Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:11
Mijn partner en ik hebben qua geld alles wel gescheiden. Voor zaken die we gezamelijk betalen stuurt de een de ander een tikkie. Voor boodschappen houd ik meestal een pot bij, als we overhouden gaat dat mee naar de volgende maand, als we te kort hebben storten we beide iets extra.

Nu gaan we wat uitgaven hebben waarvan er een aantal maandelijks terug komen. We zijn opzoek naar een rekening die we beide kunnen beheren. De rekening hoeft geen pas te hebben.

Het enige wat we nodig hebben is een app waarmee we geld kunnen overmaken en de mogelijkheid om een rekeningnummer voor automatische incasso op te geven.

Bij de ING kost een gezamelijke rekening al 3,80 per maand, dat zou toch goedkoper moeten kunnen zou je zeggen.

Op internet kon ik niet direct een bank vinden die rekening met 2 houders aanbied. Wat zijn de mogelijkheden?

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-07 11:28
Ga naar de bank waar je nu bent. VRaag een en / of rekening aan.
Die staat op naam van jullie beiden. Je kunt dan beide vanaf die rekening betalen en overboeken. In de app zie je die rekening dan ook staan en een automatisch incasso is ook geen enkel probleem.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:59

Croga

The Unreasonable Man

Beneveerg schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:26:
Bij de ING kost een gezamelijke rekening al 3,80 per maand, dat zou toch goedkoper moeten kunnen zou je zeggen.
Iedere bank biedt rekeningen aan met 2 houders. De grote vraag is hoe je wilt bankieren.
Klassieke banken vragen geld per rekening. Dan is €3.80 per maand geen raar bedrag. Gaat wel in de papieren lopen als je veel rekeningen gebruikt.
Modernere banken vragen geld per persoon. Bij Bunq, bijvoorbeeld, betaal je een vast bedrag en kun je 25 rekeningen en een hele berg pasjes gebruiken binnen dat bedrag. Gaat wel in de papieren lopen als je aan 1 rekening met 1 pas (of een klein aantal van beiden) gebruikt.

Het is een keuze die je moet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:23
Op internet kon ik niet direct een bank vinden die rekening met 2 houders aanbied. Wat zijn de mogelijkheden?
Volgens mij doet elke bank wel een en/of rekening, die dan op naam staat van jullie beide. Je kan even googlen naar welke bank de goedkoopste bankrekening heeft, en die in principe gebruiken voor een paar euro per maand.
SNS is wat ik zo snel vind het goedkoopste met €2,55 per maand.

Bunq doet eigenlijk wat je zoekt :P maar kost €2,99 per maand, dus waarom daarvoor kiezen als SNS goekoper is.

Binnen NL zijn er (voor zover ik weet) geen 'gratis' banken die (al dan niet zonder pas) automatische afschrijvingen beheren. Binnen de EU heb je wel nieuwe banken zoals Revolut, Openbank, Vivid, N26 en nog een hoop meer, die dit in de basis wél supporten. Je geld staat dan echter in het buitenland, je hebt dus ook een buitenlandse IBAN, en overboeken kan lang duren. Zeker als je huur of hypotheek laat afschrijven zou ik dat persoonlijk liever niet in het buitenland hebben, maar dat is net wat je zelf wil.

Zelf maak ik graag gebruik van de dienst die bijvoorbeeld Knab en Bunq aanbieden. Dat kost iets meer, máár je kan meerdere IBAN's aanmaken. Wij hebben zo rekeningnummers voor boodschappen, maandbetalingen en jaarbetalingen, welke rekeningen we iedere salarisstorting aanvullen met het nodige bedrag. Budgetteren is zo een stuk makkelijker :)
Bij Knab is het zo dat als je er beide privé zit, een en/of rekening gratis is, geloof ik. Betekent wel dat je met alles mag overstappen en je al met al niet echt goedkoper bent. Maar de geringe meerprijs is het mij wel waard.

[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 24-07-2023 15:47 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

<knip>
https://www.rabobank.nl/p...len/gezamenlijke-rekening
https://www.ing.nl/partic...-of-betaalrekening-openen
https://www.abnamro.nl/nl...ezamenlijke-rekening.html

<knip> En als je nu naast 'behulpzaam' ook nog vriendelijk bent, scheelt het de moderatoren ook weer 2 minuten werk.

[ Voor 12% gewijzigd door Ardana op 24-07-2023 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beneveerg
Het keyword hier inderdaad is gratis. Dat het in het buitenland staat heb ik geen problemen mee. Qua sparen zitten wij beide al bij OpenBank. Helaas bieden zij geen gezamelijke rekening aan. Het zelfde geldt voor Revolut en N26.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:33

de Peer

under peer review

Richh schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:36:
[...]

ASN kost 2,30 euro per maand, maar dan heb je wel maar 1 pas voor je gezamenlijke rekening.

Bij Revolut is een gezamenlijke rekening gratis (ik maak er gebruik van) maar het staat nog wel een beetje in de kinderschoenen en wordt pas sinds kort aangeboden volgens mij.

[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 24-07-2023 16:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Beneveerg schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:16:
Het keyword hier inderdaad is gratis. Dat het in het buitenland staat heb ik geen problemen mee. Qua sparen zitten wij beide al bij OpenBank. Helaas bieden zij geen gezamelijke rekening aan. Het zelfde geldt voor Revolut en N26.
Revolut biedt wél een gezamenlijke rekening aan, en nog gratis ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-07 11:39
@Beneveerg
Waarom zo moeilijk doen? Tel op wat de automatische incasso's per maand kosten, betaal dat via 1 rekening en laat je partner 50% van het bedrag naar jou overmaken.
Dat is het enige wat echt gratis is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:45
Waarom moet het gratis? Bedenk dat alle waar naar zijn geld is. Ik snap wel dat een paar euro iedere maand voor een rekening waar je na het instellen nooit meer naar omkijkt stom voelt, maar voor dat geld houden ze wel een app gaande en kun je rekeningafschriften downloaden, etc.

Ik zou voor de optie gaan die @chrisborst noemt of voor ASN gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:11
chrisborst schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:27:
@Beneveerg
Waarom zo moeilijk doen? Tel op wat de automatische incasso's per maand kosten, betaal dat via 1 rekening en laat je partner 50% van het bedrag naar jou overmaken.
Dat is het enige wat echt gratis is.
Houd er wel rekening mee, dat als de rekeninghouder overlijdt, de rekening geblokkeerd wordt en het een behoorlijke tijd kan duren voordat de partner daar beschikking over krijgt.
Het voordeel van een en/of rekening is, dat de partner daar wel beschikking over houdt bij overlijden. Tenzij de erfgenamen een blokkade verzoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Wild Chocolate op 24-07-2023 16:43 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:43:
[...]

Houd er wel rekening mee, dat als de rekeninghouder overlijdt, de rekening geblokkeerd wordt en het een behoorlijke tijd kan duren voordat de partner daar beschikking over krijgt.
Het voordeel van een en/of rekening is, dat de partner daar wel beschikking over houdt bij overlijden. Tenzij de erfgenamen een blokkade verzoeken.
houd er dan ook rekening mee dat de bank niet 'zomaar' weet dat de rekeninghouder overleden is. je kan nog prima wat bankzaken afronden en overdragen voordat je de bank informeert (dpe er je voordeel mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-07 12:58

Barrycade

Through the...

Bij Revolut is een gezamelijke rekening gratis, beetje omslachtig is het wel. App is niet echt intuïtief (vind ik)

En je krijgt een LT rekeningnummer. Wij gebruiken het niet voor afschrijvingen /dagelijkse betalingen maar puur voor op vakantie voor de wisselkoersen.

En als reserve rekening, dus met wat noodgeld er op.

Dus het kan zijn dat bepaalde overschrijvingen wellicht niet zo soepel gaan als met een NL rekeningnummer. Maar daar heb ik dus geen ervaring mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 20:27
dyrc schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:07:
[...]

houd er dan ook rekening mee dat de bank niet 'zomaar' weet dat de rekeninghouder overleden is. je kan nog prima wat bankzaken afronden en overdragen voordat je de bank informeert (dpe er je voordeel mee)
Pas daar heel erg mee op, geldopnames/ handmatige overboekingen e.d. na overlijden zijn strafbaar. Zelfs als je het voor de uitvaart wilt gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door JvdW op 24-07-2023 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Ik zit net te kijken in mijn ING app, ik heb bij de ING ook een en/of rekening. We betalen hiervoor €4,25 per maand. (Oranjepakket) het pakket met korting kost inderdaad €3,80 per rmaand, maar dan betaal je voor geldopnamens elke keer €0,80, dus als je dat doet dan is het pakket zonder korting al voordeliger.

Ik ga ook maar eens op zoek naar een alternatief, kijken of er een goede is :+
Mijn vrouw heeft een eigen rekening, samen hebben we de en/of rekening waar alles van betaald wordt en waar ook wat spaarrekeningen/potjes inzitten én de rekening van 1 van de kinderen. Daarnaast heb ik nog een N26 kaart en nog iets bij Revolut.

[ Voor 36% gewijzigd door JvdW op 24-07-2023 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-07 18:56
Beneveerg schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:16:
Ik neem dat het een periodieke afschrijving is van elke maand hetzelfde bedrag. Dan stelt jouw partner toch gewoon een periodieke overboeking naar jou in van de helft van het bedrag dat bij jou afgeschreven gaat worden :?
Geen extra bankrekening, geen extra kosten en 1 keer instellen en geen omkijken meer naar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejtnaj
  • Laatst online: 04-07 21:32
Ik blijf erbij dat als je als stelletje het volgende gebruikt: 2x eigen rekeningen met ieder eigen passen en eigen creditcards, 1x gezamenlijke rekening met gezamenlijke passen en gezamelijke creditcards, dat je bij bunq niet veel duurder uit bent dan bij de ABN/Rabo/ING. Dan kies ik liever voor bunq, die nog betere features aanbiedt zoals een zooi ibans en betere controle op je incasso's. Laatste tijd zelfs hogere spaarrente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
ejtnaj schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:13:
Ik blijf erbij dat als je als stelletje het volgende gebruikt: 2x eigen rekeningen met ieder eigen passen en eigen creditcards, 1x gezamenlijke rekening met gezamenlijke passen en gezamelijke creditcards, dat je bij bunq niet veel duurder uit bent dan bij de ABN/Rabo/ING. Dan kies ik liever voor bunq, die nog betere features aanbiedt zoals een zooi ibans en betere controle op je incasso's. Laatste tijd zelfs hogere spaarrente.
Als ik bij Bunq kijk dan kom je denk ik minimaal op het Easy Money pakket van €8.99 per maand uit?
Maar ik zie daar geen en/of betaalrekening of hebben ze daar een andere hippe naam voor?
Bij 2x een eigen rekening + 1x een gezamenlijke is Bunq met de 9,- per maand wel voordeliger. Als je tenminste met dat pakket uit de voeten kunt.

/edit volgens mij noemen ze het een Joint account :7 Waarbij in dit geval alléén de naam van de oorspronkelijke kaarthouder op de kaart staat als ik het goed heb begrepen en gelezen? En daarbij geeft de laatste post in het Bunq topic niet echt een positief beeld Shodan in "Discussie over & Ervaringen met bunq" Al met al dan ook best wel duurder.

[ Voor 17% gewijzigd door JvdW op 24-07-2023 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JvdW schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:55:
[...]

Als ik bij Bunq kijk dan kom je denk ik minimaal op het Easy Money pakket van €8.99 per maand uit?
Maar ik zie daar geen en/of betaalrekening of hebben ze daar een andere hippe naam voor?
Bij 2x een eigen rekening + 1x een gezamenlijke is Bunq met de 9,- per maand wel voordeliger. Als je tenminste met dat pakket uit de voeten kunt.

/edit volgens mij noemen ze het een Joint account :7 Waarbij in dit geval alléén de naam van de oorspronkelijke kaarthouder op de kaart staat als ik het goed heb begrepen en gelezen? En daarbij geeft de laatste post in het Bunq topic niet echt een positief beeld Shodan in "Discussie over & Ervaringen met bunq"
Inderdaad. Een joint account bij bunq is geen en/of rekening juridisch gezien. In ieder geval. Zo was het 2 jaar terug. Misschien heeft bunq dit inmiddels veranderd.

Bij revolut noemen ze het ook een joint account, maar bij revolut is het wel een volwaardige en/of rekening juridisch gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
Dank voor alle antwoorden. We zullen waarschijnlijk wel voor de oplossing gaan om de bedragen bij mij of haar uit te laten gaan en dat de ander dan even overmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Beneveerg schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:42:
Dank voor alle antwoorden. We zullen waarschijnlijk wel voor de oplossing gaan om de bedragen bij mij of haar uit te laten gaan en dat de ander dan even overmaakt.
gaat het echt alleen om kleine dingetjes als boodschappen enzo?

want als het bijvoorbeeld om een hypotheekafschrijving gaat dan is het toch wel de moeite waard om dit netjes te regelen via een en/of regeling, zodat er later ook nooit discussie is.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Justin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-07 13:09
Juridisch risico lopen om €2,30 per maand te besparen, mijn hemel. Misschien een cappuccino op maandbasis minder drinken zodat je je geldzaken gewoon goed geregeld hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Justin schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:55:
Juridisch risico lopen om €2,30 per maand te besparen, mijn hemel. Misschien een cappuccino op maandbasis minder drinken zodat je je geldzaken gewoon goed geregeld hebt?
vandaar mijn vraag inderdaad.

Ik zou het alleen begrijpen als het om slechts booschappen en koffietjes gaat, want dat rechtvaardigt niet per se een gezamenlijke rekening en kun je prima via tikkies o.i.d. doen. Maar de serieuzere zaken wil je gewoon goed regelen en dat begint met een en/of rekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kamustra
  • Niet online
Wie ben jij om een ander zijn rekening te maken? De vraag of het gratis kan is gewoon een terechte vraag. Ter vergelijking, in België biedt zo goed als elke bank wel een gratis rekening aan met een of twee rekeninghouders. Het idee dat een bankrekening geld moet kosten is niet universeel.

Revolut biedt dus trouwens wel gewoon een gemeenschappelijke rekening aan, met IBAN-nummer en ondersteuning voor SEPA-mandaten (= automatisch incasso)

[ Voor 11% gewijzigd door kamustra op 26-07-2023 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Defragging
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-08-2023

Defragging

Azerbaijan

Justin, je reactie is erg kort door de bocht :'(

@Beneveerg Beneveerg
PS. Kijk naar Revolut bank ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Defragging op 26-07-2023 11:05 ]

Paint power 🖌️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:44
@Beneveerg Ik en mijn partner hebben een en/of betaal rekening en daaraan gekoppeld een en/of spaarrekening bij een andere bank. Periodieke en gezamelijke uitgaven voor het huishouden worden daar mee gedaan. Daarnaast hebben we nog een hoop eigen betaal en spaarrekeningen.
En/of is fijn voor verzekeringen, huur, hypotheek, boodschappen en dergelijke.
Inkomen komt binnen op persoonlijke rekeningen. En gaat deels door naar de en/of rekening.
Kosten van betaalrekeningen kan je terug verdienen door een beetje te sparen, en dat NIET te doen bij een van de grootbanken.

@kamustra Sorry hoor.
5/7 van mijn bericht gaat over het nut van een en/of rekening, Dat lijkt mij belangrijker.

[ Voor 9% gewijzigd door W1ck1e op 26-07-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamustra
  • Niet online
W1ck1e schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:17:
Kosten van betaalrekeningen kan je terug verdienen door een beetje te sparen, en dat NIET te doen bij een van de grootbanken.
Da's natuurlijk niet "terugverdienen".
In België is er een bank die jou 5 ct per transactie betaalt. Niet veel natuurlijk maar principieel een totaal ander principe dan betalen voor een eenvoudige zichtrekening...
Waarom betalen voor een rekening en dan kromme redeneringen opzetten over terugverdienen en minder cappuccinos drinken? Dat klinkt als rechtpraten wat krom is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beneveerg
Het gaat inderdaad om de minder belangrijke bedragen en niet om zaken zoals de hypotheek. Wij vinden het niet het geld waard om daar maandelijks kosten aan te hebben, ook al is het maar een laag bedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Je had al 2 Revolut accounts kunnen hebben met mogelijk tot 200 euro cashback als je elkaar had aangemeld en wat met geld had gespeeld.

Het is gratis, je bent binnen 10 minuten on the road met een digitale pas die direct beschikbaar is. Daarna even een joint openen en presto.

Als het echt is om hé schat ik heb even dit en dat gekocht of Spotify Duo af te laten schrijven en ipv een tikkie dit van het gezamenlijke account te doen is Revolut prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JvdW schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:51:
[...]

Pas daar heel erg mee op, geldopnames/ handmatige overboekingen e.d. na overlijden zijn strafbaar. Zelfs als je het voor de uitvaart wilt gebruiken.
Heb je hier een bron voor? Ik heb namelijk bij een notaris gezeten die letterlijk heeft gezegd dat het gewoon mogelijk (en niet strafbaar) is omdat banken pas weten dat iemand is overleden als dat gemeld wordt door de nabestaanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Dat is toch common knowledge? Als jij een greep in de rekening doet of bv een schilderij uit het huis haalt accepteer je bv de erfenis.

En als je geen erfgenaam bent dan riekt het naar /is het verduistering.

Het is alleen toegestaan bij een en/of rekening. Maar dan nog heb je te maken met mogelijke erfgenamen.

Ook eventuele overboekingen voor het overlijden kunnen worden gezien als onderdeel van de erfenis. Dus als opa het ziekenhuis in gaat en de familie al even onderhands een deel van de buit gaat verdelen. Kan problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Barrycade schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:35:
Dat is toch common knowledge? Als jij een greep in de rekening doet of bv een schilderij uit het huis haalt accepteer je bv de erfenis.

En als je geen erfgenaam bent dan riekt het naar /is het verduistering.

Het is alleen toegestaan bij een en/of rekening. Maar dan nog heb je te maken met mogelijke erfgenamen.

Ook eventuele overboekingen voor het overlijden kunnen worden gezien als onderdeel van de erfenis. Dus als opa het ziekenhuis in gaat en de familie al even onderhands een deel van de buit gaat verdelen. Kan problemen opleveren.
Het gaat om de strafbaarheid in het geval je gewoon erfgenaam of zelfs eigenaar bent (want en/of rekening), graag zie ik daar een bron voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Dat ligt aan de omstandigheden, ik heb even teruggelezen waar je op reageerde en die poster brengt het te stellig.

Wij hebben juist om deze redenen juist allemaal en/of rekeningen om te voorkomen dat je nergens bij kan bij overlijden partner.

Maar een Notaris die zegt, joh haal eerst maar wat geld er vanaf voordat je de bank informeert mwha dat is zeer donker grijs. (En betwijfel of dat goed begrepen is, of het een hear say is).

Maar als er geen en/of is maar wel toegang tot bankpassen of ander duur spul dan kan het snel schimmig worden.

En dat kan zeker strafbaar worden als dat is om nog even erfbelasting te voorkomen, of geld te verduisteren voor andere erfgenamen. En er zullen wel meer duistere zaken kunnen en voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Barrycade schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 23:06:
Dat ligt aan de omstandigheden, ik heb even teruggelezen waar je op reageerde en die poster brengt het te stellig.

Wij hebben juist om deze redenen juist allemaal en/of rekeningen om te voorkomen dat je nergens bij kan bij overlijden partner.

Maar een Notaris die zegt, joh haal eerst maar wat geld er vanaf voordat je de bank informeert mwha dat is zeer donker grijs. (En betwijfel of dat goed begrepen is, of het een hear say is).

Maar als er geen en/of is maar wel toegang tot bankpassen of ander duur spul dan kan het snel schimmig worden.

En dat kan zeker strafbaar worden als dat is om nog even erfbelasting te voorkomen, of geld te verduisteren voor andere erfgenamen. En er zullen wel meer duistere zaken kunnen en voorkomen.
Natuurlijk is het strafbaar als je doel is om dingen te ontduiken of te verdoezelen, maar in mijn gesprek met de notaris was daar natuurlijk geen sprake van.

Het ging er meer om dat je bijvoorbeeld prima de uitvaart kon betalen van de rekening van de overledene voordat je de bank ging informeren over diens overlijden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Dit klinkt een beetje als: Penny wise, pound foolish!

Waarom niet een keertje goed samen zitten en dit goed inregelen?
Goed is natuurlijk een subjectief begrip, maar ik lees ook iets als een hypotheek, boodschappen, etc.

Hoe is dat nu dan geregeld? Waarom dat (ook) niet van de en/of rekening laten verlopen?

Ieder zijn eigen (spaar)rekening, beide maandelijks een X bedrag naar de en/of rekening overmaken en daar de gezamenlijke kosten van bekostigen?
Binnen de en/of rekening kan je ook allerlei potjes aanmaken.

Geen gedoe om op micro niveau tikkies naar elkaar sturen, maar gewoon 1x per maand een vast bedrag.
Dat wat overblijft lekker automatisch meenemen naar de volgende maand of weer verdelen (of sparen en 1x / x tijd verdelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 13:41

FreakNL

Well do ya punk?

Richh schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:36:
[...]

Volgens mij doet elke bank wel een en/of rekening, die dan op naam staat van jullie beide. Je kan even googlen naar welke bank de goedkoopste bankrekening heeft, en die in principe gebruiken voor een paar euro per maand.

Bunq doet eigenlijk wat je zoekt :P maar kost €2,99 per maand, dus waarom daarvoor kiezen als SNS goekoper is.

Binnen NL zijn er (voor zover ik weet) geen 'gratis' banken die (al dan niet zonder pas) automatische afschrijvingen beheren. Binnen de EU heb je wel nieuwe banken zoals Revolut, Openbank, Vivid, N26 en nog een hoop meer, die dit in de basis wél supporten. Je geld staat dan echter in het buitenland, je hebt dus ook een buitenlandse IBAN, en overboeken kan lang duren. Zeker als je huur of hypotheek laat afschrijven zou ik dat persoonlijk liever niet in het buitenland hebben, maar dat is net wat je zelf wil.

Zelf maak ik graag gebruik van de dienst die bijvoorbeeld Knab en Bunq aanbieden. Dat kost iets meer, máár je kan meerdere IBAN's aanmaken. Wij hebben zo rekeningnummers voor boodschappen, maandbetalingen en jaarbetalingen, welke rekeningen we iedere salarisstorting aanvullen met het nodige bedrag. Budgetteren is zo een stuk makkelijker :)
Bij Knab is het zo dat als je er beide privé zit, een en/of rekening gratis is, geloof ik. Betekent wel dat je met alles mag overstappen en je al met al niet echt goedkoper bent. Maar de geringe meerprijs is het mij wel waard.
Wij doen het ook via KNAB. Goedkoop is het in absolute getallen totaal niet (12 euro per maand), maar daarvoor krijg je wel:

- 2x een Mastercard CC (1 op mijn naam, 1 op partners naam)
- 2x een persoonlijke omgeving
- 1x een gezamenlijke omgeving
- 15x een IBAN met eventueel een pas (2x5 persoonlijk, 1x5 gezamenlijk)
- Ongelimiteerde spaarrekeningen.

Relatief gezien is het wel nog redelijk goedkoop, als je bovenstaande bij een systeembank af gaat nemen kom je ver boven dat bedrag.

Wij werken ook met potjes. Zo hebben we een aparte boodschappenrekening waar we allebei een pas van hebben. Ook de hypotheek, zorgverzeking, opvang gaat van aparte rekeningen af. Budgetteren en overzicht is dan echt heel makkelijk. Verder wordt mijn salaris ook op een aparte rekening gestort en "betaal" ik mezelf handgeld uit.. Dat voorkomt dat extraatjes (km vergoeding, bonus, etc) op de grote hoop gaan..

Het is voor iedereen anders, maar ik zou met 2 a 3 IBANs wel een stuk meer rekenwerk hebben en totaal geen overzicht meer.. Er wordt hier zoveel automatisch afgeschreven, dingen die we samen betalen, dingen die echt persoonlijk zijn, etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:45
TO wat is jouw uurloon, en dat van je partner? Hoeveel tijd gaan jullie steken in overboekingen over en weer? Zet dat eens af tegen de kosten van een e/o rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Wolly schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:38:
[...]

Het gaat om de strafbaarheid in het geval je gewoon erfgenaam of zelfs eigenaar bent (want en/of rekening), graag zie ik daar een bron voor.
Wat Barrycade in "Gezamelijke rekening met automatische incasso" zegt inderdaad. Bericht was kort door de bocht maar je zit met het erfrecht. Bij een en/of rekening is het alweer anders inderdaad. Het kan natuurlijk best dat er een testament is waarin een executeur is benoemd, wordt voor de notaris ook makkelijker. Maar bij een grote familie met veel kinderen waarbij de laatste ouder is overleden raad ik het toch echt af en het via de juiste weg af te handelen. Vaak wil de bank wel de uitvaartkosten vrijgeven mocht de rekening geblokkeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:24
Mijn partner en ik hebben sinds enkele maanden een gezamenlijke rekening bij ABN Amro. Mijn priverekening heb ik bij de ING, zij zat al bij de ABN Amro.
Ja het kost een paar euro per maand extra maar ik vind het erg fijn bepaalde vaste lasten, uitjes en vakanties van die gezamenlijke rekening te kunnen betalen. We storten elke maand een X bedrag op de rekening en indien nodig storten we allebei gedurende de maand extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 14:40
Goedkoopste gezamenlijke rekeningen die ik kon vinden is bij SNS (je kunt 1 pinpas opzeggen/weigeren). Sowieso wil ik eigenlijk helemaal geen passen aan die rekeningen, maar na opzeggen bij ABN bleek dat alle toegang aan de pas afhing :? Dus binnen een week daar weer opgezegd. Bij SNS betekent pas opzeggen niet dat je niet je login blokkeert.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Brent schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:09:
Goedkoopste gezamenlijke rekeningen die ik kon vinden is bij SNS (je kunt 1 pinpas opzeggen/weigeren). Sowieso wil ik eigenlijk helemaal geen passen aan die rekeningen, maar na opzeggen bij ABN bleek dat alle toegang aan de pas afhing :? Dus binnen een week daar weer opgezegd. Bij SNS betekent pas opzeggen niet dat je niet je login blokkeert.
zoals eerder aan gegeven zijn ASN en Revolut goedkoper dan SNS, Revolut is zelfs gratis. Bij revolut kan het zonder fysieke passen. En als je eerst zelf revolut neemt en dan je partner aanmeldt kun je 70 euro aan referral bonus krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 28-07-2023 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
de Peer schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:13:
[...]

zoals eerder aan gegeven zijn ASN en Revolut goedkoper dan SNS, Revolut is zelfs gratis. Bij revolut kan het zonder fysieke passen. En als je eerst zelf revolut neemt en dan je partner aanmeldt kun je 70 euro aan referral bonus krijgen.
ASN is/was goedkoper als je bij SNS beide passen behoud. Revolut is wettig gezien geen en/of rekening, je kunt er slechts beide bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Brent schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:22:
[...]

ASN is/was goedkoper als je bij SNS beide passen behoud.
Dat klopt, ASN is alleen goedkoper als je geen of 1 pas wenst. Dat is ook mijn eigen use case. ik hoef die passen niet.
Revolut is wettig gezien geen en/of rekening, je kunt er slechts beide bij.
Hoe kom je daar bij? Ik denk dat je in de war bent met bunq, waar dit het geval is.
de Revolut rekenig is wel degelijk een volwaarddige en/of rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
de Peer schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:37:
[...]

Dat klopt, ASN is alleen goedkoper als je geen of 1 pas wenst. Dat is ook mijn eigen use case. ik hoef die passen niet.
Ah, ik wist niet dat dat ook bij de ASN kon! Dus je kunt al je passen opzeggen, maar wel beide toegang behouden?
[...]

Hoe kom je daar bij? Ik denk dat je in de war bent met bunq, waar dit het geval is.
de Revolut rekenig is wel degelijk een volwaarddige en/of rekening.
Revolut valt alleen met een LT IBAN onder een (Litouws) bankgarantie stelsel, en voor zo'n rekening is dat wel een eis wmb, en bovendien zaken als hypotheek vereisen vaak een NL IBAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Brent schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:47:
[...]

Ah, ik wist niet dat dat ook bij de ASN kon! Dus je kunt al je passen opzeggen, maar wel beide toegang behouden?
Nou als je een gezamenlijke rekening aanvraagt (voor 2 personen) krijg je in principe 1 pas. Of je dit kunt opzeggen weet ik niet. Maar een 2e pas aanvragen voor de partner is optioneel.
Dus dat maakt deze gezamenlijke rekening de goedkoopste volgens mij (na Revolut).
[...]

Revolut valt alleen met een LT IBAN onder een (Litouws) bankgarantie stelsel, en voor zo'n rekening is dat wel een eis wmb, en bovendien zaken als hypotheek vereisen vaak een NL IBAN.
Ja klopt. Het is wel degelijk een volwaardige en/of rekening juridisch gezien, maar de nadelen van een LT IBAN kunnen wel degelijk een reden zijn om in de praktijk op problemen te stuiten.

Om deze reden heb ik de ASN rekening voor hypotheek en andere belangrijke zaken, en de Revolut voor boodschappen, uitjes, etentjes etc..
Pagina: 1