Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-09 21:25
Even de fiets opladen, lampjes aan en uurtje of twee later even kijken en alle lampjes uit, ook de power. Het is een 36V 2A lader en hij was lichtjes warm. Hij werd altijd al wat warm maar dat was blijkbaar gewoon, we hadden twee dezelfde fietsen en beide laders werden warm (geen actieve koeling, dicht kastje).

De behuizing even opengemaakt en en licht stinkend electronica luchtje, iets van magische rook. Er zit een grote elco in van 25x25mm van 400V en 180 microF en deze heeft een bol kopje. Deze lijkt me in ieder geval overleden en lijkt me te vervangen.

Uiteraard heb ik die niet in huis, ding zelf kost rond de €3 maar al snel het dubbele of meer aan verzending. Op zich geen probleem maar ik vraag me af of het gebruikelijk is dat alleen de elco kapot is of dat er normaal gesproken meer meegaat. Kan best wat dingen vervangen en solderen maar een schema ontleden en verder zoeken naar het probleem is niet mijn sterke kant.

Iemand die me een stukje op weg kan helpen met wat advies ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:04
Elco's zijn gevoelig voor veroudering, dus het is te verwachten dat de lader het weer doet na vervangen van de elco.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:09

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Kan je een foto van de print plaatsen? Misschien is er meer te zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor €3,- (en zelfs het dubbele) zou ik de gok wagen en kijken of een nieuwe elco je probleem gaat verhelpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-09 17:32
Dat bolle kopje op grotere elcos is vaak een plastic kapje.
Als je die in kan drukken is er niets aan se hand.

Heb je de onderkant van de print ook bekeken?

Post anders even foto's zoals van beide zijden @Mr.Qips al zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Ik maak vanavond even fotos en plaats ze dan

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Ok, foto's gemaakt:

https://imgur.com/DQC2ZzA

https://imgur.com/5ZjsBbM

En de eico van de zijkant https://imgur.com/Ir17Ah3

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:45

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Er zitten nog meer elco's op de print. Kan je die ook eens van de zijkant vastleggen?

Die grote is op zeker kaduk.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
https://imgur.com/RmtIZtv

https://imgur.com/1Hr8eLs

Die grote heb ik er ondertussen uit gesoldeerd, jammer dat ik hem niet in de juiste maat in NL kan vinden, alleen Ali heeft de juiste maat (25x25). De maat die er wel in NL is is 25x30 en dat gaat denk ik net niet passen in de behuizing.

[ Voor 61% gewijzigd door Pixelmagic op 26-07-2023 21:20 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Doe simpel en vervang alle elco's. Die kleinere zijn zeker de kosten niet en een slechte elco hoeft niet altijd bol te staan.

Verder denk ik dat dit niet meer dan een CC/CV voeding is en makkelijk door iets anders te vervangen is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:03

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Ik heb toevallig net een nieuwe lader besteld omdat die van mij defect is. Ik de behuizing niet open kreeg vanwege de bijzondere schroeven. Ook de bitjes mee besteld voor een volgende keer. Maar met een Leicke voeding voor 30 euro vind ik het eigenlijk wel prima.

Mocht solderen niet opleveren bestaan er dus niet al te dure alternatieven :)

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
uniquorn schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:14:
Ik heb toevallig net een nieuwe lader besteld omdat die van mij defect is. Ik de behuizing niet open kreeg vanwege de bijzondere schroeven. Ook de bitjes mee besteld voor een volgende keer. Maar met een Leicke voeding voor 30 euro vind ik het eigenlijk wel prima.

Mocht solderen niet opleveren bestaan er dus niet al te dure alternatieven :)
Die gedachte speelt ook mee hier, voor €30-40 kan ik een nieuwe kopen zonder gedoe. Dat is de hoofdreden om deze topic toch te starten, om te kijken of het de moeite waard is. Als ik voor €15-20 onderdelen hem op 100% zeker kan repareren dan kies ik daar voor, maar als die kans kleiner is dan helaas weer wat extra e-waste... :'(

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:04
Je kan de elco ook eerst uitsolderen en dan testen.
De betere multimeters hebben daar een functie voor.
Als je aan elektronica wil knutselen is het bezit van een multimeter een minimale vereiste.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-09 15:31
Is de zekering nog heel? (dat zwarte blokje naast CX1) Die elco lijkt mij inderdaad behoorlijk bol te staan. Met wat geluk is dat het enige euvel. Met wat pech is ook Q1 kapot

[ Voor 9% gewijzigd door MineTurtle op 27-07-2023 19:12 ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Ik begin het gevoel te krijgen dat ik beter de juiste lader kan gaan zoeken, zodra er SMD onderdelen vervangen moeten gaan worden haak ik af. Daarnaast gaan tijd en kosten meespelen, 2 weken levertijd van Ali gaat betekenen dat de fiets een lege accu gaat krijgen.
@uniquorn die lader is een hoger voltage en niet de juiste stekker. Kan de oude uiteraard overzetten maar kan beter direct de juiste proberen te vinden.

Behalve dat het een lader moet zijn is voltage en max amperage toch het enige waar ik op hoef te letten ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Iets anders om op te letten, is dat Chinese (Amazon, eBay, Aliexpress etc.) laders niet altijd veilig zijn. Je weet het simpelweg niet. De veiligheid is gegarandeerd als er een CE-logo op zit én hij verkocht wordt door een betrouwbare Europese partij, die een reputatie te verliezen heeft en/of aangeklaagd kan worden.
Hoe zie je dat?

[ Voor 96% gewijzigd door TBTL op 27-07-2023 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
TBTL schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 20:45:
Iets anders om op te letten, is dat Chinese (Amazon, eBay, Aliexpress etc.) laders niet altijd veilig zijn. Je weet het simpelweg niet. De veiligheid is gegarandeerd als er een CE-logo op zit én hij verkocht wordt door een betrouwbare Europese partij, die een reputatie te verliezen heeft.
Tja, en die je van een Nederlands bedrijf koopt zijn wél betrouwbaar en durven ze niet gewoon ook in China in te kopen en een CE sticker er op te plakken...

Deze lader en fiets komen ook van een grote NL toko (Matrabike) en zijn zoals zoveel andere in ieder geval niet in NL gemaakt.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Zodra je een product importeert, ben jij ervoor verantwoordelijk dat het product voldoet aan de eisen die horen bij de CE-markering. Ik denk dat de doorsnee consument dat niet doet. Als je koopt bij een Nederlandse winkel, ligt de verantwoordelijkheid daar. Een winkel kan claims verwachten als de markering onterecht bleek te zijn - als een huis afbrandt bijvoorbeeld. Zo'n winkel controleert dus wel of de veiligheid goed zit.

[ Voor 12% gewijzigd door TBTL op 27-07-2023 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
TBTL schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 20:58:
Zodra je een product importeert, ben jij ervoor verantwoordelijk dat het product voldoet aan de eisen die horen bij de CE-markering. Ik denk dat de doorsnee consument dat niet doet. Als je koopt bij een Nederlandse winkel, ligt de verantwoordelijkheid daar. Een winkel kan claims verwachten als de markering onterecht bleek te zijn - als een huis afbrandt bijvoorbeeld. Zo'n winkel controleert dus wel of de veiligheid goed zit.
Met alle respect, wanneer ben je voor het laatst in een Nederlandse winkel binnen geweest, de grote ketens even buiten beschouwing houden ?

Als je serieus overtuigd bent dat de "gemiddelde" winkelier zich druk maakt over claims als gevolg van een mogelijk onbetrouwbaar product dan respecteer ik dat enorm. Het gros van de winkels koop gewoon in China in en verkoopt het door voor de hoogst mogelijk winst. Zaken als Action en Allekabels zijn er groot mee geworden.

Wat niet weg neemt dat ik je punt heel goed begrijp, maar helaas kan je aan de buitenkant niet bepalen of je een goed product koop, en de prijs zegt ook lang niet altijd iets.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uniquorn

uniquorn

Pixelmagic schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 20:23:
Ik begin het gevoel te krijgen dat ik beter de juiste lader kan gaan zoeken, zodra er SMD onderdelen vervangen moeten gaan worden haak ik af. Daarnaast gaan tijd en kosten meespelen, 2 weken levertijd van Ali gaat betekenen dat de fiets een lege accu gaat krijgen.
@uniquorn die lader is een hoger voltage en niet de juiste stekker. Kan de oude uiteraard overzetten maar kan beter direct de juiste proberen te vinden.

Behalve dat het een lader moet zijn is voltage en max amperage toch het enige waar ik op hoef te letten ?
Opletten op aansluiting (stekker inclusief + en - aansluiting) en voltage, ampere liefst een beetje in hetzelfde bereik. Dat betekent net zo snel vol, maar een afwijking is geen probleem.
Verder zou ik (toch) ook merk mee laten spelen. Er zijn een aantal merken die betrouwbare reputaties hebben, en dat is ook wat waard. Niet dat de andere merken per definitie slechter zijn maar het risico op wat afwijken van wat er op de sticker staat is gewoon groter.

Zo kocht ik eens 12v voedingen die gewoon 17v leveren, dat is toch niet zo prettig.

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
uniquorn schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:42:
[...]

Opletten op aansluiting (stekker inclusief + en - aansluiting) en voltage, ampere liefst een beetje in hetzelfde bereik. Dat betekent net zo snel vol, maar een afwijking is geen probleem.
Verder zou ik (toch) ook merk mee laten spelen. Er zijn een aantal merken die betrouwbare reputaties hebben, en dat is ook wat waard. Niet dat de andere merken per definitie slechter zijn maar het risico op wat afwijken van wat er op de sticker staat is gewoon groter.

Zo kocht ik eens 12v voedingen die gewoon 17v leveren, dat is toch niet zo prettig.
Leuk dat je dit zo zegt, de oude lader zegt 36V/2A te zijn, de accu is ook 36V. Vrijwel elke lader die ik bekijk zegt bedoeld te zijn voor 36V accu maar levert 42V volgens de specs. Verschillende winkels zeggen ook dat het laad voltage hoger moet zijn. Dan wel bijzonder dat de originele fabrikant van de fiets en lader een 36V sticker er op plakt, helaas kan ik uiteraard niet meer meten wat het echte voltage was. Zal wel iets zijn om te voorkomen dat mensen denken dat het verkeerd zou zijn (ik heb verkeerde lader gehad, deze is voor 42V accu).

Wat aangaande merk maakt het wat lastig, het originele "merk" is ook meer dan vaag en uit China. Het type zie je wel vaker voorbij komen, SHC-8100lc.

Ik heb nu deze op het oog, die lijkt geschikt te zijn als ik hun mag geloven.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uniquorn

uniquorn

Pixelmagic schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:50:
[...]

Leuk dat je dit zo zegt, de oude lader zegt 36V/2A te zijn, de accu is ook 36V. Vrijwel elke lader die ik bekijk zegt bedoeld te zijn voor 36V accu maar levert 42V volgens de specs. Verschillende winkels zeggen ook dat het laad voltage hoger moet zijn. Dan wel bijzonder dat de originele fabrikant van de fiets en lader een 36V sticker er op plakt, helaas kan ik uiteraard niet meer meten wat het echte voltage was. Zal wel iets zijn om te voorkomen dat mensen denken dat het verkeerd zou zijn (ik heb verkeerde lader gehad, deze is voor 42V accu).

Wat aangaande merk maakt het wat lastig, het originele "merk" is ook meer dan vaag en uit China. Het type zie je wel vaker voorbij komen, SHC-8100lc.

Ik heb nu deze op het oog, die lijkt geschikt te zijn als ik hun mag geloven.
Voltage klopt, voor het laden moet je inderdaad (tot) 42v laden op een 36v accu. Dat ze dat dan niet correct op de lader zetten snap ik ook niet.

de lader die je linkt ziet er inderdaad prima uit, ik vind zo snel geen betere met xlr aansluiting.

It's just a donkey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
uniquorn schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:06:
[...]

Voltage klopt, voor het laden moet je inderdaad (tot) 42v laden op een 36v accu. Dat ze dat dan niet correct op de lader zetten snap ik ook niet.

de lader die je linkt ziet er inderdaad prima uit, ik vind zo snel geen betere met xlr aansluiting.
Bedankt voor het meedenken, heb hem besteld. Laat uiteraard nog even weten of alles werkt.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-09 17:32
Verstandig van je om een nieuwe te bestellen.

Aan de print is niets te zien.
Je had de zekering kunnen meten.
Als die heel is wordt het meten.

De grote voedings elco is doorgaans niet stuk.
Meestal zijn het de kleintjes die hun capaciteit verliezen door de warmte ontwikkeling of de elco aan de secundaire die kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Nieuwe is binnen, verpakking was bagger, open envelope en doosje. Draadjes zagen er uit alsof ze opnieuw waren vastgeknoopt.

Gelukkig werkt de oplader verder prima, accu is weer vol en de lader heeft een fan en luchtgaatjes aan twee kanten. Iets wat de andere niet had en dus behoorlijk warm werd daardoor.

Hoe dan ook, probleem opgelost. Allen dank voor het meedenken.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afjordans
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-08-2024
Zelfde probleem hier met de lader van de Matrabike-fiets. Google bracht me op dit draadje. Lader besteld die in een link weergegeven werd. Met dank aan de topicstarter en reacties.
Pagina: 1