Tips voor ventilatie / ventileren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-06 12:50
Hallo,
Ik ben op dit moment bezig met het isoleren van mijn garage (die aan het huis vast zit).
oppervlakte van de garage is 17 m2

in de garage zit een grote klapdeur (om bijv. auto naar binnen te rijden) en een normale deur (met enkel glas) aan de andere kant.

Echter ontbreekt er op dit moment enige ventilatie.
Ik wilde in de deur waar enkel glas in zit verbeteren door hier dubbel glas + ventilateirooster in te plaatsen.

Echter vraag ik mij af of dit voldoende zal zijn?

in de garage zal ik o.a. fietsen, motor, koelvriescombinatie enz. plaatsen.

Ik hoor graag van jullie wat jullie denken, en/of er nog tips zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-06 19:31

decramy

root@birdie:~#

Hoe goed sluit die klapdeur? Zou me niet verbazen als dat ook wat ventilatie geeft.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:34
Isoleer je van binnenuit?
Wat ga je in de garage doen behalve eerder genoemde zaken opslaan?

Waarom wil je ventileren? Is het er heel vochtig?
Hoe goed sluit je klapdeur?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Als je een garage gaat isoleren, dan is het erg verstandig om ook te ventileren. En al helemaal als je er een motorvoertuig in gaat stallen.

Een rooster in je raamkozijn voorkant en een luchtafvoer pijpje op het dak aan de achterkant wellicht?
Ik zou twee openingen realiseren zodat er een luchtstroom kan ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
decramy schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:57:
Hoe goed sluit die klapdeur? Zou me niet verbazen als dat ook wat ventilatie geeft.
Heb even gekeken. Lijkt behoorlijk dicht te zitten door de aanwezige rubbersAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIglFaXCvEIpkSGHOufsL-e1Ny4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XZtAy0WWsNv4Tf9xQCAEDDVH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2pvzfzKHYczavHvr6YZbY_hYiU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dyf5RU9pbrk59jZtfGvKBzKi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wj8tpkjbtkzqYcvwgdpuuu2VX2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/evNaEGRImWoSxw25QA6Pza14.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mQnoWPHRANArOog74PryUFSszw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XWSQ9a8M5A6waHxksNU2Ft8v.jpg?f=fotoalbum_large. Klein kiertje onderaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
No Hands schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:17:
Isoleer je van binnenuit?
Wat ga je in de garage doen behalve eerder genoemde zaken opslaan?

Waarom wil je ventileren? Is het er heel vochtig?
Hoe goed sluit je klapdeur?
Ja isoleren van binnenuit.
Het was niet heel vochtig maar komt door de kieren die nu achter de isolatie vallen. Ik wil het vooral voorkomen (je leest het overal, goed ventileren).

Is bedoeld voor opslag van
-koelvries
- keukenblokje
- fietsen
- motor
- rek met wat gereedschap, statafel enz

Wordt niet in gewerkt of iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
Draakje5 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:23:
Als je een garage gaat isoleren, dan is het erg verstandig om ook te ventileren. En al helemaal als je er een motorvoertuig in gaat stallen.

Een rooster in je raamkozijn voorkant en een luchtafvoer pijpje op het dak aan de achterkant wellicht?
Ik zou twee openingen realiseren zodat er een luchtstroom kan ontstaan.
Idee Voor hoe en wat? In de deur zit nu enkel glas. Ik zat evt te denken om dit te verbeteren door dubbel glas met ventilatierooster erin. Heb me rot gezocht en lijkt lastig te vinden.

Pijpje op dak is lastig omdat er dakleer zit, en er net nieuwe isolatie al onder het dak is gemaakt.
Ik zat te denken om iets te doen met de klapdeur, of het stukje (rode)muur links naast de klapdeur (die moet ik nog isoleren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Ik weet niet of je een decentrale WTW iets vindt, maar dat is ook nog een optie.
Je hebt ze ook nog in andere varianten.

https://www.ventilatiesho...en-50-m3-h-slechts-36-db/

Als je niet in het dak aan de slag wilt, dan heb je ook gewoon nog de optie om een simpel ventilatierooster in de gevel te maken ipv de dakdoorvoer aan de voorkant. En achter dan in je kozijn een rooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Yoghurtbeker schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:58:
[...]

Ja isoleren van binnenuit.
Het was niet heel vochtig maar komt door de kieren die nu achter de isolatie vallen. Ik wil het vooral voorkomen (je leest het overal, goed ventileren).

Is bedoeld voor opslag van
-koelvries
- keukenblokje
- fietsen
- motor
- rek met wat gereedschap, statafel enz

Wordt niet in gewerkt of iets.
Ik zou gewoon een 4kant rooster bij de bouwmarkt halen, gat in buitenmuur tikken, rooster erop en ventileren. Dat kost minder en is eenvoudiger dan een stuk dubbel glas en een rooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
No Hands schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:34:
[...]

Ik zou gewoon een 4kant rooster bij de bouwmarkt halen, gat in buitenmuur tikken, rooster erop en ventileren. Dat kost minder en is eenvoudiger dan een stuk dubbel glas en een rooster.
Aan 1 kant maar bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
aan de andere kant heb je toch die kierende deur? Zoveel ventilatie kun je nooit nodig hebben het is geen slaapkamer of werkplek. Er staan alleen spullen. Er is geen actieve opwekking van vocht of co2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
Draakje5 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:39:
Ik weet niet of je een decentrale WTW iets vindt, maar dat is ook nog een optie.
Je hebt ze ook nog in andere varianten.

https://www.ventilatiesho...en-50-m3-h-slechts-36-db/

Als je niet in het dak aan de slag wilt, dan heb je ook gewoon nog de optie om een simpel ventilatierooster in de gevel te maken ipv de dakdoorvoer aan de voorkant. En achter dan in je kozijn een rooster.
heb dit product eens bekeken. Klinkt in principe wel interessant. Moet ik daarvoor ook aan de andere kant nog een ventilatierooster hebben? Of is dit product links boven in de hoek van mijn garage voldoende?

Ik zie dat het verbruik 1,5 - 2 W is. Dus dat zal zo'n 10€ per jaar zijn toch?

Kan zo iets ook de warme lucht in de zomer afvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:10

BCC

Ik wist niet dat die dingen bestonden - kunnen ze ook de koelte binnenhouden?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Hoe goed is de garage afgedicht/afgesloten naar je woonhuis toe? Zo'n decentrale WTW is leuk op papier, maar het heeft wel een grote tekortkoming en dat is dat het debiet nooit in balans is zoals bij een echte WTW wel het geval is.

Zo blaast het 60 seconde naar binnen, maar de ingeblazen lucht moet ook weer ergens naar buiten. Omgekeerd hetzelfde, je blaast lucht naar buiten, maar het wordt net zo hard weer ergens naar binnen gezogen. Zo hou je aan rendement uiteindelijk niet heel veel meer over. Ik zie dat zo'n unit 80% efficiency claimt, maar daar moet dus zo nog de helft vanaf door het effect wat ik zojuist beschreef. Zo houd je misschien 40% van die 80% over.

Ik vraag specifiek of je huis goed is afgesloten van je garage, want ik denk dat je wil voorkomen dat je overdruk creëert in je garage waardoor eventuele uitlaatgassen je woonhuis in worden geblazen. Meestal wil je op plekken waar 'vieze' luchtjes gecreëerd worden alleen afzuigen naar buiten.

[ Voor 11% gewijzigd door frennek op 28-07-2023 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
frennek schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:19:
Hoe goed is de garage afgedicht/afgesloten naar je woonhuis toe? Zo'n decentrale WTW is leuk op papier, maar het heeft wel een grote tekortkoming en dat is dat het debiet nooit in balans is zoals bij een echte WTW wel het geval is.

Zo blaast het 60 seconde naar binnen, maar de ingeblazen lucht moet ook weer ergens naar buiten. Omgekeerd hetzelfde, je blaast lucht naar buiten, maar het wordt net zo hard weer ergens naar binnen gezogen. Zo hou je aan rendement uiteindelijk niet heel veel meer over. Ik zie dat zo'n unit 80% efficiency claimt, maar daar moet dus zo nog de helft vanaf door het effect wat ik zojuist beschreef. Zo houd je misschien 40% van die 80% over.

Ik vraag specifiek of je huis goed is afgesloten van je garage, want ik denk dat je wil voorkomen dat je overdruk creëert in je garage waardoor eventuele uitlaatgassen je woonhuis in worden geblazen. Meestal wil je op plekken waar 'vieze' luchtjes gecreëerd worden alleen afzuigen naar buiten.
Ik vind het moeilijk om een goed antwoord hier op te geven.
Welke info heb je nodig van mij om dit te bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:18
Als ik kijk naar je bestemming van de garage verwacht ik beperkte vochtproduct. Natte fietsen en motoren na een regenbui met name.

Ik zou zeker geen mechanische ventilatie toepassen ivm energiekosten. WTW werkt alleen als er een balans is. Zoals gezegd is het rendement sowieso theoretisch bij een hele kleine volumestroom (en ja, dan is er veel tijd om warmte uit te wisselen, maar in de praktijk ventileer je dan dus niet).

Natuurlijke ventilatie zou ik doen; In de gewone deur een ventilatierooster bij het dubbelglas. Kost nauwelijk extra en is snel en makkelijk. Aan de voorzijde ook een ventilatiemogelijkheid realiseren door een rooster (of roostertjes) in de garagedeur. Je hebt ook thermisch onderbroken roosters, maar als het geen verwamde ruimte is, zou ik dat niet doen (tenzij de meerkosten minimaal zijn).
Pagina: 1