Anti bug oplossing rond compostbak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11-06 08:59
In de zomer hebben we er wellicht allemaal last van maar ik vraag me af of er toch geen oplossing voor is voor vliegjes die afkomen op de compost bak.
Het 1ste dat ik kan bedenken is een papje van azijn, look, ajuin en peper te maken en dit rond de gft te smeren en eventueel erin. Vraag me alleen af of dit voldoende werkt en het dan geen vettige boel word en misschien nog meer insecten aantrekt.
Dus stel ik de vraag of iemand een geniale oplossing heeft dat werkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henk1994
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-06 09:46
Gewoon een takje Hedera/klimop tussen het deksel en de bak steken. Dan blijft ie iets open staan maar heb je geen last meer van vliegen. (En de stank is ook te verwaarlozen omdat ie constant gelucht wordt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

Wat @henk1994 zegt. Zag laatst ergens dat er tegenwoordig ook clips zijn voor aan de bak, die de deksel iets open laat staan. Denk dat je niet teveel moet gaan klooien met oplossingen die mogelijk nadelig zijn voor het ecosysteem in de bak en er omheen. Het is gewoon puur natuur. Komen er geen vliegen op af, dan komen er wel vliegen uit de bak. ;)

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-06 11:39
Mijn vader heeft 2 bouten in de 2 hoeken aan de voorkant van de deksel gezet. Gaten boren, bouten er van bovenaf in duwen, moer helemaal aandraaien (zodat de bout blijft zitten). Daardoor kan de deksel fysiek niet meer dicht, omdat die altijd op de bouten rust. De bouten zijn een cm of 6-8 lang.

Hierdoor heb je geen takje die je er constant tussen moet doen en staat de bak evengoed open..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11-06 08:59
Joe28965 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:04:
Mijn vader heeft 2 bouten in de 2 hoeken aan de voorkant van de deksel gezet. Gaten boren, bouten er van bovenaf in duwen, moer helemaal aandraaien (zodat de bout blijft zitten). Daardoor kan de deksel fysiek niet meer dicht, omdat die altijd op de bouten rust. De bouten zijn een cm of 6-8 lang.

Hierdoor heb je geen takje die je er constant tussen moet doen en staat de bak evengoed open..
Of een wc rolletje 😐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:15
Deze deksel kopen: https://www.klikologisch..../klikodeksel/klikodeksel/
Het rubber voorkomt dat er vliegjes in de bak kunnen komen. Ik heb deze zelf verleden jaar aangeschaft na tip van een Tweaker hier en het werkt uitstekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:42
Crash schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:06:
Deze deksel kopen: https://www.klikologisch..../klikodeksel/klikodeksel/
Het rubber voorkomt dat er vliegjes in de bak kunnen komen. Ik heb deze zelf verleden jaar aangeschaft na tip van een Tweaker hier en het werkt uitstekend :)
Hoe vaak ga je dat filter wisselen dan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:12
alle gft-shit in speciale gft zakjes doen. Voorkomt geen vliegen maar de overlast is een stuk minder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:48
107mb schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:09:
alle gft-shit in speciale gft zakjes doen. Voorkomt geen vliegen maar de overlast is een stuk minder!
Voor de Vlamingen die ooit in dit topic terecht komen: controleer bij je afvalophaalmaatschappij (3x woordwaarde :+ ) of het mag. In mijn gemeente mogen composteerbare zakjes niet in de GFT bak, bij onze buurgemeente wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:15
No Hands schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:09:
[...]

Hoe vaak ga je dat filter wisselen dan?
Tot dusver volstaat 1x per jaar (advies is 1x per kwartaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-06 15:34
Horla schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:12:
[...]

Voor de Vlamingen die ooit in dit topic terecht komen: controleer bij je afvalophaalmaatschappij (3x woordwaarde :+ ) of het mag. In mijn gemeente mogen composteerbare zakjes niet in de GFT bak, bij onze buurgemeente wel...
In Nederland bij bepaalde inzamelaars ook niet toegestaan.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:50

Dido

heforshe

107mb schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:09:
GFT staat voor groente-, fruit- en tuinafval. Een compostbak is iets anders dan een GFT-kliko ;)
thunder8 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:34:
Komen er geen vliegen op af, dan komen er wel vliegen uit de bak. ;)
Als er geen vliegen de bak in gaan, komen er ook geen vliegen uit.
De tijd dat we dachten dat vliegen spontaan ontstonden in rottend vlees ligt al meer dan een eeuw achter ons ;)

Maar inderdaad, een gezonde compostbak of -hoop is een kwestie van een natuurlijk evenwicht in stand houden. En dat is inclusief bacterien en insecten en dergelijken. Maar ik begrijp dat voor veel mensen vliegen minder acceptabel zijn dan regenwormen en ander kruipend en gravend spul.
Ik verwacht overigens met name fruitvliegen, en geen "strontvliegen" rond een compostbak, maar ik ben geen bioloog en geen (aspirerend) compostbakeigenaar.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-06 18:00
doosje HG mottenballen halen, en die met een touwtje in je container hangen.

klinkt gek, maar werkt echt geweldig.

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-06 22:29
Dido schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:47:
[...]

GFT staat voor groente-, fruit- en tuinafval. Een compostbak is iets anders dan een GFT-kliko ;)

[...]

Als er geen vliegen de bak in gaan, komen er ook geen vliegen uit.
De tijd dat we dachten dat vliegen spontaan ontstonden in rottend vlees ligt al meer dan een eeuw achter ons ;)

Maar inderdaad, een gezonde compostbak of -hoop is een kwestie van een natuurlijk evenwicht in stand houden. En dat is inclusief bacterien en insecten en dergelijken. Maar ik begrijp dat voor veel mensen vliegen minder acceptabel zijn dan regenwormen en ander kruipend en gravend spul.
Ik verwacht overigens met name fruitvliegen, en geen "strontvliegen" rond een compostbak, maar ik ben geen bioloog en geen (aspirerend) compostbakeigenaar.
Terecht opgemerkt, maar ik vermoed dat TS juist een gft bak bedoeld en géén compostbak.
Pagina: 1