Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anzeo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-03-2024
Ik heb recent een Denon AVR-X2800H aangeschaft en ben nu op zoek naar een bijpassende 5.1 speakerset. Ik wil de speakers aan de muur kunnen bevestigen, dus liefst zijn ze van het compacte type. Er lopen draden in de muur, dus ik ben op zoek naar een bedrade set. De zithoek heeft een oppervlakte van ongeveer 30m² en bevindt zich in een ruimte van ca. 60m².

Ik heb een paar sets op het oog, maar ik ben niet 100% zeker dat ze een goede match (wat betreft de belasting dan) zouden zijn voor de receiver. De receiver voorziet 95W bij 8 ohm input impedantie.

De sets die ik op het oog heb zijn de volgende:

- Teufel Cubycon (https://teufelaudio.nl/cubycon-105625000). Deze zien er zeer compact uit en vermelden een continue belastbaarheid van 100 Watt
- Wharfdale DX-2 HCP (https://www.wharfedale.co.uk/dx-2-hcp/). Qua uiterlijk meer m'n voorkeur, maar de satelliet speakers vermelden een maximale belastbaarheid lager dan 100 Watt.

Mijn vraag is 3-ledig:
  1. Dit is de eerste keer dat ik een home cinema systeem opzet. Is mijn aanname correct dat ik de in- en output impedanties van de speakers en receiver dient te matchen alsook er voor te zorgen dat de maximale belasting van de speakers niet lager is dan wat de receiver kan leveren?
  2. Hebben jullie ervaring met de sets die ik heb vermeld, positief of negatief?
  3. Kennen jullie nog andere kandidaten voor een goede speaker set die kunnen samen werken met mijn receiver?
Alvast erg bedankt voor enig advies

Beste antwoord (via Anzeo op 02-08-2023 17:05)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:14

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Anzeo Zo lang je geen heel exotische apparatuur koopt, of dingen op elkaar wilt aansluiten die niet voor elkaar bedoeld zijn, hoef je niet op Watt en Ohm te letten. Je receiver zal doorgaans maar een paar wat aan je speakers doorgeven. Kijk dus vooral naar welke speakers je fijn vindt klinken; in je inrichting passen en binnen je budget vallen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Anzeo Zo lang je geen heel exotische apparatuur koopt, of dingen op elkaar wilt aansluiten die niet voor elkaar bedoeld zijn, hoef je niet op Watt en Ohm te letten. Je receiver zal doorgaans maar een paar wat aan je speakers doorgeven. Kijk dus vooral naar welke speakers je fijn vindt klinken; in je inrichting passen en binnen je budget vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:28
Kijk vooral naar setjes die ongeveer even duur zijn als je versterker, de Wharfedale DX-2 HCP is dat, en dat merk is al heel erg lang actief, ik heb er vele goede speakers van gehoord (maar deze set ken ik niet). Je zou ook tweedehands op zoek kunnen gaan naar een categorie hogere luidsprekers, zoals bijvoorbeeld Kef eitjes (de advertentie heeft het over 7.1, maar er wordt daar een 5.1 set aangeboden).

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 24-07-2023 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-05 21:44
@Anzeo Vrijwel elke speaker kan op elke versterker zonder problemen idd.
Ik heb nog een Teufel system 4 thx te koop staan hier op tweakers, mocht je 2ehands overwegen.
Iets groter dan de setjes die je zelf voorstelt maar met meer wooferoppervlak ook groter geluid. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Goofy1978 op 24-07-2023 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreku88000
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 10:27
Hoi Anzeo, ik zou wel de impedantie van de speakers afstemmen op die van de (uitgang) van de versterker.

Ik heb namelijk zelf een eindtrap van mijn vorige Onkyo om zeep geholpen (kwam ik uiteindelijk pas achter toen het te laat was) met een 2 ohmse center speaker. Ook de rest van het destijds aangesloten 5.1 Sony setje was 4 ohm en daarmee lager dan de aangegeven 6-16 ohm waarvoor de Onkyo bedoeld is.

Lang verhaal kort: speaker met lagere impedantie (weerstand) leidt ertoe dat de versterker meer stroom moet leveren om hetzelfde vermogen te halen, wat uiteindelijk de boel om zeep kan helpen. Zie ook dit artikel op bax-shop voor verdere uitleg. Afhankelijk van de versterker en speakers kan dit natuurlijk ook anders uitpakken, maar ik ben wat voorzichtiger geworden iig.

Lenovo Thinkpad Yoga X380

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anzeo
Bedankt voor de antwoorden iedereen.

Ik denk dat ik uiteindelijke voor de Wharfedale DX-2 ga kiezen. Op hun Europese site en in de technische fiches staat aangegeven dat ze tot 100 Watt aankunnen, dus mogelijks is de vermelding die ik op de UK site had gevonden foutief.

De Wharfedale's hebben een nominale input impedantie van 4 Ohm, de AVR-X2800H ondersteunt 4 - 16 op de output, dus dat lijkt me wel een goeie match.

Ik koppel hier alleszins terug eens de luidsprekers zijn geïnstalleerd en aangesloten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anzeo
Ik heb bovendien nog een aantal extra setjes gevonden, die ook compacte 5.1 systemen zijn, dus ik deel ze hier graag even.

Alternatieven:
- Monitor Audio MASS G2 (center speaker is identiek aan satelliet speakers, sub komt in reviews er uit als wat underpowered)
- Q Acoustics 3010i 5.1 Cinema Pack (duurder en grotere speakers, maar ook betere kwaliteit)
- Cambridge Audio Minx s325 (Persoonlijk vind ik de look van deze wat minder)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik zou zoals gezegd totaal niet op Watt en Ohm letten. Bij normale combinaties past alles op alles en werkt het gewoon goed. Je gebruikt het maximale vermogen nooit in huiskamersituaties en een set opblazen doe je niet zo snel. Tenzij je wellicht met een kernreactor op festivalstand probeert af te spelen, maar dan doe je dus waarvoor de dingen niet bedoeld zijn.

Pagina: 1