Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 16:22
Hoi

Zijn er hier mensen met een slim slot?
Ik overweeg een slim slot.
Deze moet voldoen aan volgende voorwaarden:
- integreerbaar met home assistant
- volledige controle op
- backup plan moet mogelijk zijn met gewone sleutel (ten alle tijde)
- 100% veilig

Mn oog is gevallen op een nuki 3.0 of de niki 3.0 pro (deze heeft geen extra gateway nodig)

Langs de ene kant wil ik ene, het zou namelijk makkelijk zijn om op afstand te openen, of vooral te kunnen vertrekken zonder sleutel... (als ik ga lopen ofzo), ook voor de kids om makkelijk binnen te kunnen , en eventuele buren ofzo..
Kan het trouwens om de deur te ontgrendelen dan met een garmin watch (dus ook zonder smartphone?)
Langs de andere kant vind ik het veel geld, en moet ik het beter uitgeven aan een extra boardgame./of expansion (extra hdd) voor de server..)

Graag jullie mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:36
Het is een behoorlijke lijst met voorwaarden. Ik ken vooralsnog geen enkel product dat aan alle punten voldoet.

Kun je uiteenzetten wat je bedoelt met 100% veilig? Fysieke veiligheid, hoe lang doet een inbreker erover om binnen te komen? Betrouwbaarheid van de hardware en software, bugs, problemen met sloten die niet (meer) reageren? Beveiliging van de API en alle achterliggende infrastructuur?

Tapkey komt denk ik redelijk in de buurt van 100% veilig wanneer ik dit invul als 100% betrouwbaar.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
100% veilig bestaat sowieso al niet.

hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:53

Rannasha

Does not compute.

Ik heb zelf een Nuki 3.0 slot met losse gateway. Toen ik die kocht, ondersteunde de Nuki 3.0 Pro nog geen lokale API en was de enige manier om lokale controle te houden het gebruiken van de gateway. Inmiddels heeft de Pro geleerd om MQTT te praten en kan via die weg lokaal in HA geintegreerd worden.

Verder voldoet de Nuki aan je lijstje van eisen behalve die laatste, want niets is 100% veilig. Aan de buitenkant van de deur zit er gewoon een standaard sleutelgat en veel cylindersloten zijn compatibel met de Nuki, dus je kunt er een kiezen die aan hoge veiligheidsnormen voldoet. Qua fysieke veiligheid ben je dus niet afhankelijk van Nuki.

Ik heb de Nuki nu een jaar en heb de ouderwetse huissleutel nog nooit nodig gehad, al zit hij wel aan m'n sleutelbos voor het geval dat.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Ben in het bezit van een Danalock Z-Wave versie en gebruik deze zonder een aparte gateway.
Heeft ook een zigbee versie.
Zat eerst op mijn Fibaro nu op HomeAssistant

https://danalock.com/products/danalock-v3-smart-lock

Moesten alleen een cilinder met paniek functie in de deur zetten en het kost je een sleutel.

Dus bedienen met de app van Danalock of je eigen HomeAssistant. Bluetooth of Z-Wave. / Zigbee. En altijd mogelijkheid om de sleutel te gebruiken.
Werkt stand alone of in combinatie met hun service.

Of het aan je wensen voldoet moet je zelf maar even beoordelen.

[ Voor 33% gewijzigd door d-vine op 25-07-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Rannasha schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:36:
Ik heb zelf een Nuki 3.0 slot met losse gateway. Toen ik die kocht, ondersteunde de Nuki 3.0 Pro nog geen lokale API en was de enige manier om lokale controle te houden het gebruiken van de gateway. Inmiddels heeft de Pro geleerd om MQTT te praten en kan via die weg lokaal in HA geintegreerd worden.

Verder voldoet de Nuki aan je lijstje van eisen behalve die laatste, want niets is 100% veilig. Aan de buitenkant van de deur zit er gewoon een standaard sleutelgat en veel cylindersloten zijn compatibel met de Nuki, dus je kunt er een kiezen die aan hoge veiligheidsnormen voldoet. Qua fysieke veiligheid ben je dus niet afhankelijk van Nuki.

Ik heb de Nuki nu een jaar en heb de ouderwetse huissleutel nog nooit nodig gehad, al zit hij wel aan m'n sleutelbos voor het geval dat.
JA die lijkt me wel wat.
Wat was de reden om een slim slot te kopen voor jullie? (ook voor anderen?)
Velen zien het nut niet. Ik twijfel... of ik niet beter ergens anders geld aan spendeer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:53

Rannasha

Does not compute.

skank schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:14:
[...]

Wat was de reden om een slim slot te kopen voor jullie? (ook voor anderen?)
Een aantal redenen die voor ons mee speelden:

- Het makkelijker maken om de deur consequent op slot te doen. Ik woon in Frankrijk en huisdeuren hier zijn van buiten gewoon te openen als ze niet expliciet op slot zijn gedaan. Dus als je de deur achter je dicht trekt, dan moet je deze eerst nog op slot doen, want anders kan een ander er probleemloos in. Met het slimme slot is de oplossing op "vergeten de deur op slot te doen" gewoon even de telefoon pakken en het op afstand te regelen (via Home Assistant). Ook gaat de deur 's avonds automatisch op slot en 's ochtends weer van het slot af (tenzij we op vakantie zijn).

- Mijn vrouw is op sommige vlakken licht chaotisch en sleutelbossen worden nog al eens vergeten. Nu kan de deur geopend worden met de telefoon of met het keypad.

- Onze oudste dochter is inmiddels oud genoeg om zelfstandig bepaalde dingen te doen binnen het dorp en om alleen thuis te zijn. In plaats van haar een huis sleutel te moeten geven (die ongetwijfeld kwijt zou raken), kan ze gewoon het keypad gebruiken.

- Omdat we ver weg wonen van familie, zijn bezoekjes van familie vaak van langere tijd en dan is het handig als het bezoek enigszins zelfstandig dingen kan doen. Geen gehannes met reservesleutels uitlenen en weer innemen. Gewoon iedereen een eigen toegangscode (die eventueel gedeactiveerd kan worden als het bezoek weg is).

- De gadget-factor speelt zeker ook mee.

Merk op dat veel van deze redenen ook een keypad vereisen. Vaak is dit ook onze voorkeursmethode om de deur van het slot te halen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ik zou net geen keypad gebruiken..
Ik dacht dat dit ook automatisch kon, als je bv dichtbij bent met je telefoon (maar dan echt dichtbij he)

Weet je trouwens of dat openen ook kan met een garmin watch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Nu online
skank schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:09:
Weet je trouwens of dat openen ook kan met een garmin watch?
Zo te zien niet: https://developer.nuki.io...to-open-lock-door/1672/12

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:04
Hier al enige tijd een smartlock van Invited/Loxx draaien. Overwegingen veelal hetzelfde als Rannasha: gemak van zonder sleutel de deur uit, automatisch op slot draaien bij afwezigheid en in de avond na bepaalde tijd, gasten kunnen zelf naar binnen met eigen unieke code (keypad buiten). Ook is het slot bedienbaar met een eigen fob/afstandsbediening met fysieke een reserve sleutel erin (vergelijkbaar met een autosleutel). De fabrikant is helaas al enige tijd failliet, maar het draait nog prima met wat hacks met Homeassistant.

Was wel aan het oriënteren geweest op een vervanger en kwam in eerste instantie ook de Nuki Pro uit die vrijwel aan al mijn wensen voldoet, maar nog niet verder in verdiept. Mijn harde eisen zijn naast de integratie met HA: moet ook functioneren zonder cloud van de fabrikant en moet aan de buitenzijde eruit zien als een gewoon slot met sleutel bedienbaar. Daarnaast moet het makkelijk om te bouwen zijn naar een vaste voeding (dus niet enkel op batterij). Losse keypad is wel een pre (die kan ik verdekt monteren), maar in elk geval geen keypad die op het slot zelf zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
Dat is voor de 2.0 als ik goed lees, ik zou de 3.0 pro kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
dhrto schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:16:
Hier al enige tijd een smartlock van Invited/Loxx draaien. Overwegingen veelal hetzelfde als Rannasha: gemak van zonder sleutel de deur uit, automatisch op slot draaien bij afwezigheid en in de avond na bepaalde tijd, gasten kunnen zelf naar binnen met eigen unieke code (keypad buiten). Ook is het slot bedienbaar met een eigen fob/afstandsbediening met fysieke een reserve sleutel erin (vergelijkbaar met een autosleutel). De fabrikant is helaas al enige tijd failliet, maar het draait nog prima met wat hacks met Homeassistant.

Was wel aan het oriënteren geweest op een vervanger en kwam in eerste instantie ook de Nuki Pro uit die vrijwel aan al mijn wensen voldoet, maar nog niet verder in verdiept. Mijn harde eisen zijn naast de integratie met HA: moet ook functioneren zonder cloud van de fabrikant en moet aan de buitenzijde eruit zien als een gewoon slot met sleutel bedienbaar. Daarnaast moet het makkelijk om te bouwen zijn naar een vaste voeding (dus niet enkel op batterij). Losse keypad is wel een pre (die kan ik verdekt monteren), maar in elk geval geen keypad die op het slot zelf zit.
Ik vermoed dat die nuki pro dan wel een kanshebber is, hoewel die wel met batterijen werkt, maar dat vind ik niet echt een minpunt, want aan 20% wordt je al verwittigd, en misschien kan dit zelfs ook via HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
Had volgens mij ergens gelezen dat met de charge pack, je de voeding wel erin kan laten zitten. Nog eens nazoeken.

Bij mij huidige slot heb ik m omgebouwd van batterij naar vaste voeding, want naarmate de batterij minder werd, ging het open/dichtdraaien ook langzamer. Daar ging ik me op een gegeven moment best wel aan storen.

Edit: de danalock die hierboven is voorgesteld ziet er ook wel interessant uit. Rechtstreeks met Zigbee op HA.

[ Voor 14% gewijzigd door dhrto op 25-07-2023 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Die danalock ziet er idd ook goed uit.
Prijs is ook merkbaar lager dan nuki
https://www.hashop.nl/danalock-v3-deurslot

Wel geen garmin app
Installatie lijkt me ook moeilijker dan de nuki (je moet je cilinider vervangen.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:20
Kort geleden heb ik een review geschreven over mijn ervaring met Tedee, een iets minder bekend merk van slimme deursloten. Misschien heb je er wat aan tedee Smart Lock - Zwart review door rorie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:41
Ik zou ook een Loqed lock eens serieus overwegen. Je lost je backup sleutel in... Maar voor mij werkt het perfect. En een inbreker komt moeilijker binnen dan met een sleutelslot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-05 19:25
Ik heb met dezelfde requirements voor een Nuki 3 met bridge gekozen. De pro viel af omdat de WiFi chip energie slurpt en je dus gemakkelijk in slecht batterijleven sukkelt. De pro was toen ook duurder dan 3+bridge. Daarnaast vond ik het ook wel een fijn idee dat ik door eenvoudig de bridge uit te trekken, de basis functie kan bewaren en de remote functies afzetten, mocht er een of andere ernstige kwetsbaarheid opduiken.

Nuki heeft wel een paar kanttekeningen. Het past niet op elke deur en slot. Ik heb een adapter plaat moeten printen om de Nuki voldoende van de deur weg te brengen omdat mijn sleutels te lang zijn. (Mocht het mijn huis geweest zijn had ik wellicht de slijpschijf gepakt)

Nuki (maar wellicht ook veel andere smart sloten) werkt niet als je deur en je slot niet vlot lopen. Dan loopt de motor vast. Het mag best stijf zijn maar klemmende deuren werkt niet. Wij hebben daar deze zomer wat last van gehad toen het zo warm was en de zon een hele tijd op de voordeur stond. Kennelijk zette die genoeg uit zodat de deur alleen maar los te krijgen als het slot ook met de nachtschoot dicht was en de motor dus genoeg momentum had om de extra frictie op de dag schoot te overwinnen.

Dingen als deuren met een lift hendel om hem in het slot te doen beperken het nut want dat moet je zelf doen.

Daarnaast beviel mij ook dat ik mijn SGK 3 sterren cylinder kom bewaren en dus niet met een product kon eindigen dat bij de lock picking lawyer langs kwam waarin de basis security was vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dhrto
Bij mij heeft het gebruik van een eigen cilinder ook de voorkeur, want dan kan ik tenminste dezelfde fysieke sleutel houden voor de achterdeur en bergingsdeur.

Wat je schetst over het klemmen herken ik ook met mijn huidige slot. Vooral in de zomer als de zon volop de deur staat, moet ik de deur met de hand het kozijn duwen/trekken (afhankelijk of je binnen of buiten staat), anders klemt de deur te veel en heeft het draaimechanisme onvoldoende kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Rannasha schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:36:
Kun je wat meer uitleg geven over die local api

Draait alles dan lokaal?
Kun je dan nog wel via het internet dingen aanpassen zoals wie toegang mag hebben enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@skank hier kun je zien wat ondersteund wordt via mqtt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Denk dat ik toch voor de nuki pro ga

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
Gekocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris1508
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:09
misschien dat de volgende website makkelijk is:

https://productenlijst.po...2&skgRatings[0]=%2A%2A%2A

Dit is de PKVW wat het Bedrijfs leven gebruikt als richtlijn in geval van beveiligingstechniek.
(dit in combinatie met de vrki 2.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:56
Als je voor lokaal toegang wilt gaan en je eigen cilinder wilt behouden en ook nog goede looks wilt: tedee Go. Of tedee Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Gizz schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:45:
@skank hier kun je zien wat ondersteund wordt via mqtt.
Iemand een idee hoe ik die garmin watch gekoppeld krijg?

[ Voor 32% gewijzigd door skank op 05-08-2023 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Slim slot geïnstalleerd. Toch wat vragen/probleempjes.
Vrouwlief vindt het slot estethisch niet mooi, toegegeven het is lomper wat ik verwacht had, maar daar valt mee te leven.
Nu had ik vooraf getest of ik met de sleutel langs buiten nog binnen kon, als er binnenin een sleutel op zat. Dat was soms het geval afhankelijk van de stand vd sleutel binnen.
Nu de nuki erop zit, kan ik langs geen kanten meer met een sleutel van buiten naar binnen.
Grote domper voor mn vrouw die totaal niet meegaand is nu :(
Ik weet dat ik een ander cilinder kan bestellen, maar das nog eens 80 euro :(
Is dit echt noodzakelijk?
Ik kan namelijk ook nog langs garagepoort naar binnen, maar afhankelijk van wifi of codeklavier.

Nu volgende test..
Ik heb mn modem uitgetrokken zodat het slot geen wifi meer had, en toen getest of ik nog binnen kan.
Das gelukkig wel het geval, ik vermoed dan via bluetooth van mn smartphone?

Nu heb ik bij het slot geen keypad, of geen zo'n mobs...
Bijgevolg MOETEN we altijd smartphone bij de hand hebben om binnen te kunnen.
Ik zou zeggen, dan koop ik mobs, maar wat is het verschil dan met een sleutel... mmm

Stel ik wil buren of vrienden toegang geven, dan moeten zij ook een smartphone hebben of ze kunnen ook niet binnen. (of ik moet vanop afstand openen).

Dan wat betreft de auto unlock feature, dit lijkt bij mij niet te werken, kan iemand me hierbij helpen? Moet de app open staan van nuki of niet?

Als laatste, zijn er mensen die gekoppeld hebben met home assistant, zo ja, wat hebben jullie dan gedaan, automations? Welke? andere zaken?

Graag jullie bevindingen/opmerkingen op mn tekst aub. Tx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forza11
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-05 08:46
Ik probeer de Nuki 3 te installeren op een krukbediende deur maar hij blijft vast lopen tijdens de installatie. De deur gaat alleen op slot door de kruk omhoog te doen, de sleutel wordt alleen gebruikt om de openen. Bij het kalibreren lijkt het erop dat de Nuki het slot probeert dicht te draaien, hier op loopt het denk ik vast. Iemand hier ervaring mee? Ik neem aan dat ik de lock functie uit kan schakelen want hoe is het anders compatibel met krukbediende sloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
De meeste slimme sloten zijn niet compatible met een deur waar je de kruk eerst omhoog moet duwen voor het op slot kunnen doen. Staat bij de Nuki 3 expliciet dat dit wel compatible is met dit type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forza11
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-05 08:46
dhrto schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 19:40:
De meeste slimme sloten zijn niet compatible met een deur waar je de kruk eerst omhoog moet duwen voor het op slot kunnen doen. Staat bij de Nuki 3 expliciet dat dit wel compatible is met dit type?
Ja dit staat er expliciet bij, maar zoals ik het nu inschat werkt dit alleen als je na het omhoog duwen van de kruk nog wel de sleutel moet draaien, dat hoeft/kan bij mij niet.
Pagina: 1