EPDM gebrek?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincedf
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08-04 16:56
Hallo allen,

Hopelijk kan iemand me adviseren over het volgende. In mei is onze nieuwbouw woning opgeleverd. Helaas met een aantal gebreken die inmiddels gefixt zijn. Echter viel het me nu op dat op het stuk plat dak het water lang (dagen) blijft liggen en dat er behoorlijke kreukels in het epdm werk zitten. Ik zou dit willen aanmelden als extra gebrek bij de aannemer maar weet niet goed of dit echt een gebrek is. Ter info heb ik een aantal fotos toegevoegd waar goed te zien is dat alle dakvlakken droog zijn behalve het druk bij ons. Ook zie je goed de kreukels in het epdm. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrBS9UPi6B7AFJG11FNAl-G_ado=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJYOHcbky5AgnUwTHInU5cJF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrdBI-EJcMmBToI6WfdGugRzfMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CPVg2J9crll9P6tZHVnxBO8b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qk8mjfDXXJm2fBdMad0Nj8z2Eo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ik7vCsyOb5WbJApJYfOgsXqP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQZQknLXVJR10k_MGl_l3dboFm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DYrCl4alk5o8qhYx7IsMSM0M.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag:

Is de huidige oplever staat van mn stuk platte dak/epdm acceptabel of moet dit hersteld worden?

Alvast bedankt

Beste antwoord (via Vincedf op 26-07-2023 16:05)

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:08

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ik zie, net als anderen, een paar dingen:
- afschot is te weinig (je kunt prima pootje baden)
- plooitjes hadden strakker gemogen

Esthetisch niet echt mooi, bouwkundig geen probleem.
Ja, mijn eigen schuur (6 bij 5) heb ik ook zelf met EPDM gelijmd en daar zit geen enkele hobbel of bobbel in.
Op mijn bijkeuken heb ik een strook van 2 bij 1,5 EPDM en tijdens het lijmen kwam er een spontane regenbui over. Hobbel de bobbel resultaat, nog een slagje erger dan dit... ik had geen zin om het opnieuw te doen en na 5 jaar nog steeds prima waterdicht.

Jouw aannemer had hier duidelijk haast of een te vochtige ondergrond.
Zolang het waterdicht is, zou ik hier niet van wakker liggen. En zo wel, een sedumdak is ook prachtig :)

(PS. EPDM heeft geen grind nodig: de lijm houdt het vast aan de constructie en UV is geen issue bij EPDM dat voor een dak is bedoeld; het is er speciaal voor gemaakt)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:43
Geen antwoord op je vraag, maar misschien is het een idee om er een groen dak van te maken?

[ Voor 22% gewijzigd door -Paul- op 25-07-2023 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Bouwkundig gezien, geen idee maar ik zou het niet accepteren. Duidelijk niet zoals een dak eruit hoort te zien het zijn nog forse kreukels ook.

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-06 09:00
Je bent in elk geval niet de enige.

Hier hetzelfde bij vernieuwen van een plat dak, en hier heeft de aannemer ons verzekerd dat het geen kwaad kan.

Dat het esthetisch minder mooi is is iets anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:19

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Helaas is een 100% gladde verwerking niet altijd haalbaar en daar zal je met de aannemer tegenaan lopen als je hier echt werk van wil maken.

Deze kreukels trekken met de tijd ook nog wel weg en zullen normaal gesprokken verder geen problemen geven. EPDM is wat dat betreft zeer sterk in het opvangen van werking.

Als je nog in de oplever fase zit, dan kun je het altijd aankaarten.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:01
Of het kwaad kan en of het als gebrek wordt gezien weet ik niet maar als hobbybob heb ik epdm wel strakker gelegd dan dit.
Is er een opleverings keuring gedaan en zoja is hier iets over gemeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

waar gaat het water eigenlijk heen :S

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincedf
DasNieNix schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:31:
Of het kwaad kan en of het als gebrek wordt gezien weet ik niet maar als hobbybob heb ik epdm wel strakker gelegd dan dit.
Is er een opleverings keuring gedaan en zoja is hier iets over gemeld?
Ja er is keuring gedaan , de kreukels en niet zo nette afwerking was een punt wat ik aankaartte, echter zei de aannemer dat het esthetisch inderdaad niet helemaal 100% was maar bouwkundig wel in orde. Inspecteur was het hier toen mee eens. Echter lag er toen geen water. Nu het een paar keer goed geregend heeft en er dagenlang water blijft staan is het voor mij wel een punt waar nogmaals naar gekeken dient te worden.
paQ schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:54:
waar gaat het water eigenlijk heen :S
Op 1 van de fotos met regenpijp, tegenover die regenpijp kan je een klein gat zien. Daar hoort het water heen te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:54
Ik heb hetzelfde hier kreukels en water dat blijft liggen.. een andere dakdekker naar laten kijken die zei ook dat tot een x cm water het geen kwaad kan.

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Vincedf schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:08:

[...]

Op 1 van de fotos met regenpijp, tegenover die regenpijp kan je een klein gat zien. Daar hoort het water heen te gaan.
oh daar! :)
Ja dat was even zoeken

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

De meest voorkomende reden overigens dat het er zo of na een tijdje zo eruit komt te zien is vocht tijdens de verwerking.

De EPDM wordt rechtstreeks verlijmd op de isolatieplaten die daarvoor geschikt zijn en die kunnen vaak ademen met een licht poreuze toplaag. En dan zijn ze niet kletsnat, maar toch dat er wat vocht in zit. Kletsnat dat kan natuurlijk helemaal niet verwerkt worden.

Daarom trekt het na een tijd ook wel weer weg, maar het kan gelukkig verder geen kwaad. Het geeft je een idee hoe de werkelijkheid aan omstandigheden, het perfecte beeld kan verstoren. Maar dat neemt niet weg dat je teleurgesteld kan zijn als het er zo uit ziet.

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:26
TimDJ schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:10:
Ik heb hetzelfde hier kreukels en water dat blijft liggen.. een andere dakdekker naar laten kijken die zei ook dat tot een x cm water het geen kwaad kan.
Alleen zijn die waterplassen wel een mooie incubatiebron voor muggen.
Dat lijkt me wel iets dat je wilt voorkomen.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:54
SPee schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:08:
[...]

Alleen zijn die waterplassen wel een mooie incubatiebron voor muggen.
Dat lijkt me wel iets dat je wilt voorkomen.
Ik lees dat het water minimaal 3 weken moet blijven staan voordat larven kunnen uitkomen. Gelukkig is het meestal voor die tijd verdampt.

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-06 11:02
Ik heb altijd begrepen dat het geen kwaad kan dat er water op blijft staan. = ook minder warmte naar binnen

Tevens maak ik wel vaak mee dat epdm te strak wordt gelegd en dat hij uit de daktrim wordt getrokken als het afkoelt. Nu zal dat met deze oppervlak wel meevallen.

Is i volledig verlijmd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-06 23:36

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

De kreukels zijn niet zo'n probleem, zie je wel vaker bij EPDM. Klein laagje water kan ook niet zo'n kwaad. Als over het grote geheel het afschot richting de afvoer maar goed is.

Ik denk eigenlijk dat hier bouwkundig niet zo veel op aan is te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:16
BlueSS50 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:44:
Ik heb altijd begrepen dat het geen kwaad kan dat er water op blijft staan.
Dit inderdaad. Sterker nog; als ik hier over de schuurtjes in de wijk heenkijk (allemaal EPDM dakjes) dan staan ze letterlijk allemaal gevuld met een laagje water na een flinke regenbui. En dat gaat al >20 jaar goed :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:08
Richh schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:18:
[...]

Dit inderdaad. Sterker nog; als ik hier over de schuurtjes in de wijk heenkijk (allemaal EPDM dakjes) dan staan ze letterlijk allemaal gevuld met een laagje water na een flinke regenbui. En dat gaat al >20 jaar goed :P
Nóg sterker: een klein laagje water op je dak verlengt de levensduur van je dakbedekking aanzienlijk.
In het geval van de TS gaat het zeer waarschijnlijk (niemand in dit topic kan door de dakbedekking heenkijken) alleen om iets esthetisch, bouwkundig lijkt het in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik zou er niet mee akkoord gaan.
Volgens het bouwbesluit hoort er afschot in een plat dak te zitten.
Leg er maar een waterpas op, het zou ca 1 cm per meter moeten zijn.

En water op je dak kan wel degelijk ellende geven.
Als het een kleine hoeveelheid is die snel verdampt is het niet spannend, bij meer water grotere kans op algvorming. Dat is wel slecht voor je dak.

Daarbij gewicht, het doorzakken van daken door teveel water, dat kan je goed zien bij daken met een houten ondergrond waar grind op heeft gelegen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
EPDM gaat heel lang mee, 25 tot 40 jaar.

Ik zou ook klagen over het gebrekkige afschot richting de afvoer en de kreukels. Ik heb zulke kreukels niet in een ander EPDM dak gezien. Gevaar voor een lek heb je als het dak en dakrand niet waterdicht gemaakt is. Dus goed verlijmd op het platte vlak. Dat lijkt hier niet zo goed gedaan te zijn.

De kreukels zijn misschien ontstaan doordat de ondergrond piepschuim of ander zacht materiaal is en als je erop staat doorbuigt of indeukt. En weer terug. Dat is te voorkomen door gewicht van de mensen die het aanleggen over een groter oppervlak te verdelen. Ik geloof niet dat EPDM uit zichzelf zo kreukelt. Goed EPDM materiaal is tamelijk stug en ongevoelig voor zonlicht. Misschien is de hier toegepaste kwaliteit niet zo goed. Nogal dun?

Goed aangebracht EPDM sluit geheel af, als het gaat om ophoping van lucht of erger:water onder de EPDM, dan moet dat worden opgelost om doorlekken naar binnen te voorkomen.

Op de plekken waar water staat zal naar verloop van tijd mosgroei kunnen ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:18

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik mis ook grind of komt dat nog :?
Indien geen grind dan hebben ze volgens mij de verkeerde epdm gebruikt, deze kan niet tegen UV.. Epdm met UV bescherming is grover.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 25-07-2023 19:24 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Sport_Life schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:23:
Ik mis ook grind of komt dat nog :?
Indien geen grind dan hebben ze volgens mij de verkeerde epdm gebruikt, deze kan niet tegen UV.. Epdm met UV bescherming is grover.
EPDM kan prima tegen UV. Gelijmd is een vaak voorkomende optie.

Bij bitumineuze dakbedekkingen heb je soorten die niet open en bloot in de zon kunnen liggen en dan grind of afwerking met leislag nodig hebben.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:57
Dit water blijft niet alleen liggen vanwege die paar kreukels. Het afschot lijkt ook niet goed volgens regels bouwbesluit, want dan had het water niet midden op je uitbouw blijven liggen. Of er toleranties zijn toegestaan op afwijkingen weet ik niet.

Bij de buren lijkt het wel goed te zijn, daar staat muv 1 klein plasje geen water op het plat dak. Overigens ook wel stuk minder kreukels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:49
Bouwkundig ga je denk ik aan het kortste eind trekken.
Die plooien zijn hooguit "niet netjes" maar that's is.
Dat er een beetje water op blijft staan betekent dat het afschot niet helemaal OK is,maar dit gaat geen problemen opleveren.
Er worden ook zwembaden bekleed met dat spul, daar staat altijd water in.

Je hoort wel eens verhalen over muggen,maar als het 2 dagen warm is dan verdampt dit water zo weer.

Maar waar moet het water eigenlijk naar toe? Ik zie helemaal nergens een afvoer

[ Voor 9% gewijzigd door pentaw1nz op 25-07-2023 22:51 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
voor de slechtziende onder ons: De afvoer :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Qa3DU7gR1I6REx_92fOxOCvnMU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oSVW0i50Wj9Op1fEyoYWKEj7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qmeir9yv0ofImLh4qWZvRsict5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Csmg4NLtsGI3dJBo7lcIYg1m.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door twain4me op 25-07-2023 23:45 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:08

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ik zie, net als anderen, een paar dingen:
- afschot is te weinig (je kunt prima pootje baden)
- plooitjes hadden strakker gemogen

Esthetisch niet echt mooi, bouwkundig geen probleem.
Ja, mijn eigen schuur (6 bij 5) heb ik ook zelf met EPDM gelijmd en daar zit geen enkele hobbel of bobbel in.
Op mijn bijkeuken heb ik een strook van 2 bij 1,5 EPDM en tijdens het lijmen kwam er een spontane regenbui over. Hobbel de bobbel resultaat, nog een slagje erger dan dit... ik had geen zin om het opnieuw te doen en na 5 jaar nog steeds prima waterdicht.

Jouw aannemer had hier duidelijk haast of een te vochtige ondergrond.
Zolang het waterdicht is, zou ik hier niet van wakker liggen. En zo wel, een sedumdak is ook prachtig :)

(PS. EPDM heeft geen grind nodig: de lijm houdt het vast aan de constructie en UV is geen issue bij EPDM dat voor een dak is bedoeld; het is er speciaal voor gemaakt)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincedf
Bedankt allemaal voor de vele reacties en info. Zeer helpvol! Morgen ochtend komt de werkvoorbereider van de aannemer kijken naar het dak. Ik ben nu in ieder geval beter voorbereid alvast. Ik houd jullie op de hoogte over de uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:57
Vincedf schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:05:
Bedankt allemaal voor de vele reacties en info. Zeer helpvol! Morgen ochtend komt de werkvoorbereider van de aannemer kijken naar het dak. Ik ben nu in ieder geval beter voorbereid alvast. Ik houd jullie op de hoogte over de uitkomst.
Succes. Houd ons op de hoogte.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vincedf
Gisteren is de aannemer langs gekomen. Ze hebben een viertal punten gemeten op het platdak. Blijkt inderdaad te weinig afschot te zijn. Op sommige punten zelfs 0%. Deze ochtend gelijk bevestiging gekregen dat ze samen met de dakdekker (onderaannemer) het probleem gaan oplossen na de bouwvak. Nogmaals dank allemaal. Mij ging het in eerste instantie alleen om de kreukels maar dankzij jullie gewezen op het afschot dat onvoldoende zou zijn. Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:53
Mag ik hier vragen hoe het dan bij mij zit? Speelt toevallig ook eea met het EPDM dak.
Blijkbaar zijn kreukels niet zo'n probleem, dus dit is niet zo erg?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSmZqttCbeiI-bj-sl4I060wFxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8N97xXuokkiFO3oA4ZIhHvTk.jpg?f=fotoalbum_large
Maar hier in de andere hoek laat het zelfs los. Dat is wel een gebrek?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxibKwGvma5WaTlzwdC1l2SwcZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/se1NMJtr28CKTLGp2eL1BLF0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Truus01 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:51:
Mag ik hier vragen hoe het dan bij mij zit? Speelt toevallig ook eea met het EPDM dak.
Blijkbaar zijn kreukels niet zo'n probleem, dus dit is niet zo erg?
[Afbeelding]
Maar hier in de andere hoek laat het zelfs los. Dat is wel een gebrek?
[Afbeelding]
De kreukels zijn voor het materiaal niet erg.
Het ziet er nogal hobby-bob uit vind ik.
De hoek die omhoog komt is niet goed gelijmd of er in gemaakt.
Overigens is een knelprofiel tegen de muur in plaats van lood in de muur ook niet echt een plaatje.....

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:53
edsandje schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:50:
De kreukels zijn voor het materiaal niet erg.
Het ziet er nogal hobby-bob uit vind ik.
De hoek die omhoog komt is niet goed gelijmd of er in gemaakt.
Overigens is een knelprofiel tegen de muur in plaats van lood in de muur ook niet echt een plaatje.....
Dank je!
Daar was ik al een beetje bang voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Er is 1 vuistregel dat EPDM niet onder spanning mag worden aangebracht en dat is dus wel gebeurd met die hoek die nu dus los gaat staan. Dat mag zeker hersteld worden.

Als ik het zo zie is er denk ik helemaal geen lijm gebruikt.

Verder eens met het knelprofiel. :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:01
De bouwwereld is nogal conservatief en ik heb het idee dat er aardig wat dakdekkers zijn die geen of weinig ervaring met epdm hebben omdat ze altijd bitumen hebben gebruikt.

Met goed leggen zou dit allemaal niet mogen voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel Broersma
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:54
In beide projecten zie ik niet dat er KIM-fixatie is aangebracht. Zonder Kimfiaxtie gaat EPDM altijd (eerst in de langste richting) trekken,.. uitzetten,.trekken.. uitzetten... en krijg je uiteindelijk van die losgelaten hoeken als hierboven.

Als je dat combineerd met te weinig afschot, dan krijg je veel aangroei/algen op het dak. Denk maar aan van die dagen dat er ineens allemaal zand of groen op je auto zit. De nacht erop wordt het vochtig/dauw,.. weer een beetje groen erop.. weer vochtig. Met een kleine bui spoelt het niet weg maar blijft het liggen (omdat er te weinig afschot is).

Als je dan geen kimfixatie hebt toegepast en grote delen van het dak liggen los. Dan krijg je dat het in de wind gaat wapperen. Bij te weinig afschot heeft alle rommel zich lekker opgespaard op het dak en laat het los en waait op je tuinmeubels... (zie https://www.ecobouwers.be/forum/post/epdm-bedekking-plat-dak )

Je kunt eenvoudig zien of er in de hoeken/randen kimfixatie is aangebracht. Tot eind 2023 zag ik vaker dat kim fixatie niet dan wel werd aangebracht. Bij een bepaalde dakoppervlak is het zelfs verplicht dacht ik.
Er is mechanishe en (lijm/contact) kimfixatie. De mechanische is de beste.

...don't know what should be here...

Pagina: 1