Mogelijkheden isolatie wand / vliesgevel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:56
We zijn al een hele tijd bezig met de renovatie / vernieuwbouw van onze woning uit 1860 en binnenkort start ik aan de bouw van de nieuwe achtergevel / keerwand.

De wand fungeert deels als keerwand voor een hoger gelegen dijk en onder de grond zetten we een combinatie neer tussen gemetselde betonwand en een gestorte wand (in overleg met de constructeur). Deze wand wordt vanuit buiten extra waterdicht gemaakt en voorzien van isolatie.

Voor het deel boven de grond twijfel ik nu wat te doen. De wand hadden we voorzien in een gemetselde spouwmuur van betonblokken met 12 cm spouw voorzien van 10cm pir isolatie en 2 cm luchtspouw. Vervolgens wordt de wand ingepakt in een zinken vliesgevel.

Ik ben nu aan het twijfelen geslagen of die luchtspouw überhaupt nodig is en ik niet beter voor 12cm pir isolatie kan kiezen. Vocht zou in principe geen probleem mogen zijn met de vliesgevel.
Het vergroten van de spouw is helaas geen optie.

Iemand hier nog tips hoe hier mee om te gaan?

Beste antwoord (via Fuel_80 op 26-11-2024 19:25)

• twain4me
  • Laatst online: 22:31

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als het om de isolatie gaat zou ik heel het buitenste spouwblad niet maken dan kan je isolatie toepassen van 220mm voor het deel achter het zink.

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 25-07-2023 09:40 ]

Alle reacties

• twain4me

twain4me

Heb je geen details en/of een bevestigings- advies/voorschrift van een fabrikant?

Een lucht spouw is er doorgaans om condens (die aan de achterkant van bijna elk gevel materiaal komt) snel makkelijk en zonder risico op naar binnen dringen of het materiaal of de isolatie aantasten weer af te voeren.

• Fuel_80
twain4me schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:42:
Heb je geen details en/of een bevestigings- advies/voorschrift van een fabrikant?

Een lucht spouw is er doorgaans om condens (die aan de achterkant van bijna elk gevel materiaal komt) snel makkelijk en zonder risico op naar binnen dringen of het materiaal of de isolatie aantasten weer af te voeren.
Ik heb geen specifiek detail van dit gedeelte. Het plan is gedurende de tijd meerdere malen aangepast vanwege diverse constructieve wijzigingen. Het was ook meer een gedachtenkronkel van mezelf om eventueel meer te kunnen isoleren. Heb het net eens ingevoerd in Ubakus en ik denk inderdaad dat het beter is om de spouw te handhaven.

• twain4me

twain4me

Fuel_80 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:55:
[...]

Ik heb geen specifiek detail van dit gedeelte. Het plan is gedurende de tijd meerdere malen aangepast vanwege diverse constructieve wijzigingen. Het was ook meer een gedachtenkronkel van mezelf om eventueel meer te kunnen isoleren. Heb het net eens ingevoerd in Ubakus en ik denk inderdaad dat het beter is om de spouw te handhaven.
heb je daar een plaatje van?

• Fuel_80
twain4me schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:59:
[...]

heb je daar een plaatje van?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_OxPh0lKdQbZ4Ih5_XfiFZdudc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/19DU47SOWHluPVj98kFl21CR.png?f=fotoalbum_large

Het betreft dus een buitengevel. Houtwerk achter het zink heb ik even ingeschat qua dikte op 40mm.

Acties:
  • Beste antwoord

• twain4me

twain4me

Als het om de isolatie gaat zou ik heel het buitenste spouwblad niet maken dan kan je isolatie toepassen van 220mm voor het deel achter het zink.

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 25-07-2023 09:40 ]

Pagina: 1