WiFi netwerk setup voor roaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmor13
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-04 20:37
Goeiemorgen allemaal,

Ondanks dat ik al heel wat rondgekeken heb op het forum, krijg ik niet echt het juiste antwoord gevonden. Mocht ik wat over het hoofd gezien hebben, hoor ik het graag.

Ik ben op zoek naar wat hulp voor het volgende probleem. Ik heb thuis een netwerk setup die wat te wensen overlaat, vooral wat betreft wifi. Wanneer ik (met welk apparaat ook) tussen verdiepingen wissel, dan merk ik dat soms het internet niet doet (ondanks dat er wel wifi-verbinding is) of dat ie maar geen verbinding met het wifi weet te krijgen. Pas bij het uitschakelen en weer inschakelen van wifi op het apparaat, werkt het weer na een paar seconden. Dit is met name een probleem met bellen via wifi (aangezien ik in een soort bunker woon waar 4G nauwelijks bereik heeft).

In de loop der jaren wat apparaten bij elkaar verzameld, die misschien ook niet goed op elkaar afgestemd zijn. Dit is de huidige setup:
  • Modem: Ziggo Gigabit (bridge-mode) | Meterkast
  • Router: Synology RT1900 | Meterkast
  • Access Point: TP Link Archer 7 (router ingesteld als accesspoint) | Woonkamer
  • Access Point: TP Link Omada EAP225 | 1e verdieping
  • Access Point: TP Link Archer 7 (router ingesteld als accesspoint) | 2e verdieping
Er zijn twee wifi-netwerken ingesteld, namelijk de 2.4GHz en de 5GHz.

Als ik lees over roaming / zero hand off, dan lijkt dat wel te zijn waar ik naar op zoek ben. Helaas blijkt dit ook een behoorlijke zoektocht te zijn om te zorgen dat alle apparaten ook op die manier met elkaar om kunnen gaan (zowel de router als de access points moeten dit van elkaar ondersteunen).

Hoe zou ik het beste mijn netwerk kunnen verbeteren? Welke apparaten zou ik moeten vervangen (en voor welke)?

Zelf zat ik te denken om eventueel over te stappen op deze set: TP Link X50 PoE (x3) die dan de router als ook de access points vervangt.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Mieter je WiFi spul er uit, schakel WiFi op je modem/router uit en koop een Mesh Wifi set. Dat is wat je zoekt.

TP-Link Deco serie, Netgear Orbi, Ubiquiti heeft ook een lijn maar die weet ik zo uit m'n hoofd niet te benoemen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:23
Als je zorgt dat op alle apparatuur de volgende instellingen het zelfde zijn kom je al een heel eind

-SSID
-Key
-Wireless security mode

om te zorgen dat je devices makkelijker kunnen switchen van "hotspot" kun je de volgende services aanzetten: fast roaming (802.11r)

niet op alle apparatuur heb je de optie maar het uitzetten van "802.11b" zorgt er al voor dat er sneller wordt overgeschakeld naar een andere "hotspot" met beter bereik

uiteindelijk zijn je devices nog steeds de gene die bepalen waar ze mee verbinden en wanneer ze overschakelen. Om dit te bevorderen zou je kunnen spelen met het vermogen van je "hotspot".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:28

Cyphax

Moderator LNX
Je eap heeft omada-ondersteuning dus je zou die route kunnen bewandelen (heb dat toevallig zelf ook gedaan), dan heb je potentieel je eerste ap voor zo'n managed-wifi-oplossing. Waar je dan op zou moeten letten is de hardwareversie van die access points, daar hoort een controllerversie bij. Een Omadacontroller kun je installeren op iets als een Pi of een vm, of een oc200.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-04 22:48
@robmor13 Het is wel de vraag waar je precies naar opzoek bent. Dat je wil dat je Seamless over gaat van AP naar AP is duidelijk. Echter kan je met het ene meer dan met het ander.

TP-link en Netgear Orbi doen wat je wilt in basis, wifi en seamless overgaan van AP.

NetGear Orbi Pro en Ubiquiti bieden naast het seamless overgaan van AP, meer zoals Vlan mogelijkheden, firewall enz.

Ook lopen de kosten uiteen. zo zal TP-link goedkoper zijn dat een volledige setup van Aplifi(oud) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:10
Precies om deze reden (dit had ik ook 8 jaar geleden) ben ik overgestapt naar het Unifi ecosysteem van Ubiquiti.
1 tool om alle APs dezelfde setting te geven en te beheren.
ISP modem wifi staat uit.
Werkt fantastisch.
Zou met TP-Link ook moeten kunnen, maar zet ajb de Ziggo Wifi uit.
Zorg dat de instellingen op ALLE APs exact hetzelfde is, dan zou het moeten werken.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmor13
Iedereen heel erg bedankt voor alle informatie. Ik ga hiermee aan de slag.
  • Stap 1: Checken of 802.11r ingeschakeld kan worden en of dat effect heeft
  • SSID, Key, Security settings staan allemaal gelijk ingesteld
  • Wifi van Ziggo staat uiteraard uit :)
  • Verdiepen in Omada controllers, e.d.
  • Mijn huidige wifi spul eruit mieteren... en iets als de Deco/Unifi aanschaffen
Overigens, ik wil gewoon echt iets basics bereiken, heb verder geen spannende netwerk-wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmor13
Extra vraagje... Aangezien ik de TP Link X50 PoE op het oog heb... lijkt er onduidelijkheid te zijn of deze gevoed kunnen worden door de TP Link SG108PE.

In de specs van de X50 staat dat er 802.3at benodigd is (wat PoE+ zou zijn). Echter in dit forum beantwoord iemand van TP Link dat PoE voldoet (https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/606262).

Wat zou het nou zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je hebt al 1 Omada zou je er daar dan niet twee aan toevoegen samen met een controller, dan zit je zeker al op de semi pro weg en zou het moeten werken. Mesh is in jouw geval niet boeiend want je hebt overal kabels.

[ Voor 17% gewijzigd door Frogmen op 25-07-2023 13:33 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:30
robmor13 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:18:
  • Mijn huidige wifi spul eruit mieteren... en iets als de Deco/Unifi aanschaffen
Overigens, ik wil gewoon echt iets basics bereiken, heb verder geen spannende netwerk-wensen.
En waarom zou dat met al die apparatuur die je daar al hebt staan dan niet gaan lukken?
Die Archer 7 bieden dacht ik ook al mesh funtionaliteit.
Zoals hier aangegeven, geef eerst eens je AP zoveel mogelijk exact dezelfde instellingen voor SSID/Wifi/security.
Let dan ook op de kleine details, mijn mobiel wilde bijvoorbeeld niet naar een AP wisselen omdat deze op b/g/n stond en de router op n only.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:30
Zelf heb ik geen aparte SSID's voor 2,4 en 5 Ghz, dat werkt bij mij probleemloos bij het wisselen naar andere AP (mobiel/tablets).
Voor Windows apparaten kan je daarvoor nog wel wat instellen.
Het is wel afhankelijk van de drivers welke opties daarvoor beschikbaar zijn om te beinvloeden.
TheWindowsClub: Change WiFi Roaming Sensitivity or Aggressiveness to improve Wi-Fi reception & performance

[ Voor 12% gewijzigd door The_Doman op 25-07-2023 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:24
  • SSID, Key, Security settings staan allemaal gelijk ingesteld[/li]
toch gaat het bij bovenstaande meestal mis. Kun je et anders screenshots van ieder ap van posten? (Zonder de wpa key)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heel eerlijk: gaat voor je problemen niets uitmaken.

802.11r is een manier om *als* je client al gaat roamen dat snel (<50ms ipv paar honderd ms zonder) maar verandert niets aan de keuze *om* te gaan roamen.

Komt bij dat 802.11r alleen werkt als de betrokken AP's waar je tussen wilt roamen samenwerken in dezelfde managed network. Omada AP is managed maar de Synology en de Archer C7's zijn unmanaged, dus hier kan 802.11r niets doen.
  • SSID, Key, Security settings staan allemaal gelijk ingesteld
Hoezo "uiteraard"? Afhankelijk van welke "Gigabit" Ziggo modem je hebt zijn de WiFi specs ervan veel (WiFi-6 4x4 MIMO bij Sagemcom F3896) of iets (WiFi-5 4x4 MIMO bij Arris TG3492) beter dan de Synology RT1900 en die bejaarde Archer C7s.

Als je de routerfunctionaliteiten van de Synology toegevoegde waarde vindt hebben boven die van de Ziggo modem heb je geen andere keus, maar puur voor de WiFi is je Ziggo modemrouter juist beste apparaat wat je daar noemt...
Waarom in vredesnaam Omada eruit en UniFi erin? Die twee zijn qua functionaliteit, prijs en features lood om oud ijzer. Als UniFi een optie is, zou Omada dat ook moeten zijn en het reeds hebben van een Omada AP is een vrij sterk argument om juist naar Omada te kijken ipv dat ding weg te gooien en een UniFi extra te kopen :o

Deco is een wezenlijk ander product. Omada en UniFi zijn prosumer systemen, met heel veel knopjes onder de motorkap en een vrij gelikte UI waar je niet alleen instellingen kunt doen maar ook insights kunt krijgen in wat er gebeurt. Een andere productlijn in soortgelijke categorie is HP Aruba InstantOn, dat iets meer richting enterprise gaat qua features maar tegelijk een stuk makkelijker werkt met distributed controller op de AP's ipv losse irritante controllers bij UniFi of Omada.

Deco is daarentegen typisch dumbed-down idiot-proof mesh spul dat primair ontworpen is om te werken met wireless backhaul en qua WiFi nog een stuk minder instellingen mogelijk maakt dan zelfs provider-spul. Als je dat wilt is het alternatief niet UniFi, maar andere mesh-systemen als Linksys Velop, Netgear Orbi, Asus Lyra etc.
Dat wordt vaak gezegd, maar blijkt vaak toch haken en ogen te hebben.

Draai het om: veruit simpelste oplossing vanuit gebruikersperspectief is de Ziggo modemrouter icm een tweetal van hun pods.

Jij hebt iets anders gekozen - leg uit waarom, dan heb je gelijk je wensen te pakken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:07
Het slechtste advies is de standaard reflex om meteen maar andere spullen te kopen.
Ook hier geld "Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg!"

De eerste vraag is, heb je de wifi van de Ziggo box uitgezet, want je hebt een eigen router en dus moet de wifi van de Ziggo beslist uit.

Verder hoe zit het met de overlap van al die accesspoints, ik denk dat je er veel te veel hebt.
En op welke kanalen heb je ze ingesteld?
En waarom heb je nog de 2.4Ghz band in gebruikt, daarvoor heb je helemaal veel te veel accesspoints.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmor13
Ook bedankt voor de laatste uitgebreide toevoegingen hier! Ik ben vanavond meteen aan de slag gegaan met een hoop advies en ben van alles aan het proberen, om te kijken wat het meeste effect heeft.

Uiteraard is de eerste stap om het met de bestaande apparatuur te doen en alle instellingen te checken (of bijv. een AC minder, etc.). Ook maak ik nu een overzicht van de apparaten met alle instellingen die belangrijk zijn. (Zo kwam ik er achter dat er toch een verschil was tussen een AC met WPA2-PSK en een andere die op Enterprise stond).

De 2.4GHz band heb ik in gebruik, omdat niet alle apparaten werken met 5GHz.

Extra info over het huis: Het wifi signaal lijkt zeer slecht door de vloeren heen te gaan, vandaar dat ik nu een AC op iedere verdieping heb. Vorig jaar heb ik een keer een test gedaan, als ik op de 1e verdieping naast de AC ging staan had ik volle snelheid internet. Wanneer ik een verdieping hoger recht boven het AC ging staan hield ik slechts een kwart over qua snelheid.

[ Voor 23% gewijzigd door robmor13 op 25-07-2023 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

robmor13 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:52:
Ook bedankt voor de laatste uitgebreide toevoegingen hier! Ik ben vanavond meteen aan de slag gegaan met een hoop advies en ben van alles aan het proberen, om te kijken wat het meeste effect heeft.

Uiteraard is de eerste stap om het met de bestaande apparatuur te doen en alle instellingen te checken (of bijv. een AC minder, etc.). Ook maak ik nu een overzicht van de apparaten met alle instellingen die belangrijk zijn. (Zo kwam ik er achter dat er toch een verschil was tussen een AC met WPA2-PSK en een andere die op Enterprise stond).
Weet je dat heel zeker? WPA2-Enterprise werkt met user-based authenticatie door een RADIUS server, die op zijn beurt de gegevens uit een LDAP-database haalt. Dat heb je niet 1-2-3 per ongeluk geregeld :P

Als het op WPA2-Enterprise stond zonder RADIUS en LDAP (en juiste instellingen in de AP qua locatie van de RADIUS server) zou het in het geheel niet mogelijk zijn met die AP te verbinden... wat wel gelijk problemen zou kunnen verklaren.
De 2.4GHz band heb ik in gebruik, omdat niet alle apparaten werken met 5GHz.

Extra info over het huis: Het wifi signaal lijkt zeer slecht door de vloeren heen te gaan, vandaar dat ik nu een AC op iedere verdieping heb. Vorig jaar heb ik een keer een test gedaan, als ik op de 1e verdieping naast de AC ging staan had ik volle snelheid internet. Wanneer ik een verdieping hoger recht boven het AC ging staan hield ik slechts een kwart over qua snelheid.
Dat is goed nieuws - tenminste als het op roamen aankomt.

Veel roaming-problemen hebben te maken met teveel overlap tussen AP's. Als je vloeren de boel zeer goed dempen, dan heb je daar alvast geen last van. Dan is het probleem hoogstwaarschijnlijk niet plaatsing, maar puur instellingen.

Uitdaging is die exact hetzelfde krijgen. Weet niet wat je 'WPA2-Enterprise' situatie echt was, maar security modus is inderdaad iets wat goede roaming voorkomt. Onder de motorkap zijn er echter meer dingen als dat. Om maar eentje te noemen: veel apparaten (Apple producten, Intel NICs) roamen niet als AP's andere landcodes gebruiken. Stupide, want alle EU landcodes verwijzen naar zelfde reglementair domein - en kans dat fabrikant 50 verschillende firmwareversies gaat maken voor elk kikkerlandje in EU is nihil, zeker aangezien het dus allemaal neerkomt op zelfde regels. Ene apparaat doet "NL", ander pakt de de-facto EU default "DE", weer anderen doen "EU" (wat volgens sommige interpretaties geen gelidge landcode is) - maar leg dat een Amerikaanse of Chinese ingenieur eens uit... dat is een van de redenen dat het met apparatuur van verschillende vendoren soms 'onverklaarbaar' mis gaat al stel je alles zelf goed in.

Neemt niet weg dat het vaak wel goed gaat met een mix aan spullen, maar als je ook na het goed zetten van security instellingen problemen houdt kan het nodig zijn om alles van zelfde vendor en series te doen. Let wel dat daarbij "mesh" nergens voor nodig is. "Mesh" is niets anders dan een mix tussen wired en wireless backhaul, dus de mogelijkheid om AP's draadloos met elkaar te verbinden. Jij hebt overal draadjes liggen dus mesh heeft nul toegevoegde waarde in jouw situatie. Het kunnen nog prima AP's zijn, maar kijk dus naar features die er wel toe doen, verwachht geen wonderen op gebied van roaming van mesh. Gezien je al Omada spullen hebt blijf ik erbij dat dat de logische keuze is om op te standaardiseren als je er met huidige spullen niet uit komt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
Vraagje: Zijn je AP's draadloos of bedraad met je router verbonden? Het kan gebeuren dat in een volledige draadloze setup hebben sommige devices meer problemen met andere bij het roamen. De AP's doen dan heel erg hun best om met elkaar te verbinden en dan kan het net wat langer duren voordat je mobiele device dan met de juiste AP verbindt.

Je mobiele device bepaalt met welk punt die verbindt, niet je AP's. Je zou kunnen testen of de 2.4ghz zorgt voor het plakken. Test de roaming zonder 2.4ghz; en past daarna de zendsterkte van de 2.4ghz aan. Het kan zijn omdat je in een bunker like woning woont de 5ghz band ruk is. En je devices sneller schakelt naar de 2.4ghz bij het roamen en blijft plakken op de 2.4ghz. Voor de 5ghz wil je wel wat overlap voor het schakelen. Dus kijken naar de locatie van de huidige AP's kan ook helpen.

Sommige AP's hebben ook de instelling om een apparaat eraf te trappen, bij een lage verbinding.

Iniedergeval een mesh setje of dergelijks ga je hier niet direct bij helpen omdat de AP's niet bepalen wie mag verbinden. Indirect heb je bij systemen zoals Unifi meer instelmogelijkheden om je netwerk te optimaliseren.

[ Voor 19% gewijzigd door heiyu op 26-07-2023 05:34 ]

Pagina: 1