Advies hybride systeem / offerte beoordeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-06 18:50
Allo allo!

Sinds we aan klein halfjaar geleden verhuisd zijn, ben ik gaan kijken naar een duurzamere manier van verwarmen.

Historisch gasverbruik: 1400 m³/jaar (winter '22/23).
Op basis van vorige bewoners. Ik verwacht dit jaar op zo'n 1200m³ uit te komen (2 personen minder), waarvan 900-950 voor verwarmen is..
Afgiftesysteem:
Begane grond:
- 60 m² vloerverwarming,
-- groep 1; 10 cm HoH, achterste deel (geen radiatoren),altijd open,
-- groep 2 & 3 20cm HOH, midden en voor (icm radiatoren), altijd open,
- 3 radiatoren, totale afgifte 5 kW bij 70 graden & 1.2kW bij 40graden.
Bovenverdieping:
- 4 radiatoren, totale afgifte 6 kW bij 70 graden & 1.6kW bij 40graden.
70gr is op basis van Radson calculator, 40gr op basis van HyTools)
Warmtepompvoorkeur:
L/W
Prijs/kwaliteit is belangrijk, domotica-integratie is (erg) leuk meegenomen en qua geluid moet ie voldoen aan wet- en regelgeving.
Wie gaat het installeren?
Wordt uitbesteed.
Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diznLdj9cZ4xKLLVjaR4VXmv6fc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YOgIYwONR9rONuh4Jfno0qlO.png?f=user_large
Wat je ziet is de helft van de 2e verdieping, waar de ketel zich bevind. De zwarte lijnen rond/naast de ketel zijn muren (gips).
Rode vlak is vrij, á 50x90cm en 165cm hoog.
Extra Info:
Bouwjaar 2002.
De vloerverwarming verdeler is een therminon 5000 met pomp en zal vervangen (moeten) worden.
Vloerverwarming had beter aangelegd kunnen worden, maar de complete (60x60 stenen) vloer vervangen ligt niet in de planning (lees: past niet in budget).
Totaal 6 speedcomfort ventilatoren in gebruik.
RCwaarde vloer, muur & dak op basis van bouwtekening > 3.0
-- buitenmuren zijn 35cm (10cm steen, 5.5cm lucht, 9.5cm isolatie, 10cm steen) en 29cm (10cm steen, 3.4cm lucht, 14.5cm minerale wol, gipsplaat)
-- vloer is geïsoleerde ribcassettevloer
-- dak heeft 12cm minerale wol.
-- ramen zijn HR+
Buitenunit kan tegen de muur of op dak garage, 1 verdieping lager, minder dan 10m (slangafstand).
Van gas af is nu nog niet aan de orde; ketel is 3 jaar oud en gasfornuis is nog in perfecte staat.
Zonnepanelen met zo'n 3500 kWh overschot.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Van een regionale installateur een offerte ontvangen:

Nefit-Bosch Compress 3400i 6 kW setup
Inclusief installatie, maken van doorvoer in muur, aansluiten, materiaal (50L buffervat, wandbeugel, leidingen, werkschakelaar, thermostaat, etc).
€ 10.000,- exclusief subsidie.
Wat zijn mijn vragen
1. Hoeveel kW heb ik nu eigenlijk nodig? De ene installateur zegt 6, de andere 4.
2. De ene geeft aan dat een buffervat absoluut nodig is, de ander adviseert het. Wat is wijsheid?
3. De vloerverwarminginstallatie is dus niet ideaal, maar zou icm radiatoren voldoende moeten zijn, aldus de installateur. Op- en/of aanmerkingen hierop?
4. Is de bovenstaande offerte een beetje markconform (wetende dat de combinatie Compress 3400i buiten- en buitenunit 6 gemiddeld €5500,-- á €6000,-- inclusief btw kost)?

[ Voor 9% gewijzigd door Nnoitra op 25-07-2023 17:51 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Beste antwoord (via Nnoitra op 26-07-2023 13:45)

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Nnoitra schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:05:
[...]
Dat ik verkeerd zit te werken, dat kan :)
Kijk, mijn startpunt is wat de installateur heeft geadviseerd.
Hij heeft er meer verstand van dan ik, dus laat ik dan daar maar mee beginnen.
Situatie is dat er geen LTV radiatoren zijn, dat de vloerverwarming grotendeels als bijverwarming fungeert en de verdeler een HTV meng-ding is. Als je niet alles in één keer om wilt gooien en zaken geleidelijk aan wil pakken en niet je hypotheek omhoog wilt gooien.. Wil je elektrisch verwarmen, heb je een systeem nodig welke hogere temperaturen kan leveren. Met hybride kan je ketel bijspringen als dat nodig is.

Vanaf dat punt, stap ik hier in de wondere wereld van de warmtepompen.

Dat een gasfornuis niets heeft te maken met een FE, dat snap ik ook wel. Ik zeg ook nergens dat het wél zo is. Dat ik nog een x aantal jaar vastrecht moet betalen voor gas; yup, ben ik mij van bewust, kan ik mee leven. Als we ooit de keuken aan gaan pakken, dan komt die wel aan de beurt.

Ik hoef niet een nieuwe gasketel aan de muur te schroeven, dat beschrijf ik ook nergens. Er hangt nu één van 2019, die kan nog een hele poos mee.
Als ik er een WP naast zet, FE of Hybrid (is me om het even) dan is hoe minder de ketel hoeft te doen qua verwarming altijd beter. Voor mijn part doet de ketel (voorlopig) alleen warm water. :)
Met dat in ogenschouw nemende, zijn mijn vragen heel simpel:
1. Moet ik voor 4kW of 8kW gaan.
2. Is de Nefit/Bosch een goede match, of wat is beter voor mijn situatie
3. Is die 10k offerte realistisch.

Elke fatsoenlijke onderbouwing is behulpzaam.
Een gestrekt been reactie met een "maar ik heb het zo gedaan, dus wat lul je nou" en dat neerzetten als de absolute waarheid.. Daar heb ik weinig aan. En dan doel ik niet op jou, ook al wil diegene dat zo doen overkomen ;)

Dank voor je reacties tot dusverre iig!
je moet even vergeten wat je verkoper je heeft proberen te verkopen. niemand hier verkoopt je wat. even goed letten op het verschil in belangen wat je door welke partij je wat word verteld.

niemand zegt (behalve de verkoper) dat je LTV radiatoren moet hebben. de meeste mensen met radiatoren met warmtepompen die een klein beetje tof zijn ingeregeld draaien nouwelijks op 40 graden water. het verschil is dat je alleen de toko warm moet houden, niet warm moet maken. dan heb je niet ineens 50+ graden nodig op je verwarming maar vaak minder dan 40 en vloerverwarming minder dan 30 als die 24/7 draait. je gaat van paar uur per dag maximaal stoken naar alleen maar de warmte aanvullen die je kwijtraakt, dat is een enorm verschil in je afgiftebehoefte, je hoeft dus maar een paar kW aan warmte af te geven constant, niet 20+kW in een korte tijd wat een ketel doet.

laat 1 ding heel duidelijk zijn: jij hebt absoluut niet de "extra" temperatuur nodig van een ketel. ik zet er wel een leuk flesje wiskey op dat je niet eens in de buurt komt van de 50 graden water met een warmtepomp.

en je hoeft ook niet in 1x om. je kan rustig (en het is zelfs geadviseerd) om eerst de warmtepomp te installeren en beginnen op relatief hoge temperaturen en dan rustig de watertemperatuur afschalen tot je tegen issues aan begint te lopen zoals ruimtes die niet warm willen worden. dan kan je daarop gaan focusen (als je die niet al aan zag komen) en de grootste probleemgevallen rustig aanpakken. een paar fans monteren onder een radiator of een bestaande radiator opwaarderen naar een T33 bijvoorbeeld is nu niet echt qua kostenpost iets waar je een nieuwe hypotheek voor af hoeft te sluiten. en dat geld ook voor die verdeler, die kan je vaak gewoon ombouwen of voor relatief weinig vervangen. dat kost je een baco, zaterdagmiddag en een paar natte handoeken, geen loodgieter voor nodig. ditto voor een radiator. indien nodig kost het een kratje voor de buurman om ff te helpen tillen.

je moet niet voor 4 of 8kW gaan maar voor het type en vermogen warmtepomp wat je nodig hebt. 5 a 7kW is met wat je opgeeft voldoende. dan kan je nog kiezen tussen een monoblok of een split. qua kosten zit daar een flink verschil tussen en ook qua wat de installatiemogelijkheden zijn dus dat is even de moeite waard om naar te kijken. je hoeft dus niet een lelijk aircokanaal buiten je huis naar de zolder te hebben lopen zoals de installateur waarschijnlijk wilt doen moet die bosch. los monoblok beneden ergens in de tuin waar niemand hem ziet en een losse warmtpeompboiler op de zolder en dan ben je er al en zonder aircoleidingen op/over/door de toko.

dus nee, de nefit bosch combi is geen goede match want de nefit komt niet (meer) aan de verwarming te hangen, de warmtepomp kan dat alleen af. er zijn ook aanzienlijk betere merken dan bosch op de markt voor dit spul.

10k is teveel voor wat je nodig hebt. het kan en moet goedkoper, de installatie is zoals opgegeven in de offerte onnodig ingewikkeld en te inefficient.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:34

dof

Op basis van je historisch verbruik en (nog) niet optimale isolatie zou je ergens tussen de 5 en 10 kW WP uitkomen. Ok, is een ruime marge maar wellicht wil je nog van alles doen aan isolatie, etc.

Je plaatje kan ik niet veel mee, dat lijkt ook de binnenhuis situatie...?

Nefit-Bosch Compress is zo te zien een hybride split systeem...

Waarom ga je niet meteen full electric, dan ben je tenminste duurzaam bezig en waarschijnlijk ook minder lopende kosten.

Ik ben biased, want focused op Panasonic.

Ik ben ook een 3/4 jaar geleden verhuist, hier (vrijstaand huis) verstookten de vorige bewoners 3600 m3 (!) en heb de volgende dingen intussen gedaan:

- vloer (kruipruimte) geïsoleerd
- WPB aangelegd voor SWW
- WP (Pana Monobloc 9kW J type) aangelegd
- 2/3 van CV leidingen vervangen (28 mm Cu)
- iets van radiatoren ingewisseld voor VVW, ga ik mee verder.
- gas afgesloten en weggehaald
- Pana WP via Heishamon in HA uit te lezen en te sturen.
- DIY aanpak
- Nu met dakisolatie bezig.

Draait allemaal prima sinds febr., stroomverbruik is bescheiden en maandelijkse energiekosten zijn 1/6 van vorige bewoners.

Buffervat is niet nodig, maar dat is voor installateurs blijkbaar heel moeilijk te bevatten. Is al jaren een heftig thema in de fora.

Met hulp van de fora is het voor veel mensen mogelijk geweest zelf een WP aan te leggen.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:48
Ten eerste: goed dat je een eigen topic hebt geopend.
Ten tweede: wat een pannefatsers dat ze die VV zo hebben aangelegd bij de bouw.
Ten derde: als je nu al op 40C aan het calculeren bent zul je moeten accepteren dat je geen gemiddelde COP van 5 haalt. Juist naar die 30C Ta zit een flinke efficiëntieslag.
Ten vierde: voor 10K hybride dan heb je twee dure apparaten in huis en een systeem wat voor beide niet perfect is. Misschien gelijk Full Electric , als je die 10K al overweegt?

Koevlaas methode:
(1.200m³ x 8 ) / 1.650 ~ 6kW.
Hier zou ik erg voorzichtig mee zijn omdat die 1.200m³ slechts een schatting van jezelf is.
Wat heb je gemiddeld per dag in een zeer koude week verstookt, bijvoorbeeld 12,13,14 december 2022. Dat geeft een goede indicatie van je warmteverlies per dag. Dat moet een WP in 21 uur kwijtkunnen in je afgifte als deze ook nog SWW moet maken.

Een paar cruciale onderdelen die je dan zelf moet berekenen / uitzoeken:
Kun je de benodigde kW kwijt in je afgiftesysteem?
Kun je de flow van een WP kwijt op 40/35 door het leidingwerk?
Waar komt de buitenunit?
Wil je een WP - boiler of een boilervat?
Kun je een deel zelf doen?

Systeeminhoud in liters zal wel goed zitten met 60m² VV en 6 radiatoren.

Echt zonde als je straks 10K ex subsidie uitgeeft en dan een paar duizend verwijderd zou zijn van FE. Vastrecht eruit, afhankelijkheid van niet-duurzaam gas verlaagd.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Op basis van isolatie diktes heb ik ooit al eens wat uitgezocht en kwam ik uit op RC 4-4.5 voor muren en daken en voor de vloer 3.8 geloof ik. Enige wat vooralsnog op de planning staat is bodemisolatie.

Wat je op het plaatje ziet is een helft van de 2e verdieping, waar de ketel zich bevind. De zwarte lijnen rond/naast de ketel zijn muren (gips). Binnen het rode vlak is ruimte voor een binnenunit.

Nefit-Bosch Compress is idd een hybride split systeem.
Een hybride die later om te zetten is naar full electric is ook een optie.

Wat ik eind 2022 verstookte is niet relevant, want toen woonde ik hier nog niet 😋
De 1200 lijkt mij een redelijke schatting omdat we met z'n 2én zijn/blijven en de vorige bewoners met z'n vieren, waaronder 2 pubers.

Benodigde kW kwijt kunnen, moet geen probleem zijn.
Als ik even gemakshalve uit ga van die 40 graden heb ik 2.8kW op de radiatoren en dan nog de vv er bij.
Ik kon echter niet uitvogelen wat het systeem bij lagere temperaturen kan leveren en wat de modulatie is. Maar het lijkt mij stug dat ie z'n kWs niet kwijt kan.

Voor wat betreft de flow;
Hoofdleidingen vanaf de keten zijn 22mm met aftakkingen van 16mm naar de radiatoren en vv is ook 16mm. De aftakking naar de vv verdeler is ook 16 maar kan naar 22mm.

Buitenunit komt een verdieping lager, op het dak van de (stenen) garage of tegen de buitenmuur. Kabellengte tussen de units zal zo'n 7meter zijn (3m omhoog, 3m het huis verder in + wat speling).

Focus ligt vooralsnog op hybride; dus géén boiler/boiletvat.
Zoals in de OP staat; is gasloos op dit moment niet het plan. Die paar duizend euro verwijderd zijn van FE gaat eerder richting meerdere duizenden omdat dan ook het fornuis systeem vervangen moet worden. Ooit, niet nu.
Hoe goed bedoeld ook, adviezen richting FE/gasloos zijn niet waar ik om vraag / behoefte aan heb. :)

Enig wat ik zelf kan doen is de domotica aansluiten/installeren 🤡

Die Nefit-Bosch Compress 3400i 6 kW is niet heilig, maar wat mij door een installateur aangeraden/aangeboden is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Nnoitra schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:51:

Focus ligt vooralsnog op hybride; dus géén boiler/boiletvat.
Zoals in de OP staat; is gasloos op dit moment niet het plan. Die paar duizend euro verwijderd zijn van FE gaat eerder richting meerdere duizenden omdat dan ook het fornuis systeem vervangen moet worden. Ooit, niet nu.
Hoe goed bedoeld ook, adviezen richting FE/gasloos zijn niet waar ik om vraag / behoefte aan heb. :)
Mag ik even met gestrekt been?

Duizenden voor vervangen koken op gas?

Heeft me €250 gekost, €150 mooie Bosch inductie plaat van marktplaats, €100 alamat en kabel/perilex exclusief de zaag om de ronde hoeken in het werkblad rechthoekig te maken.

Als je beslissingen neemt, neem ze dan op basis van de juiste en correcte argumenten.

Zorg dat je full-electric geschikt koopt… anders koop je binnenkort het hele systeem opnieuw.

Dat kost pas duizenden

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Ronald schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:06:
[...]

Mag ik even met gestrekt been?

Duizenden voor vervangen koken op gas?

Heeft me €250 gekost, €150 mooie Bosch inductie plaat van marktplaats, €100 alamat en kabel/perilex exclusief de zaag om de ronde hoeken in het werkblad rechthoekig te maken.

Als je beslissingen neemt, neem ze dan op basis van de juiste en correcte argumenten.

Zorg dat je full-electric geschikt koopt… anders koop je binnenkort het hele systeem opnieuw.

Dat kost pas duizenden
Voordat je aannames gaat doen en mij gaat vertellen wat 'juiste en correcte argumenten zijn' zou het je sieren om eerst even te informeren hoe onze keuken er nu uitziet en hoe ik op dat bedrag kom.
Als dit je manier van "hulp" is; :w

[ Voor 3% gewijzigd door Nnoitra op 25-07-2023 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:46

Barrycade

Through the...

2022/2023 was uitzonderlijk milde winter. Ik heb nog nooit zo weinig gas gebruikt als afgelopen seizoen.

Dus tel er minimaal 15-20% bij op om bij koude winters niet het koud te hebben /krijgen.
En pubers weet ik uit ervaring leven in hoodies en hebben het niet snel koud. Ze staan wel lang onder de douche, dat wel. Maar reken je niet rijk met het verbruik van je voorgangers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

full electric is goedkoper dan hybride. ook al behoud je de gasaansluting.

mag ik nog wel opperen om wel FE te gaan (er is immers totaal geen reden voor hybride) en eventueel het fornuis aan te passen om op propaan te draaien om alsnog van de aansluiting af te komen. veelal is de kit daarvoor erbij geleverd of is gratis te krijgen bij de fabrikant/leverancier en dat scheelt je 250+ op jaarbasis aan vastrecht.

simpel monoblok en een losse WBP of tank kost je na de subsidie ongeveer 3k, doe daar nog wat installatieuurtjes en wat materiaal bij voor de loodgieter en dan ben je onder de 6k wel klaar na aftrek subsidie.

[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 25-07-2023 19:38 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
flippy schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:25:
full electric is goedkoper dan hybride. ook al behoud je de gasaansluting.

mag ik nog wel opperen om wel FE te gaan (er is immers totaal geen reden voor hybride) en eventueel het fornuis aan te passen om op propaan te draaien om alsnog van de aansluiting af te komen. veelal is de kit daarvoor erbij geleverd of is gratis te krijgen bij de fabrikant/leverancier en dat scheelt je 250+ op jaarbasis aan vastrecht.

simpel monoblok en een losse WBP kost je na de subsidie ongeveer 3k, doe daar nog wat installatieuurtjes en wat materiaal bij voor de loodgieter en dan ben je onder de 6k wel klaar na aftrek subsidie.
Ja hoor, een goed onderbouwd advies zonder met gestrekt been en een "ik heb alle wijsheid in pacht" mentaliteit, is ook waardevol.

Een FE unit zou ik, goed onderbouwd, niet uitsluiten. Echter ga ik vooralsnog niet van het gas af. Dat is mijn keuze en dat hoort gewoon gerespecteerd te worden.

Maar goed, ook in het geval FE, blijven we nog wel wat vragen openstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:07

paQ

flippy schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:25:

simpel monoblok en een losse WBP of tank kost je na de subsidie ongeveer 3k, doe daar nog wat installatieuurtjes en wat materiaal bij voor de loodgieter en dan ben je onder de 6k wel klaar na aftrek subsidie.
Dat is in de wereld van "Hybride kost 6-9.000, FE kost 15-17.000 en verdien je nooit terug" lastig te behappen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Nnoitra schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:39:
[...]
J

Sja eerlijk gezegd is dat soms juist eenvoudiger.
Als je een separate voorziening voor je SWW hebt, bijv in de vorm van een WPB, dan resten 2 dingen:
1 een warmtepomp die standalone kan draaien
2 iets om op te koken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Nnoitra schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:39:
[...]
Ja hoor, een goed onderbouwd advies zonder met gestrekt been en een "ik heb alle wijsheid in pacht" mentaliteit, is ook waardevol.

Een FE unit zou ik, goed onderbouwd, niet uitsluiten. Echter ga ik vooralsnog niet van het gas af. Dat is mijn keuze en dat hoort gewoon gerespecteerd te worden.

je zit nogal verkeerd om te werken. er moet een reden zijn om hybride te nemen ipv FE, niet andersom. je gasfornuis heeft niks te maken met je verwarming. als je die 300 per jaar wilt blijven aftikken aan vastrecht voor het koken van een eitje is dat volledig aan jou, dat heeft echter niks te maken met je verwarming. ik geef alleen eventueel een oplossing om eerder die gaskraan dicht te kunnen draaien.

tot zover is niks wat je hebt beschreven een beperking of reden om alsnog een nieuwe gasketel tegen de muur te schroeven naast een expres te kleine warmtepomp om de gasktel maar wat werk te geven als het echt koud is. met de ~5kW die je nodig hebt kan je niet eens te klein tenzij je moewillig een model uitkiest die niet wilt lopen als het te koud is zoals een kleine elga. een simpele 5 a 7kW unit is ruim zat voor jouw toepassing.

zaken zoals buffervaten zijn simpelweg niet nodig, die heb je al in de vorm van een enorme plaat beton. enigste is het opwaarderen van de leidingen naar een wat toffere maat maar dat heb je hoe dan ook met hybride. er zit totaal geen verschil in de eisen rondom de waterzijdige installatie tussen hybride en FE.
paQ schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:46:
[...]

Dat is in de wereld van "Hybride kost 6-9.000, FE kost 15-17.000 en verdien je nooit terug" lastig te behappen.
das onzin, een simpel panasonic monoblokje kost maar 3600 euro bij immotech (iets meer in nederland) en daar zit 2700 subsidie op waardoor er nog geen 1000 euro overblijft. doe daar een simpele atlantic explorer bij van 2100 of zo met 800 subsidie en dan zit je op 2 a 2.5k voor de machines zelf. 2 a 3k erbij voor leidingwerk en de uurtjes van een loodgieter en dan zit je nog steeds onder de 7k. dan kan je het nog wat opleuken met wat fans onder de radiatoren en het opwaarderen van wat leidingen naar de verdeler en dan ben je er wel.

dus waar jij 17k vandaan haalt weet ik niet maar dat is een volledig normale installatie die goed werkt en ook enorm veel mee te klooien mee is met domotica. dat je door installateurs zulke bedragen onder je neus geschoven krijgt wilt niet zeggen dat het normaal is of de beste oplossing omdat het duur is.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 25-07-2023 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Nnoitra ik denk dat je komt om bevestiging te krijgen van genomen besluit... Dan ben je hier gruwelijk verkeerd.

Ik heb je exact verteld wat ik gekocht heb. Niet goed genoeg blijkbaar... Want je trekt het in twijfel.

En wat betreft @flippy ... Hij is zo mogelijk de persoon met de meeste technische kennis over warmtepompen die hier op het forum zijn kennis helpt verspreiden, en zo niet dan zit het gruwelijk dichtbij

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

flippy schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:56:
[...]

das onzin, een simpel panasonic monoblokje kost maar 3600 euro bij immotech (iets meer in nederland) en daar zit 2700 subsidie op waardoor er nog geen 1000 euro overblijft. doe daar een simpele atlantic explorer bij van 2100 of zo met 800 subsidie en dan zit je op 2 a 2.5k voor de machines zelf. 2 a 3k erbij voor leidingwerk en de uurtjes van een loodgieter en dan zit je nog steeds onder de 7k. dan kan je het nog wat opleuken met wat fans onder de radiatoren en het opwaarderen van wat leidingen naar de verdeler en dan ben je er wel.

dus waar jij 17k vandaan haalt weet ik niet maar dat is een volledig normale installatie die goed werkt en ook enorm veel mee te klooien mee is met domotica. dat je door installateurs zulke bedragen onder je neus geschoven krijgt wilt niet zeggen dat het normaal is of de beste oplossing omdat het duur is.
uh, lees even tussen de regels door.
Ik was ver beneden de 6000 kwijt voor de samenstelling die jij beschrijft (Explorer V4 + 7 kw WP) na subsidie. ;)

die 15-17 k duikt met enige regelmaat op in de topics over zwarte doos aanbieders; de startups met 0,0 controle over je wp, met abonnementen eraan etc. En als dergelijke spookbedragen maar vaak genoeg herhaald worden, dan valt men automatisch terug op de zwarte doos startups.

edit:
ergo, als een topic als dit wordt geopend met dat ^^ in het achterhoofd, dan is de bias bij voorbaat al:
het wordt hybride.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 25-07-2023 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Als je afgifte systeem op orde is voor full electric zou ik never nooit niet voor hybride gaan.

Voor het warm water een leuke warmtepompboiler aanschaffen, die zijn momenteel al weer wat beter verkrijgbaar.
Een 150 liter arostore min de subsidie zit je op netto ergens rond 1500 euro en daar moet dan nog wat aansluit prullaria bij.

Wat betreft het fornuis... tja dat was mijn laatste stap ook vorig jaar en daar kun je inderdaad een paar K op stuk slaan, beetje leuk 90cm inductie fornuis gaat snel richting de 3K of meer als je een dure smaak hebt.
Voor een paar honderd kun je ook wat vinden.

Maar zoals door @flippy ook al gemeld dat is geen enkele reden om niet voor een full electric verwarming oplossing te gaan.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:15
Wij gaan binnen een paar maanden ook over op een bijna gasloos huis. Gas wordt alleen gebruik voor het koken, dat is een persoonlijke keuze. Verder zijn er al goede adviezen gegeven om al volledig FE te gaan, wat let je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
flippy schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:56:
[...]

je zit nogal verkeerd om te werken. er moet een reden zijn om hybride te nemen ipv FE, niet andersom. je gasfornuis heeft niks te maken met je verwarming. als je die 300 per jaar wilt blijven aftikken aan vastrecht voor het koken van een eitje is dat volledig aan jou, dat heeft echter niks te maken met je verwarming. ik geef alleen eventueel een oplossing om eerder die gaskraan dicht te kunnen draaien.

tot zover is niks wat je hebt beschreven een beperking of reden om alsnog een nieuwe gasketel tegen de muur te schroeven naast een expres te kleine warmtepomp om de gasktel maar wat werk te geven als het echt koud is. met de ~5kW die je nodig hebt kan je niet eens te klein tenzij je moewillig een model uitkiest die niet wilt lopen als het te koud is zoals een kleine elga. een simpele 5 a 7kW unit is ruim zat voor jouw toepassing.

zaken zoals buffervaten zijn simpelweg niet nodig, die heb je al in de vorm van een enorme plaat beton. enigste is het opwaarderen van de leidingen naar een wat toffere maat maar dat heb je hoe dan ook met hybride. er zit totaal geen verschil in de eisen rondom de waterzijdige installatie tussen hybride en FE.
Situatie is dat er geen LTV radiatoren zijn, dat de vloerverwarming grotendeels als bijverwarming fungeert en de verdeler een HTV meng-ding is. Als je niet alles in één keer om wilt of kunt gooien en zaken geleidelijk aan wil pakken en niet bv je hypotheek omhoog wilt gooien.. Wil je elektrisch verwarmen, heb je een systeem nodig welke hogere temperaturen kan leveren. Met hybride kan je ketel bijspringen als dat nodig is.

Dat een gasfornuis niets heeft te maken met een FE, dat snap ik ook wel. Ik zeg ook nergens dat het wél zo is. Dat ik nog een x aantal jaar vastrecht moet betalen voor gas; yup, ben ik mij van bewust, kan ik mee leven. Als we ooit de keuken aan gaan pakken, dan komt die wel aan de beurt.

Ik hoef niet een nieuwe gasketel aan de muur te schroeven, dat beschrijf ik ook nergens. Er hangt nu één van 2019, die kan nog een hele poos mee.
Als ik er een WP naast zet, FE of Hybrid (is me om het even) dan is hoe minder de ketel hoeft te doen qua verwarming altijd beter. Voor mijn part doet de ketel (voorlopig) alleen warm water. :)

Een gestrekt been reactie met een "maar ik heb het zo gedaan, dus wat lul je nou" en dat neerzetten als de absolute waarheid.. Daar heb ik weinig aan. En dan doel ik niet op jou, ook al wil diegene dat zo doen overkomen ;)

_Uploader_ schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:01:
Verder zijn er al goede adviezen gegeven om al volledig FE te gaan, wat let je?
Vragen waar ik nog geen antwoord op heb :)
Zie ook hierboven.

[ Voor 3% gewijzigd door Nnoitra op 25-07-2023 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online

De gemiddelde kookplaat ligt los in je werkblad.

Bij de gemiddelde situatie is deze dus er zo uit te pakken en een inductieplaat met vergelijkbare inbouwmaat er in te droppen.

En ja een 60cm heb je letterlijk voor het uitzoeken op MP. Andere maten misschien wat meer zoeken.

Dus sja... als het oprecht duizenden is dan zit jij in best een heel unieke situatie... en dan zelf zo reageren is fan-tas-tisch.

Zoals ik al zei... Koop iets waarmee je niet aan hybride vast zit... Of leg het naast je neer... Jouw geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Ronald schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:15:
[...]

Bij de gemiddelde situatie is deze dus er zo uit te pakken en een inductieplaat met vergelijkbare inbouwmaat er in te droppen.

En ja een 60cm heb je letterlijk voor het uitzoeken op MP. Andere maten misschien wat meer zoeken.

Dus sja... als het oprecht duizenden is dan zit jij in best een heel unieke situatie... en dan zelf zo reageren is fan-tas-tisch.

Zoals ik al zei... Koop iets waarmee je niet aan hybride vast zit... Of leg het naast je neer... Jouw geld...
En nog steeds stel je niet gewoon even de simpele vraag: "joh, hoe ziet jouw keuken er dan uit dat mijn oplossing niet kan?".
Sorry dat er mensen zijn die een andere keukenopstelling dan jij hebben en daarom niets hebben aan hoe jij het opgelost hebt :|
Als je er met gestrekt been in gaat, moet je er ook niet raar van opkijken dat er een gestrekt been terug komt.

Gelukkig zijn er hier ook behulzame tweakers met adviezen waar ik iets mee kan d:)b

[ Voor 10% gewijzigd door Nnoitra op 25-07-2023 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Zeg @Nnoitra , vertel eens. Ik hoor dat je een unieke keuken hebt. Interessant… waarom is hij zo gaaf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:14
Ronald schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:15:
[...]

Tenzij je een mooi Boretti fornuis hebt bijvoorbeeld, dan ben je wel degelijk een hoop meer kwijt.

Qua advies: pak een 5kW hybride en schaf er een binnenunit voor een all electric variant bij. Dan ben je zeker dat je later met dezelfde buitenunit de overstap naar All Electric kunt maken wanneer je er aan toe bent. Series van fabrikanten wisselen nog wel eens en zijn niet altijd backwards compatible.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]
Situatie is dat er geen LTV radiatoren zijn, dat de vloerverwarming grotendeels als bijverwarming fungeert en de verdeler een HTV meng-ding is. Als je niet alles in één keer om wilt gooien en zaken geleidelijk aan wil pakken en niet je hypotheek omhoog wilt gooien.. Wil je elektrisch verwarmen, heb je een systeem nodig welke hogere temperaturen kan leveren. Met hybride kan je ketel bijspringen als dat nodig is.

je moet even vergeten wat je verkoper je heeft proberen te verkopen. niemand hier verkoopt je wat. even goed letten op het verschil in belangen wat je door welke partij je wat word verteld.

niemand zegt (behalve de verkoper) dat je LTV radiatoren moet hebben. de meeste mensen met radiatoren met warmtepompen die een klein beetje tof zijn ingeregeld draaien nouwelijks op 40 graden water. het verschil is dat je alleen de toko warm moet houden, niet warm moet maken. dan heb je niet ineens 50+ graden nodig op je verwarming maar vaak minder dan 40 en vloerverwarming minder dan 30 als die 24/7 draait. je gaat van paar uur per dag maximaal stoken naar alleen maar de warmte aanvullen die je kwijtraakt, dat is een enorm verschil in je afgiftebehoefte, je hoeft dus maar een paar kW aan warmte af te geven constant, niet 20+kW in een korte tijd wat een ketel doet.

laat 1 ding heel duidelijk zijn: jij hebt absoluut niet de "extra" temperatuur nodig van een ketel. ik zet er wel een leuk flesje wiskey op dat je niet eens in de buurt komt van de 50 graden water met een warmtepomp.

en je hoeft ook niet in 1x om. je kan rustig (en het is zelfs geadviseerd) om eerst de warmtepomp te installeren en beginnen op relatief hoge temperaturen en dan rustig de watertemperatuur afschalen tot je tegen issues aan begint te lopen zoals ruimtes die niet warm willen worden. dan kan je daarop gaan focusen (als je die niet al aan zag komen) en de grootste probleemgevallen rustig aanpakken. een paar fans monteren onder een radiator of een bestaande radiator opwaarderen naar een T33 bijvoorbeeld is nu niet echt qua kostenpost iets waar je een nieuwe hypotheek voor af hoeft te sluiten. en dat geld ook voor die verdeler, die kan je vaak gewoon ombouwen of voor relatief weinig vervangen. dat kost je een baco, zaterdagmiddag en een paar natte handoeken, geen loodgieter voor nodig. ditto voor een radiator. indien nodig kost het een kratje voor de buurman om ff te helpen tillen.

je moet niet voor 4 of 8kW gaan maar voor het type en vermogen warmtepomp wat je nodig hebt. 5 a 7kW is met wat je opgeeft voldoende. dan kan je nog kiezen tussen een monoblok of een split. qua kosten zit daar een flink verschil tussen en ook qua wat de installatiemogelijkheden zijn dus dat is even de moeite waard om naar te kijken. je hoeft dus niet een lelijk aircokanaal buiten je huis naar de zolder te hebben lopen zoals de installateur waarschijnlijk wilt doen moet die bosch. los monoblok beneden ergens in de tuin waar niemand hem ziet en een losse warmtpeompboiler op de zolder en dan ben je er al en zonder aircoleidingen op/over/door de toko.

dus nee, de nefit bosch combi is geen goede match want de nefit komt niet (meer) aan de verwarming te hangen, de warmtepomp kan dat alleen af. er zijn ook aanzienlijk betere merken dan bosch op de markt voor dit spul.

10k is teveel voor wat je nodig hebt. het kan en moet goedkoper, de installatie is zoals opgegeven in de offerte onnodig ingewikkeld en te inefficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

maaruh... als het huis nu zo ongeschikt zou zijn voor FE, hoe moet het in de toekomst dat dan wel worden?
je bent al verhuisd dus het is 'te laat' om nu alles weer overhoop te halen kwa vvw bijv.
Alleen als je naar FE wilt in de toekomst zul je toch (ook dan) diep in de buidel moeten tasten om je afgiftesysteem aan te pakken. Dan betaal je je wp wel 2 keer zoals hierboven al stond.

Hoe je het ook wendt of keert, dik 10k voor een hybride WP voor verwarming vind ik echt 'bescheuert'. Dan zou ik toch even een spreadsheet openen en eens kijken waar je terugverdienpunt zit.

En maak dan meteen even een tabblad voor aanpassing van je afgiftesysteem voor lagere temperaturen zodat je wellicht gewoon aan de 'normale' warmtepomp kunt.

Iets in me zegt dat je een WPB zo hebt terugverdiend. Daar ben je namelijk niet afhankelijk van afgiftesysteem. Een kraan is een kraan, en is grofweg half zo duur als op gas douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
flippy schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:33:
[...]

Thx, dás een goed onderbouwd verhaal waar ik iets mee kan.

Zoals eerder werd gesuggereerd ben ik niet vooringenomen om voor Hybride te gaan.
Het was alleen het eerste advies wat ik kreeg. In plaat van daar blind mee akkoord te gaan, kom ik hier ff buurten :)
Een verhaal zoals hierboven, met valide argumenten, is heel waardevol en voegt zoveel meer toe dan een "Doe gewoon FE, ga van gas af". Dus nogmaals dank daarvoor d:)b

ps; lelijke aircokanaal zou ik sowieso geen last van hoeven hebben; vanaf het garagedak of muur kan ie op gelijke hoogt de muur in en dan via een bestaande leidingen koof in huis omhoog :)
paQ schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:33:
maaruh... als het huis nu zo ongeschikt zou zijn voor FE, hoe moet het in de toekomst dat dan wel worden?
je bent al verhuisd dus het is 'te laat' om nu alles weer overhoop te halen kwa vvw bijv.
Alleen als je naar FE wilt in de toekomst zul je toch (ook dan) diep in de buidel moeten tasten om je afgiftesysteem aan te pakken. Dan betaal je je wp wel 2 keer zoals hierboven al stond.

Hoe je het ook wendt of keert, dik 10k voor een hybride WP voor verwarming vind ik echt 'bescheuert'. Dan zou ik toch even een spreadsheet openen en eens kijken waar je terugverdienpunt zit.

En maak dan meteen even een tabblad voor aanpassing van je afgiftesysteem voor lagere temperaturen zodat je wellicht gewoon aan de 'normale' warmtepomp kunt.

Iets in me zegt dat je een WPB zo hebt terugverdiend. Daar ben je namelijk niet afhankelijk van afgiftesysteem. Een kraan is een kraan, en is grofweg half zo duur als op gas douchen.
Was niet zozeer dat het huis nu ongeschikt zou zijn, maar dat een hybrid een betere keuze zou zijn.
Ik ben ook maar een leek heh; ik ben hier John Snow :+
Maar als ik het verhaal en de offerte blind zou vertrouwen, zat ik hier niet. O+

Als de huidige combo vv en radiatoren en isolatie genoegn zijn voor een FE; helemaal d:)b
Verdeler aanpassen en wat grotere radiatoren plaatsen is ook wel te doen.

[ Voor 16% gewijzigd door Nnoitra op 25-07-2023 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Nnoitra schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:48:
[...]
vanaf het garagedak of muur
ho, dat is ff een ding.

je gaat als men niet heeeeeeeel goed oppast flink last krijgen van resonanties door het huis. de installatatuer zal daar wel redelijk laconiek over zijn (hij hoeft er immmers niet te wonen) maar in de meeste gevallen levert het overlast op in het huis.

dat ding moet eigenlijk gewoon ergens op de grond staan los van het huis. daarom ook de optie voor een (goedkoper) monoblok die direct kan inhaken op de leidingen op de BG. dus geen binnendeel op de zolder.

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 25-07-2023 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
flippy schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:52:
[...]

ho, dat is ff een ding.

je gaat als men niet heeeeeeeel goed oppast flink last krijgen van resonanties door het huis.

dat ding moet eigenlijk gewoon ergens op de grond staan los van het huis. daarom ook de optie voor een (goedkoper) monoblok die direct kan inhaken op de leidingen op de BG. dus geen binnendeel op de zolder.
Is dat nog steeds zo? Ik meende gelezen te hebben dat het op daken (muv houtskeletbouw) inmiddels niet zo'n dingetje meer was. En met de hoeveelheid units tegen muren zou ik ook denken dat het wel meevalt.
Guess not?

Een monoblok die in kan haken op de leidingen op de BG is ook wel een uitdaging.
De enige handige plek zou achterhuis zijn, achter tegen de garage muur (rood vlak onder).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27EsWkjJCweuoFJif9x_zwvoDv4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t91rcqaLp3OcNknqTwwRvftR.png?f=user_large
Echter is er geen kruipruimte onder de garage en achter het huis is een uitbouw op fundering; ook geen kruipruimte.
De 22mm leidingen zijn bereikbaar ter hoogte van die horizontale funderingsbank links in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Nnoitra schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:13:
[...]

Is dat nog steeds zo? Ik meende gelezen te hebben dat het op daken (muv houtskeletbouw) inmiddels niet zo'n dingetje meer was. En met de hoeveelheid units tegen muren zou ik ook denken dat het wel meevalt.
Guess not?
integendeel, het is alleen meer erger doordat er minder massa is om te dempen.

hoe en wat precies qua leidingen is lastig, maar wat langere leidingen is een klein "offer" voor de garantie dat je geen overlast krijgt. als die machine eenmaal op het dak staat zit je ermee, nog afgezien dat het geluid een stuk verder draagt dan achter tegen een muur aan en je ook niet een dak op hoeft voor onderhoud of zo.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 25-07-2023 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
flippy schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:18:
[...]

integendeel, het is alleen meer erger doordat er minder massa is om te dempen.

hoe en wat precies qua leidingen is lastig, maar wat langere leidingen is een klein "offer" voor de garantie dat je geen overlast krijgt. als die machine eenmaal op het dak staat zit je ermee, nog afgezien dat het geluid een stuk verder draagt dan achter tegen een muur aan en je ook niet een dak op hoeft voor onderhoud of zo.
Zeker lastig; geen idee of ze onder 3 meter fundering kunnen lopen, of hoe dat voorelkaar te krijgen.
Weet trouwens ook niet hoe diep die fundering ligt bedenk ik me nu. Totale lengte van block naar leiding zal maximaal zo'n 8 meter zijn.

Wat overlast voor buren zou beperken is dat hun erf hemelsbreed 13 verderop begint en er 2 rijen met bomen tussen ons in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Nnoitra schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:29:
[...]

Zeker lastig; geen idee of ze onder 3 meter fundering kunnen lopen, of hoe dat voorelkaar te krijgen.
Weet trouwens ook niet hoe diep die fundering ligt bedenk ik me nu. Totale lengte van block naar leiding zal maximaal zo'n 8 meter zijn.

Wat overlast voor buren zou beperken is dat hun erf hemelsbreed 13 verderop begint en er 2 rijen met bomen tussen ons in staan.
je kan rustig tientallen meters onder de grond door met bijvoorbeeld terrendis leiding.

fundering is niet meer dan een meter, das ff boos zijn op een schep voor beetje potige kerel om daaronder een leiding aan te leggen. men kan dus gewoon om de garage heen buitenlangs, men hoeft niet hemelsbreed onder de garage door maar kan er gewoon omheen en dan gewoon de kruipruimte in onder het terras.

en geluid is niet alleen voor de buren maar ook voor jullie.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 25-07-2023 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
flippy schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:32:
[...]

je kan rustig tientallen meters onder de grond door met bijvoorbeeld terrendis leiding.

fundering is niet meer dan een meter, das ff boos zijn op een schep voor beetje potige kerel om daaronder een leiding aan te leggen. men kan dus gewoon om de garage heen buitenlangs, men hoeft niet hemelsbreed onder de garage door maar kan er gewoon omheen en dan gewoon de kruipruimte in onder het terras.

en geluid is niet alleen voor de buren maar ook voor jullie.
Opties zijn dan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0doQg2RMTwf7ue39YGXWTBj2Rg=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/orCmch5XOlSzDROcbOgsYUmg.png?f=fotoalbum_small
1. links om de garage heen, onder het pad naast de garage en dan voorbij de garage onder de funderingsbalk door naar de kruipruimte.
2. rechts van de garage om het hoekje onder de uitbouwfundering door en dan onder de funderingsbalk door naar de kruipruimte.

En om een eventuele vraag voor te zijn; er kan geen block aan de zijkant van de garage want dat pad (tot aan erfgrens) is niet breed genoeg om er dan ook nog langs te kunnen, helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Nnoitra schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:51:
[...]

Opties zijn dan:
[Afbeelding]
1. links om de garage heen, onder het pad naast de garage en dan voorbij de garage onder de funderingsbalk door naar de kruipruimte.
2. rechts van de garage om het hoekje onder de uitbouwfundering door en dan onder de funderingsbalk door naar de kruipruimte.

En om een eventuele vraag voor te zijn; er kan geen block aan de zijkant van de garage want dat pad (tot aan erfgrens) is niet breed genoeg om er dan ook nog langs te kunnen, helaas.
welke optie beste is ligt aan de omstandiheden, dat moet je bespreken met degene die het gaat doen.

dan rest alleen nog een warmtepompboiler naar de zolder slepen en dan kan de gasketel bij het grofvuil.

zou trouwens wel als je op deze wijze aansluit 32mm leidingen gebruiken (dat moet zoizo) en met 32mm direct de vloerverdeler ingaan. leidingen kunnen niet te dik zijn, wel te dun. vooral de vloer wilt zoveel mogelijk liters als je hem kan voeren.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 25-07-2023 22:58 ]

Pagina: 1