisch met het onthouden van venster instellingen (vooral in combinatie met verschillende dockingstations) en de upgrade naar Windows 11 is er vooral zodat ik van dit gedoe af zou zijn. Met succes overigens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmuz
Thanks ik ga er eens naar kijken kan het allicht even keer proberen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Pimmuz schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:34:
Sluit maar aangezien men toch niet wilt of kan reageren heel heel heel erg jammer.
Toch even hierop inhakend,

Niemand is jou verplicht een antwoord te geven. Iedereen op dit forum is hier bij wijze van hobby.

Als jouw topic ondersneeuwt en dus een pagina verder komt dan de eerste dan loop je het risico dat hij gemist wordt, dat is natuurlijk jammer, maar je kunt er geen rechten aan ontlenen, dus je afreageren is niet zo aardig.

Inhoudelijke reactie:

Windows 10 en ouder kunnen niet wat jij wil, met Windows 11 is dit alles opgelost. Deze heeft eindelijk intelligentie m.b.t. het bewaren van welk venster bij welk scherm hoort en groepeert alleen alles op één scherm wanneer alle andere worden afgekoppeld. Wanneer je de schermen weer aansluit springen de vensters weer terug.
Tijd om te upgraden dus, W10 is al uitontwikkeld en heeft nog maar 2 jaar ondersteuning.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmuz
nelizmastr schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 07:42:
[...]

Toch even hierop inhakend,

Niemand is jou verplicht een antwoord te geven. Iedereen op dit forum is hier bij wijze van hobby.

Als jouw topic ondersneeuwt en dus een pagina verder komt dan de eerste dan loop je het risico dat hij gemist wordt, dat is natuurlijk jammer, maar je kunt er geen rechten aan ontlenen, dus je afreageren is niet zo aardig.

Inhoudelijke reactie:

Windows 10 en ouder kunnen niet wat jij wil, met Windows 11 is dit alles opgelost. Deze heeft eindelijk intelligentie m.b.t. het bewaren van welk venster bij welk scherm hoort en groepeert alleen alles op één scherm wanneer alle andere worden afgekoppeld. Wanneer je de schermen weer aansluit springen de vensters weer terug.
Tijd om te upgraden dus, W10 is al uitontwikkeld en heeft nog maar 2 jaar ondersteuning.
Ten eerste bedankt voor je reactie! Ten tweede vind ik het jammer dat het zo persoonlijk opvat het is voor mij geen afreageren gewoon een bevestiging dat ik het erg jammer vond.

Ten derde klopt het gene wat je aangeeft als probleem niet want ik heb deze problemen niet eerder gehad op mijn vorige systeem als je goed had gelezen.

Sinds ik dit nieuwe systeem heb heb ik al die vage software issue's en dat had ik hiervoor dus niet. Vandaar dat ik dus hoopte dat iemand wellicht het zelfde probleem heeft gehad en een oplossing voor handen.

De schermen worden niet afgekoppeld ze zijn gewoon ten alle tijde aangesloten op mijn videokaart en ik gebruik al jaren dezelfde energie instellingen dus daar zit het ook niet in.

Voor nu ga ik de oplossingen die de andere personen hebben voorgedragen uitproberen en dan zullen wel zien of dat het oplost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:19
Welke merken schermen gebruik je?

Ik heb een HP laptop met hieraan een LG monitor aangesloten.
Als het scherm in slaapstand gaat (bijvoorbeeld wegens lunch), dan gaat het inschakelen altijd moeizaam.
Bij het inschakelen lijkt het erop alsof de laptop denkt dat het externe scherm er niet meer is.
Dan verplaatsen al mijn windows terug naar het hoofdscherm (de laptop).
2 seconden later komt mijn LG scherm weer tot leven, maar dan zijn alle vensters al verplaatst.
volgens mij is dit een probleem met LG beeldschermen in het algemeen.
Mijn beeldscherm is aangesloten met HDMI

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmuz
GarBaGe schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:52:
Welke merken schermen gebruik je?

Ik heb een HP laptop met hieraan een LG monitor aangesloten.
Als het scherm in slaapstand gaat (bijvoorbeeld wegens lunch), dan gaat het inschakelen altijd moeizaam.
Bij het inschakelen lijkt het erop alsof de laptop denkt dat het externe scherm er niet meer is.
Dan verplaatsen al mijn windows terug naar het hoofdscherm (de laptop).
2 seconden later komt mijn LG scherm weer tot leven, maar dan zijn alle vensters al verplaatst.
volgens mij is dit een probleem met LG beeldschermen in het algemeen.
Mijn beeldscherm is aangesloten met HDMI
Mijn PC beeldschermen zijn AOC en aangesloten Tv is een LG. De 27inch AOC is mijn primaire beeldscherm, het 2de AOC beeldscherm is het tweede scherm en de LG Tv het derde.

Je haalt nu denk twee dingen door elkaar want slaapstand of standby is verschillend althans voor het systeem schermen tjah uit is uit zou je zeggen :)

Ook het opnieuw inschakelen of terug komen uit standby of slaapmodus is inderdaad veranderd sinds geheel AMD heb. Op mijn vorige systeem duurde dat bij beide schermen 1seconde ofzo en nu soms tot 10seconden en dan is altijd het primaire scherm als laatste wakker heel vreemd.

Nogmaals tot een half jaar geleden werkte alles prima standby modus, slaap modus schermen kwamen altijd terug met de juiste vensters etc. Dat was dus met een Nvidia videokaart en hoezeer ik ook erg blij ben met mijn 6800XT heb ik wel mijn twijfels bij de driver & software ondersteuning vanuit ATI/AMD.

Ik heb de meest vreemde problemen gehad in mijn browsers en rdp sessie's waar ik nog nooit eerder last van heb gehad.

Nogmaals ik ga proberen wat de mensen hierboven hebben gezegd en dan zien we wel verder _/-\o_
Pagina: 1