Restockingsfee betalen bij terugsturen product als ZZP'er

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AhmetCann
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-06-2024
Ik heb kort geleden een aantal pc onderdelen aangeschaft bij *knip* Webwinkel als een zzp’er niets wetend over de eventuele restockingsfee die winkel hanteert bij het retourneren van producten.

Het heeft voor mij eigenlijk geheel geen nut gehad om de aanschaf als zakelijke klant te doen als particulier omdat ik als zzp met beide manieren mijn btw terug kan vragen.

Ik heb de goederen nog niet terug gestuurd, maar heb een retouraanvraag gedaan waarop ik van winkel een mail heb gekregen met het volgende erin:

“Ik wil je graag op het volgende attenderen, bij het retour sturen van een zakelijke bestelling kunnen er restockkosten worden berekend.
Restockkosten is geen boete, maar een vergoeding voor onze handelingen om jouw producten weer op voorraad te nemen.
Houdt rekening met minimaal 10% waardevermindering als het product ongeopend wordt terug gestuurd.

Restockingskosten worden bepaald op basis van:
Handlingkosten
Staat waarin het product is teruggestuurd
Courantheid van de producten
Waarde van de producten”

Ik heb op de website van winkel even goed moeten zoeken om deze algemene voorwaarden te kunnen vinden voor de ‘zakelijke’ klanten. Tijdens het gehele aankoopproces wordt nergens vermeld dat er algemene voorwaarden van toepassing zijn of dat er überhaupt voorwaarden zijn/bestaan. Dus je gaat door het gehele aankoop tot aan de betaling zonder enig vorm van informatie over eventuele algemene voorwaarden, tenzij je zelf apart van je aankoop de website goed doorzoekt.

Nu is mijn vraag of dit legaal gezien wel mag? Is het niet verplicht om tijdens het aankoop de klant te informeren dat er algemene voorwaarden (van toepassing) zijn?

Tweede vraag hierbij is dat mijn zzp werk niets te maken heeft met computer onderdelen, kan ik hierbij gebruik maken van de ‘reflexwerking’ om alsnog gebruik te kunnen maken van consumentenrechten?

Ik heb in een ander topic hier gelezen dat winkel bij een ander klant 25% fee heeft berekend, wat natuurlijk een behoorlijk bedrag is om te ‘restocken’. 4x een product retour = gratis product voor winkel

Alvast bedankt voor iedereen die meedenkt!

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 24-07-2023 17:04 . Reden: Naam winkel weggehaald conform beleid ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:37
Die reflexwerking kun je vergeten, dat is vooral een juridisch-theoretische discussie waar rechters weinig heil in zien.

Voor algemene voorwaarden geldt een systeem van 'van toepassing verklaren' en 'vernietigen': in beginsel zijn ze van toepassing, maar als ze voor of bij het tot stand komen van de overeenkomst 'ter hand' zijn gesteld, zijn ze vernietigbaar.

Of je ergens in het bestelproces te zien krijgt dat er AV van toepassing zijn, kan ik zo niet beoordelen. Heb er nooit besteld en dat wil ik ook zo houden.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:15

MsG

Forumzwerver

Je kan natuurlijk niet bij gelegenheid wisselen tussen consument of een bedrijf (aan de aankoopkant consument spelen, maar bij de BTW-teruggaaf bedrijf spelen). Als je iets zakelijk koopt (BTW-aftrekken mag alleen op dingen die je grotendeels zakelijk gebruikt), ben je ook geen consument en gaat de WKOA ook niet op.

[ Voor 14% gewijzigd door MsG op 24-07-2023 16:57 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik heb de naam van de winkel uit de TS gehaald. Tevens heb ik de titel een update gegeven, zodat die wat duidelijker is en ook daar de naam van de winkel weg is.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

StevenK schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:50:
Voor algemene voorwaarden geldt een systeem van 'van toepassing verklaren' en 'vernietigen': in beginsel zijn ze van toepassing, maar als ze voor of bij het tot stand komen van de overeenkomst 'ter hand' zijn gesteld, zijn ze vernietigbaar.
Het is maar de vraag of TS na vernietiging wel recht heeft op retourneren. Er is geen wettelijk retourrecht, dus om te mogen retourneren moet er daarover iets zijn overeengekomen, en moet bij TS in ieder geval het gerechtvaardigde vertrouwen zijn ontstaan dat de winkel een retourprocedure heeft die op zijn aankoop van toepassing is. Dat kan ik op basis van de informatie die nu in het topic staat niet beoordelen. Het hangt onder meer af van hoe de webwinkel in elkaar steekt en welke mededelingen daar zijn gedaan.
MsG schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:56:
Je kan natuurlijk niet bij gelegenheid wisselen tussen consument of een bedrijf (aan de aankoopkant consument spelen, maar bij de BTW-teruggaaf bedrijf spelen). Als je iets zakelijk koopt (BTW-aftrekken mag alleen op dingen die je grotendeels zakelijk gebruikt), ben je ook geen consument en gaat de WKOA ook niet op.
Je kunt weldegelijk tegenover de winkel doen alsof je consument bent en tegenover de belastingdienst verklaren dat een aanschaf zakelijk is. Het verschil in criteria en de subjectieve benadering (welke indruk had de verkoper?) maken dat mogelijk.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:47

OMD

Als zakelijke klant hoor je dit te weten, net als de regels van de belastingdienst. Dat je niet op de hoogte bent dat consumenten rechten niet gelden als zakelijke klant is imho info die je had moeten weten.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:18
OMD schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:58:
Als zakelijke klant hoor je dit te weten, net als de regels van de belastingdienst. Dat je niet op de hoogte bent dat consumenten rechten niet gelden als zakelijke klant is imho info die je had moeten weten.
Mee eens.
Wel is het natuurlijk zo dat de AV wel ergens moeten worden vertrekt of makkelijk vindbaar zijn en dat is hier blijkbaar niet aan de orde.
Pagina: 1