Badkamer renovatie: wat te doen met verwarming en ventilati?

Pagina: 1
Acties:

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:38
Wij gaan binnenkort onze badkamer verbouwen, en zitten nog met een 2 tal vraagjes mbt verwarming en ventilatie. De badkamer heeft een afmeting van 260x210, iets meer dan 5m2. De huidige planning is als volgt.

1. Verwarming. Op dit moment is het plan om alleen vloerverwarming te leggen. Verder geen radiator. Vvw zal gevoed worden door LT WP.
2. Ventilatie. Een decentrale WTW.

Afgelopen week een gesprek bij een badkamer winkel, en zij gaven aan:
1. VVW alleen is niet voldoende om de badkamer warm te krijgen. In tegenstelling tot het bedrijf wat de vloer gaat frezen en aanleggen.
2. “Ik zou nooit een nieuw gat door de muur boren”. Zij adviseerden om gewoon een ventilator op het bestaande kanaal te zetten.

Mijn beredenering: als het in de woonkamer 19,5 graden is, dan zou het op de badkamer warmer moeten zijn omdat hier minder warmte verlies is.
Rede dat ik de bestaande ventilatie niet van plan ben om te gebruiken, is omdat deze alleen nog op de badkamer effectief is (kanaal naar woonkamer is door vorige bewoners weg gewerkt). En als ik het kanaal wel gebruik zoals zij voorstellen, dan zal idd warme lucht weg gezogen worden en aangevuld met koele lucht van de overloop.

Dus nu aant twijfelen geslagen.
Mbt verwarming twijfel ik om toch nog een radiator erbij te hangen. En dan twijfel ik nog tussen elektrisch (COP 1 terwijl WP draait) of gewoon normale handdoek radiator (die vrij weinig vermogen zal hebben op LT). Op dit moment neig ik naar een normale radiator in de aanvoer naar de VVW. De dT van de aanvoer/retour van radiotor zal dusdanig weinig verschil hebben, dat er nog steeds voldoende warm water naar de vloer in gaat.

Mbt ventilatie neig ik er wel heen ‘gewoon’ de WTW te hangen.

Wat is jullie mening/inzicht?

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:04

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik heb ook overal vloerverwarming en in het plafond van de badkamer heb ik alsnog 8cm pir platen gestoken. (overschot wat ik nog had liggen)

Moest dat niet genoeg zijn heb ik nog een stopcontact voorzien op een strategische plaats voor een IR paneel.

De Nederbelg !

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het doel van ventilatie is niet om warme lucht weg te zuigen, maar om lucht verversing op gang te brengen.
ventilatie uitzetten omdat het te koud wordt in de badkamer is niet zo heel verstandig. je stopt of verminderd dan de verversing van lucht niet alleen in de badkamer maar in alle andere kamers (ik ga ervan uit dat je systeem C hebt)

het is erg lastig om de norm voor badkamers te halen met alleen vloerverwarming+ wp (daar is het afgifte oppervlak gewoon te klein voor en darnaast de aanvoer temp wat laag) daarom hebben bijna alle "nieuwbouw" huizen een cop1 electra radiator erbij hangen om de norm te kunnen halen. echter is het ook feit dat verreweg de meeste mensen die radiator nooit aan hebben. (de norm van woningborg (nieuwbouw) is 22 graden)

hoedan ook zou ik beginnen met voldoende ventilatie voor de badkamer (14 dm3 per seconde) en dan gewoon de afgifte zoeken die je nodig hebt , dat kan bv wand verwarming zijn of een stopcontact voor een cop 1 kachel (die als je geen koudbloedige mensen hebt in je gezin waarschijnlijk nooit gebruikt zal worden)

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:44
Optie kan ook zijn een handdoekradiator op LT erbij. Voor drogen van handdoeken is dat in elk geval lekker, plus toch een klein beetje extra afgifte. Mocht dat toch te weinig blijken, dan kun je hier een elektrisch element is steken en hem elektrisch verwarmen. Wel een loze buis voor de elektra voeding maken dan natuurlijk, en een radiator die geschikt is voor een elektrisch element. (Bv standaard klimrek)

• danny.s
twain4me schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:33:
Het doel van ventilatie is niet om warme lucht weg te zuigen, maar om lucht verversing op gang te brengen.
ventilatie uitzetten omdat het te koud wordt in de badkamer is niet zo heel verstandig. je stopt of verminderd dan de verversing van lucht niet alleen in de badkamer maar in alle andere kamers (ik ga ervan uit dat je systeem C hebt)
Precies dat is mijn gedachte ook, daarom vind ik het onlogisch dat hij dit voorstelt. Is idd type C wat hier nu hangt. Daarom was mijn idee om deze gewoon te laten vervallen, en een decentrale WTW unit te plaatsen.

• danny.s
Jellabie schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:00:
Moest dat niet genoeg zijn heb ik nog een stopcontact voorzien op een strategische plaats voor een IR paneel.
Dit heb ik idd ook nog in mijn achterhoofd.

• danny.s
twain4me schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:33:
stopcontact voor een cop 1 kachel (die als je geen koudbloedige mensen hebt in je gezin waarschijnlijk nooit gebruikt zal worden)
Vrouwen hebben het altijd koud toch haha? Maar een stopcontact tragisch plaatsen, en evt later nog een elektrische radiotor ophangen is natuurlijk altijd nog een optie. Eerst eens een winter aankijken hoe het aanvoelt.

• twain4me

twain4me

danny.s schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:49:
[...]

Precies dat is mijn gedachte ook, daarom vind ik het onlogisch dat hij dit voorstelt. Is idd type C wat hier nu hangt. Daarom was mijn idee om deze gewoon te laten vervallen, en een decentrale WTW unit te plaatsen.
tijdens de inblaas periode heb je dan dus geen afzuiging in de overige ruimtes. Decentraal werkt op ruimte nivo. dus voor de badkamer is dat prima, maar als je de afvoer van een type C ventilatie daarmee weg haalt castereer je dus het systeem van de rest van de ruimtes.

• danny.s
twain4me schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 23:33:
[...]

tijdens de inblaas periode heb je dan dus geen afzuiging in de overige ruimtes. Decentraal werkt op ruimte nivo. dus voor de badkamer is dat prima, maar als je de afvoer van een type C ventilatie daarmee weg haalt castereer je dus het systeem van de rest van de ruimtes.
Hier ben ik me van bewust. Maar het is al gecastreerd. Vorige bewoners hebben namelijk het kanaal naar woonkamer/keuken (u ruimte) laten weg vallen. Dus het systeem wat er nu nog ligt, heeft 1 afvoer op de wc beneden (wat sowieso al overkill is), en de ander op de badkamer. Dus als ik voor decentraal WTW kies, is het eigenlijk gewoon einde verhaal voor de mechanische ventilatie. Maar hij wordt op dit moment toch al nauwelijks gebruikt omdat de schakelaar op de WC beneden zit.

• twain4me

twain4me

danny.s schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:14:
[...]

Hier ben ik me van bewust. Maar het is al gecastreerd. Vorige bewoners hebben namelijk het kanaal naar woonkamer/keuken (u ruimte) laten weg vallen. Dus het systeem wat er nu nog ligt, heeft 1 afvoer op de wc beneden (wat sowieso al overkill is), en de ander op de badkamer. Dus als ik voor decentraal WTW kies, is het eigenlijk gewoon einde verhaal voor de mechanische ventilatie. Maar hij wordt op dit moment toch al nauwelijks gebruikt omdat de schakelaar op de WC beneden zit.
Psies, dus inplaats van de kans te grijpen het nu goed te maken verwijder je de ventilatie van de overige ruimtes gewoon helemaal. Opzich kan dat mits je rekening gaat houden met de andere ruimtes (dus daar ook decentraal wtw ventileren) het argument: "het wordt nu toch al niet gebruikt doo keuzes van de vorige bewoner. " Is niet heel sterk. ventilatie is de basis van je woning (en zeker nu, nu isoleren en kierdichting eigenlijk standaard bij elke verbouwing worden verbeterd.)

hetr alternatief (type A) werkt vooral op wind en juist dan doen mensen de roosters dicht.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 26-07-2023 09:42 ]

• danny.s
twain4me schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:41:
[...]

Psies, dus inplaats van de kans te grijpen het nu goed te maken verwijder je de ventilatie van de overige ruimtes gewoon helemaal. Opzich kan dat mits je rekening gaat houden met de andere ruimtes (dus daar ook decentraal wtw ventileren) het argument: "het wordt nu toch al niet gebruikt doo keuzes van de vorige bewoner. " Is niet heel sterk. ventilatie is de basis van je woning (en zeker nu, nu isoleren en kierdichting eigenlijk standaard bij elke verbouwing worden verbeterd.)

hetr alternatief (type A) werkt vooral op wind en juist dan doen mensen de roosters dicht.
Wat zou jij in dit geval aanraden dan? Wetende dat ik liever WTW ventilatie heb op de badkamer dan type C. Maar type D is bij ons (denk ik) niet meer te realiseren zonder het halve huis te verbouwen.

• twain4me

twain4me

danny.s schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:43:
[...]

Wat zou jij in dit geval aanraden dan? Wetende dat ik liever WTW ventilatie heb op de badkamer dan type C. Maar type D is bij ons (denk ik) niet meer te realiseren zonder het halve huis te verbouwen.
Bij voorkeur D het is vaker mogelijk dan je denkt.

En zo niet dan C maar zo veel mogelijk vraaggestuurd. eventueel de woonkamer op decentraal wtw zetten, daar zit immers de meeste winst (grootste ruimte en hoogste Temperatuur)

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:59
Zowel in onze vorige woning als de huidige woning hebben we naast de (elektrische) vloerverwarming gebruik gemaakt van een handdoek radiator aangesloten op de LT verwarming.
De radiator wordt natuurlijk maar een beetje lauwwarm, maar helpt wel enorm om de handdoeken vlot te drogen. En wij vinden dat er 90% van de tijd genoeg warmte uit die niet voor LT geschikte radiator komt zodat de dure elektrische vloerverwarming uit kan blijven.

Alleen tijdens echt winters weer wordt het op basis van de handdoekradiator naar onze mening te fris in de badkamer en zetten we ook de elektrische vloerverwarming 2x een uurtje per dag aan. Onze huidige badkamer is 9m² en ligt op een hoek.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• danny.s
Ivow85 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:38:
Zowel in onze vorige woning als de huidige woning hebben we naast de (elektrische) vloerverwarming gebruik gemaakt van een handdoek radiator aangesloten op de LT verwarming.
De radiator wordt natuurlijk maar een beetje lauwwarm, maar helpt wel enorm om de handdoeken vlot te drogen.
Volgens berekeningen zou er maar 150W afgifte overblijven bij 35/30/22 van een handdoek radiator die oorspronkelijk 1300W vermogen heeft. Idd wellicht voldoende om de handdoeken te drogen, maar echt toegevoegde waarde voor de ruimte heeft het niet lijkt me.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
danny.s schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:22:
[...]

Volgens berekeningen zou er maar 150W afgifte overblijven bij 35/30/22 van een handdoek radiator die oorspronkelijk 1300W vermogen heeft. Idd wellicht voldoende om de handdoeken te drogen, maar echt toegevoegde waarde voor de ruimte heeft het niet lijkt me.
Klopt maar vergeet niet dat een badkamer in een woning met ventilatie type C of D al de hele dag voorzien wordt van ventilatielucht vanuit andere kamers die dus in principe behoorlijk op temperatuur is en de badkamer dus daardoor al niet echt ijskoud zal worden.

En vergeet niet dat aangesloten op een LT systeem de radiator 24/7 gevoed wordt in de winter. Bij een HT systeem is dat meestal niet het geval, of het systeem is zo ver terug gemoduleerd dat de aanvoertemperatuur ook amper boven 40 graden komt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12 13:51
Ik heb ook 'maar' een badkamertje van hetzelfde formaat in een wat ouder huis. 2 van de muren van de badkamer zijn aangrenzend aan buitenmuren en staat in verbinding met de relatief koude overloop. Omdat de rest van het huis ook laag temperatuur verwarmd wordt, ga je het met alleen die 5 vierkante meter aan vloerverwarming niet redden, of je moet de temperatuur van je totale systeem verhogen voor alleen je badkamer (en dat is zonde).

Een handdoek radiator gaat ook niet enorm veel afgeven of helpen, maar een specifieke LTV radiator in je badkamer is ook wel weer zonde van de ruimte.

In mijn geval heb ik ervoor gekozen om naast vloerverwarming ook wandverwarming toe te passen. Hiermee heb ik ipv 5 m2 ineens zo'n 15 m2 aan verwarmd oppervlakte. Daarnaast heb ik ook voorziening getroffen om (mits noodzakelijk) een IR paneel te kunnen plaatsen op het plafond.

• danny.s
frennek schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:43:
Ik heb ook 'maar' een badkamertje van hetzelfde formaat in een wat ouder huis. 2 van de muren van de badkamer zijn aangrenzend aan buitenmuren en staat in verbinding met de relatief koude overloop. Omdat de rest van het huis ook laag temperatuur verwarmd wordt, ga je het met alleen die 5 vierkante meter aan vloerverwarming niet redden, of je moet de temperatuur van je totale systeem verhogen voor alleen je badkamer (en dat is zonde).

Een handdoek radiator gaat ook niet enorm veel afgeven of helpen, maar een specifieke LTV radiator in je badkamer is ook wel weer zonde van de ruimte.

In mijn geval heb ik ervoor gekozen om naast vloerverwarming ook wandverwarming toe te passen. Hiermee heb ik ipv 5 m2 ineens zo'n 15 m2 aan verwarmd oppervlakte. Daarnaast heb ik ook voorziening getroffen om (mits noodzakelijk) een IR paneel te kunnen plaatsen op het plafond.
Goeie input dit. Wand verwarming kan ik zeker vragen of nog mogelijk is, hoewel er hier maar 1 wand in aanmerking komt. Maar zou wel meteen dubbele tov alleen vloer zijn.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:54
danny.s schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:09:
Afgelopen week een gesprek bij een badkamer winkel, en zij gaven aan:
1. VVW alleen is niet voldoende om de badkamer warm te krijgen. In tegenstelling tot het bedrijf wat de vloer gaat frezen en aanleggen
Mijn persoonlijke ervaring is: die gasten lullen maar wat :P

Als je een modern en geïsoleerd huis hebt (die aanname doe ik ook even ivm je op een warmtepomp zit) ga je dat echt wel kunnen verwarmen met een paar vierkante meter vloerverwarming.
2. “Ik zou nooit een nieuw gat door de muur boren”. Zij adviseerden om gewoon een ventilator op het bestaande kanaal te zetten.
Die gasten hebben geen idee wat een WTW is gok ik zo.
Eerlijk gezegd weet ik zelf ook niet wat hier het verstandigste mee is, ik heb er geen ervaring mee.
Mbt verwarming twijfel ik om toch nog een radiator erbij te hangen. En dan twijfel ik nog tussen elektrisch (COP 1 terwijl WP draait) of gewoon normale handdoek radiator (die vrij weinig vermogen zal hebben op LT).
Toch zou ik er sowieso een handdoekradiator bij hangen, want dat is gewoon fijn, een warme handdoek :)

Die kan je prima op de LT WP hangen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001

paQ

Ik heb mijn (1940) badkamer deels onder een schuin dak dat matig geïsoleerd is over het oppervlak van dat schuine dak. De badkamer is 8m2 incl ligbad en douche.
Ik heb er ca 5 m2 kabelvloerverwarming ingelegd, ongeveer 550W, verder draai/kiepdeur met beluchtingsrooster boven het glas.
Een automatische ventilator op beweging en RLV door de muur naar buiten, met 'terugslagklep' (for what's worth it).
In de winter doet de verwarming er ongeveer 1 tot 1,5 uur over om zo rond de 21 te komen. Dat is op zich nog niet heel warm of zo, maar voelt wel comfortabel aan de voetjes :)

Het is NET aan, en eigenlijk wat onderbemeten, maar het kan. Elke ochtend dus even max. 1kWh aan stroom vind ik op zich best te doen :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Pagina: 1