Wat is de maximale gelijkstroomspanning voor een omvormer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driekus
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 30-04-2024
Beste allemaal, ik heb 24 zonnepanelen gelegd in een oost-west-opstelling. 12 in serie op oost en 12 in serie op west. De panelen hebben een vermogen van 505 Wp en geven per stuk een spanning van 43 V. Oost en west zitten elk op een eigen string op de omvormer. De omvormer is een Growatt MOD 9000 TL3-X.

Ik heb nog ruimte en daarom wil ik graag twee panelen bijplaatsen. Qua vermogen kan dat. Growatt beveelt maximaal 13.500 W aan (max. recommended PV power). Nu komt mijn vraag. Qua gelijkstroomspanning vraag ik mij af wat nog mogelijk en verantwoord is.

Growat geeft de volgende gegevens van de omvormer:
- Max. DC voltage = 1.100 V
- Nominal voltage = 580 V
- MPP Voltage range = 140 - 1000 V
- Full-load voltage range = 320 - 850 V

Wie kan hier door de bomen het bos nog zien? Hoe moet ik de door Growatt opgegeven maximale gelijkstroomspanning zien? Is dat echt het maximum, waarboven er risico's optreden? Of ...

De 24 panelen leveren gezamenlijk in theorie 1032 V. In de praktijk komt het per string neer op circa 480 V met kortdurende pieken tot circa 505 V.

Op elke website over zonnepanelen staat wel iets vermeld over de maximale wisselstroomspanning, maar over de maximale gelijkstroomspanning kan ik niet een antwoord vinden.

Groet, Driekus

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:31
Plaats ook even de specificaties van je panelen, dan heb je hier binnen no time antwoord of je die twee panelen extra kan plaatsen zonder problemen.

Bij nader inzien zijn specificaties van je panelen niet nodig. Je kan zonder problemen twee extra panelen plaatsen. Je dc spanning is 500V per string. Dat is ruim onder het maximum van je omvormer (1100V). Je hebt wel twee strings, maar je telt de spanning niet bij elkaar op.

[ Voor 51% gewijzigd door GioStyle op 24-07-2023 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:31
-foutje-

[ Voor 98% gewijzigd door GioStyle op 24-07-2023 23:17 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
- Max. DC voltage = 1.100 V
- Nominal voltage = 580 V
- MPP Voltage range = V
- Full-load voltage range = 320 - 850 V
Omvormer gaat stuk boven
Omvormer is meest efficiënt met
Omvormer kan schaduw managen via diode bypass met string spanning manipulatie tussen
Omvormer kan maximale vermogen maken als string spanning tussen is

Minimum/maximum string spanning bij temperatuur bereik op jouw lokatie met sunny design

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driekus
Dank voor de snelle reactie. Het zijn Trina Solar Vertex 505 Wp panelen.

ELECTRICAL DATA (STC)
Peak Power Watts-Pmax (Wp) = 505
Maximum Power Voltage-V MPP (V) = 43
Maximum Power Current-I MPP (A) = 11,75
Open Circuit Voltage-V OC (V) = 51,9
Short Circuit Current-I SC (A) = 12,35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:17
Ik heb een Growatt SPH 10kW omvormer en heb vooralsnog 22 panelen op 1 string met max 9600Wp op OZO. De spanning zit altijd rond de 700V met een max van rond de 770V. Wel topt hij af en toe af op 7,5kW, omdat dit kennelijk de max is per string.

Lijkt me in jouw geval totaal geen probleem om er twee panelen bij te hangen. Zoals gezegd, de spanningen over twee strings tel je niet op.

[ Voor 8% gewijzigd door storeman op 24-07-2023 23:31 ]

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
2 incomplete adviezen. Voc +10% moet je gebruiken zonder tooling.
Dat is wat er bij vorst en volle zon af komt na uitval omvormer.

Ja 14 per string zal goed gaan, maar als iemand zelf gaat sleutelen is zelf begrijpen van belang.
22 per string zal met deze panelen de omvormer in gevaar brengen. Dus je kunt niet zeggen bij mij kan 22. Daarom val ik even over gebrek aan onderbouwing.

2x14 zal afhankelijk van dak helling iets aftoppen, maar geen probleem om over de recommended Mac te gaan.
https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.48&max2=0

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:51
Let op dat je kabel en stekkers maar maximaal 1000V zijn.
Ook even op de panelen letten, die hebben ook een Maximum System Voltage.

Hier wil je meestal ruim onder blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Driekus schreef op maandag 24 juli 2023 @ 23:10:

De 24 panelen leveren gezamenlijk in theorie 1032 V.
Je hebt twee strings die niet in serie staan, je theorie doet er niet toe.
In de praktijk komt het per string neer op circa 480 V met kortdurende pieken tot circa 505 V.
De max spanning is dus inderdaad aantal panelen per string * (43 volt + marge vanwege koude).

[ Voor 18% gewijzigd door Wolly op 25-07-2023 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Wolly wrong.

52V + 10%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Driekus
Bedankt allemaal.

@GioStyle : jij gaf het antwoord op de vraag waar ik primair mee rondliep. Spanning per string moet niet bij elkaar worden opgeteld.

@Ronald : je slaat de spijker op de kop. Als eenvoudig doe-het-zelver wil ik graag begrijpen hoe het in elkaar steekt voor ik begin te sleutelen. Dat voorkomt narigheid. Dank voor jouw uitleg.

Ik heb 4 panelen identiek aan de huidige panelen bijbesteld. Dus er komen nu 2 strings van 14 panelen oftewel 2 x 7070 Wp. Als ik het goed heb begrepen kan dat per string een spanningspiek van 14 x 57,2 = 800 V opleveren. Als ik het goed heb begrepen kan de omvormer daar prima tegen.

Omvormer is zoals gezegd Growatt MOD 9000. Het maximale uitgangsvermogen is volgens opgave Growatt 9.900 VA. Hier topt de omvormer niet op af. De panelen liggen in een oost-west-veldopstelling op een hoek van 13 graden. Het systeem is nu bijna 2 maanden in werking en het uitgangsvermogen piekt soms tot circa 10.200 W. Ik heb nog geen afvlakking van de curve gezien. Wellicht gaat dat gebeuren als de 4 nieuwe panelen gaan meedraaien.

@jeroen3 : met 14 panelen blijf ik ruimschoots onder het door Trina opgegeven maximum van 26 panelen in serie in een string. Dank voor de tip.
Pagina: 1