Zonnepanelen met gesplitste groepen-/meterkast

Pagina: 1
Acties:

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:36
Best allen,

Ten eerste wil ik aangeven dat ik een totale newbie ben op dit gebied, dus vergeef me als ik domme dingen vraag :) . We zijn met onze VvE bezig met vooronderzoek voor zonnepanelen op ons gezamenlijke dak. We hebben met moeite een aantal partijen gevonden die het eventueel willen doen en binnenkort komt er iemand langs om de situatie te bekijken. Misschien dat deze vraag dan al wordt beantwoord maar ik wil hier toch al wat advies vragen. Ik woon op de onderste verdieping en heb een enigszins aparte situatie. Mijn meterkast met de meter staat in de gezamenlijke ruimte. Hier komt naar alle waarschijnlijkheid de kabel vanaf het dak binnen. Vanaf de meter gaat er vervolgens een kabel naar de groepenkast die in mijn appartement zit. Hemelsbreed is het maar een meter of 3, maar het zit allemaal weggewerkt in het betonnen plafond waardoor het waarschijnlijk moeilijk is om grote veranderingen te doen. De offertes gaan nu uit van Enphase microinverters met Q-relay en Enphase Envoy. Is het überhaupt mogelijk om dit bij mij aan te leggen? Zou er een kleine groepenkast bij geplaatst kunnen worden bij de meter bijvoorbeeld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IG7ggdoBzR8Rwbn-5CowxxmxIjk=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/Wt7OvXeHgSgCOUXeevyRYwgV.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbyA586LGVd_tI1no7OfRFtS1uk=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/CwRM7Fdlaoe7ylVoIFREio6V.gif?f=fotoalbum_large

Dank voor het meedenken!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:06
Wat is de insteek?

- Verbruik VVE opwekken? Wat is dat verbruik?

- Een kabel van het dak naar de meterkast van iedere woning?

- Invoeden op VVE aansluiting en postcoderoos gebruiken? Bestaat postcoderoos nog?

- Een van bovenstaande maar dan ook nog een paar panelen voor @Hemmik persoonlijk? Omdat jouw meterkast toevallig het dichtst bij is?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De vraag is idd voor wie de stroom is.

Als dat voor iedereen persoonlijk is, volgens verhoudingen van splitsingsakte, zorgen ze maar gewoon dat alle X aansluitingen gewoon bij de groepen kasten van de betreffende personen binnen komt.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 24-07-2023 20:16 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Kan zeker, kost wel tijd en materialen en dus geld.

Verder is een setup met Enphase maar in heel beperkt aantal gevallen rendabel. Het is een vrij duur systeem met weinig meerwaarde in de meeste gevallen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:51
De ideale situatie is het voor elke bewoner toegewezen aantal panelen aan te sluiten op de meterkast van elke bewoner. Zeker zonder salderen.

Er moet dus bekabeling van het dak naar elke bewoner mogelijk zijn.

Aansluiten op een enkele aansluiting en opbrengst verdelen conform akte van splitsing maakt geen gebruik van direct eigen verbruik (waarde import/afname van net ) en dus financieel veel minder gunstig.

Gebruik van Enphase wordt vaak gedaan in deze situatie: kleine aantallen per bewoner en makkelijker conform normen leggen van bekabeling. Het is duurder ja, maar appartementen zijn gewoon lastiger.

Het is al heel wat in de hele vve op één lijn te krijgen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Hemmik
Dank voor de opmerkingen! We gaan inderdaad een klein aantal (3-4) panelen per bewoner aansluiten op eigen meterkast. VvE op 1 lijn krijgen is inderdaad moeilijk, een proces waar we nog inzitten maar ik heb goede hoop ;). Even los van hoe we de bekabeling naar mijn meterkast krijgen, gaat het mij vooral om mijn persoonlijke situatie. Is het met mijn huidige Setup, dus gesplitste meterkast, überhaupt mogelijk om dit bij mij aan te sluiten?

• Defragging
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-08-2023

Defragging

Azerbaijan

Toevallig ben ik ook op zoek naar een oplossing, ik zit met de zelfde euvel :)

Paint power 🖌️

• busscherski
Ik snap de uitdaging niet. Komt vast goed.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Hemmik
Ik denk dat de uitdaging er in zit dat het niet makkelijk is om vanuit mijn meterkast een extra kabel naar groepenkast te trekken. Daarom vraag ik mij af of je een extra groepenkast naast de meter kan zetten om hier de panelen aan te sluiten.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:59
Hemmik schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:01:
Ik denk dat de uitdaging er in zit dat het niet makkelijk is om vanuit mijn meterkast een extra kabel naar groepenkast te trekken. Daarom vraag ik mij af of je een extra groepenkast naast de meter kan zetten om hier de panelen aan te sluiten.
Het kan op de kast in je appartement, maar ook prima met een extra kastje bij de meter. Beide geen probleem.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:51
Je hebt een hoofdschakelaar bij de meter zitten. Plaats (laat plaatsen!) daarboven een klein kastje met de benodigde beveiliging voor de zonnepanelen en je bent klaar.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:51
@coinman63 dat is standaard werk. Een installateur die dat te lastig vind moet solliciteren bij gemeentewerken er gaan schoffelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• busscherski
De energie moet wel door je kWh meter gaan natuurlijk.

Pagina: 1