Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-05-2024
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje. Ik heb een inmiddels beetje bejaarde laserprinter voor thuisgebruik staan, de HP Color Laserjet CP1215. Toen ik deze kocht, een jaar of 10 geleden, kreeg ik een complete set kleuren- en zwarte inkt, maar zoals te doen gebruikelijk bij een nieuwe printer waren deze voor de helft gevuld, zodat je snel zelf nieuwe moest kopen. Na een paar jaar en aardig wat printjes moest dat inderdaad, de printer gaf de melding dat de kleureninkt (bijna) op was. Maar HP toners waren toen al bizar duur. Ik kan ze echter niet betalen, althans niet een complete set, dus in de loop der tijd heb ik alleen de zwarte toner een keer vervangen. De kleurentoners zijn nu ook op en de printer geeft nu steeds melding daarvan waardoor ook zwartwit printen vrijwel onmogelijk is; dit gaat alleen met een zelf uitgevonden omweg.

Al die jaren is mij verteld c.q. wijsgemaakt dat je nooit en te nimmer huismerk, C-merk of hervulbare toners - die veel goedkoper zijn - moet gebruiken. De printkwaliteit zou beroerd zijn en je printer zou erop vastlopen en in storing gaan en dan zou de fabrieksgarantie vervallen.

De toners van HP zijn helaas ook in 2023 nog steeds peperduur: je betaalt nog steeds rond € 70 per kleur, dat maakt een complete set voor € 280 voor mij onbetaalbaar. Bij 123inkt, een onder bedrijven en instanties bekende webshop voor inkt en toners, kun je hun huismerk kopen maar dan betaal je nog steeds rond € 190 voor een set. Een beetje googelen en rondzoeken op 's lands bekendste en grootste blauwwitte webwinkel leert dat er allerlei C-merken te koop zijn met (ongeveer) dezelfde printcapaciteit als het 123inkt-huismerk en de HP-toners zelf, maar voor een fractie van de prijs: € 62,50 voor een complete set en er is zelfs een tijdelijke aanbieding van het (C-)merk Ink Power voor € 49,95; zeer aantrekkelijk voor mijn portemonnee. Helaas zijn er van deze toners alleen sterk wisselende (€ 62,50) of zelfs geen (€ 49,95) gebruiksrecensies te vinden. Van het wat duurdere 123inkt-huismerk weet ik van bekenden dat ze deze in het algemeen naar tevredenheid gebruiken.

Nu vraag ik mij af, is het verantwoord om mijn printer - ook al is-ie wat ouder - op te zadelen met de goedkope toner? Hebben jullie ervaring met de toners van C-merken zoals Ink Power?

Alvast vriendelijk bedankt voor het meedenken.

Groeten, Job

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:40
Daar is niet één lijn in te vinden, 't ene merk toner/cardridge of type printer gaat prima. 't andere geval is één en al ellende met toners die geblokkeerd worden, toners die lekken.

Hier originele set voor € 210

Neem op z'n minst een winkel met een beetje reputatie. Toner die slecht of niet werkt en een winkel die weigert terug te nemen is een lang gevecht voor die paar tientjes.
Bedenk wel, die toner die je nu koopt zit veel voller dan de bijgeleverd toner. Zolang de printer 't niet begeeft print je er de komende 20 jaar nog mee. Wat is dan 210 euro?

Tot slot, als die goedkope toner gaat lekken door je printer heen. Kan je je dan veroorloven om een andere printer te halen of ben je dan nog verder van huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:58
Ik heb al diverse topics voorbij zien komen over dit onderwerp.

Ikzelf heb alleen maar slechte ervaringen met huismerken. Dat betreft eerder in mijn bezit zijnde HP Laserjet alsmede mijn huidige Samsung Xpress.
De ervaringen zijn verschillend.
Mijn indruk is dat als je niet al te kritisch bent over het printresultaat een huismerk volstaat, maar als je de maximale kwaliteit uit de printer wil halen die er in potentie in zit, dan heeft een merktoner de voorkeur.
Overigens was ik ook al niet erg tevreden met de low-budget HP laserprinter. Mijn huidige Samsung presteert veel beter en was goedkoper in aanschaf. Dat zal ook te maken hebben met de voortschrijdende techniek.

Ik denk dat je beter uit bent met een nieuwe printer met verbeterde techniek en i.i.g. geen HP met opgeblazen reputatie.

[ Voor 8% gewijzigd door JukeboxBill op 25-07-2023 00:07 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:00
PROnline schreef op maandag 24 juli 2023 @ 23:46:
Zolang de printer 't niet begeeft print je er de komende 20 jaar nog mee. Wat is dan 210 euro?
Heel veel geld als je het nu niet kunt missen.

Bovendien weet je ook niet of die printer het nog 20 jaar volhoudt.

Het is een voorbeeld van hoe (relatief) "arm" zijn, vaak meer geld kost dan rijk zijn - je kunt niks voor de uiteindelijk goedkopere lange termijn doen als het geld daarvoor er op korte termijn (nu) niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:50

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik gebruik nooit originele toners in mijn CP5225. Dat betekent niet dat derde toners altijd vrij van problemen zijn, maar normaalgesproken doen ze het en de besparingen wegen op tegen de problemen. Grootste probleem bij toners van derden is het hervulproces. Bij het hervullen van toners kunnen een aantal dingen fout gedaan worden. Bijvoorbeeld niet het juiste tonerpoeder gebruiken, er zijn wat verschillende typen en niet ieder type werkt even met iedere printer. Een ander veelvoorkomend probleem is dat ze de trommel in de cassette niet vervangen. De trommel gaat langer mee dan de toner, maar is wel degelijk aan slijtage onderhevig en zorgt dat een cassette langzaam maar zeker vlekken op het papier gaat geven.

De meeste cassettes die ik koop doen het evenwel gewoon. Verder kun je op AliExpress trommels kopen om die zo nodig zelf in de cassette te vervangen als ze het begeven. Cassettes van 123Inkt zou ik zo aandurven. De "C-merken" zijn helaas vaak wel de handige Harry's die zelf thuis toners hervullen. Ik zou een beetje een redelijk merk uitkiezen. Momenteel gebruik ik Lyreco-toners en die doen het prima.

Mijn CP5225 heeft overigens een instelling "houd je waffel en printen" en dan kun je altijd doorprinten ongeacht de status van de toners, zelfs als je de kleurentoners eruit haalt gaat hij nog zwart/wit afdrukken. Die optie zit in het menu op het apparaat zelf, via de webinterface is die instelling niet te vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door dmantione op 25-07-2023 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:05

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb een laserjet cm1312 waar 123-inkt-toners in zaten toen ik 'm overnam, prints zagen er niet uit, dus ik ben overgestapt op originele toners, en daarna waren de prints perfect. Het is duurder, maar ik doe er een paar jaar mee dus dat blijft wel binnen de perken. Het is erg ymmv met 3rd party toners :)

Saved by the buoyancy of citrus

Pagina: 1